PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Epäselvä jäsenasia


mwallen3
28.12.09, 19:25
Olen liittynyt Suomen Sukututkimusseuraan ja saanut tunnukset, jolla voin kirjoittaa tänne sukufoorumiin. Lisäksi olen saanut tunnukset, joilla voin lukea jäsenille tarkoitettuja sivuja www.genealogia.fi-nettisivuilla.

Olen päässyt lukemaan ilman tunnuksia SSHY:n rippikirjoja, mutta en kaikkea.

Pitääkö minun siis liittyä vielä SSHY:n jäseneksi? Olen saanut tunnukset, joilla pääsen kirjoittamaan SSHY:n keskustelupalstalle.

Mistä saan tietoa, mitä liittyminen vielä SSHY:n jäseneksi tarjoaa minulle. Voinko kuulua pelkästään SSHY:hyn.

Tällaiselle aloittelijalle tuntuu vähän sekavalta nämä monet tunnukset ja samantapaiset yhdistykset, joissa ehkä on vielä osin sama porukka pyörittämässä toimintaa. Minulle pitäis vääntää vähän rautalankaa, jotta asia selviäis;-)

Make
28.12.09, 19:32
Olen liittynyt Suomen Sukututkimusseuraan ja saanut tunnukset, jolla voin kirjoittaa tänne sukufoorumiin. Lisäksi olen saanut tunnukset, joilla voin lukea jäsenille tarkoitettuja sivuja www.genealogia.fi-nettisivuilla (http://www.genealogia.fi-nettisivuilla).

Olen päässyt lukemaan ilman tunnuksia SSHY:n rippikirjoja, mutta en kaikkea.

Pitääkö minun siis liittyä vielä SSHY:n jäseneksi? Olen saanut tunnukset, joilla pääsen kirjoittamaan SSHY:n keskustelupalstalle.

Mistä saan tietoa, mitä liittyminen vielä SSHY:n jäseneksi tarjoaa minulle. Voinko kuulua pelkästään SSHY:hyn.

Tällaiselle aloittelijalle tuntuu vähän sekavalta nämä monet tunnukset ja samantapaiset yhdistykset, joissa ehkä on vielä osin sama porukka pyörittämässä toimintaa. Minulle pitäis vääntää vähän rautalankaa, jotta asia selviäis;-)

Kyllä SSHY on eri yhdistys ja päästäksesi laajempaan kuvatietokantaan sinun tulee olla SSHYn jäsen. Jäsenmaksu on nykyisin 15 euroa + liittymismaksu 10 euroa eli 25 eurolla avatuvat laajemmat sivut. Lisää täällä http://www.digiarkisto.org/sshy/index.htm

Liittyminen kyllä kannattaa. Arkisto täydentyy kovaa vauhtia.

Sen paremmin en yhdistysten historiaa tunne, mutta koska kummastakin saan verratonta apua selvityksiini, maksan mieluusti jäsenmaksuja. Ja tajuan, että jostain vapaaehtoistoiminnan (tallennuksen yms.) on saatava varat aivän välttämättömiin eurollisiin menoihin. Mikään ei pyöri ilman latin latia.

Ulla Juva
28.12.09, 20:08
Olen liittynyt Suomen Sukututkimusseuraan ja saanut tunnukset, jolla voin kirjoittaa tänne sukufoorumiin. Lisäksi olen saanut tunnukset, joilla voin lukea jäsenille tarkoitettuja sivuja www.genealogia.fi-nettisivuilla (http://www.genealogia.fi-nettisivuilla).

Olen päässyt lukemaan ilman tunnuksia SSHY:n rippikirjoja, mutta en kaikkea.

Pitääkö minun siis liittyä vielä SSHY:n jäseneksi? Olen saanut tunnukset, joilla pääsen kirjoittamaan SSHY:n keskustelupalstalle.

Mistä saan tietoa, mitä liittyminen vielä SSHY:n jäseneksi tarjoaa minulle. Voinko kuulua pelkästään SSHY:hyn.

Tällaiselle aloittelijalle tuntuu vähän sekavalta nämä monet tunnukset ja samantapaiset yhdistykset, joissa ehkä on vielä osin sama porukka pyörittämässä toimintaa. Minulle pitäis vääntää vähän rautalankaa, jotta asia selviäis;-)

Tilanne on hieman sekava näin aluksi, mutta kyllä se pian selkiytyy mitä mistäkin saa. Yhdistykset täydentävät toisiaan hieman erilaisilla tiedoillaan ja toimintatavoillaan. SSS:n netti tarjonnassa on Hiskillä ja tällä forumilla iso painoarvo ja löytyy sitä paljon, paljon muutakin. Suomen Sukututkimusseura tuottaa myös monia muita palveluja joita jäsenmaksulla tuetaan, kirjastoa, koulutusta, puhelinneuvontaa, joskus jopa lainopillistakin tukea. Myös näiden sivujen ylläpito eli palvelimen ja koneiden hoitaminen maksaa vaikka tietojen latamiinen, Hiskin ylläpito (päivittäminen) ja forumin ylläpito tapahtuukin vapaaehtoisvoimin. Jäsenmaksu yksinään tuskin kattaa kaikkea ylläpidettävää. Tutustu toimintaa näillä seuran nettisivuilla.

