PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukututkimus tietojani luvattomasti Googlessa


T.Silén
28.12.09, 05:44
Tervehdys,
Kyselen tietävimmiltä ensinnäkin että kuinka ihmeessä on tälle sekä muille Foorumille antamiani sukututkimus tietoja eksynyt Googleen sekä kuinka ne saa Googlesta poistettua??
:confused:
Olen tietosuojaan luottavaisena muutamia vuosia jakanut omia tietojani tämän Suku Foorumin sekä toisten sukututkimus Foorumien jäsenenä eikä tarkoitukseni koskaan ollut saada niitä koko maailman tietoon!! :mad:

Ilmeisesti tältä Foorumilta esimerkiksi on lähtenyt tietojani liittyen Pietari Juusteenin linjaan. Nyt tuo Googlen linkki viestiini pitäisi saada ehdottomasti poistettua koska en halua tietojani sinne näkyviin.
Kiitos etukäteen jos joku voi neuvoa miten toimia.

Taina Silén

Juha
28.12.09, 09:05
Periaatteessa kaikki mitä laitat nettiin on kaikkien nähtävillä. Eli Suku Forumille lähetetyt viestit löytää Googlen tai jonkun muun hakukoneen kanssa. Ne eivät siis ole millään tavalla luvattomasti Googlen hakutuloksisssa.

Eivät nuo tietosi ole minnekään forumiltamme lähteneet, vaan hakukoneet kuten Google ovat ne ns. indeksoineet. Kun joku sitten hakee sopivilla hakusanoilla, ilmestyy hakutuloksiin linkki, joka johtaa kyseiseen Suku Forumin keskusteluun.

Voit ottaa yhteyttä suoraan ylläpitoon tuolta alalaidan "yhteydenotto" -linkistä, jos haluat, että poistamme jonkun Suku Forumille lähettämäsi viestin. Poistamisella täytyy olla erittäin hyvät perustelut, koska forumimme luonteeseen kuuluu kaikkien viestien jättäminen tulevien tutkijapolvien iloksi.

Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
Suku Forumin moderaattori

admin
28.12.09, 11:59
Tervehdys,
Kyselen tietävimmiltä ensinnäkin että kuinka ihmeessä on tälle sekä muille Foorumille antamiani sukututkimus tietoja eksynyt Googleen sekä kuinka ne saa Googlesta poistettua??
:confused:
Olen tietosuojaan luottavaisena muutamia vuosia jakanut omia tietojani tämän Suku Foorumin sekä toisten sukututkimus Foorumien jäsenenä eikä tarkoitukseni koskaan ollut saada niitä koko maailman tietoon!! :mad:

Ilmeisesti tältä Foorumilta esimerkiksi on lähtenyt tietojani liittyen Pietari Juusteenin linjaan. Nyt tuo Googlen linkki viestiini pitäisi saada ehdottomasti poistettua koska en halua tietojani sinne näkyviin.
Kiitos etukäteen jos joku voi neuvoa miten toimia.

Taina Silén

Suku Forum on alusta asti ollut avoin mm. Googlen kaltaisille hakumoottoreille. Sieltähän suurin osa kävijöistä löytää perille!

Googlen kaltaisia hakumoottoreita on tuhansia maailmassa ja ne indeksoivat tietenkin heille kinnostavaa aineistoa. Suku Forum ei ole säännöissään ilmoittanut että rajoittaisimme sen käyttöä - ote säännöistä:
Suku Forum on Suomen Sukututkimusseuran ylläpitämä keskustelufoorumi, joka on ilmainen ja avoin kaikille siitä kiinnostuneille...
Lisäksi säännöissä on se tavanomainen keskustelufoorumeiden ja postituslistojen vakiolause mahdollistaen mm. aineiston arkistointia toiseen rakenteeseen seuran palvelimella.
Suku Forumille viestin kirjoittanut henkilö luovuttaa tekstinsä julkaisuoikeuden Suomen Sukututkimusseuralle.
Kaikki Suku Forumin käyttäjät ovat näitä sääntöjä hyväksyneet liittyessään.

Ainoa varma tapa pitää tietoja poissa ns. vapaasta levityksestä, Googlesta ja muista hakumoottoreista on jättää kirjoittamatta Internettiin / olla käyttämättä Internettiä. Tämäkin viesti löytyy mm. Googlen kautta muutaman päivän päästä.

Hasse

T.Silén
28.12.09, 12:57
Hei Juha ja Hasse,

Kiitos viestistänne ja neuvosta. Ymmärrän kyllä kuinka nuo hakukoneet toimivat, imuroimalla hakusanoja teksteistä mutta ihmettelin sitä, että kuinka vain osa vuosien varrella lähettämistäni viesteistä eri Foorumeille löytyy esim. Googlen avulla. (tietysti näin onkin mielestäni parempi). Osaanpa olla varovaisempi tulevaisuudessa.

