PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Aino Sofia Siniluoto


Riksu--
29.01.10, 17:45
Hei! Olen aivan alkumetreillä omassa sukututkimuksessani. Kaipaisin hiukan apua alkuun pääsemiseksi. Olen havainnut, että Oulun ja Raahen alueella asuu jonkun verran Siniluotoja ja Saloisissa on jopa kyseisellä nimellä varustettu saari ja talo :) Haluaisin selvittää johtavatko omat sukujuureni mahdollisesti Oulun seudulle ja/tai mihin mahdolliseen sukuhaaraan kuulun. Mahtaako joku siis olla tutkinut Siniluotojen sukua?

Olen itse kotoisin Tampereelta. Sukunimeni olen perinyt äidinisältäni Aimo Juhani Siniluodolta (s. 1922 & k. 1992 Tampereella). Vaarini äiti Aino Sofia Siniluoto oli syntynyt Ikaalisissa v. 1892 ja muuttanut yksin v. 1909 Tampereelle. Aino synnytti 3 aviotonta lasta, joista vaarini oli nuorin. Vaarini 2 vanhempaa veljeä (Aimo Ensio s.1915 ja Aarre Mikael 1917) olivat molemmat kuolleet vauvoina alle vuoden ikäisinä. Syystä ei ole tietoa. Vaarin isästä minulla ei ole muuta tietoa kuin se, että hän on kuollut vaarin ollessa lapsi, mahdollisesti alle kouluikäinen. Myöskään varmuutta siitä olivatko Ainon 3 pojalla sama isä ei ole. Olen kuullut, että vaarillani oli velipuoli (ilmeisesti isän puolelta), joka muutti jonnekin päin Amerikkaa. Muuta tietoa hänestä ei harmikseni ole. Tunnistaako kukaan Aino Sofia Siniluotoa? Onko kenelläkään tietoa hänen vanhemmistaan, mahdollisista sisaruksistaan ja sukulaisistaan? Haluaisin saada selville hänen tarinansa ja samalla selvyyttä omiin juuriini :)

Olisin tosi iloinen ja kiitollinen jos joku osaisi auttaa minua eteenpäin sukututkimuksessani :)

T: Riikka Siniluoto

Riksu--
29.01.10, 18:04
Hei! Mahtaako kukaan tunnistaa äidinisänäitiäni? Kaipaisin hänestä ja samalla omista juuristani lisätietoa. Aino oli syntynyt 10.5.1892 Ikaalisissa, muuttanut sieltä 7.5.1909 Tampereelle ja kuollut 26.3.1930. Kiitos :)

Jouni Kaleva
29.01.10, 18:16
Hei! Mahtaako kukaan tunnistaa äidinisänäitiäni? Kaipaisin hänestä ja samalla omista juuristani lisätietoa. Aino oli syntynyt 10.5.1892 Ikaalisissa, muuttanut sieltä 7.5.1909 Tampereelle ja kuollut 26.3.1930. Kiitos :)
Hei

Ikaalisten kastettujen luettelossa on 10.5.1892 syntynyt Aina Sofia Kirkonkylän Keturin torpassa, vanh. Johan Vähäsilta ja vaimo Eeva.

Riksu--
29.01.10, 18:41
vanh. Johan Vähäsilta ja vaimo Eeva.

Hei! Ilmeisesti Eevan sukunimi oli siis Siniluoto? Suuri kiitos sinulle :)

Riksu--

Tuula Cu
29.01.10, 19:06
Hei!

Kun Ikaalisten rippikirjoja (SSHY, jäsenpuoli, RK 1891-1900) katsoo, sieltä löytyy Keturin Vähäsillan torpasta koko perhe, isä Juho Kustaan Annanpoika 24/8/1843 ja vaimo Eva Josefina Mikontytär 24/12/1860 ja lapset Maria Josefina 3/7/1884, Eva Johanna 28/11/1886, Vanni Aurora 8/10/1888, Hilda Olivia 10/12/1890, Aina Sofia 10/5/1892, Eerik Johannes 10/8/1894, Lauri Rikhard 9/2/1897 ja Arvo Nikodemus 28/5/1899. Nimestä Siniluoto ei näy jälkeä.

