PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Maria Irene Hägg


Kielo
28.01.10, 15:31
Hei! Olen aivan uusi aloittelija tällä saralla. Mielenkiintoni kohdistuu isänäitiini Maria Irene Hägg´iin. Hän kuoli isäni olessa 7 vuotias ja on jäänyt täysin vieraaksi perheellemme. Onko kukaan mahdollisesti tietoinen hänen suvustaan. Hän on syntynyt 23.1.1890, Korsholmassa, kuollut 14.6.1930 Vaasassa.
Hänen isänsä oli Johan Johansson Hägg, s. 11.7.1854 Korsholm, Staversby, k.28.2.1908, Staversby. Vihitty 14.9.1879 Maria Johansdotter omaa sukua Mänttä, s. 1.1.1848 Lillkyro ( Vähäkyrö), muutti Vähäkyröstä 10.8.1879, k. 2.12.1921 Staversby.
Lapset: 1) Frans Alfred född 20.5.1880 i Korsholm, emigrerade till Amerika 1899, dödförklarades med dödsdagen 1.7.1973, ingen anteckning om äktenskap eller barn.
2) Alina Sofia, född 20.5.1882 i Korsholm, död 7.8.1906 som ogift och barnlös.
3) Johan Edvin, född 25.3.1887 i Korsholm, vigd 10.11.1907 med Hilma Magnusdotter f. Leponiemi, född 8.2.1870 i Pihlajavesi. Barn: Oiva Edvin Alarik, född 8.5.1908 i Korsholm. Familjen utflyttade 19.9.1911 till Vasa.
4) Maria Irene Hägg, född 23.1.1890 i Korsholm, utflyttade 27.6.1918 till Vasa som ogift och barnlös.
Kiitollisena otan vastaan kaikki vinkit.

Matti Lund
28.01.10, 18:07
Hei

Johan Johaninpoika Häggin vanhemmat ovat 29.12.1850 vihityt (Tuovilassa)
Johan Johaninpoika Hägg ja Brita Sofia Johan Eerikintytär Brask.

pikku tsekkaus IGI:stä tuo nämä sisarukset, syntyneet Taurilassa:

JOHANNA SOFIA Hägg s: 24.10.1851
JOHANNES Hägg s: 11.07.1854
REINHOLD Hägg s: 24.03.1857
OTTO WILHELM Hägg s: 09.04.1858

Brita Sofian s. Taurilassa 15.10.1825 vanhemmat, sotamies ja itsell. Johan Eerik Brask ja Helena Matsintytär Österholm, vih. Taurilassa 28.12.1823. (Tämä löytyy Hiskistäkin. Helena lienee s. Pirttikylässä 21.08.1799 Mats Johaninp. Österholmille ja Brita Eerikintyttärelle)

Nähtävästi Etelä-Pohjanmaalla eleli noihin aikoihin 2-3 Johan Häggiä, jotka olivat saaneet lisänimensä sotilasruotunsa mukaan. Hiski -seulonnasta löytyy mm. yksi ehdokas Vöyristä, s. Lotlaxissa 29.07.1826, vanhemmat its. Johan Johaninpoika Hägg ja tämän 2:o Anna Thomasint. Back. Mutta pitää ensin selvittää, onko muilla Johan Häggeillä samannimistä poikaa. Kastetieto saattaa löytyä, mutta isälle ei liene siinä tapauksessa kirjattu lisänimeä.

Noista huolella tarkastellen pitäisi päästä eteenpäin ajassa taaksepäin esivanhempain polkuja.

