PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tyrnävän Rouvi tai Krouvi


VKI45
15.01.10, 10:57
Perimätiedon mukaan Tyrnävän kirkolta pari kilometriä Muhoksen suuntaan
on joskus ollut ns. puolivälin "krouvi". Liminka tai Oulu lienee tuolloin ollut matkojen kohde. Onko tarkempaa tietoa ?

Punkka
17.02.10, 12:25
Sattumalta osui silmiini kirjoituksesi Tyrnävän Rouvi tai Krouvi. Tyrnävältä syntyisin olevana minulla ei ole mitään käsitystä siitä, että tuo Rouvi olisi sijainnut Muhokselle menevän tien varrella. Sen sijaan Tyrnävän kirkolla muutama sata metriä Suutarinkylään eli Tyrnävän Ylipäähän päin menevän tien varrella oli talo, jota sanottiin Rouviksi vielä silloin, kun itse asuin Tyrnävällä. Silloin siinä talossa oli kauppa, mutta en tarkemmin muista sen myyntitavaraa, ilmeisesti oli kysymyksessä sekatavaraliike. Muutin pysyvästi pois paikkakunnalta v. 1967, enkä tiedä sitä, vieläkö ko. Rouvi on olemassa.

Kyselit tuolla toisessa kirjoituksessa mm. Hongan taloa. Temmeksellä asui Honka -nimisiä perheitä, joten luulen, että ainakin Hongan talo on ollut siellä.

Kolmas kysymyksesi koski mm. Valakiapäätä. Olin tuohon aikaan, n. 60 vuotta sitten, vain 10 vuotias eikä minulla ole tietoa noista henkilöistä. Joku sellainen omituinen tunne on, että olen tuon Valakiapää -nimen joskus kuullut.

VKI45
17.02.10, 15:04
Minun etsimäni Rouvi on hyvin epämääräisen perimätiedon mukaan ollut kyllä Ängeslevälle & Muhokselle johtavan tien varrella. Voi olla, että sen
olemassaolo vie jo 1800-luvulle. Yritän peräillä historiaa esim. vanhoista
kartoista, maakirjoista tms.

Temmeksen taloista olen saanut paljon lisätietoa Temmeksen kotiseutu-
yhdistyksen kirjasta "Kautta sukupolvien". Erinomainen lähde- ja muistelmateos !

Eenokin Saarasta ja Valakiapäästä ei muistoja tunnu löytyvän. Muutama
vihje on, että Valakiapää saattaisi olla ns. laukkuryssiä eli ei välttämättä
tyrnäväläinen ollenkaan.

Punkka
17.02.10, 16:23
En malta olla vielä palaamatta asiaan tuon Rouvin tiimoilta. Muistin nimittäin, että kotikylälläni (Markkuunkylä) oli talo, jonka sanottiin olevan Roo. En tiedä, oliko se oikea nimi, mutta se oli kuitenkin mielestäni Muhokselle menevästä tiestä sen verran syrjässä, ettei se varmaan voinut olla etsimäsi Rouvi.
Toinen juttu on sitten vielä se Eenokin Saara. Miten mulla alkoi tuntua sille, että Tyrnävällä, ehkä jossain Ängeslevällä, oli talo, joka oli ollut nimeltään Eenokki joskus vanhaan aikaan.
Nyt en tiedä, millä tavoin sen löytäisi - ehkä henkikirjoista tai maakirjoista. Henkikirjathan on digitoitu SSHY:n toimesta ja olen kyllä monien vuosien ajalta löytänyt oman kotitilani niistä.