SSS:n nimenmuutoksista http://www.genealogia.fi/nimet/index2s.htm löytyy Siniluodoksi nimensä muuttaneista tytöt Vähäsilta Aina ja Hilda, vuonna 1909. Tämän perusteella Siniluoto olisi aika tuore nimi perheessä, mutta mene ja tiedä!

Tuula K

Riksu--
29.01.10, 22:47
Tämän perusteella Siniluoto olisi aika tuore nimi perheessä, mutta mene ja tiedä! Tuula K

Hei! Tuo selvensikin jo todella paljon. Hieno juttu! Kiitos vaivannäöstäsi! :) Virkatodistukseen merkitty Aino olikin siis Aina. Jännä tuo sukunimen vaihtamisasia. Mikäköhän on saanut aikanaan sisarukset Ainan ja Hildan vaihtamaan sukunimensä Siniluodoksi? Mielenkiintoista, että isosta sisarussarjasta 2 on vaihtanut sukunimeä ja loput ovat pysyneet Vähäsiltoina :)

Marjapuu
30.01.10, 15:31
Minäkin olen etsinyt Siniluotoja Amerikkaan menneiden sukulaisten liittyen. Sain selville, että Siniluotoja olisi Suomessa ollut alunperin vain Oulun ympäristössä. Siellä nimi on vanhaa perua. Ehkä nämä tulivat Ikaalisiin sieltä?

Marjapuu
30.01.10, 15:51
Olen tutkinut erästä Siniluodon perhettä jonkun verran. Tutkimukseni liittyy erääseen Amerikkaan menneeseen sukulaiseen. Tutkimani naishenkilö lähti Amerikkaan Kortesjärveltä, Pohjanmaalta vuonna 1906, mutta oletan hänen puolisonsa olleen kotoisin juuri tuolta mainitsemaltasi seudulta Oulun tienoilta. Miehen nimestä ei ole tietoa, Miina oli ehkä leski tai mies oli jo Amerikassa kun Miina lähti Suomesta lasten kanssa. Nuorin lapsi oli alle vuoden vanha silloin.
Amerikan perhe asui Pawtucketissa, Providencessa, Rhode Islandin osavaltiossa. Äiti oli Miina Siniluoto, s. 1864. Lapset olivat Lempi s.1896, Hilma s.1899 ja Kalle s. 16.7.1905. Kalle eli Charles Siniluoto kuoli vuonna 1989 naimattomana Pawtucketissa. Tähän perheeseen liittyy ehkä jotenkin mies nimeltä Setti Siniluoto, s. 1878, oli kaivostöissä Gogebicissa, Michiganissa vuoden 1910 paikkeilla. Tämä oli naimaton, ei ollut siis Miinan mies, mutta ehkä Miinan miehen veli.

Terveisin Maria

Helena V.
30.01.10, 16:49
Hei! Olen aivan alkumetreillä omassa sukututkimuksessani. Kaipaisin hiukan apua alkuun pääsemiseksi. Olen havainnut, että Oulun ja Raahen alueella asuu jonkun verran Siniluotoja ja Saloisissa on jopa kyseisellä nimellä varustettu saari ja talo :) Haluaisin selvittää johtavatko omat sukujuureni mahdollisesti Oulun seudulle ja/tai mihin mahdolliseen sukuhaaraan kuulun. Mahtaako joku siis olla tutkinut Siniluotojen sukua?

