Movitz
10.01.10, 20:48
Miten tämä tapaus teidän mielestänne menee?
Rantasalmen Syväisissä elelee Lauri Yrjönpoika Pulkkisen (1699-1769) ruokakunta:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rantasalmi/rippikirja_1761-1772_uk886/363.htm
Rippikirjassa näkyy ainoastaan Laurin toinen puoliso, Leena Kankkunen (1704-1774). Aikaisemmin Lauri oli ollut aviossa Sohvi Vaittisen kanssa, ja tästä avioliitosta heillä oli rippikirjansivulla näkyvät pojat Yrjö (s. oik. 1729) ja Lauri (s. oik. 1733). Leena Kankkunen on puolestaan ollut aikaisemmin aviossa Kolkontaipaleen Pekka Kettusen kanssa ja pariskunnan lapset muuttivat äitinsä mukana uuteen kotitaloon Syväisiin ja näkyvät merkittyinä aivan sivun alalaitaan. Mutta kävi näemmä niin, että 4.11.1764 itsensä aviokäskyyn antoivat talollisen poika Lauri Pulkkinen Syväisistä ja tämän morsian Leena Kettunen samasta kylästä. Tuo rippikirjansivu tekee asian sinänsä hämmentäväksi, että kyseessä on periaatteessa sisarpuolet, vaikkei heidän välillään vallitsekaan mitään biologista sidettä.
Mitä mahtaa karoliininen kirkkolaki sanoa mokomasta touhusta?
Jens
Rantasalmen Syväisissä elelee Lauri Yrjönpoika Pulkkisen (1699-1769) ruokakunta:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rantasalmi/rippikirja_1761-1772_uk886/363.htm
Rippikirjassa näkyy ainoastaan Laurin toinen puoliso, Leena Kankkunen (1704-1774). Aikaisemmin Lauri oli ollut aviossa Sohvi Vaittisen kanssa, ja tästä avioliitosta heillä oli rippikirjansivulla näkyvät pojat Yrjö (s. oik. 1729) ja Lauri (s. oik. 1733). Leena Kankkunen on puolestaan ollut aikaisemmin aviossa Kolkontaipaleen Pekka Kettusen kanssa ja pariskunnan lapset muuttivat äitinsä mukana uuteen kotitaloon Syväisiin ja näkyvät merkittyinä aivan sivun alalaitaan. Mutta kävi näemmä niin, että 4.11.1764 itsensä aviokäskyyn antoivat talollisen poika Lauri Pulkkinen Syväisistä ja tämän morsian Leena Kettunen samasta kylästä. Tuo rippikirjansivu tekee asian sinänsä hämmentäväksi, että kyseessä on periaatteessa sisarpuolet, vaikkei heidän välillään vallitsekaan mitään biologista sidettä.
Mitä mahtaa karoliininen kirkkolaki sanoa mokomasta touhusta?
Jens