PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Periytyvät taipumukset, kyvyt ja luonteenpiirteet


Laardi
29.11.09, 19:14
Tässä illanvilkassa olen lueskellut Vetelin Torpan suvusta ja mietiskellyt omaa, tosin melko kaukaista, linkkiä tähän sukuun. Kuuluisuuksien nimiä on tullut vastaan jonkin verran, esim. runoilijat J. L. Runeberg ja V. A. Koskenniemi, Kuusistojen säveltäjäsuku, säveltäjä E. Bergman, politiikan puolelta valtiopäivämies Juho Torppa ja ex-pääministeri Esko Aho.

Kukaan näistä ei taida olla siinä samassa esipolvilinjassa, jossa itse olen, mutta lähempääkin, nykypäivästä, löytyy sukuhaara, jossa esimerkiksi musikaalisuus on vahvasti esillä. Suutareita puolestaan on ollut esivanhemmissa useammassa polvessa (ajassa kaukaisin suutari, jonka olen löytänyt, on mennyt naimisiin Torpan tyttären kanssa), ja isoisosetä alenevassa polvessa oli taitava nikkari. Minä puolestani olen ainakin omasta mielestäni kätevä käsistäni ja minusta on helppoa värkätä kaikenlaista aina huonekalujen kokoamisesta lähtien - ja usko pois vaan, lähisuvussani on henkilö, jolta kasaaminen ei tunnu luonnistuvan sitten millään... ;) Hän kuuluu samaan esipolvilinjaan. :)

Mutta voisiko Torpan suvun taipumuksilla ja kyvyillä olla vaikutuksensa suvussani nykypäivänä? Periytyvätkö omat (tekniset) käsityötaitoni 1500/1600-luvulta asti? Tekstiilitöissä sitä vastoin olen aivan surkea. Jännitti kovasti ommella suoraa ommelta ompelukoneella, kun tein tässä taannoin verhoja. ;) Onko muuten ruoanlaittopuolen taidoilla periytymisen kanssa mitään tekemistä?

Periytyneet luonteenpiirteetkin ovat mielenkiintoista tutkittavaa, ja olen suunnitellut tekeväni jonkinlaisen analyysin vanhempieni suvuista. Kovin monta sukupolvea siihen ei luonnollisestikaan tule, mutta isoisovanhemmista lähtien saisi jonkinlaista osviittaa heikkouksista ja vahvuuksista, eräänlainen SWOT-analyysi siis.

Millaisia taipumuksia ja kykyjä omassa suvussasi on tullut vastaan? Toisaalta voiko näistä puhua periytyvinä sukupolvelta toiselle ja ennen kaikkea kuinka pitkä on "vaikutusaika"?

Erkki
29.11.09, 19:29
Millaisia taipumuksia ja kykyjä omassa suvussasi on tullut vastaan? Toisaalta voiko näistä puhua periytyvinä sukupolvelta toiselle ja ennen kaikkea kuinka pitkä on "vaikutusaika"?

Kevyt aloitus kysymykseesi: jos lapsi on isänsä näköinen, niin kyse on todennäköisesti perintötekijöistä. Jos näköisyyttä ei ole havaittavissa, niin kyse saattaa olla ympäristötekijöistä.

Monet asiat periytyvät, jopa käden kätevyys / kömpelyys. Mutta silti taidoista monet kehittyvät, jos niitä joutuu käyttämään.

Henkiset ominaisuudet, kuten musikaalisuus toistuu lapsissa, jos he joutuvat sikiöajasta alkaen musiikin kanssa tekemisiin.

Lasten tapumukset kehittyvät, jos koti ja kasvuympäristö niitä arvostaa.

Erkki
29.11.09, 19:49
Poistettu tuplateksti

Heikki Koskela
29.11.09, 19:56
Kevyt aloitus kysymykseesi: jos lapsi on isänsä näköinen, niin kyse on todennäköisesti perintötekijöistä. Jos näköisyyttä ei ole havaittavissa, niin kyse saattaa olla ympäristötekijöistä.

Monet asiat periytyvät, jopa käden kätevyys / kömpelyys. Mutta silti taidoista monet kehittyvät, jos niitä joutuu käyttämään.

Henkiset ominaisuudet, kuten musikaalisuus toistuu lapsissa, jos he joutuvat sikiöajasta alkaen musiikin kanssa tekemisiin.

Lasten tapumukset kehittyvät, jos koti ja kasvuympäristö niitä arvostaa.

