PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Possén-suvun jäsen?


H.Arjava
24.01.10, 12:51
Jakob Wegeliuksen kirjeessä 9.9.1843 vävylleen Janne Stenbäckille olen törmännyt seuraavaan tekstinpätkään:
"Possén, af dig förut nog känd, har jemte några andra fribytare uppehållit sig på skogen mellan Solf och här (=Malax), och väct mycket alarm, så att många ej fått sofva om nätterna. Jagt och skallgång efter dem har förgäfves försiggått, vakt har hållits om nätterna; ingen har dock blifvit anfallen eller stulen."

Yritin Eteläpohjalaisten juurten kirjoituksesta selvittää häntä, mutta en päässyt tulokseen. Tietääkö joku sukua tutkineista tarkemmin?

H.Arjava

Marcus Laihelius
25.01.10, 10:41
Hei,

Voisikohan kyseessä olla tämä Constantin Urban Possen, jolla näytti olevan erinäisiä rötöksiä tilillään ennen kuin Siperia lopullisesti kutsui (ks. SSHY kirkonkirjat Laihia, talo Muurimäki)

http://www.genealogia.fi/emi/siperia/siperiap.htm (http://www.genealogia.fi/emi/siperia/siperiap.htm)
Possén Urban Vaasan lääni
Tuomittu varkauksista elink. Viaporiin; VSV 1848/188 (361); Sen. oik.os. 1848; Anonut päästä Sip. ja kenr.k. suostui; Mvs ilmoitti keis. hyväk. 17/29.5.1848; Halusi ottaa vaimonsa ja 2 alaikäistä lasta mukaan, mutta nämä eivät suostuneet lähtemään.

s. 7.3.1810 Ilmajoki, vih.7.12.1833 Bd.dr Anna Israelsdr Muurimäki, Laihia

H.Arjava
25.01.10, 11:25
Kiitos!
Kuulostaa hyvin todennäköiseltä.
Asia vaivasi minua, koska olen halunnut selvittää mahdollisimman paljon kirjeenvaihdossa esiintyneitä henkilöitä.

H.Arjava

suski
25.01.10, 14:54
Hei H.Arjava,

missä tuo kysymykseesi sisältynyt lainaus esiintyi? Entä nuo kirjeenvaidossa ollet miehet, keitä he olivat?

Olen jo viime vuonna ko herran tekemisiä tutkaillut Laihian kirkonkirjoista. Tietoa hänen kuolemastaan ei kuitenkaan löytynyt, nyt selvisi syykin miksi ei. En vain muistanut, että olen netistä kopioinut omiin tiedostoihini tuon listan Siperiaan karkotetuista.

terveisin ja kiitos "hyvästä" kysymyksestä
suski

H.Arjava
25.01.10, 15:37
Hei!
Kirjeen kirjoittaja, Jakob Wegelius on esi-isäni, Maalahden kirkkoherra vsta 1832-1861. Vastaanottaja Janne (Johan Mikael) Stenbäck oli hänen vävynsä, joka 1843 siirtyi Iin kappalaiseksi. Heidän kirjeenvaihtoaan säilytetään Oulun maakunta-arkistossa ja tämän liuskan numero oli 218.

Possénia koskeva maininta on sitaatissani täydellisenä, enempää ei tullut muissakaan kirjeissä vastaan. Kirjeitä on parisataa ja kahlasin läpi ne kaikki tehdessäni kevään korvalla ilmestyvää kirjaa Wegeliuksen sukupiiristä. En siis usko, että sitä kautta löydät lisää tietoa, mtta hauskaa,että tästäkin oli sinulle iloa.

Jos käy ilmi, mistä Stenbäck ja Wegelius olisivat voineet tuntea Possénin, kuulen siitä mielelläni.

H.Arjava