Mainituista ja mahdollisesti myöhemmistä sisaruksista lienee Sinulle siunaantunut pikkuserkkuja (tarkastele hautakuvastot yms. materiaali, jota netistä löytyy).

terv Matti Lund

Kielo
28.01.10, 18:48
Kiitos Matti nopeasta vastauksesta! Nyt minun täytyykin paneutua asiaan ja kirjoitella vähän ylös noita eri reittejä. Solveig

Matti Lund
29.01.10, 15:04
Hei

Johan Johaninpoika Häggin vanhemmat ovat 29.12.1850 vihityt (Tuovilassa)
Johan Johaninpoika Hägg ja Brita Sofia Johan Eerikintytär Brask.

pikku tsekkaus IGI:stä tuo nämä sisarukset, syntyneet Taurilassa:

JOHANNA SOFIA Hägg s: 24.10.1851
JOHANNES Hägg s: 11.07.1854
REINHOLD Hägg s: 24.03.1857
OTTO WILHELM Hägg s: 09.04.1858

Brita Sofian s. Taurilassa 15.10.1825 vanhemmat, sotamies ja itsell. Johan Eerik Brask ja Helena Matsintytär Österholm, vih. Taurilassa 28.12.1823. (Tämä löytyy Hiskistäkin. Helena lienee s. Pirttikylässä 21.08.1799 Mats Johaninp. Österholmille ja Brita Eerikintyttärelle)

Nähtävästi Etelä-Pohjanmaalla eleli noihin aikoihin 2-3 Johan Häggiä, jotka olivat saaneet lisänimensä sotilasruotunsa mukaan. Hiski -seulonnasta löytyy mm. yksi ehdokas Vöyristä, s. Lotlaxissa 29.07.1826, vanhemmat its. Johan Johaninpoika Hägg ja tämän 2:o Anna Thomasint. Back. Mutta pitää ensin selvittää, onko muilla Johan Häggeillä samannimistä poikaa. Kastetieto saattaa löytyä, mutta isälle ei liene siinä tapauksessa kirjattu lisänimeä.

Noista huolella tarkastellen pitäisi päästä eteenpäin ajassa taaksepäin esivanhempain polkuja.

Mainituista ja mahdollisesti myöhemmistä sisaruksista lienee Sinulle siunaantunut pikkuserkkuja (tarkastele hautakuvastot yms. materiaali, jota netistä löytyy).

terv Matti Lund


Hei,

Pienen pintaraapaisun jälkeen Hägg -kysymys joutuu uuteen valoon.

Nimittäin minulla on projekteja Taurilan -kylään liittyen ja osin vielä vajaa keruu, mutta Johan Hägg oli palveluksessa Willförin talossa siellä ja minulla on siitä keruut n. vuoteen 1863 asti. (Tarkoituksenani on ollut julkaista pieni tutkielma Willförin talon suvun alkuperästä ja suvun leviämisestä Etelä-Pohjanmaalla.)

Kun katsoin niitä, niin löytyy rippikirjajaksoilta 1850-56 ja 1857-63 sen verran lisättävää aikaisemmin ilmoitettuun, että, Johan Häggin perhettä löytyy seuraavasti:

Johan Johaninpoika Hägg s. Vöyrissä 24.12.1824 (ei siis edellä ilmoitettu päivä)
Vo Brita Sofia Brask s. Mustasaaressa 15.10.1825
- pari on siirretty s:lta 1054 Willförin sivulle 616 (jaksolla 1850-56)

Jaksolla 17850-56,
lapsista Reinhold kuollut 27.03.1857

Jaksossa 1857-63 perhe on edelleen Willförissä, s. 679.

Jo mainittujen lasten lisäksi on ilmaantunut perheen nuorimmaksi, mutta lyhytaikaiseksi lapseksi:
Karl August s. 28.03.1861 k. 8.05.1862

Lisäksi Johan Johaninpoika Hägg on kirjattu kuolleeksi 10.08.1861.

Täten perheeseen jää tässä vaiheessa nuori leskiäiti kolmen pienen lapsensa kanssa.

-------------------------------------------------------------------

Kun sitten katsotaan Vöyriin laitettu syntymäpäivätieto 24.12.1824 Johan Johaninpoika Häggille, Hiskistä siepattuna se löytyy seuraavantapaisesti:

24.12.1824 26.12.1824 Bertby Zachris - - - - L.pig. Maja Lisa Andersdr 21 Johan

Eli siis Bertbyssä löytyy avioton lapsi nimeltään Johan, Sakriksen talon palveluspiialle Maja Lisa Andersintyttärelle, jonka ilmoitetaan olleen 21 -vuotias lapsen syntyessä.