SSHY:n jäsenenä voit nähdä enemmän digitoitua materiaalia ja osin näet myös tuoreempaakin materiaalia.
Samoja ihmisiä pöyrii kummassakin, koska harrastus on sama ja samantapaisia tietoja kaivataan.
Kukaan ei estä sinua kuulumasta molempiin tai vain toiseen (tai vielä johonkin muuhunkin alan seuraan tai yhdistykseen). Se on sinun itsesi päätettävissä.
Molemmissa tehdään tosi paljon työtä sukututkimuksen eteen ja pääosin vapaaehtoistyönä. Innokkaitten harrastajien panos on valtava.

Olen huomannut, että kun alkaa tietokonetta käyttää ahkerasti, noita tunnuksia kertyy enemmän ja vähemmän. Minulla niitä taitaa olla jo kohta ohut A4 mapillinen. Ei niitä millään kaikkia opi ulkoa - vain ne joita useinmiten tarvitsee. Niitä tunnuksia tarvitaan, jotta voidaan edes jonkun verran seurata ettei ihan asiattomat tahot käytä mitä tahansa hyväkseen ja nimenomaan, että esim. jäsenet saavat ne edut mitä luvataan.

Tervetuloa meidän sukututkijoiden suureen joukkoon.

Laardi
29.12.09, 08:41
Haluaisin tuohon koulutustarjontaan esittää pienen toiveen eli että niitä voitaisiin järjestää myös täällä pohjoisemmassa Suomessa. Kolmen tunnin junamatka suuntaansa kustannuksineen harvemmin houkuttelee lähtemään, vaikka kuinka mielenkiintoinen koulutus olisi tarjolla. Jos ei vielä olla, niin ainakin kokeilumielessä voisi olla fiksua testata, kannattaako koulutusten järjestäminen muuallakin kuin vain Helsingissä. Silloin näin jäsenenä kokisin, että jäsenmaksulle saisi vastinetta.

Ugh.

Juha
29.12.09, 09:11
Tähän toiveeseen on helppo yhtyä. Uskoisin, että mielenkiintoisia luennoitsijoita löytyy ympäri maatamme. Seuramme tarjoaa varmasti taustatukea ja apua, mikäli vain joku paikallinen henkilö lähtee mukaan järjestämään näitä esityksiä.


Jäsenten yhdenvertaisuutta on yritetty parantaa myös erilaisten luentojen videoinnilla. Niitähän löytyy seuran sivuilta muutamia, linkin Videokirjasto takaa.

Lisää laitettaisiin mielellään, jos vain innokkaita kuvaajia löytyisi enemmän.


Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela

Seppo Niinioja
29.12.09, 10:14
Tähän toiveeseen on helppo yhtyä. Uskoisin, että mielenkiintoisia luennoitsijoita löytyy ympäri maatamme. Seuramme tarjoaa varmasti taustatukea ja apua, mikäli vain joku paikallinen henkilö lähtee mukaan järjestämään näitä esityksiä.


Jäsenten yhdenvertaisuutta on yritetty parantaa myös erilaisten luentojen videoinnilla. Niitähän löytyy seuran sivuilta muutamia, linkin Videokirjasto takaa.

Lisää laitettaisiin mielellään, jos vain innokkaita kuvaajia löytyisi enemmän.


Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela

Ihan huonosti minusta asiat eivät sentään nytkään ole, sillä elämää on Seuran ulkopuolellakin. Liitteissä on runsaat 50 paikallista sukututkimusyhditystä, seuraa tms. Tilanne on Seuran vuoden 2005 kotisivun mukainen ja ladattu http://www.archive.org/index.php :stä. Valtakunnallsia sukututkimuspäiviä järjestetään kerran vuodessa eri puolilla maata, seuraavaksi jo 33. kerran, tällä kertaa maaliskuussa Turussa. Näiden yhteydessä kokoontunee Sukuyhdistysten suuri neuvottelukunta tms.

Huom! Alla on sekä rtf-tiedosto että kartta jpg:nä.

