PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Släkten i Finland


norrtelje
18.12.09, 09:17
Tillägg frå i går om Eva Sofia Nyholm, hon var född i pernå. Nu till flera frågor. Erik Johan Tallqvist 18181123 i Esbo flyttt till H-fors 1866 död 1879. Gift med Wilhelmina f. Bergström18510329 i Tusby flytt till H-fors 1874 död 1879. Inga gemensamma barn. Men Wilhelmina hade en dotter Alexandra Wilhelmina, gift Pelander. Vilka var Eriks och Bergströms föräldrar?
Johan Pelander död 1831 född i Gamlakarleby död i Polska fälttåget. Vilka var hans föräldrar?
Han var gift med Fredrika Lovisa Adolfsdotter tjänsteflicka från Euro byn Turajärvi. hennes föräldrar var Torpare Adolf fredrik Kujula vigd 1844 med Rusthållarens dotter Eva Justina jakobsdotter född mäkinkola. Vilka var deras föräldrar. Vi tar så till en början. Vi kör flera nu.
Hilda Josefina född Alm 18681220, gift med Felix ferdinand Blom. Denna Hilda Josefina Alm har på sin gren någonstans hennes son hette Alfons Alm som 1935 förfinskade sitt namn till Alfonsi Almi.Hilda hade oxå en bror, namn? Alfons Alm var operachef för finska operan. Men vilka var Hildas föräldrar?
Karl Ferdinand Blom 1839, trädgårdmästare från Esbo. Vilka var hans föräldrar? Adolf Alm dräng, vigd med Anna Stina henriksdotter 1824. Stina född 1804 från Dansbacka. De båda flyttade till Lojo 1822. Vilka var deras föräldrar? Hoppas alla mina frågetecken kan rätas ut. Hoppas på hjälp. Dessa är på min mors sida både hennes mor och på fars sidan. Tack för mig. marita Jansson i Norrtelje, Sverige.

Risto Toivonen
18.12.09, 11:14
Om drängen Adolf Alm och landbondedotter Anna Kristina Henriksdotter

Annas föräldrar
Henrik Henriksson och Anna Henriksdotter från Myrans
Henrik var landbonde 1818-1825 i Dansbacka Ängskulla och tidigare torpare i Dansbacka

Adolf Alm (och sterbhus) landbonde i Dansbacka Ängskulla 1825-54, hustrun Anna Kristina Henriksdotter
Dansbacka Ängskullas ägare var från Laxpojo gård i Lojo 1818-1896

källa: Sjundeå historia III Dansbacka