PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ahokas Vilhelmiina Joosepintytär


Tuiju Olsio
21.01.10, 11:52
Vilhelmiina Joosepintytär Ahokas syntyi 23.04.1876 Jääskessä Jooseppi Tuomaksenpoika Ahokkaan ja Eeva Kaisa Koskisen vanhimpana tyttärenä. Vilhelmiina muutti Jääskestä Ruokolahdelle 07.07.1900 ja avioitui siellä Kalle Vihtori Kallenpoika Mansikkamäen kanssa (s. 1871), joka oli vihkitiedon mukaan Holollan seurakunnan Lahden Ylä-Juhakkalusta. Vilhelmiina ja Kalle saivat vielä samana vuonna pojan, joka kuoli päivän ikäisenä.
Tietääkö joku tämän pariskunnan myöhemmistä vaiheista? Neljäs serkku Kanadasta etsii isoisänsä sukulaisia Suomesta.

Vilhelmiinan nuorin veli Tuomas Ahokas s. 10.09.1883 muutti Kanadaan 1910 ja nimi lyhentyi siellä Ahoksi.

Vanhempi veli Juho Ahokas s. 08.03.1878 k. 17.04.1943 avioitui Jääskessä 18.09.1904 Leena Räikkösen s. 29.07.1883 k. 28.06.1937 kanssa ja näille syntyi ainakin kolme lasta.

Näitten sisarusten isä Jooseppi Tuomaksenpoika Ahokas oli syntynyt Leppävirralla 28.04.1853 ja muutti sieltä Jääskeen 1874. Äiti Eeva Kaisa Juhontytär Koskinen s. 22.11.1847 Karttulassa, josta muutti Jääskeen 1863. Oli ilmeisesti välillä Kirvussakin.
Ylläolevat tiedot ovat SSHY:n kirjoista ja osin Katihasta.

Onko jollakin tietoa näitten Suomeen jääneiden sisarusten ja lasten myöhemmistä vaiheista? Nykypäivän mahdolliset tiedot privaattipostiin.
Kaunis kiitos etukäteen.

Tuula Cu
25.01.10, 18:54
Hei!

Siirtokarjalaisten tien osoitehakemistosta http://web.genealogia.fi/asp/siirtokarjalaiset2.asp?lang=fi ei löydy kovin monta Ahokasta, jotka olisivat syntyneet Jääskessä (tosin ei sieltä kaikkia evakoita löydykään...). Mutta jos nämä nimet "soittavat kelloja" serkkusi mielessä, laitan privaattipostina enemmän tietoa heistä: Aaro Ahokas (s. 1918) muutti Tampereelle, Artturi Ahokas (1913) muutti Imatralle, Kerttu Holopainen (1931, o.s. Ahokas) muutti Helsinkiin ja Lempi Virolainen (1916, o.s. Ahokas) Kymiin.

Lisäksi löytyy muutama haja-Ahokas, jotka ovat naineet Ahokkaan; Fanny, o.s. Makkonen Helsinkiin, Laila, o.s. Kautonen Imatralle, Maija, o.s. Kotilainen Lopelle.

Tuula K

Tuiju Olsio
25.01.10, 23:07
Kiitos Tuula, kaikki nuo nimet eivät sano minulle mitään, eikä siis mitään kelloja soittele, vielä vähemmän tälle kanadalaiselle, sillä hän ei ole tiennyt isoisänsä taustasta mitään. Minä yritän tätä selvittää. Ainoa keino on kaiketi laittaa kysely Ruokolahden seurakuntaan, jonne sisar Vilhelmiina muutti. Ja Mikkelin maakunta-arkistoon, Jääsken kirkonkirjoista selvinnee Juho veljen perheen kaikki vaiheet. Syntymävuoden perusteella nuo 1913 ja 1918 sopisivat kyllä kuvaan.

Ierikka
26.01.10, 11:51
Hei !
Tämä Artturi Ahokas oli minulle tuttu, tunnen myös kaksi hänen lapsistaan, jos haluat voin privaatisti kertoa tietojani.

Tuiju Olsio
26.01.10, 19:36
Kiitos Ierikka. Olisin kovasti halukas kuulemaan.

Tuiju Olsio
27.01.10, 23:05
Kiitos Tuulalle ja Ierikalle. Olen teidän avullanne saanut tänään yhteyden Juho Ahokkaan jälkeläiselle.

jtholopainen
29.06.13, 16:17
Tervehdys

Tässä kirjoittaa Jarmo Holopainen Kerttu Holopaisen (os Ahokas) poika Näytti että puuttui tietoja niin tässä hiukan lisää. Eli Kerttu teli viisi lasta Riitta (joka kuoli hiljan ja on nyt porvoon hautausmaalla Forsberg sukunimenä, Mirja joka asuu tällä hetkellä Espoon Kirstimäessä, Jarmo joka asuu loviisassa, Jaana joka on vantaan Honkanummella aalto sukunimenä missä myös äitini Kerttu Holopainen joka jätti ajan 24.6.2007 ja Jyrki Holopainen joks asuu helsingissa. Meillä on serrkuja eli on ollut taisto ahokas joka kuoli 2006 ja on eteläpohjanmaalla jolla on serkku aija joka asuu vantaalla. Sitten on olemassa täti imatralla kävin hänellä ihan hiljan ja kertoi missä on jääsken sukuhautamme ahokkaita pullollaan. Svetossa nykyään.. kävin siellä myös. Imartalla tainiokosken hautuumaalla on yhä sukuhauta missä on isoäitin ja enoni reino joka kuoli nuorena - itse olen reinon näköinen mikä aika jännää lähetin kuvan itsestäni joka otetti johanneksessa venäjäjän puolella kesäkuussa..

Tässä nyt ensimmäiset sähköpostini on jarmo.holopainen*primapartnerrussia.com

Olen täällä loviisassa Suomi Venäjä seuran puheenjohtaja ja Eteläsuomen piirin hallituksessa. Puhun mm venäjää englantia ja ruotsia m