PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Taulujoen numerointi


Onerva
13.01.10, 19:24
Hei
Kun teen Wordillä tauluja ja pyrin saamaan niihin kronologiset taulunumerot, niin on tullut mieleen kysymys: voiko taulun numerot muuttaa muutoin kuin manuaalisesti.
Kun kone tekee taulustopätkää 10-30 min ja siihen olen valinnut 1. taulun numeroksi esim. 24, niin ohjelma tekee tietysti työtä käskettyä, esim. taulut 24-89. Myöhemmin huomaan, että taulunumerot pitäisi muuttaa esim. numerosta 125 alkavaksi. Onko ainoa keino teettää taulusto uudelleen? Manuaalisesti tietenkin ne voi muuttaa, mutta lopussa olevan hakemiston muuttaminen on liian aikaanviepää.
Onerva

kaila
14.01.10, 08:59
hei,

Mitä mahdat tarkoittaa kronologisilla taulunumeroilla? Sukuohjelmisto 2004:n jälkipolviraporttien taulut muodostetaan meillä yleisessä käytössä olevalla menetelmällä jossa taulut muodostetaan sukuhaaroittain jolloin muodostetaan järjestyksessä kukin sukuhaara erikseen. Nämä syntyvät kronologisessa järjestyksessä kunnes haara loppuu jolloin jatketaan seuraavasta haarasta.

Anglosaksisessa maailmassa käytössä oleva registry raportti puolestaan muodostetaan enemmän kronologisessa järjestyksessä. Se kun muodostetaan sukupolvi kerrallaan.

Voit näistä lukea myös minun Pro Gradu tutkielmastani Sukututkimustiedon käsittely (http://www.kk-software.fi/kalle/KKGradu.pdf).

Sukuohjelmisto 2004.ssa ei ole registrymuotoista raporttia.

Sukuohjelmisto 11:een olen lisännyt myös Registry-muotoisen jälkipolviraportin.

Itse kysymykseesi vastaisin, että manuualinen taulujen numeroinnin muuttaminen tuntuu hyvin hankalalta hakemistojen ja viittausten takia. En suosittele.

jhaapasalo
15.01.10, 08:00
hei,


Itse kysymykseesi vastaisin, että manuualinen taulujen numeroinnin muuttaminen tuntuu hyvin hankalalta hakemistojen ja viittausten takia. En suosittele.


Mutta jos on pakko.

Itse olen tehnyt kaksi 700 sivuista sukukirjaa. Molemmissa kirjoissa on n. 20 000 henkilöä ja n. 5 000 perhetaulua. Ja kolmas on jo hyvässä vauhdissa.

Tein edellistä kirjaa varten pienet C-kieliset ohjelmat, jotka käyvät perhetaulut läpi ja muuttavat: taulun numerot, viittaukset ylöspäin ja alaspäin ja hakemiston viittaukset. Ja lopuksi vielä järjestävät perhetaulut numerojärjestykseen.

Hakemiston jouduin käymään vielä käsin läpi ja poistamaan sellaiset henkilöt, jotka olivat vain ensimmäisessä kirjassa.

Materiaali oli rtf-muodossa, joten se asetti työlle vielä omat haasteensa. Tagit piti (tarvittaessa) havaita ja säilyttää.