Seppo Niinioja

Laardi
29.12.09, 10:21
Ihan huonosti minusta asiat eivät sentään nytkään ole, sillä elämää on Seuran ulkopuolellakin. Liitteissä on runsaat 50 paikallista sukututkimusyhditystä, seuraa tms. Tilanne on Seuran vuoden 2005 kotisivun mukainen

Keski-Suomen Sukututkimusyhdistys on nykyään Keski-Suomen Sukututkijat ry, liekö jossain välissä edessä päivitysurakka tuolle mainitsemallesi kotisivulle. :)

kkylakos
29.12.09, 11:47
Keski-Suomen Sukututkimusyhdistys on nykyään Keski-Suomen Sukututkijat ry, liekö jossain välissä edessä päivitysurakka tuolle mainitsemallesi kotisivulle. :)

Nykyisillä sivuilla paikallisten (SSS:stä riippumattomien) sukututkimusyhdistysten lista on sivulla http://www.genealogia.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=129&Itemid=311&lang=fi

Siellä ovat Keski-Suomen Sukututkijat ihan oikealla nimellä ja toivottavasti myös oikein linkitettynä.

Seppo Niinioja
29.12.09, 16:27
Nykyisillä sivuilla paikallisten (SSS:stä riippumattomien) sukututkimusyhdistysten lista on sivulla http://www.genealogia.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=129&Itemid=311&lang=fi

Siellä ovat Keski-Suomen Sukututkijat ihan oikealla nimellä ja toivottavasti myös oikein linkitettynä.

Se oli niin harvinaisen loogisella paikalla, että en huomannut katsoa :D:

Yksi tapa lisätä luentotarjontaa olisi sekin, että luennoitsija kävisi useammalla paikkakunnalla, jos kutsuvalla yhdistyksellä on varaa kustantaa matka ja palkkio ja se sopii luennoitsijan aikatauluihin.

Entä yhteistyö YLE:n kanssa? Nauhoitus heidän paikallisessa studiossaan, luennon kertaesitysoikeus ja sitten sen sijoitus SSS:n "Arenaan"?

Seppo Niinioja

Ulla Juva
29.12.09, 17:20
Sopimus YLE:n kanssa? No, ainakin heillä olisi ammatti-ihmiset ja -laitteet käytössä. Hinnoittelu taitaa olla vain aika suolainen kenen tahansa butjetille ja mitä muita ehtoja he sitten asettaisivat? Sitä kautta kyllä tieto leviäsi paremmin. Sanotaan, että vaatimattomuus kaunistaa, mutta minusta se ei aina pidä paikkaansa :).

Seura voisi myös ehtiessään laittaa sivuilleen päivittyviä vinkkejä halukkaista luennoitsijoista ja heidän aiheistaan. Se helpottaisi monesti yhdistysten työtä kun he etsivät luennoitsijoita/kouluttajia tilaisuuksinsa. Monesti juuri luennoitsijoiden etsimen on tosi iso työ - jo miettimen ketä kysyttäisiin vie energiaa ja aiheuttaa runsaasti? päänvaivaa.

Näyttää siltä että tietotekniikan pojille(onko tyttöjä lainkaan?) olisi taas vain lisää laitettavaa sivuille. Netin kauttahan moni asia pelaa nykyaikana vaikka kaikilla sitä ei ole, mutta riittävän monella kuitenkin.

Seppo Niinioja
29.12.09, 21:22
Sopimus YLE:n kanssa? No, ainakin heillä olisi ammatti-ihmiset ja -laitteet käytössä. Hinnoittelu taitaa olla vain aika suolainen kenen tahansa butjetille ja mitä muita ehtoja he sitten asettaisivat? Sitä kautta kyllä tieto leviäsi paremmin. Sanotaan, että vaatimattomuus kaunistaa, mutta minusta se ei aina pidä paikkaansa :).

Seura voisi myös ehtiessään laittaa sivuilleen päivittyviä vinkkejä halukkaista luennoitsijoista ja heidän aiheistaan. Se helpottaisi monesti yhdistysten työtä kun he etsivät luennoitsijoita/kouluttajia tilaisuuksinsa. Monesti juuri luennoitsijoiden etsimen on tosi iso työ - jo miettimen ketä kysyttäisiin vie energiaa ja aiheuttaa runsaasti? päänvaivaa.

Näyttää siltä että tietotekniikan pojille(onko tyttöjä lainkaan?) olisi taas vain lisää laitettavaa sivuille. Netin kauttahan moni asia pelaa nykyaikana vaikka kaikilla sitä ei ole, mutta riittävän monella kuitenkin.