Kun Johanilla on tämä ainutkertainen Vöyrin syntymäaika Mustasaareen saavuttuaan, ja kun hän on selvästi Johaninpoika Hägg, niin aivan ilmeisesti sama Vöyrin Johan Hägg on tunnustettu hänen isäkseen niin oman kuin äidinkin tunnustuksen kautta.

Asia tietenkin vaatii varmistuksia Vöyrin päästä, joita minulla ei ole tähän nyt antaa.

terv Matti Lund

Kielo
29.01.10, 17:51
Kiitos , mielenkiintoista luettavaa, mutta minulle vielä hieman sekavaa.
Olen itse ollut yhteydessä Amerikoihin isoäitini veljen jäljillä ja sain sieltä aika ihmeellistä perimätietoa ( suvussa kulkenutta tarinaa ). Minusta se tuntui lähinnä keksityltä. En tiedä kiinnostaako sinua tämä Frans Alfred Hägg- haara ( synt. 20.5.1880 Mustasaaressa ).Amerikan päässä heillä ei ole mitään muita dokumenttejä kuin maahantulo aika. Minulla on joitakin vanhoja kuvia kotona vanhempieni luona Vaasassa joita en ole ehtinyt tarkistaa. Tällä hetkellä hallussani on yksi kuva Johan Johansson Häggistä (s.11.7.1854 )vaimonsa ja kahden lapsensa kanssa. Toinen on isoäitini ehkä noin rippikouluikäisenä? Miten valokuvia voi jäljittää?
Minulla on paljon opittavaa ennenkuin tämä rupeaa luistamaan. Kiitos tervetulleesta avusta.
Solveig

Matti Lund
29.01.10, 19:55
Kiitos , mielenkiintoista luettavaa, mutta minulle vielä hieman sekavaa.
Olen itse ollut yhteydessä Amerikoihin isoäitini veljen jäljillä ja sain sieltä aika ihmeellistä perimätietoa ( suvussa kulkenutta tarinaa ). Minusta se tuntui lähinnä keksityltä. En tiedä kiinnostaako sinua tämä Frans Alfred Hägg- haara ( synt. 20.5.1880 Mustasaaressa ).Amerikan päässä heillä ei ole mitään muita dokumenttejä kuin maahantulo aika. Minulla on joitakin vanhoja kuvia kotona vanhempieni luona Vaasassa joita en ole ehtinyt tarkistaa. Tällä hetkellä hallussani on yksi kuva Johan Johansson Häggistä (s.11.7.1854 )vaimonsa ja kahden lapsensa kanssa. Toinen on isoäitini ehkä noin rippikouluikäisenä? Miten valokuvia voi jäljittää?
Minulla on paljon opittavaa ennenkuin tämä rupeaa luistamaan. Kiitos tervetulleesta avusta.
Solveig


Itse asiassa sain pikaselailulla itselleni uutta mielenkiintoa sukujuuriasi kohtaan, sillä Taurilan keruista löytyi myös Willföristä palvelemassa ent. ruotusotamies, renki Johan Eerik Brask, jossa hänelle annettiin syntymäpäivä 10.10.1800 ja hänet oli helppo jäljittää Anixorin Flemmingin talon pojaksi.

(Brask näyttäisi olleen Taurilan talojen ruotu ja tällä Johan Eerikillä oli edeltäjiä tässä ruodussa eri puolilta pitäjää. Listassani lukee Braskin kohdalla LifCompagniet ja ruotunumero 24. Nimi on sen mukaan Brask ruodunhaltija Anton Braskista alkaen, sitä ennen nimi on Holmberg.)




