PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mikä uniformu kuvan henkilöillä?


mikerius
06.12.09, 00:07
Osaako joku kertoa mikä uniformu herroilla on kuvassa. Kuva on otettu ennen vuotta 1913. Mitä muuta uniformuista voi päätellä? Erityisesti kiinnostaa oikean puoleinen herra.

http://suku.genealogia.fi/attachment.php?attachmentid=1102&stc=1&d=1260050602

HilkkaSinikka
06.12.09, 01:01
[quote=mikerius;53982]Osaako joku kertoa mikä uniformu herroilla on kuvassa. Kuva on otettu ennen vuotta 1913. Mitä muuta uniformuista voi päätellä? Erityisesti kiinnostaa oikean puoleinen herra.

Näyttäisi, että vasemman puoleisella herralla on kädessään jokin torvi ja oikean puoleisella tuollainen keppi, jota heilutellaan ja johdetaan perässä tulevaa orkesteria, kun marssitaan soittokunnan tahdissa. Lisäksi vasemman puoleisella herralla on olkapäältä laskeutuvat vaaleat,voisiko sanoa hihat. Olen nähnyt samantyyppisiä nykyäänkin armejan soittajapojilla. Eli soittajapoikia olisi nämä molemmat minun mielestä.

Terveisin HilkkaSinikka

mikerius
06.12.09, 14:26
Kaveri on syntynyt 1864 ja kuollut 1913, joten jossain tuolla välillä on kuva otettu. Näyttää aika nuorelta kuvassa, joten oisko 1800-luvun loppupuolella, 1880-90? Luulen, että tuossa kuvassa on kivääri pistimellä varustettuna. Kaveri on hämeestä kotoisin.

Hape
06.12.09, 22:55
Olisikohan nämä henkilöt myös saman ajan väkeä.
Alkuperäinen valokuva on "pellille painettu".

seppos
06.12.09, 23:05
Mitä nuo asut ovat en tiedä, mutta näyttävät kuvaamon lavasteilta eli naama on työnnetty reiästä esille

Hape
07.12.09, 21:57
Mitä nuo asut ovat en tiedä, mutta näyttävät kuvaamon lavasteilta eli naama on työnnetty reiästä esille

Noh, ei nyt ehkä sentään, sen verran tarkkaan olen kyllä katsellut tuota alkuperäistäkin valokuvaa, ja tämä liite on valokuvaliikkeen muokkaama joka hieman saa kuvan näyttämään epätodellisemmalta!

Mutta oikeanpuoleinen, taitaa olla ns. "vanhan väen" sotilas. Todennäköisesti joku Orimattilalainen.

mikerius
08.12.09, 20:05
Kiitos tiedoista kaikille. Löysin kirjastosta tällaisen kirjan, josta uskoisin olevan apua: Suomen "Vanha sotaväki" vanhoissa valokuvissa = The Finnish "Old army" in old photographs / J. E. O. Screen 2003

KimmoV
08.12.09, 21:55
Kuva on peilikuva, eli torvimiehen 'rähinäremmin' pitää kulkea henkilön oikean olkapään yli. Tällä henkilöllä on samanlaiset 'olkapäätoppaukset', kuin nykyajan kaartin soittokunnassa. Toisen mihen kädessä on kyllä kivääri.

Artjärvellä oli Suomen 1. Uudenmaan tarkkampujapataljoonan reservikomppania, johon valkoiset/vaaleat housut viittaavat.

t. Kimmo V.

Rotta
12.12.09, 10:48
Näyttäisi olevan tarkk'ampujapataljoonien käytössä ollut uniformu eli ajallisesti sijoittuuu 1880-1900-luvuille. Jos rinnuksessa olisi ollut sininen etumus olisi se ollut Kaartin tarkk'ampujapataljoonan puku. Sotilaalla olleet valkoiset housut kuuluivat kesäpukuun ja oorvensoittajalla olkapään koristeet (sinivalkoraidallinen) oli soittokuntien tunnuksena ja löytyy myös edelleen:

http://tietokannat.mil.fi/tattoo2003/galleria/tattoo99/38336a1999.jpg

Make