En ole kyllä alkuunkaan alan asiantuntija mutta olen vakaasti sitä mieltä, että muutamat ominaisuudet peritytyvät. Kyllä kai ominaisuudet 500 vuoden aikana jo muuttuvat geeniperimän kautta aivan toisiksi kuin ne nyt ilmenevät. Mutta muutama sukupolvi taaksepäin mentäesssä voin omalta osaltanikin havaita, että perimään on jäänyt ainakin minuun saakka vaarini hyvät puusepän taidot. Vaari oppi tosin linnassa taitonsa mutta kai hänellä oli tiettyjä taipumuksia tuolloin alalle. Isäni oli taitava puumies nuoruudessaan, kunnas pääsi korkeaan virkaan postilaitoksen maalaiskirjeenkantajaksi. Minä jatkoin puusepän harrastuksia joutoaikanani ja rakensi muutaman omakotitalon, muutaman könninkellon, muutaman viulun ja muutaman kanteleen ja ainakin koirankopin omalle koiralle :D:. Poikani rakensi vaimolleen ja neljälle lapselleen talon silloin kun aikaa jäi. Sekin on jo valmis.

Henkisiä perintöjä onkin sitten hieman vaikeampi arvioida. Mutta luulenpa, että niitten periminen noudattaa likimain samoja linjoja kuin kätten taitojenkin periytyminen. Vaan tällä alueella kulttuuriperintö taitaa olla kaikkein tärkein perintö ja se perintö saadaan ainakin osittain ilman geeniperimää ja sen perimän tuottaa ensisijaisesti kodissa tapahtuva kasvatus.

Heljä Habermann
29.11.09, 22:03
Hei Kristina ja Heikki!
Tervetuloa näyttämään niitä perittyjä tai opittuja taitoja tänne Rantasalmen korpeen! Vintillä on freesit petit (kummallekin erikseen) ja hieman pötyä osaan laittaa pöytään. Mutta. Minulla ei ole taitoa eikä edes välineitä laittaa jo olemassa olevat verhotangot vintin ikkunoihin. En myöskään saa tulostintani toimimaan. En myöskään osaa etsiä sukujuuriani sieltä, mistä varmaan pitäisi osata. -Onko geeneissäni vikaa?

Laardi
29.11.09, 22:19
Hei Kristina ja Heikki!
Tervetuloa näyttämään niitä perittyjä tai opittuja taitoja tänne Rantasalmen korpeen! Vintillä on freesit petit (kummallekin erikseen) ja hieman pötyä osaan laittaa pöytään. Mutta. Minulla ei ole taitoa eikä edes välineitä laittaa jo olemassa olevat verhotangot vintin ikkunoihin. En myöskään saa tulostintani toimimaan. En myöskään osaa etsiä sukujuuriani sieltä, mistä varmaan pitäisi osata. -Onko geeneissäni vikaa?

Hei Heljä,

pitäisikö sinun sitten käydä ensin ostamassa tarvittavat välineet, joilla tangot saa kiinni? Oletko varmistanut, että tulostimen töpseli on seinässä, toinen pää tietokoneessa kiinni ja olet asentanut printterin ajurit tietokoneellesi?
Sukujuurien etsinnässä tulee silloin tällöin "tiiliseinä" (brick wall) vastaan, mutta monesti onneksi saa pieniä vihjeitä mitä ihmeellisemmistä yhteyksistä, ja niiden avulla pystyy jatkamaan eteenpäin. Tsemppiä!

Juha
29.11.09, 22:24
Meillä kaikilla on noin 64 esivanhempaa jossain 1500-luvulla.

Eiköhän niistä löydy valinnanvaraa, jos haluaa olla musikaalinen/taiteellinen/kirjallinen/sotilaallinen/taloudellinen/onnellinen jne jne :)



Juha

ps. en oikein innostu näistä "sukupiirteistä"

Essimi
29.11.09, 22:33
Mitähän sitten on sanottava poikkeuksellisesta, aikaansa uhmaavasta teknisestä "neroudesta", jota yksi esi-isäni on osoittanut rakentamalla joskus (arvelen, että 1800-luvulla) vesijohdot ja pumput pohjalaisen maalaistalon tupaan ja navettaan? Jälkipolvissa sama nerous ei sitten jatkunutkaan, vaan kätevä, töitä helpottanut laitteisto päästettiin mätänemään. Esi-isästä on jäänyt elämään vain nimitys "Pumppu-Kamilaanen", mutta en ole vielä tutkinut kuka hän oikeastaan oli. Talo oli 1700-luvulta, mutta tämä poikkeuksellinen oivaltaja teki vesijohtonsa siihen jälkeen päin. Jos jälkeläisissä jotain luovuutta ilmenee, niin ei ainakaan tuolla tekniikan saralla ollenkaan.

