PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Poliisien virat 1890-luvulla


P. Pihlman
20.01.10, 11:02
Kruunun leimat

Kuvernööri
Hämeenlinnan läänistä
Tekee tiettäväksi, että koska virkaan aset-
taessani niitä poliisikonstaapelin virkoja,
jotka Helmikuun 10.päivänä 1891 annetun
armolisen asetuksen sekä Keisarillisen Se-
naatin Lokakuun 20. päivänä1891 päivätyn
kirjeen nojalla ovat asetettavat muun
muassa Nastolan nimismiehen piiriin,
minun huomiooni on tullut entinen aliup-
seeri Otto Wilhelm Pihlman, sentähden
katson minä hyväksi täten ja tämän
avonaisen kirjeen kautta nimittää ja
määrätä hänet Otto Wilhelm Pihlman
lukien 1 päivästä Tammikuuta 1892 nuo-
remmaksi poliisikonstaapeliksi Nastolan
piiriin, jossa ammatissa hänen tulee
nauttimalla sitä palkkaa ja niitä e-
tuja, jotka mainitun viran kanssa o-
vat yhdistetyt, tarkoin noudattaa lakia
ja asetuksia sekä esimiestensä määräyk-
siä ja käskyjä, ollen Otto Wilhelm
Pihlman velvollinen toistaiseksi ja siksi
kuin ehkä toisin määrätään pitämään
asuntonsa Lahden kylässä Hollolan pitäjää.
Paremmaksi vakuudeksi olen minä tämän
määräyskirjeen omakätisesti allekirjoittanut
ja lääninhallituksen virkasinetillä varustaa
antanut. Hämeenlinnan läänin kansliassa
Joulukuun 23. päivänä 1891.

Torten Costiand

Sinetti

Kirje on rivitetty alkuperäisen käsinkirjoitetun mukaan. Kiinostaisi misstä
etsiä tietoa aliupseerista.

P. Pihlman

kkylakos
20.01.10, 13:55
Kirje on rivitetty alkuperäisen käsinkirjoitetun mukaan. Kiinostaisi misstä
etsiä tietoa aliupseerista.

Otsikkosi perusteella olit kiinnostunut aliupseerista poliisiksi nimittämisen jälkeen? Olettettavasti löydät hänet virkaan nimittämisen jälkeen Nastolan / Hollolan Lahden kylän rippikirjasta ja henkikirjasta.

Nastolan nimismiespiirin arkisto on Hämeenlinnan maakunta-arkistossa, mutta poliiseja koskevat arkistosarjat näyttävät alkavan vasta 1900-luvulta. Ehkä lääninhallinnon papereissa jotain, siihenhän lainaamasi asiakirjakin viittaa. Nekin ymmärtääkseni Hämeenlinnassa.

Helena V.
20.01.10, 18:33
Hei,

En ihan ymmärtänyt, haluatko tietoja O.W. Pihlmanista ennen vai jälkeen poliisiksi nimittämisen?

Nastolan historia II:ssa, s. 382-385 kerrotaan Nastolan poliiseista yleensä ja myös Nastolan toiseksi poliisiksi 1891 nimitetystä Pihlmanista. Poliisi-nimitys oli tuolloin aivan uusi järjestyksenvalvojan nimitys. Hän ja entinen jahtivouti Lennart Stenholm olivat Nastolan poliiseina vielä ainakin v. 1902, joilloin uudelleen käsiteltiin heidän palkankorotusvaatimuksiaan. Lahden kauppala kuului vielä tuolloin Nastolan nimismiespiiriin; siksi toisen poliisin piti asua Lahdessa, toinen asui Villähteellä. Kolmas poliisi saatiin 1899 Vesijärven rautatieasemalle, kun Lahden-Loviisan välinen rautatie oli rakenteilla ja alueelle oli tullut "epäsosiaalisempaa ainesta".

t. Helena V.

P. Pihlman
20.01.10, 20:32
Otsikkosi perusteella olit kiinnostunut aliupseerista poliisiksi nimittämisen jälkeen? Olettettavasti löydät hänet virkaan nimittämisen jälkeen Nastolan / Hollolan Lahden kylän rippikirjasta ja henkikirjasta.

Nastolan nimismiespiirin arkisto on Hämeenlinnan maakunta-arkistossa, mutta poliiseja koskevat arkistosarjat näyttävät alkavan vasta 1900-luvulta. Ehkä lääninhallinnon papereissa jotain, siihenhän lainaamasi asiakirjakin viittaa. Nekin ymmärtääkseni Hämeenlinnassa.


Otto Vilhelm Pihlman oli poliisin viran jälkeen Lahden kaupunginpalvelija, josta
virasta hän oli jäänyt eläkkeelle. Olen ymmärtänyt, että Kaupungintalon
vahtimestari. Hän oli myös toiminut Lahden VPK:n ylipäällikkönä. Hänet oli
nimitetty tuohon poliisin virkaan entisenä aliupseerina. Missä hän oli aliup-
seerina ollut, ei ole tiedossani. Hän on ollut kersantti. Hänestä on valokuvat
sekä poliisin että kersntin asussa. Hän on kuollut ennen syntymääni. Olen
lukenut Nastolan historiasta sekä Lahden historiasta ja kirjasta "Kukaton morsian."

P. Pihlman