PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Paratiisin asukkaat


Jarmo OK
10.01.10, 18:39
Onko kenelläkään tietoja 1800 loppupuolella? Dominikaaniseen Tasavaltaan lähteneistä Suomalaisista. Minulla on ainakin yksi sukuhaara kadoksissa ja nyt olen löytänyt lapsen, joka on tullut Amerikkaan 1900 luvun alkupuolella mahdollisesti äitinsä kanssa Dominikaanisesta Tasavallasta. Sukunimi olisi sopiva sillä poika on William Meskus. Jossain muistilokerossa on tieto?, että Suomalaiset olisivat perustaneet "Paratiisin" ko maahan. Mistä voisin kaivella?:confused:

Heikki Koskela
10.01.10, 19:06
Onko kenelläkään tietoja 1800 loppupuolella? Dominikaaniseen Tasavaltaan lähteneistä Suomalaisista. Minulla on ainakin yksi sukuhaara kadoksissa ja nyt olen löytänyt lapsen, joka on tullut Amerikkaan 1900 luvun alkupuolella mahdollisesti äitinsä kanssa Dominikaanisesta Tasavallasta. Sukunimi olisi sopiva sillä poika on William Meskus. Jossain muistilokerossa on tieto?, että Suomalaiset olisivat perustaneet "Paratiisin" ko maahan. Mistä voisin kaivella?:confused:

Meitä suomalaisia näköjään riittää joka paikkaan. Menimme 1960-luvun alussa Grönlantiin geologin tehtäviin ja saavuimme erääseen kaupunkiin laivalla. Meitä vastaan satamassa kävelee nuhjuisen näköinen nuorehko mies ja tervehtii: "Terve pojat! Mitä Suomeen kuuluu? Olisko teillä lainata vähän rahaa?"

Mutta Dominikaanisesssa tasavallassa on todella ollut koko joukko suomalaisia. Voin tässä asiassa olla avuksi ainakin yhden henkilön osalta. Hän lähti Alajärveltä ja oli nimeltään Eeli Ylitalo. Laitan tähän lainauksen hänestä kertovasta jutusta: "Eelin elämänvaiheet ovat olleet moninaiset. Ennen Amerikkaan lähtöä opiskeli esperantoa ja tämän harrastuksen johdosta kijoitteli muille kielen harrastajille. Yhtenä päivänä tuli kortti Itävallasta. Sen oli tehnyt ja allekirjoittanut Adolf Hitler.Ennen kuolemaansa hän pyysi etsimään korttia, mutta sitä ei koskaan löytynyt. Ajautui Dominikaaniseen tasavaltaan Jarabacosaan, jossa teki tiiliä, poltti tervaa ja viljeli kahvia. 1960-70 luvulla hirmumyrskyt yllättivät saaren ja tuli hyökyaalto, joka pyyhkäisi pois kaiken elämäntyön. Toinen pojista lohdutti ja kehotti aloittammaan alusta (Ritva Luoma)".

Häneltä jäi jälkeläisiä sinne. Joku heistä kävi takavuosina isänsä maisemissa Alajärvellä. Lisätietoja saattaisi saada yhteydestä Alajärven kulttuurisihteeriltä? Käsittääkseni hän on tutkinut asiaa tarkemmin. On pieni mahdollisuus saada lisätietoja.

Essimi
10.01.10, 22:13
Tästä linkistä löytyy suomalaisia utopiayhteisöjä, mm. Viljavakka-niminen Dominikaanisesta tasavallasta http://www.helsinki.fi/jarj/poleemi/sointula.html

admin
11.01.10, 07:27
Onko kenelläkään tietoja 1800 loppupuolella? Dominikaaniseen Tasavaltaan lähteneistä Suomalaisista. Minulla on ainakin yksi sukuhaara kadoksissa ja nyt olen löytänyt lapsen, joka on tullut Amerikkaan 1900 luvun alkupuolella mahdollisesti äitinsä kanssa Dominikaanisesta Tasavallasta. Sukunimi olisi sopiva sillä poika on William Meskus. Jossain muistilokerossa on tieto?, että Suomalaiset olisivat perustaneet "Paratiisin" ko maahan. Mistä voisin kaivella?:confused:

Ehdottaisin että ottaisit yhteyttä K-G Olin (http://suku.genealogia.fi/sendmessage.php?do=mailmember&u=105436)iin - on Suku Forumin jäsen. K-G on tutkimut suomalaisten maastamuuttoliikkeitä ja kirjoittanut useamman kirjan asiasta joista kahdessa saattaisi olla tietoja Dominikaanisesta tasavallasta. "Öden och äventyr" ISBN 952-9600-02-X sekä "Våra första västindienfarare" ISBN952-9600-00-3. Molemmat kirjat löytyvät Helmetin mukaan esim. Helsingin alueen kirjastoissa. K-G:n kirjoissa on yleensä mm. nimilista kirjan lopussa.

Hasse

Jarmo OK
11.01.10, 09:01
Kiitän nopeista vastauksista, mutta ei tainnut tärpätä, sillä näköjään "Viljavakka" oli perustettu vasta 1930 luvulla ja minun etsimäni henkilö oli poistunut Dom.Rep.:sta jo 1914. Olettaisin , että hänen isänsä on ollut siellä jo 1875? Asiaa hankaloittaa, se että mokomat ovat lähteneet maailmalle muualta kuin Suomesta. Siis menneet ensin Ruotsiin ja sieltä Tanskaan tai Norjaan ja vasta sitten valtameren taakse.

kkylakos
11.01.10, 09:15
Hei,

jollei tänne ilmaannu tietäjiä niin spostitiedustelu Siirtolaisuusinstituutiin ei maksa mitään ja voi tuottaa jotain.

http://www.migrationinstitute.fi/