PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Jägerhorn af Spurila


Heikki Koskela
01.12.09, 18:56
Rötker Jürgeninpoika, joka eli vielä 1300 (OW), oli naimisissa Brita Jönsintytär Gallen kanssa. Olen löytänyt hänelle neljä lasta. Heistä minua kiinnostaa pääasiassa Göran ja Inge ja heidän avioliittonsa. Minulla on kyllä olemassa tiedot heidän perheistään mutta haluaisin kuitenkin varmistaa, että perheet ovat oikein. Göranin vaimo on minulla Ingeborg Nilsintytär. Aviosta on merkitty kaksi lasta Peder ja Ingeborg, jotka molemmat jatkavat sukua.

Ingen vaimoa ei tunneta (vai tunnetaanko?). Lapsia olen löytänyt kaksi Rötker, puoliso Lucia (suku jatkuu) ja toinen lapsi on Jöns, joka edustaa toista sukuhaaraa Jägerhorn af Storby, vaimoa ei tunneta (suku jatkuu).

Ylläolevat tiedot on koottu Wasastjernan teoksesta, mutta olen kuullut, että hänen teoksessaan on myös virheitä.

TapioV
01.12.09, 19:58
Jägehorn af Spurilan sukujuuria ei voida ulottaa Karl Filpunpoika Odygdiä (1381-1386) kauemmaksi. Jägerhorneista tulee selvitys seuraavaan Genoksen numeroon.
Tapio Vähäkangas

Heikki Koskela
01.12.09, 20:15
Jägehorn af Spurilan sukujuuria ei voida ulottaa Karl Filpunpoika Odygdiä (1381-1386) kauemmaksi. Jägerhorneista tulee selvitys seuraavaan Genoksen numeroon.
Tapio Vähäkangas

Kiitos tiedosta. Jään odottelemaan seuraavaa Genosta.

M.Sjostrom
02.12.09, 02:34
Rötker Jürgeninpoika, joka eli vielä 1300 (OW), oli naimisissa Brita Jönsintytär Gallen kanssa. Olen löytänyt hänelle neljä lasta. Heistä minua kiinnostaa pääasiassa Göran ja Inge ja heidän avioliittonsa. Minulla on kyllä olemassa tiedot heidän perheistään mutta haluaisin kuitenkin varmistaa, että perheet ovat oikein. Göranin vaimo on minulla Ingeborg Nilsintytär. Aviosta on merkitty kaksi lasta Peder ja Ingeborg, jotka molemmat jatkavat sukua.

Ingen vaimoa ei tunneta (vai tunnetaanko?). Lapsia olen löytänyt kaksi Rötker, puoliso Lucia (suku jatkuu) ja toinen lapsi on Jöns, joka edustaa toista sukuhaaraa Jägerhorn af Storby, vaimoa ei tunneta (suku jatkuu).

Ylläolevat tiedot on koottu Wasastjernan teoksesta, mutta olen kuullut, että hänen teoksessaan on myös virheitä.

ennen kaikkea tätä koskien, on aivan ilmeistä että Wasastjernan teoksessa on tarumaisia vanhoja sukupolvia, joista ei oikeasti ole todisteita. Sellaisia sukupolvia: nimiä ja filiaatioita; jotka on keksitty vasta monta sataa vuotta myöhemmin, sukujuuren komistamiseksi pidentämällä sitä vanhemmaksi.

Wasastjerna ei ollut riittävän (tai ollenkaan) lähdekriittinen tuollaisten osalta.

Suomen keskiajasta on jäljellä sukuyhteyksien rekonstruoimiselle relevantteja asiakirjoja pääsääntöisesti vain sillä tavoin, että mitään sukua Suomessa ei pystytä jäljittämään 1300-luvun loppupuoliskoa varhemmalle ajalle. Ei vain pystytä, koska ei ole mitään riittävää aikalaisdokumentaatiota jäljellä.

Käypäs itse lävitse ne Suomeen liittyvät asiakirjat, jotka ovat vuotta 1400 edeltäviä. Huomaat kyllä, että tiedot mistä tahansa nykyisyyteen jatkuvasta suvusta kurahtavat kuiviin taaksepäin mentäessä - eli niistä vanhemmista asiakirjoista (yleensä, ainakin kaikki ennen v1350) ei löydy mitään sukulaisuustietoja jotka olisi luotettavasti yhdistettävissä nykyisyyteen jatkuviin sukuihin.

Kun tämän tietää, silloin on syytä automaattisesti panna vähintäänkin kysymysmerkki kaikkiin sukutaulukohtiin joissa on suomessa asunut ja 1300-luvun puoliväliä edeltävä filiaatio kyseessä.

Jägerhorneista (muistutan taas tässä että sukunimeähän he eivät käyttäneet ennen kuin vasta aikaisintaan 1600-luvulla, jolloin sitä edeltävät sukunimikirjaukset ovat anakronistisia) erityisesti on syytä ymmärtää että Suomessa 1500-luvulla tai sen ympärillä luotettavasti sukujohdoiksi muodostuvat metsästystorven vaakunakuvioiset perheet (kuten Storby eli Isokylä, ja Spurila eli Purila/Porala) ei voida luotettavasti linkittää toistensa sukulaisiksi, kukin näistä tulee omasta juurestaan jota ei luotettavasti tunneta niin paljon taaksepäin että voitaisiin tietää olivatko sukua vai onko vaakunakuvio muusta syystä samankaltainen;
vaan näille on sitten vasta vuosisatoja myöhemmin kyhätty lähinnä mielikuvituksen avulla yhteisiin juuriin jhtavia isälinjoja.

Tuo noiden isälinjoje väärentäminen on eräs ilmentymä mieslinja-obsessiosta, joka on eräs suuria syitä miksi riesana on keksittyjä l väärennettyjä sukutauluja menneiltä vuosisadoilta.

Jos olet raportoinut oikein nuo vuosiluvut (keksityt ilmeisesti), niin siinä tapauksessa on syytä hylätä kokonaan "Rötker Jürgeninpoika", "Brita Jönsintytär Galle", "Göran Rötkerinpoika", "Inge Rötkerinpoika" - sillä heistä, heidän yhteydestään toisiinsa tai olemassaolostakin, ei liene todisteita.
1300-luvun loppupuolta edeltävät ovat suunnilleen aina automaattisesti epäilyksenalaisia.

1300-luvun loppupuolelta lähtien voidaan luotettavasti rekonstruoida joidenkin suomalaisten sukujen polveutuminen. Luonnollisesti, useilla näillä mieslinja on jo katkennut (kuten Kurki-suvulla, jonka vanhaisin luotettava juuri tosiaan tuntuisi eläneen 1300-luvun loppupuoliskolla); mutta jotkin suvut (hyvin harvat) jatkuvat mieslinjalla nykyäänkin, kuten Joensuun suku eli myöhemmin nimeksi Horn. Horneja on syystä arvioitu vielä elävistä suomalaisista/suomalaisjuurisista suvuista suunnilleen vanhimmaksi. Heidän varhaisin todistettava mieslinjainen esi-isänsähän eli jo noin 1380-luvulla.