Ystävällisin terveisin,
Taina

Jari Nykänen
31.12.09, 17:55
Mutta taas vastavuoroisesti sinäkin olet toivottavasti löytänyt jotain tietoa netistä ... joten eikö se hyöty mene silloin tasan?

Ja käytännössä suomenkieliset tiedot ovat loppujen lopuksi hyvin pienet piirin mielenkiinnon kohteena.

Markku Kaurila
04.01.10, 21:11
En ole koskaan ajatellut, että tänne foorumiin laittamani tiedot ovat "omia tietojani". En ole niitä millään lailla keksinyt, päätellyt tai arvaillut. Ne ovat jostakin toisesta lähteestä peräisin eikä minulla ole niihin mitään monopolia.

Jos kyse on jostakin dokumentteihin perustumattomasta tiedosta, ei sellaista pitäisi tällaisille faktatietoihin perustuville sivuille sekoittaa lainkaan.

Jos henkilö on kovin arka omista tietosuojaan pohjautuvista tiedoistaan, on varminta, ettei osallistu lainkaan keskusteluihin.

HilkkaSinikka
04.01.10, 22:17
En ole koskaan ajatellut, että tänne foorumiin laittamani tiedot ovat "omia tietojani". En ole niitä millään lailla keksinyt, päätellyt tai arvaillut. Ne ovat jostakin toisesta lähteestä peräisin eikä minulla ole niihin mitään monopolia.

Jos kyse on jostakin dokumentteihin perustumattomasta tiedosta, ei sellaista pitäisi tällaisille faktatietoihin perustuville sivuille sekoittaa lainkaan.

Jos henkilö on kovin arka omista tietosuojaan pohjautuvista tiedoistaan, on varminta, ettei osallistu lainkaan keskusteluihin.

Markku Kaurila kertoo sen, mitä minäkin ajattelen. Eräs täällä sivuilla nuhteli kerran allekirjoittanutta, kun olin käynyt hänen sivuillaan. En kovin paukuttelisi henskeleitä varsinkin, jos on virheitä. Voiko joku sanoa, että tiedot ovat hänen omia tietoja? Samoja sukuja tutkii yksin ja monta, monta muuta. Minä ainakin tutkin omia sukujani ja luen, jos joku on heistä kirjoittanut. Näin on näppylät!

Hilkka

Sami Lehtonen
04.01.10, 22:18
Kaiken lisäksihän tällä forumilla ei saa keskustella alle 100v tiedoista ja kaikki sitä vanhemmat ovat julkista riistaa.

En ymmärrä, miten se olisi keneltäkään pois, jos saman tiedon voi joku muukin löytää Googlen kautta, ensin sen tänne annettuani. Ei tämä ole pikkupoikien lätkäkorttikeräilyä, missä pitäisi laskea, montako esatikkasta pitää yhdestä kurrista saada.

Markku Kaurila
04.01.10, 22:43
Mukava saada tukea ajatuksilleen, vaikka ovatkin viestiketjun aiemmista poikkeavia.

Tosiaan ihmettelen sitä edelleen, mitä hyötyä kellekään on tietojen pihtaamisesta. Tämähän on vaihtokauppaa.

Vielä oudoin kommentti, minkä olen saanut taannoin. Vastasin kysymykseen nimeltä mainitun henkilön vanhemmista. Kerroin vanhemmat, näiden vanhemmat ja kaikkien syntymä- ja kuolinajat. Sain kommentin "Viet toisilta tutkimisen ilon, kun kerrot heti noin paljon".

Jari Nykänen
04.01.10, 22:54
Ainakin minulla olisi jäänyt harrastus tosi alkuun, jos en olisi apuja saanut. Olen parhaani mukaan myös yrittänyt apuja tarjota eteenpäin.

Oikeastaan paljon enemmänkin olisi syytä tehdä yhteistyötä. Toki paljon on ns. ikuisuusprojekteja joita en varmaan yksin ikinä saakaan valmiiksi, mutta kimpassa voivat vaikka joskus toteutua. Esim. Olen Nykäsen sukuseurasta haaveillut, kun kuitenkin kaikki ollaan sieltä Savon mailta lähtöisin. Toinen idea on Lahden (Nastola) Ahtialan kylästä, taloista ja suvuista tehdä nettisivusto, jossa olisi useampi tekijä mukana ... Ahtialan seutu kun nyt on kuitenkin yksi niitä seutja joissa on asutusta ollut hieman pidempäänkin.