PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Pankkikortin tunnusluku


Heikki Koskela
03.02.10, 06:02
Ainakin Suomessa pankkikortin tunnusluku (PIN) on 4-numeroinen sarja. Onko mahdollista, että sama numerosarja voisi olla jonkun toisen kortissa? Neljällä numerolla ei taida monta vaihtoehtoa olla.

Jos naapurin ja minun kortissa on sama tunnusluku (sehän voi olla mahdollista?), miten emme kuitenkaan käytä toistemme tilejä? Onko tunnusluku sidottu jotenkin omaan tilinumeroon? Toisaalta se on minulle yhdentekevää. Ei minun tililläni ole ylivuotomahdollisuuksia.

Muuan yrittäjä sai pankilta ilmoituksen tilin ylityksestä. Yrittäjä kiirehti heti soittelemaan pankkiin ja kehotti perustamaan vanhan tilin viereen uuden tilin, ettei ylitykset mene hukkaan.

Seppo Niinioja
03.02.10, 07:14
Ainakin Suomessa pankkikortin tunnusluku (PIN) on 4-numeroinen sarja. Onko mahdollista, että sama numerosarja voisi olla jonkun toisen kortissa? Neljällä numerolla ei taida monta vaihtoehtoa olla.

Jos naapurin ja minun kortissa on sama tunnusluku (sehän voi olla mahdollista?), miten emme kuitenkaan käytä toistemme tilejä? Onko tunnusluku sidottu jotenkin omaan tilinumeroon? Toisaalta se on minulle yhdentekevää. Ei minun tililläni ole ylivuotomahdollisuuksia.

Muuan yrittäjä sai pankilta ilmoituksen tilin ylityksestä. Yrittäjä kiirehti heti soittelemaan pankkiin ja kehotti perustamaan vanhan tilin viereen uuden tilin, ettei ylitykset mene hukkaan.

On luonnollisesti sidottu. Neljällä numerolla voi muodostaa 10000 erilaista tunnuslukua. Jos pankilla on vaikka miljoona tiliä, keskimäärin sadalla asiakkaalla on teorettisesti sama tunnusluku. Tunnusluku vastaa allekirjoitusta eli sillä käyttäjä todistaa olevansa tilinomistaja. Nythän ovat muuten tulossa käyttöön kansainväliset maksukortit.

Korttiin stanssattu 16-osainen numerosarja, magneettijuova ja/tai siru yksilöivät tilin, mutta varsinaiset tilinumerot tiliotteissa ynnä muualla ovat yleensä eri muotoisia. Tilinumerotieto ja tunnusluku yhdessä siis tarvitaan ja ne lähetetään salattuina linjayhteyttä pitkin pankin tietojenkäsittelykeskukseen.

Kotoa käsinhän monet hoitavat nykyään kätevämmin pankkitunnuksilla tietokoneen avulla maksunsa. Käteisnostot täytyy tehdä edeleen automaatilla, sillä setelien tekoa väriprintterillä ei kannata kokeilla:).

Seppo Niinioja

hviitasalo
03.02.10, 15:17
Muuan yrittäjä sai pankilta ilmoituksen tilin ylityksestä. Yrittäjä kiirehti heti soittelemaan pankkiin ja kehotti perustamaan vanhan tilin viereen uuden tilin, ettei ylitykset mene hukkaan.

Itse en ole saanut tuommoista ylitystä aikaan tililleni, en edes puolilleen, hyvä jos pohjan peitto pysyy. Mutta pankkineiti onnistui kerran sähläämään tililtäni pois tilinumeroni suuruisen summan. Asia korjautui viikossa mutta ehdin jo hämmästyä, kun pankkiautomaatti kertoi saldon olevan miinuksella 53 tuhannen markan verran.

Heikki Koskela
03.02.10, 16:04
Itse en ole saanut tuommoista ylitystä aikaan tililleni, en edes puolilleen, hyvä jos pohjan peitto pysyy. Mutta pankkineiti onnistui kerran sähläämään tililtäni pois tilinumeroni suuruisen summan. Asia korjautui viikossa mutta ehdin jo hämmästyä, kun pankkiautomaatti kertoi saldon olevan miinuksella 53 tuhannen markan verran.

Minä puolestani koin yllätyksen, kun tililleni oli tullut ylimääräinen pano erääseen paikkakunnan konttoriin vuosikymmeniä sitten. Kyseessä oli täyskaimani, joka asui toisella laidalla pitäjää.

Sain ilmoituksen tilillepanosta, joka oli joku sonnipalkkio. Menin pankkiin ihmettelmään asiaa ja kerroin, että en omista sonnia puhumattakaan muista tuotantoeläimistä. Asia tutkittiin ja virhe korjattiin. Rahat siirrettiin oikean sonninomistajan tilille.

Silloin ei vielä tunnettu pankkikorttia.

Paljon myöhemmin kysäisin eräältä agrologilta, että mikä se semminen sonnipalkkio oikein on. Hän selitti jotensakin seuraavalla tavalla: Sonnista maksettiin palkkio sen vuoksi, että se ei tuottanut maitoa - valtio tietenkin maksoi. Tarvitsi siis vain omistaa sonni, joka oli tuottamaton tuotantoeläin. En tiedä onko moinen tapa vielä olemassa.

Make
03.02.10, 19:23
... ylimääräinen pano ..... oli joku sonnipalkkio.

:oo::oo: Anteeksi - en vain voinut mitään mielleyhtymilleni :D::D:

Heikki Koskela
03.02.10, 19:34
:oo::oo: Anteeksi - en vain voinut mitään mielleyhtymilleni :D::D:

Totta puhuen minä näin mielessäni edesmenneen kirjailija Veikko Huovisen virneen piipunvartta pitkin kirjoittaessani tekstiä. Muutoin se kyllä on kaikilta osin totta - se on varma kuin tauti.

Sami Lehtonen
03.02.10, 19:46
:oo::oo: Anteeksi - en vain voinut mitään mielleyhtymilleni :D:

Make se kaivaa viesteistä aina kaiken oleellisen :D:

Sepon vastausta täydentäisin siten, että nykyisissä sirukorteissa nelinumeroinen pin-koodi autentikoi käyttäjän sirulle, joka puolestaan tuottaa digitaalisen allekirjoituksen maksutapahtumaan.