PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Carl Andersson f. 1776 Eckerö


Heidi L
31.01.10, 19:34
Carl Andersson f. 20.11.1776 Eckerö, Kyrkoby. Fader torpare Anders Andersson, moder Greta Carlsdotter från Eckerö, Marby, gifta 4.4.1771. Carl Andersson gifte sig 17.12.1809 i Kyrkslätt med bondedottern Anna Margaretha Henricsdotter Sandström f. 1781 Kyrkslätt. Vid vigseln kallades Carl Eklund och det namnet bar han med sig resten av livet. Carl dog 18.12.1856 i Sjundeå. Jag har hans liv efter 1809 rätt bra kartlagt men är intresserad av hans liv på Åland, förfäder, syskon och deras ev. barn och ättlingar.
Är det förresten någon som vet hur man på "fastlandet" har tillgång till Eckerös kyrkböcker?

Ben-Eric
04.02.10, 11:59
Hej
Eckerö kyrkoböcker finns mikrofilmade på Riksarkivet i Helsingfors, originalböckerna och mikrofilmer finns på Landskapsarkivet i Mariehamn http://www.arkivet.aland.fi/

Ingemar Ekman
14.02.10, 10:51
Hej Heidi,
Jag försökte sända dig ett privat meddelande via Suku men det kom i retur
Erik Sundberg har skrivit minst 5 böcker om byarna i Eckerö bl.a
Eckerö Kyrkoby - från Gustav Vasas tid till våra dagar, Ålandsforskarnas publikationer nr 7. 2001.
Jag har hans böcker om Storby, Torp och Skeppsvik men tyvärr ännu ej Kyrkoby. Kolla om du kan låna boken via ditt bibliotek? Han har även skrivit om byn Överby
MVH
Ingemar Ekman, Järfälla, Sverige

Heidi L
18.02.10, 23:20
Hej!

Tack så mycket till er båda för svar! Jag hade glömt att uppdatera min e-mail så har därför inte fått bud att jag fått svar och varit och kolla. Nu är det gjort!

Heidi