TV:ssä on ollut muutama vuosi sitten ihan oikea sukututkimuksen peruskurssi, josta kirjoitin itse asiassa niinkin äskettäin kuin 27.11. ketjussa Nettiradio-ohjelma ihmisen alkuperästä. Tuossa TV-kurssissa esiintyivät mm. mm. Kari-Matti Piilahti ja Tarja Laaksonen. Myöhemmin on tullut lähinnä hömppäsarja eräistä yksittäisistä suvuista. En löytänyt kurssia YLE:n Elävästä arkistosta, mutta jollakin tavalla sekin olisi kiva saada vielä nähtäville.

Kai se ohjelmanteko YLE:ssä tapahtuu niin, että esiintyjille maksetaan esiintymispalkkiot ja YLE kustantaa ohjelman teon. He varmaan haluavat pitää kiinni ohjelman omistusoikeudesta. Kai YLE ottaa myös ideoita vastaan ja em. tapauksessa ovat ehkä kääntyneet Seuran puoleen tai päinvastoin, en tiedä. Ohjelmien teettäminen YLE:llä maksua vastaan ei kuulune yleisen palvelun kanavien toimintatapaan. Kysymällähän asiat selviävät, jos joku kysyy.

Seppo Niinioja

Juha
29.12.09, 21:39
Ja onhan meillä tämä uusi SuomiTV, joka kanadalaisen omistajan taholta korostaa edustavansa perhearvoja. Eikös sukututkimus jos mikä ole silloin heidän aluettaan?


Juha

Seppo Niinioja
29.12.09, 21:45
Ja onhan meillä tämä uusi SuomiTV, joka kanadalaisen omistajan taholta korostaa edustavansa perhearvoja. Eikös sukututkimus jos mikä ole silloin heidän aluettaan?


Juha

Sinne vaan markkinoimaan sukututkimusta. Toivottavasti maksavat hyvin.

mwallen3
29.01.10, 16:43
Vrt ens viesti tässä ketjussa: "Tällaiselle aloittelijalle tuntuu vähän sekavalta nämä monet tunnukset ja samantapaiset yhdistykset, joissa ehkä on vielä osin sama porukka pyörittämässä toimintaa. Minulle pitäis vääntää vähän rautalankaa, jotta asia selviäis;-)"

Onko niin, että tämä SukuForum on SSS:n toimintaa. Nyt on keskusteltu jäsenmaksusta. En ole saanut jäsenmaksukirjettä. Oliko siis kyse SSS:n jäsenmaksusta vai SSHY:n jäsenmaksusta. Ehkä asia vähän täsmentyisi meille aloittelijoille, jos yhdistyksen nimissä kirjoittaja mainitsisi nimensä lisäksi yhdistyksen nimen.

Juha
29.01.10, 17:03
Jos katsot tämän Suku Forum sivun alalaitaa, siellä lukee erittäin selvästi (c) Suomen Sukututkimusseura eli lyhenteenä SSS. Joten kyllä Suku Forum on nimenomaan Suomen Sukututkimusseuran virallinen keskustelufoorumi internetissä.

Pitäisikö meidän mainostaa tätä vielä enemmän, jotta asia tulisi selväksi?



Suomen Sukuhistoriallinen Yhdistys ry eli SSHY on aivan eri yhdistys, joskin toimii myös meidän sukututkijoiden iloksi. Heidän kotisivunsa ovat osoitteessa www.sukuhistoria.fi



Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
Suku Forumin moderaattori

admin
29.01.10, 19:09
...Näyttää siltä että tietotekniikan pojille(onko tyttöjä lainkaan?) olisi taas vain lisää laitettavaa sivuille. Netin kauttahan moni asia pelaa nykyaikana vaikka kaikilla sitä ei ole, mutta riittävän monella kuitenkin.

Kyllä löytyisi muutama ihan mielenkiintoinen koulutussovellus joka soveltuisi tähän, eli sellainen missä luennoitsija on eri paikassa kuin kuuntelijat. Matkakustannus on aika minimaalinen... Kannattaisiko kokeilla?

Hasse

KirsiL
02.02.10, 17:35
Kannatetaan! Kiivaasti kannatetaan Hassen ehdotusta!

Olisi näillä lumilla ja pakkasilla suorastaan jäsenistön hemmottelua - tai tasavertaisuuden tavoittelua - tarjota mahdollisuus osallistua luennolle ihan kotoa. Paikallisyhdistyksissä voitaisi kokoontua yhteen kuuntelemaan luentoa, etäisyys kotikylälle olisi varmaankin siedettävämpi kuin kauas Suomen etelälaidalle.