Taas Flemmingin talo on yksi Mustasaareen liittyvistä projekteistani, eli löytyy yhtymäkohta puolivalmiisiin tutkimuksiini. Flemmingistä löytyy minulta jotain tietoa aina 1300 -luvulta alkaen, mutta varsinkin 1600- ja 1700 -luvuilta minulla on kerättyinä sen vaiheista ja asujista aika tarkat tiedot tuomiokirjoista. Jo mainittu Willför ja Flemming liittyvät 1600 -luvulta alkaen läheisesti toisiinsa. Sukujuuriasi menee tätä kautta mm. Vähäänkyröön.

terv Matti Lund

Ps. Vanhojen valokuvien jäljittämisestä voin ainakin sen sanoa, että aina on joku vähän kaukaisempi sukulainen, jolla on tallella tosi vanhoja kuvia ja nämä paljastuvat omien tutkimusten kuluessa, kun nämä ihmiset selviävät ja heiltä tenttaa vanhoja valokuvia. Joukossa on tunnistamattomia vanhoja perhepotretteja ja ilo on molemminpuolinen, jos näistä jokunen selviää tutkimuksen yhteydessä. Joillakin paikallisilla tutkijayhdistyksillä on myös vanhojen valokuvien keruuprojekteja menossa. Vaasan seudun yhdistyksen tilannetta en ole tarkistanut. Löydät netistä "googlettamalla" heidän yhteystietonsa.

Matti Lund
29.01.10, 20:37
Kiitos , mielenkiintoista luettavaa, mutta minulle vielä hieman sekavaa.
Olen itse ollut yhteydessä Amerikoihin isoäitini veljen jäljillä ja sain sieltä aika ihmeellistä perimätietoa ( suvussa kulkenutta tarinaa ). Minusta se tuntui lähinnä keksityltä. En tiedä kiinnostaako sinua tämä Frans Alfred Hägg- haara ( synt. 20.5.1880 Mustasaaressa ).Amerikan päässä heillä ei ole mitään muita dokumenttejä kuin maahantulo aika. Minulla on joitakin vanhoja kuvia kotona vanhempieni luona Vaasassa joita en ole ehtinyt tarkistaa. Tällä hetkellä hallussani on yksi kuva Johan Johansson Häggistä (s.11.7.1854 )vaimonsa ja kahden lapsensa kanssa. Toinen on isoäitini ehkä noin rippikouluikäisenä? Miten valokuvia voi jäljittää?
Minulla on paljon opittavaa ennenkuin tämä rupeaa luistamaan. Kiitos tervetulleesta avusta.
Solveig


Onko sekavuuden tunne tekstistä johtuvaa, tai johtuuko vain siitä, että tämä on uutta tietoa Sinulle?

Sukujuurtesi jäljittämiseen näyttää kyllä liittyvän muutama kiemura, jotka saattavat tehdä vasta-alkajan neuvottomaksi.

Aina yksi tai kaksi tällaista tapausta tulee vastaan, kuten oli 24.12.1824 Vöyrissä lehtolapsena syntyneen Johan Häggin kohdalla, mutta tapaushan on muuten aika ilmeinen ja vaatii vain mahdollisten asiaa valaisevien reunahuomautusten tarkastamista Vöyrin rippikirjoista. Sen, että Johan Häggille oli syntynyt Lotlaxissa 29.07.1826 myös aviollisesti Johan -niminen poika, ei asiaan vaikuta. Tämä toinen Johan Hägg näyttää sitä paitsi kuolleen seuraavana vuonna pienokaisena 18.01.1827, eli ei jää kummittelemaan.

Jäljittämiseen liittyy 1800 -luvun osalta vaativuutta, sillä esivanhempinasi on siinä vaiheessa liikkuvaa itsellisväkeä, mutta mentäessä 1700 -luvulle ja 1600 -luvulle, se tiivistyy talollisväeksi ja siten paremmin paikallaanpysyväksi.

Vanhoihin suvun perimätietoihin liittyy osin jotain sinne päin, mitä on todellisuudessakin ollut, mutta päällimmäisenä niissä pakkaavat olemaan jokun isovanhempiesi ikäluokkaan kuuluvan suvun koiranleuan sepittelyt, jotka on sijoitettu ajassa kauemmas taaksepäin, mutta sepittelystä paistaa läpi se aikakausi, jolloin ne on keksitty. Tämä on ainakin sääntö Etelä-Pohjanmaalla ja totuudellisuuteen pyrkivä sukututkija joutuu olemaan näihin tarinoihin mieltyneitten ilonpilaajana, kun kerätyt faktat vetävät niiltä maton alta. Mutta löytyy aina myös niitä, jotka eivät suostu alkuunkaan ymmärtämään arkistoista kaivettujen asiakirjojen tietoja.

