PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Etunimi Aki?


Gunnel
27.12.09, 12:38
Olikohan etunimi Aki 1900-luvun alussa ihka "oikea" etunimi vaiko lyhenne jostain muusta nimestä?


Hakusessa yksi Aki Lähteenmäki Pohjanmaalta.....:confused:

Gunnel

JaskaS
27.12.09, 13:29
Nimikirja (Vilkuna) sanoo Akin olevan lyhentymä kantanimestä Joakim, ja että Aki on myös nimien August ja Akseli lyhentymä.

:) Jaska

Julle
27.12.09, 13:56
< Nimikirja (Vilkuna) sanoo Akin olevan lyhentymä kantanimestä Joakim, ja että Aki on myös nimien August ja Akseli lyhentymä. >

Näin se on! Ruotsalaisesta Joakimista on tullut suomalainen Jaakkima. Jaakkima on ollut almanakassa vasta vuodesta 1706. Aki on nimen karjalainen lyhennys!
Augustin eli Aukustin helittely muoto on Aku, ei Aki. Akseli on tanskalasta lainaa 1300-luvulta, ellei heprelaista Absalom rauhan isää!

Sillai tällä kertaa!

Hannu Numminen
27.12.09, 14:12
Lisäksi tiedän Alexanderin, joka käyttää nimestään muotoa Aki. Oman lempinimensähän saa aina valita!

Sörman
27.12.09, 15:37
Jos oikein muistan, niin kymmenottelun kaksinkertainen olympiahopeamitalisti Akilles Järvinen kulki usein nimellä Aki Järvinen.


JormaV

Julle
27.12.09, 19:09
< Lisäksi tiedän Alexanderin, joka käyttää nimestään muotoa Aki. Oman lempinimensähän saa aina valita! >

Niinhän se on! Aleksanterin lyhennykset ovat itse asiassa Santeri, Ale ja Ali, muttei Aki!

Lempinimi
Julle

Gunnel
28.12.09, 10:11
Näinhän se on kun Julle sanoo....lempinimensä saa itse valita. Minun Aki olikin Arvi Jalmari, selvisi eilen.:D:

Gunnel