SSS:n luentojen aikataulu on tavalliselle työssäkäyvälle sukuharrastajalle aika haasteellinen. Meitäkin jäsenistöstä kuitenkin löytyy.

t. Kirsi

PS. Etäluennointiin löytyy tätäkin kautta muutama vaihtoehto, siis ohjelmistojen ja tekniikan puolesta. Nauhoitus ja SSS:n jäsensivuilla julkaiseminenkin kävisi suhteellisen helposti.

Juha
02.02.10, 18:18
Hassen ehdotus on todella kokeilemisen arvoinen, mutta se ei edelleenkään poista yhtä isoimmista ongelmistamme;

Luentojen ja esitelmien tallentajia kaivataan kipeästi. Olen tätä asiaa kirjoitellut jo varmaan aivan liikaa, mutta aion jatkaa kunnes vapaaehtoisia ilmaantuu. Itse videon jatkokäsittely ja sivuille laitto on helppoa hoituen vaikka minun kauttani. Mutta tallentamiseen tarvitaan porukkaa ympäri Suomea :)


Juha

Helena V.
02.02.10, 18:26
Jos katsot tämän Suku Forum sivun alalaitaa, siellä lukee erittäin selvästi (c) Suomen Sukututkimusseura eli lyhenteenä SSS. Joten kyllä Suku Forum on nimenomaan Suomen Sukututkimusseuran virallinen keskustelufoorumi internetissä.

Pitäisikö meidän mainostaa tätä vielä enemmän, jotta asia tulisi selväksi?



Suomen Sukuhistoriallinen Yhdistys ry eli SSHY on aivan eri yhdistys, joskin toimii myös meidän sukututkijoiden iloksi. Heidän kotisivunsa ovat osoitteessa www.sukuhistoria.fi (http://www.sukuhistoria.fi)



Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
Suku Forumin moderaattori

Juha hei,

Asiathan on ilmiselvän oloisia niille, joiden intressipiirejä ne koskettavat. Mutta jos mietitään miten homma netissä yleisesti ottaen pelaa:

Olet (vasta juuri) kiinnostunut jostain asiasta
-> googlaat (tai mitä hakukonetta nyt kukakin käyttää)
-> päädyt jollekin sivustolle, jossa hakusanoja ilmenee
- jos homma alkaa näyttää ihan validilta, niin ei kun reagoimaan (voi olla vaikapa kysymys keskustelupalstalle, kuten tänne - siis ihan "ummikolta")
- monasti vaaditaan rekisteröitymistä, so what, rekisteröidytään, jotta ehkä jopa saadaan tieto, mitä ollaan hakemassa (kun kerran näyttää siltä, että ihan jees-paikka).

Joten kyllä! Yläpalkissa (ei ala - sinne mennään vasta yläpalkin tarkistuksen jälkeen) pitäisi linkkinä lukea aivan virallisesti "Suomen Sukututkimusseura ry." - ei vain "Seura".

En tarkoita, että kaikki pitäisi kaikkialla olla niiiiin helppoa, mutta minkään ei nykyään helpoissa asioissa pitäisi olla vaikeaa. Sama pätee seuran sivuihin. Nykyään ainakin nettisivustoilla mieluiten yhdellä silmäyksellä pitäisi ilmetä, missä mennään ja kenen joukoissa.;) Ja eikös me haluta lisää jäseniä niin foorumille kuin seuraankin? No halutaan, kun kerran halutaan sitä sun tätä lisäpalvelua ja entiset skulaamaan!

t. Helena V.

Juha
02.02.10, 18:30
Voit ilmoittautua toiminnanjohtajalle parantamaan seuramme sivuja. Näin puheet saadaan organisoitua toiminnaksi.

Muutin tuon yläreunan linkin Helenan neuvon mukaisesti - neuvosi oli kyllä aiheellinen


Juha

Helena V.
02.02.10, 19:08
Kiitos Juha!

...Vielä kyllä laittaisin sen "virallisuutta" osoittavan ry:n perään. Ei ole tarkoitus tosiaankaan nälviä, vaan ihan vilpittömästi kertoa tällaisen keski-ikäisen varmaan aika "perus-netinkäyttäjän" näkemys, toivottavasti pikemminkin kehitysmielessä.

Laitan samantein anomuksen toiminnanjohtajalle nettisivujen arviointitoimikunnan jäsenyyteen. Siihen koen olevani jopa pätevä, kunhan sellainen perustetaan! Toimikuntia pikkulintujen mukaan on jo nytkin paljon enemmän kuin saatamme arvata.

t. Helena V.

Juha
02.02.10, 19:56
ry -lisätty kun noin kauniisti pyysit :)


Juha

admin
04.02.10, 06:06
Kiitos Juha!