Täälläkin esiintyvissä väittelyissä on useimmiten siitä kysymys, kun vastakkain ovat juurien kultaamiseen pyrkivät ja rehellisyyteen pyrkivät!

terv Matti Lund

Kielo
30.01.10, 12:26
Hei Matti, tuo sekavuus johtuu ihan vain siitä, että olen aloittelija ja kaikki on niin uutta. Tämä on mielenkiintoinen palapeli, joka tuntuu vievän niin mukanaan, että ei muuta ehdi. Täytyy hieman olla tiukkana itselleen, että ehtii vielä nämä muutkin hommat tehdä.
Nuo Amerikan jutut on ihan varmasti "skrytprat" elikkä hienoja sukujuuria,joita on keksitty koristamaan sukujuuria! Mene tiedä! Toisaaltaan niihin on saattanut sukupolvien kuluessa sekaantua muita tarinoita, joita sitten on pidetty suvun omina. Onhan se ollut mahtavaa omistaa jokunen kreivi, herttua tai jopa kuningas vanhassa eurooppalaisessa sukuhaarassa.
Joka tapauksessa minulla on niin paljon opittavaa. Kirkkonummella missä asun on sukututkimuseura, joka kokoontuu seuraavan kerran helmikuun lopulla. Sieltä on varmaankin paras aloittaa.
Muuten minkälaista sukututkimusohjelmaa käytät tietojen taltiointiin ja keräykseen? Minulla itselläni on kannettava mac ja vaihtoehtoisesti tavallinen pöytäkone enkä teidä kummalla kannattaa työskennellä?Macille ei varmaa kaikki ohjelmat sovellu?
Terveisin Solveig

Matti Lund
30.01.10, 14:29
Hei Matti, tuo sekavuus johtuu ihan vain siitä, että olen aloittelija ja kaikki on niin uutta. Tämä on mielenkiintoinen palapeli, joka tuntuu vievän niin mukanaan, että ei muuta ehdi. Täytyy hieman olla tiukkana itselleen, että ehtii vielä nämä muutkin hommat tehdä.
Nuo Amerikan jutut on ihan varmasti "skrytprat" elikkä hienoja sukujuuria,joita on keksitty koristamaan sukujuuria! Mene tiedä! Toisaaltaan niihin on saattanut sukupolvien kuluessa sekaantua muita tarinoita, joita sitten on pidetty suvun omina. Onhan se ollut mahtavaa omistaa jokunen kreivi, herttua tai jopa kuningas vanhassa eurooppalaisessa sukuhaarassa.
Joka tapauksessa minulla on niin paljon opittavaa. Kirkkonummella missä asun on sukututkimuseura, joka kokoontuu seuraavan kerran helmikuun lopulla. Sieltä on varmaankin paras aloittaa.
Muuten minkälaista sukututkimusohjelmaa käytät tietojen taltiointiin ja keräykseen? Minulla itselläni on kannettava mac ja vaihtoehtoisesti tavallinen pöytäkone enkä teidä kummalla kannattaa työskennellä?Macille ei varmaa kaikki ohjelmat sovellu?
Terveisin Solveig


Hei,

Lähtökohtasi on hyvä: käytettävissä pöytäkone ja kannettava.

Kannettavaa kannattaa käyttää tiedonkeruuseen ja arkistoida keruutiedot pöytäkoneeseen ja lisäksi johonkin ulkoiseen tallennusvälineeseen (ulkoinen varmistuskovalevy, jonka voi kytkeä ensin kannettavaan ja sitten pöytäkoneeseen, ja "romput").



Itselläni ei ole Mac -koneetta, vaan välineeni ovat "wintoosa" -koneita niin kannettavat kuin pöytäkoneetkin, mutta täällä löytyy Mac -käyttäjiä, jotka vaikuttavat tyytyväisemmiltä kuin "wintoosa" -käyttäjät ja joilla ovat ohjelmistot kaikkiin sukututkimustarpeisiin, joten saanet heiltä vihjeitä Mac -käyttöön.