Heljä Habermann
29.11.09, 22:56
Hei Kristina , Juha etc.!
Kyllä minulla on ruuvimeisselit ja kaikki. Ja ne ikkunatkin, joihin ne tangot tarvitaan. Mutta kun en osaa, enkä pysty! - Geenivirhe?
Ai niin Juha, en ole vielä huomannut minkäänlaista korjausta sivullasi!

Laardi
29.11.09, 23:03
Mitähän sitten on sanottava poikkeuksellisesta, aikaansa uhmaavasta teknisestä "neroudesta", jota yksi esi-isäni on osoittanut rakentamalla joskus (arvelen, että 1800-luvulla) vesijohdot ja pumput pohjalaisen maalaistalon tupaan ja navettaan? Jälkipolvissa sama nerous ei sitten jatkunutkaan, vaan kätevä, töitä helpottanut laitteisto päästettiin mätänemään.

Ehkä syynä on ollut periytyvä laiskuus; ei periydy geneettisesti, mutta ympäristön vaikutuksella on ollut osansa. ;)

Laardi
29.11.09, 23:18
Hei Kristina , Juha etc.!
Kyllä minulla on ruuvimeisselit ja kaikki. Ja ne ikkunatkin, joihin ne tangot tarvitaan. Mutta kun en osaa, enkä pysty! - Geenivirhe?


Minä en ole koskaan kiinnittänyt verhotankoja. Mutta olen sen verran nokkela, että hain Googlesta hakusanoilla "verhotanko asennus" ja "verhotanko kiinnitys", jolloin selvisi, mihin kohtaan verhotanko suositellaan kiinnitettäväksi ja että seinän koostumuksella on merkittävä vaikutus tangon kiinnipysyvyyteen seinässä. Teoriassa tiedän nyt, mitä pitää tehdä. Käytännössä voi olla eri juttu, kun en ole koskaan porannut reikää seinään enkä asentanut proppuja. Ja hankalaa voi olla yksin mittaillakin oikeaa kohtaa.

Kyse on viitseliäisyydestä. Se ei ole geneettistä, vaan ympäristön aikaansaamaa - tai sanoisinko ympäristöiden. Nokkelinta on delegoida homma jollekin toiselle, jonka tietää osaavan homman, mutta parasta on pyytää apua toiselta ja yhdessä pähkäillä asennushomma kotiin. Osaa sitten itse ensi kerralla reiänporaamisniksit. :)

Heikki Koskela
30.11.09, 08:06
Hei Kristina ja Heikki!
Tervetuloa näyttämään niitä perittyjä tai opittuja taitoja tänne Rantasalmen korpeen! Vintillä on freesit petit (kummallekin erikseen) ja hieman pötyä osaan laittaa pöytään. Mutta. Minulla ei ole taitoa eikä edes välineitä laittaa jo olemassa olevat verhotangot vintin ikkunoihin. En myöskään saa tulostintani toimimaan. En myöskään osaa etsiä sukujuuriani sieltä, mistä varmaan pitäisi osata. -Onko geeneissäni vikaa?

Minulla on suunnitteilla ensi kesäksi hieman pidempi lomamatka paikkakunnille, joissa en ole käynyt (niitä kyllä on vielä paljon). Voisin kyllä liittää Rantasalmen reittini varrelle vaikka olen siellä joskus käynytykin. Jos näet raitilla pyylevähkön ja valkotukkaisen miehen, joka hieman ontuen vasenta jalkaansa tulee sinua vastaan, niin ota hihasta kiinni. Hyvä tuntomerkki on myös harhaileva katse - ja vaimo.

PS. Ei geeneissäsi ole vikaa. Ne edustavat vain toisenlaista lahjakkuutta.

Laardi
30.11.09, 08:10
Minulla on suunnitteilla ensi kesäksi hieman pidempi lomamatka paikkakunnille, joissa en ole käynyt (niitä kyllä on vielä paljon). Voisin kyllä liittää Rantasalmen reittini varrelle vaikka olen siellä joskus käynytykin. Jos näet raitilla pyylevähkön ja valkotukkaisen miehen, joka hieman ontuen vasenta jalkaansa tulee sinua vastaan, niin ota hihasta kiinni. Hyvä tuntomerkki on myös harhaileva katse - ja vaimo.