...Vielä kyllä laittaisin sen "virallisuutta" osoittavan ry:n perään. Ei ole tarkoitus tosiaankaan nälviä, vaan ihan vilpittömästi kertoa tällaisen keski-ikäisen varmaan aika "perus-netinkäyttäjän" näkemys, toivottavasti pikemminkin kehitysmielessä.

Laitan samantein anomuksen toiminnanjohtajalle nettisivujen arviointitoimikunnan jäsenyyteen. Siihen koen olevani jopa pätevä, kunhan sellainen perustetaan! Toimikuntia pikkulintujen mukaan on jo nytkin paljon enemmän kuin saatamme arvata.

Mikäli viimeisten viestien mukaista viilausta harrastetaan niin tietenkin kaikissa kielissä pitää olla täysi virallinen nimi ko. kohdassa. Ihmettelen suuresti ettei tällaista pyydetty!

Aikojen alussa laitoin sellaisen pitkän rivin sinne sivun ylälaidalle - virallinen nimi kolmella kielellä. Mutta koska sellainen pitkä rivi fyysisesti ei mukavasti sinne sovi varsinkin sen jälkeen kun banneri otettiin käyttöön niin kaikkien kielten linkit lyhennettiin. Tarvehan oli että piti päästä helposti Seuran kotisivulle. Sivun pitää toimia joteenkin myös pienemmillä näyttöresoluutioilla.

Eli - tulen tämän jälkeen valitettavasti samasta syystä lyhentämään suomenkielisenkin linkin teksti koska kaikki kielet ei sinne mahdu. Anteeksi Juha että jouduit tekemään turhan työn.

Jos olette epävarmoja siitä oletteko Suku Forumin sivuilla niin selatkaa hiukan sivun tekstejä, ehkä logokin kertoo siitä missä olette. Sivun alalaidassakin lukee että © kuuluu SSS:lle eli kovin monelle ei varmaan ole epäselvää.

Lämmön keskeltä.. +35°C

Hasse

Erkki Järvinen
04.02.10, 07:31
Mikäli viimeisten viestien mukaista viilausta harrastetaan niin tietenkin kaikissa kielissä pitää olla täysi virallinen nimi ko. kohdassa. Ihmettelen suuresti ettei tällaista pyydetty!

Aikojen alussa laitoin sellaisen pitkän rivin sinne sivun ylälaidalle - virallinen nimi kolmella kielellä. Mutta koska sellainen pitkä rivi fyysisesti ei mukavasti sinne sovi varsinkin sen jälkeen kun banneri otettiin käyttöön niin kaikkien kielten linkit lyhennettiin. Tarvehan oli että piti päästä helposti Seuran kotisivulle. Sivun pitää toimia joteenkin myös pienemmillä näyttöresoluutioilla.

Eli - tulen tämän jälkeen valitettavasti samasta syystä lyhentämään suomenkielisenkin linkin teksti koska kaikki kielet ei sinne mahdu. Anteeksi Juha että jouduit tekemään turhan työn.

Jos olette epävarmoja siitä oletteko Suku Forumin sivuilla niin selatkaa hiukan sivun tekstejä, ehkä logokin kertoo siitä missä olette. Sivun alalaidassakin lukee että © kuuluu SSS:lle eli kovin monelle ei varmaan ole epäselvää.

Lämmön keskeltä.. +35°C

Hasse

Hasse tietysti tekee kuten parhaaksi näkee, omasta mielestäni kuitenkin jo sukututkimusseuran nimi pitää sisällään sen, että on kysymys yhdistyksestä jonka nimi on Suomen Sukututkimusseura ry jota seikkaa korostaisin samoin kuin, että on kysymys rekisteröidystä yhdistyksestä.
- Minä tietysti tarkastelen asiaa umpisuomalaisena enkä sitä puutteena näe vaikka ei kolmea kieltä käytettäisikään, onhan noita kieliä enemmänkin.

- erkki järvinen -

Juha
04.02.10, 10:31
Seuran jäsenistä huomattava osa on äidinkieleltään ruotsalaisia. Samoin seuran palveluita käyttää laaja joukko esimerkiksi Amerikan siirtolaisten jälkeläisiä.

Näin ollen seurassa pyrkii parhaansa mukaan ottamaan heidät huomioon toiminnassaan.

Tämä siis Erkki Järviselle tiedoksi.




Juha

Erkki Järvinen
04.02.10, 10:57
Seuran jäsenistä huomattava osa on äidinkieleltään ruotsalaisia. Samoin seuran palveluita käyttää laaja joukko esimerkiksi Amerikan siirtolaisten jälkeläisiä.