Olen itse kotoisin Tampereelta. Sukunimeni olen perinyt äidinisältäni Aimo Juhani Siniluodolta (s. 1922 & k. 1992 Tampereella). Vaarini äiti Aino Sofia Siniluoto oli syntynyt Ikaalisissa v. 1892 ja muuttanut yksin v. 1909 Tampereelle. Aino synnytti 3 aviotonta lasta, joista vaarini oli nuorin. Vaarini 2 vanhempaa veljeä (Aimo Ensio s.1915 ja Aarre Mikael 1917) olivat molemmat kuolleet vauvoina alle vuoden ikäisinä. Syystä ei ole tietoa. Vaarin isästä minulla ei ole muuta tietoa kuin se, että hän on kuollut vaarin ollessa lapsi, mahdollisesti alle kouluikäinen. Myöskään varmuutta siitä olivatko Ainon 3 pojalla sama isä ei ole. Olen kuullut, että vaarillani oli velipuoli (ilmeisesti isän puolelta), joka muutti jonnekin päin Amerikkaa. Muuta tietoa hänestä ei harmikseni ole. Tunnistaako kukaan Aino Sofia Siniluotoa? Onko kenelläkään tietoa hänen vanhemmistaan, mahdollisista sisaruksistaan ja sukulaisistaan? Haluaisin saada selville hänen tarinansa ja samalla selvyyttä omiin juuriini :)

Olisin tosi iloinen ja kiitollinen jos joku osaisi auttaa minua eteenpäin sukututkimuksessani :)

T: Riikka Siniluoto

Hei,

Saattaahan niinkin olla, että jollain sattuisi olemaan valmista tutkimusta isoisoäidistäsi, mutta parhaiten ja luotettavimmin pääset liikkeelle selvittämällä Ikaalisten srk:sta Aino Sofian taustat.

Kirkkoherran viraston yhteystiedot, joista aloittaa:
Puhelin 03- 454 000
Faksi 03- 4540 030
e.mail: ikaalisten.seurakunta(at)evl.fi

Parhain sukututkimusterveisin,
Helena V.

ErkkiR
30.01.10, 17:51
Tiedätkö tuon Aino Sofian tarkkaa syntymäaikaa ? Ikaalisista löytyy 10.5.1892 syntynyt Aina/Aino Sofia. Vanhemmat Kirkonkylän Keturin Vähäsillan torppari Juho Kustaa Annanpoika ja Eeva Josefiina Mikontytär.

ErkkiR
30.01.10, 17:58
Jos kyseessä on mainitsemani henkilö, niin hänen perheensä löydät tämän sivun keskivaiheilta (tosin ajalta ennen hänen syntymäänsä):

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/ikaalinen/rippikirja_1874-1883_mko69-103/127.htm

Mutta sinun todella tulisi varamistaa jostakin kyseisen henkilön syntymäaika ennen kuin voit olla varma, että antamani vinkki pitää paikkansa.

larita
30.01.10, 18:07
^ Veikkaisin, että juuri tuosta Aino Sofiasta on kyse.
SSHY:n jäsensivuilla tuo pariskunta muuutaa 1900 uuteen kirjaan sivulle 329. Ja muuttaneissa sivulta 329 muuttaa Tampereelle mäkit. tyttäret Hilda Olivia ja Aino Sofia Siniluoto. Tuo Siniluoto on ehkä Juhon alkuperäinen nimi tai sitten tuon mäkituvan nimi.

Ritva

Jouni Kaleva
30.01.10, 18:16
Yhdistin nämä kaksi samaa kysymystä käsittelevää ketjua. On helmpompi lukijoille ja osallistujille.

Jorma
30.01.10, 18:57
Johan Kustaa Annanpoikaa on tutkittu taaksepäin ja päästään Ikaalisten Kalmaalle ja edelleen Sammin Hahkaan, johon tulee perhe "tyhjästä" heti ison vihan jälkeen. Toisin sanoen Ikaalisissa ollaan koko ajan. Siniluoto on Jostakin otettu nimi. Siihen aikaan ihmisten muuttaessa paikasta toiseen pappi kirjasi muuttopapereihin myös "sukunimen".
Juho Kustaa Annanpojalla oli kymmenen lasta.

Riksu--
31.01.10, 00:47
Hei! Kiitos kaikille ketjuun osallistuneille! Jouni, hyvä kun järkeistit ketjuja yhdistämällä ne. En ole ennen käyttänyt tätä forumia. Avasin kaksi ketjua, kun en tiennyt millaiset mahdollisuudet tämän kautta on lisätietoa saada ja halusin varmistaa että edes joku huomaisi tutkimuskohteeni. Kivaa, kun vastauksia tulikin useita! :)

Olen päässyt alkuun tutkimuksessani, kiitos teidän ja sukututkimus-kurssin opettajan. Koska olen iältäni vielä aika juniori ollakseni kiinnostunut sukututkimuksesta, on mukava saada neuvoja jo asiaan enemmän perehtyneiltä!

