PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tilan jako 1640-luvulla


Jokimies
03.01.10, 11:41
Kyseessä on Säkkijärven Suurpäälässä, myös Druilaksi nimetty, oleva rustholli, jonka nimi oli Drui. Suomalaiset ovat nimeä venytelleet moneen suuntaan. Itse nimeä näyttää esiintyvän nykyään ainakin Virossa. Suomessa ei ollenkaan puhelinnumerohaun perusteella. Niin, itse asiaan sitten.
Vuonna 1642 merkittiin Suurpäälän henkikirjaan uusi nimi Erik Antinpoika, jonka sukunimeksi tuli vuoden 1651 käräjäkirjan mukaan Sorvari. Autionottoja tai muita asiaan liittyviä tietoja ei ole löytynyt, joten olen ajatellut, että Erik oli saanut tilansa jaossa Druin tilasta. Tämä sen parusteella, että Druin tilan asukasluettelossa esiintyy sama nimi Erik Antinpoika vaimonsa Biritan kanssa vuonna 1635 ja edelleen vuonna 1638 esiintyy vain vaimo Biritta. Erik oli siis poissa. Talon isäntä oli nimeltään Antti Antinpoika Drui.
Jaettiinko tiloja tuohon aikaan 1600-luvulla perillisille. Vai ottiko Erik sittenkin aution samasta kylästä. Drui-nimisiä asui tuolloin useassa talossa.

Jokimies
05.01.10, 19:31
Tilan jaot saattavat olla satunnaisia ja mitään lakia ei taida olla olemassa tuohon aikaan. Tähän tapaukseen löytyi kuitenkin vastaus arkiston rullista vihdoin ja viimein. Erik Antinpoika otti Jaakko Ollinpojan ( Jacob Ollsson ) aution Suurpäälästä.
Tunteeko kukaan nimeä Drui muualla Suomessa, vai onko se vain Säkkijärven Virosta tulleita asukkaita?

Sami Lehtonen
05.01.10, 20:10
Tilan jaot saattavat olla satunnaisia ja mitään lakia ei taida olla olemassa tuohon aikaan. Tähän tapaukseen löytyi kuitenkin vastaus arkiston rullista vihdoin ja viimein. Erik Antinpoika otti Jaakko Ollinpojan ( Jacob Ollsson ) aution Suurpäälästä.
Tunteeko kukaan nimeä Drui muualla Suomessa, vai onko se vain Säkkijärven Virosta tulleita asukkaita?

Käsittääkseni taloa ei saanut jakaa ennen 1700-luvun puoliväliä. Sitä ennen käytettiin kyllä mm. yhtiömiehiä, jotka saattoivat viljellä osaa tilasta.

Essimi
06.01.10, 00:15
Drui ei ole ennestään tuttu, mutta Laihialla on Sui ja Ylistarossa Ai. Niiden etymologiaa en ole tullut tutkineeksi, mutta erikoisilta vaikuttavat kaikki kolme.

Jokimies
06.01.10, 12:54
Näin minäkin olen ymmärtänyt, että tiloja ei voinut jakaa aiemmin. Yhtiömiehiä on näkynyt esi-isissä useita, joten käytäntö taisi olla se.
Sui ja Ai nimet taitavat olla yhtä erikoisia kuin Drui. Googlella ei päässyt pitkällekään Suin ja Ain kanssa ja Drui antoi vastauksissa fantasiapelejä ja muutaman nimen myös Ranskasta ja USA.sta. Uskoisin edelleen, että he ovat tulleet Virosta venematkalaisina Säkkijärvelle. Nähtävästi kuitenkin hyvinvoivaa porukkaa, koska heillä oli eniten maallista mammonaa noina aikoina koko kylässä.