Näin ollen seurassa pyrkii parhaansa mukaan ottamaan heidät huomioon toiminnassaan.

Tämä siis Erkki Järviselle tiedoksi.




Juha

Juhan viestissä ei ollut mitään sellaista mitä minä en olisi tiennyt - asia ei kuitenkaan miksikään muutu minun mielestäni. Seuran nimi on edelleen Suomen Sukututkimusseura ry ja sen jäseniä varmaan löytyy monista muistakin maista joita tässä ei ole mainittu. Ymmärrän kyllä, että äidinkieltä pitää puolustaa - niin minäkin teen.

- erkki järvinen -

JaskaS
04.02.10, 11:33
Voisiko foorumin kielivalintaa hyödyntäen laittaa vain k.o. kielinen linkki seuran sivuille?

:) Jaska

Seppo Niinioja
04.02.10, 12:16
Juhan viestissä ei ollut mitään sellaista mitä minä en olisi tiennyt - asia ei kuitenkaan miksikään muutu minun mielestäni. Seuran nimi on edelleen Suomen Sukututkimusseura ry ja sen jäseniä varmaan löytyy monista muistakin maista joita tässä ei ole mainittu. Ymmärrän kyllä, että äidinkieltä pitää puolustaa - niin minäkin teen.

- erkki järvinen -

Syyskokouksessa hyväksyttiin uudet säännöt, jotka alkavat näin:

Suomen Sukututkimusseura ry:n säännöt

Nimi, kieli ja kotipaikka

1 §
Yhdistyksen nimi on Suomen Sukututkimusseura ry, ruotsiksi Genealogiska Samfundet i Finland rf.
Yhdistyksestä käytetään englanniksi epävirallista nimeä Genealogical Society of Finland. Yhdistys on sekä suomen‐ että ruotsinkielinen ja sen kotipaikka on Helsinki. Yhdistyksestä käytetään näissä säännöissä nimeä Seura.

Näinhän se oli vanhoissakin säännöissä ja on syytä ollakin. Kaksikielisestä seurasta on kyse, mikä näkyy toiminnassakin monin tavoin ja rikastuttaa sitä. Onhan lähdeaineistokin pääasiassa ruotsinkielistä ihan uutta lukuunottamatta. Jäsenistöstä varmaan vähintään yleistä ruotsinkielisten väestöosuutta vastaava määrä on ruotsinkielisiä tai kaksikielisiä, luultavasti enemmän.

Yhdistysrekisteri ja kaupparekisteri ovat olemassa erikseen, mutta periaattet lienevät pitkälti samat. Itse olen harrastellut runsaat 20 vuotta sivutoimista liiketoimintaa ja omistan liikevaihdoltaan sangen vaatimattoman osakeyhtiön, jolla on nykyään enimmäkseen englanninkielisiä asiakkaita, mutta myös suomen- ja ruotsinkielisiä. Kaupparekisteriin merkitty toiminimi (ruotsiksi bolagets firma, mikä minusta kuulostaa hassunkuriselta, mutta niin se vain on) on muotoa Oy Firma Ab. Edelliseen osakeyhtöömme, joka ei enää ole toiminnassa vahvistutin kaupparekisterissä Oy-merkinnän lisäksi englanninkielisen Inc.-merkinnän eli se oli Oy Firma Inc. (Se ei mennyt nurin, mutta PRH poisti sen kauppareksiteristä, kun en muistanut toimittaa tilinpäätöstä ajoissa). Yritysmuotoa kuvaavat sanat ovat kaikki virallisissa yhteyksissä tarpeen. Yrityksellä voi olla myös kaupparekisteriin ilmoitettuja ja hyväksyttyjä aputoiminimiä, joissa ei käytetä Oy-, Ab- tai muita merkintöjä. Aputoiminimiä voi olla eri toimialoja varten useita.

Seppo Niinioja

Helena V.
04.02.10, 12:21
Voisiko foorumin kielivalintaa hyödyntäen laittaa vain k.o. kielinen linkki seuran sivuille?

:) Jaska

Hyvä Jaska!

Espanjan kielisiä nettisivuja ei tosin vielä taida olla, mutta ihan kiva tätä foorumia on espanjaksi rullailla.:D:
t. Helena V.

admin
04.02.10, 13:34
Juhan viestissä ei ollut mitään sellaista mitä minä en olisi tiennyt - asia ei kuitenkaan miksikään muutu minun mielestäni. Seuran nimi on edelleen Suomen Sukututkimusseura ry ja sen jäseniä varmaan löytyy monista muistakin maista joita tässä ei ole mainittu. Ymmärrän kyllä, että äidinkieltä pitää puolustaa - niin minäkin teen.
Kyseessä ei ole ensikädessä kummankaan kielen puolustamista vaan yksinkertaisesti siitä että yhdistyksellä on ainakin kaksi virallista nimeä, toinen suomeksi ja toinen ruotsiksi. Ne ovat esillä yhtä hyvin tai huonosti.