Kokoan tähän nyt tiedot, joita olen tähän mennessä saanut selville :)

Aina Sofia Vähäsilta
s. 10.5.1892 Ikaalinen
k. 26.3.1930 Tampere
Muuta: Muutti Tampereelle ja vaihtoi nimensä tuntemattomasta syystä Siniluodoksi v. 1909 Hilda-siskon tavoin


Sisarukset:

Maria Josefina s. 3.7.1884

Eva Johanna s. 28.11.1886

Vanni Aurora s. 8.10.1888

Hilda Olivia s. 10.12.1890 (Muutti Ainan tavoin Tampereelle ja vaihtoi nimensä Siniluodoksi v. 1909)

työmies Eerik Johannes Juhonpoika s. 10.8.1894 ja k. 17.4.1918, mestattu kansalaissodan aikana

työmies Lauri Rikhard s. 9.2.1897 ja k. 23.7.1918 vankileirillä sairauteen kansalaissodan aikana

Arvo Nikodemus s. 28.5.1899.

-> Laskin, että Juho Kustaa Annanpojalla olisi ollut yhteensä 8 lasta. Jorma: Mistä löysit tietoa vielä kahdesta tästä listauksesta puuttuvasta lapsesta?


Ainan Isä:
torppari Juho Kustaa Annanpoika Vähäsilta
s. 24.8.1843 Ikaalinen, Karhoisten kylä

Ainan Äiti:
vaimo Eva Josefina Mikontytär Henriksson
s. 24.12.1860

Ainan isänisä: ?

Ainan Isänäiti:
piika Anna Reetta Mikontytär (Anna Grethe Mickelsdotter)
s. 4.6.1819 Ikaalinen, Karhoisten kylä, Mäkelän tila (Kruunutila)
k. raihnainen
Muuta: Kiertänyt piikana ja paimenena eri taloissa Ikaalisissa mm. Kilvakkalassa, Keturissa ja Kartussa

Ainan isänäidin sisarukset:
Regina s. 4.2.1821
Kaisa Sophia s. 2.8.1822

Ainan isänäidinäiti:
Lovisa Matsdotter s. 6.8.1787

Ainan isänäidinisä:
Michel Mattson s. 22.9.1785

Ainan äidinisä:
Mikko Henriksson?

Ainan äidinäiti:
Eva Matson?

Meni ehkä hiukan sekavaksi. Itsellä taisi mennä jo hieman sekaisin syntymäpaikat (niihin liittyvät kylät ja talot). Toivottavasti pääsitte kuitenkin kärryille. Minua kiinnostaisi seuraavaksi saada täydennystä puuttuviin tietoihin esim. syntymä- ja kuolinajat sekä paikat. Ne kyllä varmaan selvinnee kunhan pääsen tutkimuksessani vauhtiin ja ymmärrän erilaisten kirkonkirjojen jujun. Mutta auttakaa ihmeessä, jos teillä on aikaa!

Mietin, että onko mitään mahdollisuutta päästä jäljille Juho Kustaa Annanpojan isälinjasta? Olen ymmärtänyt hänen olleen Anna Reetta Mikontyttären avioton lapsi. Tähän liittyen oman vaarini, eli Ainan pojan Aimon isälinja kiinnostaa myös. Hänkin, kun syntyi aviottomana lapsena. Pitääkö tällaisessa tilanteessa vain luovuttaa vai voisiko jotakin kautta nämä mystiset miehet ehkäpä selvittää? Kiitos!

Jouni Kaleva
31.01.10, 09:20
Katsoin kirjasta Mikkonen-Paikkala Sukunimet mitä mainitaan Siniluoto-nimestä.