Olen käyttänyt runsaan 20 vuoden aikana monenlaisia ohjelmia tietojen keruuseen ja järjestämiseen.

Laadin itselleni 20 vuotta sitten sovelluskehittimellä (Paradox) oman sukututkimusohjelman, jonka raporttikehittimen ohjelmoin tulostamaan sukumatrikkelin, mutta en ole enää portannut sitä uudempiin käyttöjärjestelmiin.

Ajoin keruutiedot ennen vanhaan myös laatimillani Loader -skripteillä Oracle -kantaan, johon olin laatinut relaatiot ja viite-eheyden sukututkimustiedoille, mutten ole sitäkään enää portannut tähän Windows -Vistaan, joka minulla on pöytäkoneessani enkä edes XP Professionaliin, joka minulla on kannettavissa ja jossa minulla on käytettävissä Oraclen pienkantaversio.

Kokeilin joskus myös monia tarjolla olevia vapaalevitteisiä ohjelmia, mutta niissä oli liian "jenkkiläiset" puitteet ja keruudatan syöttö oli hidasta.

Minulla on kyllä mm. Sukujutut -ohjelma, joka on oikein käyttäjäystävällinen, mutta en käytä sen sisäänsyöttölomaketta tiedonkeruissani, vaan enimmäkseen syötän raakadatan laatimiini automaattisiin Excel -lookup -kaavapohjiin ja ajan niiltä eteenpäin (vaikkapa sitten Sukujuttuihinkin). Näin pääsen nopeampaan tiedonkeruuseen, koska toisteita ei tarvitse syötää useaan kertaan.

En osaa nostaa jotakin erityisesti muitten edelle.

Tietokoneen käytön sukututkimuksessa aloitin 1980 -luvun loppupuolella, mutta sitä ennen olin kerännyt aika suuren pinon tietoja paperille, niin suuren, ettei loppuelämäni enää riitä niitten siirtämiseksi tietokoneelle. Lopetin myös 3,5 vuotta sitten tiedon näpyttelyn koneelle maakunta-arkistossa, ja kerään tietoa enää kuvaamalla vanhoja asiakirjoja digi -kamerallani. Se on tämän päivän muistiinpanotekniikkaa, koska päälähteinä ovat tuomiokirjat. Näitä sitten näpyttelen hiljalleen iltaöin kuvista koneeltani teksteiksi koneelleni, minkä ehdin. Niitä on kertynyt koneelleni jo satoja tuhansia sivuja, joten eihän niitä kaikkia ehdi.

terv Matti

jjj
01.02.10, 23:33
Hei

Matin löytöjen inspiroimana lisäsin muutaman Häggin kotisivuilleni ja sieltä löytyykin koko joukko uusia sukulaisia Vähästäkyröstä. Kun kesäkuussa on Flanderien 500v juhlat niin todettakoon että Maria löytyy Flanderien jälkipolvistakin: http://www.vilppula.com/images/flander/ksfam.htm

Kielo
02.02.10, 18:06
Kiitos Jyrki. Olipa hauskaa ja mielenkiintoista saada valmis sukupolku eteensä. Onko Flanderin suvusta olemassa sukukirjaa ja jos on mistä sen voi hankkia?
Jos haluat täydentää Maria Häggin osaltaeteenpäin listaa niin voin lähettää tietoja. Minulla ei ole vielä mitään systeemiä eikä kaikki ole koneella joten joudun vielä harkitsemaan miten taltioin tiedot!
Vilkaisin pikaisesti tuota listaa muutenkin ja olin huomaavanani Finne nimen.
Onko sinulla käsitystä liittyykö Erich Erichsson Finne f. cirka 1730, d. 18.2.1791, Gerby - Vestervik. Hän on isäni esi-isä isän puolelta
Palaillaan asiaa.
Solveig Ingo

jjj
02.02.10, 22:35
En tuosta sukupuun valmiudesta sanoisi mitään, on osittain varmistamatonta tietoa.
Flanderin sukukirja on tekeillä ja valmistuu kesään mennessä. Lähetä tietoa vaikka osoitteella info*vilppula.com