Seppo Niinioja
04.02.10, 14:12
Kyseessä ei ole ensikädessä kummankaan kielen puolustamista vaan yksinkertaisesti siitä että yhdistyksellä on ainakin kaksi virallista nimeä, toinen suomeksi ja toinen ruotsiksi. Ne ovat esillä yhtä hyvin tai huonosti.

Tätä yritin äsken myös sääntöjen perusteella selventää. Sukututkimuksen kielihän Suomessa on ensisijaisesti vanha ruotsi ja myös latina, jos vähänkin pitemmälle yrittää. Vieläkin yli 40 avioliittovuoden jälkeen harmittaa, että vaimo ei aikanaan suostunut puhumaan kotona äitinsä kanssa ruotsia, koska isä tapasi sanoa, että hän puhuu suomea. Vaimo ymmärsi kuulemma kyllä kaiken, mutta vastasi aina suomeksi. Anoppi luovutti aikansa yritettyään. Niinpä mekään emme osaa ruotsia ihan riittävästi, jotta olisimme voineet opettaa lapset kaksikielisiksi, mikä on iso etu. Toisella miniällä on sama dilemma edessä, saa nähdä miten selviää.

Espanjaa puhuvia on maailmassa paljon. Kannattaisi oikeastaan kokeilla, tarttuuko joku haaviin, jos Forumille laittaisi espanjankielisen viestin, jossa kerrottaisiin vähän suomalaisesta sukututkimuksesta. Googlehan sen löytää. Oma taitoni on vaatimaton, mutta kyllä vähän saattaisi syntyä.

Entisellä kotisivulla on ollut web.archive.org:sta (http://web.archive.org/web/20050305120633/www.genealogia.fi/indexr.htm) noudettuna
tällainen johdanto, kuten monet varmaan vielä muistavat. Ruotsinkielinen versio sattui aukeamaan helpoimmin.

------------------------

Nytt på webbsidorna http://www.genealogia.fi

Genealogiska Samfundet i Finland

... främjar släkt- och personhistorisk forskning ...

Det händer i Genealogiska Samfundet:
http://web.archive.org/web/20050308183641/http://www.genealogia.fi/_image/sttpl2.gif Sukututkimusneuvontaa (http://web.archive.org/web/20050308183641/http://www.genealogia.fi/tkal/tkal.php?filter=sss) (12.3.2005 la 12.00-14.00)
Nya sidor:

7.3.2005 Tillägg till gravmonument (http://web.archive.org/web/20050308183641/http://www.genealogia.fi/haudat/indexr.htm): Kangasala gamla begravningsplats (Birkaland). 27.2.2005 Lagt till ny förteckning: Esse inflyttade 1738-1811 (http://web.archive.org/web/20050308183641/http://www.genealogia.fi/hakem/index2r.htm) (Österbotten).

-------------------- o.s.v. -----------------

Ehdottaisin, että Forumille tai kuuluisiko se kotisivulle laitettaisiin "Lue lisää", englanniksi "About us" -tyyppinen linkki, joita yleisesti käytetään. Sen taakse mahtuisi sitten hyvin vaikka muutaman lauseen esittely Seurasta virallisine nimineen ja kaikkineen sillä kielellä, minkä kielisestä Seuran nimestä on lähdetty.

Seppo Niinioja

admin
04.02.10, 19:01
Espanjaa puhuvia on maailmassa paljon. Kannattaisi oikeastaan kokeilla, tarttuuko joku haaviin, jos Forumille laittaisi espanjankielisen viestin, jossa kerrottaisiin vähän suomalaisesta sukututkimuksesta.


Espanjankieli on mukana valikoimassa siitä syystä että sivuilla käy ainakin kaksi eri espanjankielistä henkilöä. Molemmilla oli toiveena saada espanjankielinen rajapinta.

Laardi
04.02.10, 19:05
Tuo Hassehan on ihan mahoton, kun +35 asteen lomalämmössä viettää foorumilla aikaansa! Ite ainakin makoilisin x-asennossa rannalla/uima-altaalla ja pitäisin tiukasti silmiä kiinni. Tai no ehkä välillä tiirailisin laiskasti, näkyykö yhtään pilviä ja jos näkyy, niin ovatko tunnistettavan muotoisia, kuten esim. housut, joita näkyi 20 vuotta sitten. ;)