PS. Ei geeneissäsi ole vikaa. Ne edustavat vain toisenlaista lahjakkuutta.

Heikki,

nyt täytyy sen verran varoittaa, että harhaileva katse kesällä ja vaimo vieressä ovat huono yhdistelmä... ;)

Mutta asiaan ja Heljälle, eli kuten Heikki sanoi, niin sinun lahjakkuutesi ovat toisaalla. Pystyt varmasti ompelemaan Heikin kiinnittämiin verhotankoihin sellaiset verhot kuin haluat, kun taas minä joudun tyytymään mahdollisimman yksinkertaisiin eikä siltikään ole takuita niiden onnistumisesta. :(

Jaakontytär
30.11.09, 10:48
Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni muutama haja-ajatus:
- Äidinisäni oli innokas harrastelijapuutarhuri, ja hänen pihansa valittiin joskus 1940/50-luvulla muutaman otteeseen kaupungin kauneimmaksi. Tästä oli palkintolaatatkin talon seinässä. (Vieläkin harmittaa ettei tajuttu ottaa niitä irti ja mukaan ennen kuin mummola myytiin - ei se piha nykyisellään mitenkään ihmeellinen ole.) Äidilleni periytyi "vihreä peukalo" eli rakkaus kasveihin ja taito saada ne kukoistamaan. Se ilmenee minullakin siinä mielessä, että kotonani on aina runsaasti viherkasveja, joista valtaosa voi hyvin. Mutta kuinka paljon tästä on mallioppimista?
- Äitini myös kirjoitti taidokkaita onnittelukortteja läheisilleen kalligrafialla, aidolla musteella. Viime vuosina olen huomannut kiinnostuvani kalligrafiasta, ja menin alkeiskurssille (kalliagrafiatussilla varustautuneena, eli vähän fuskaten näin alussa ainakin). Ensimmäisellä tapaamiskerralla, kun kirjainmalleja jäljennettiiin, kurssin opettaja sanoi "Sinä olet selvästi tehnyt tätä aiemminkin". No olinhan tietysti parin tunnin verran kokeillut tasaterän käyttöä aiemminkin...

Tämmäistä muun muassa. Olen myös perinyt/oppinut äidiltä piirustus- ja ruoanlaittotaipumuksia. Mutta minkä verran on geeneissä, minkä verran kasvuympäristön sanelemaa ja minkä verran sattumaa, se on mahdotonta sanoa.

j.amnelin
02.12.09, 16:17
En tiedä onko jotkut taidot periytyviä vai onko vaan joissakin suvuissa sattumalta saman taitoisia ihmisiä. Omassa suvussani ainakin käden taidot tuntuvat periytyvän sekä taiteellisuus..

Jari Nykänen
02.12.09, 18:25
No ainakin rahan häviäminen löytyy geeneistä, samoin itsepäisyys ... kuten aikaisemmin on jo todettu, jokaiselta löytyy sellaisia esivanhempia joita voi syyttää omista virheistä tai taidoista.

Mutta uskoisin tuon itsepäisyyden ja vaikean luonteen ainakin olevan perinnöllistä ... ei vain esivanhemmat aikoinaan tajunnut että jälkikasvulla on niitä omia piirteitä :rolleyes:

j.amnelin
02.12.09, 18:33
Itsepäisyys taitaa olla jokaisen suomalaisen "ongelma" :p:

Pauli
02.12.09, 19:32
No ainakin rahan häviäminen löytyy geeneistä

Sama piirre löytyy täältäkin. Todella lahjakkaasti ovat niin läheiset kuin kaukaisemmatkin esivanhempani onnistuneet perintönsä hävittämään. Itsekin olen aivan liian impulsiivinen ostosten tekijä. Mutta mitähän pitäisi päätellä siitä, että useampikin sukulaiseni on joutunut 1700-luvulla Kruunupyyn hospitaaliin, joka siis oli mielisairaala?

Kaarlo Mikael
27.12.09, 12:20
Jos sukupolven pituudeksi arvioidaan keskimäärin 25 vuotta tulee 400 vuoden takaisia esivanhempia olemaan ilman sukupolvikatoa yli 65000. Ihmisen geenien lukumääräksi on nykyään laskettu n. 25 000, joten mitähän lienee jäljellä keskiaikaisista taipumuksista?

Onhan se kiva syynäillä millaisia esivanhempia menneisyydestä paljastuu, mutta näkyvien taipumusten jäljittämisessä ei kannata kovin kauas menneisyyteen kulkea.