"Ainakin osa kaunissointuisista Siniluoto-sukunimistä on paikannimilähtöisiä. Saloisissa mainitaan Siniluoto....Raahessa nimi esiintyy sukunimen paikalla jo 1692.....Siniluoto-saaria on myös Oulujärvessä ja Kuhmossa. Vuonna 1906 vaihtoivat Siniluodoksi sukunimensä mm. Wallin Nurmijärveltä ja Björn Helsingissä, 1909 Silta Tampereella ja muuan Vähä-Ilta 1909.

Jorma
31.01.10, 10:46
Johan Kustaa Annanpoika Vähäsilta, s. 24.8.1843; lapset:

| Aleksandra Josefina Juhontytär, s. 28.7.1880, k. 15.1.1881
| Maria Josefina Juhontytär, s. 31.5.1882, k. 22.9.1882
| Maria Josefina Juhontytär, s. 3.7.1884
| Eeva Johanna Juhontytär, s. 28.11.1886
| Fanni Aurora Juhontytär, s. 8.10.1888
| Hilda Olivia Juhontytär, s. 10.12.1890
| Aina Sofia, s. 10.5.1892
| Erik Johannes, s. 10.8.1894
| Lauri Rikhard, s. 9.2.1897
| Arvo Nikodemus, s. 28.5.1899
Tiedot poimittu rippikirjasta, tarkistetaan kastettujen luettelosta; rippikirjoissa syntymäajat usein vaihtelevat.
Ensimmäinen lapsi on syntynyt Karhoisten Nummessa, muut Ikaalisten Keturissa.
Johan Kustaa itse on syntynyt äitinsä ollessa piikana Watulan Alakukossa.
Isän selvittäminen on aika vaikeaa, kastettujen luettelossa ei ole mainittu isäehdokasta.

Mäksy
24.10.10, 20:44
Riksu, käypä tutustumassa Tampereen kaupunginarkiston perukirjoihin vuodelta 1930. Sieltä löydät mielenkiintoista tietoa Aina Sofian elämästä, sekä lisäksi myös isoisäsi isän nimen.

Törmäsin Aina Sofiaan etsiessäni omia Siniluoto-juuriani, mutta emme ole sukua toisillemme.

Riksu--
25.10.10, 08:23
Hei Mäksy! Kiitos, kun vastasit viestiini :) Upeaa, jos olet saanut selville kateissa olevan isoisäni isän nimen ja lisää tietoa isoisäni äidistä Aina Sofiasta! Osaisitko neuvoa minua miten pääsen tutustumaan Tampereen kaupunginarkiston perukirjoihin? Ilmeisesti pitää ihan vierailla kaupunginarkistossa Tampereella käydessäni?

Mäksy
26.10.10, 12:50
Oli kiva huomata että maailma on pieni ja tästäkin tiedosta jollekin hyötyä!

Eli silloin kymmenisen vuotta sitten marssin vain suoraan sinne Aleksis Kiven kadulle (14-16C), ja pyysin vuoden '30 perukirjat. Luultavasti katsastin myös seuraavan vuoden. En muista montako niitä (sidottuja kirjoja) oli, mutta mielestäni löysin Aina Sofian kohtuullisen nopeasti. Minkäänlaista metodia minulla ei ollut, kunhan vain selasin läpi ja etsin Siniluotoa. Silloin en ollut ihan varma onko hän tutkimukseni kannalta oleellinen joten otin joitain tietoja ylös. Jos haluat, niin yv:nä voin kyllä ne lähettääkin.

Riksu--
05.11.10, 15:04
Mäksyn ystävällisellä avustuksella olen saanut selville, että isoisäni isän nimi oli siis Juho Eemil Nurmi. Mahtaako kenelläkään olla tietoa hänestä? Varsinkin syntymäaika- ja paikka, vanhemmat sekä mahdolliset sisarukset kiinnostaisivat. Olisi mielenkiintoista päästä tutkimaan omia juuria myös Juhosta taaksepäin. Hän lienee syntynyt 1800-luvun lopulla, sillä Aimo syntyi 1922. Syntymäpaikasta ei ole tietoa, mutta Tampereella hän on asunut aikuisiällä. Kiitos!