PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Laukaa, Petruma - Finni, Metsonen, Riikonen


TimoT
23.11.09, 11:21
Rautalammille Nilakan kylään muuttaa n. v. 1668 Heidrich Simonpoika Finni, vaimo Helga ja pojat Jöran ja Simon. Naapurikylälle Juurikkaniemeen muuttaa n. v. 1684 Simon Andersinpoika Metsonen, äiti Kirsti, vaimo Margaretha, Carin sisko ja Påhl poika. Samalle kylälle sitten n. 1728 Staffan Staffaninpoika Riikonen ja vaimo Maria Henrikintytär Finni (mahdollisesti Staffanilla on myös Carin sisko).
Huomasin, että Laukaan Petruman kylällä esiintyy kaikkia näitä sukunimiä. Kysyisin Petruman tuntijoilta, ovatko nämä nimet tuttuja? Pikainen silmäys Asutuksen yleisluetteloon ei kyllä tuonut tukea sille, että he tulisivat Petrumasta.

TerhiA
23.11.09, 16:07
Juurikkaniemeen muuttaa n. v. 1684 Simon Andersinpoika Metsonen, äiti Kirsti, vaimo Margaretha, Carin sisko ja Påhl poika.


Hmm .... pikasilmäys HK-tallenteisiini kertoo, että Juurikkaniemessä
v1665 Pål Malinen, hu Kirstin, dg Simon
v1670 Pål Malinen, h Kirstin, mg Simon, h Greta
v1680 Simon Andersson, h Greta
Mahtaisivatko nuo olla mainitsemasi Simon & Greta?

TimoT
23.11.09, 18:03
Kyllä näin lienee. Olin ollut vähän huolimaton tuon SAY:n kanssa, kyllä näin voi päätellä sieltäkin. Itse asiassa Simon näyttäisi tulevan rengiksi jo v. 1666. Metsosen sukunimen olen sitten saanut ensimmäisen kerran Rautalammin rippikirjasta 1704-1713. Nämä Juurikkaniemenkin Maliset näyttävät siten olevan esivahempiani.
Nilakalle Finnit tulevat Tolosten tilalle ja Juurikkaniemeen myöhemmin Riikoset Hyvösten tilalle.

TerhiA
23.11.09, 18:12
Kastetodistajamerkinnöistä löytyy muuten, että Simon Metsonen on ollut tolfman ja nämndeman - arvostettu henkilö siis.

TimoT
23.11.09, 20:24
Ehkä vieraalla maalla on helpompi olla profeettana. Toki pitää miestäkin löytyä.
Tuosta rippikirjasta ei löydy muita Metsosia kuin hänen perheensä jäseniä. Arvostettujen talojen emäntinä hekin!
Laukaalla Metsot ovat ilmeisesti Valkosen suvun sotilashaara. Mehtoseksihan Rautalammin savolaiset heidät heti ovat tietysti vääntäneet, jos ovat tänne osuneet.

eruppa
02.12.09, 11:52
Hei!

Laukaan Finnien kantaisä oli Vincentius Niilonpoika (Finni), joka eli noin 1520-1597. Tuon Vincentiuksen poika Lauri Finni oli Laukaan Finnin seuraava isäntä.Kyseinen Vincentius on minun patrilineaarisen, eli isästä isään kulkevan sukulinjan päätepiste tällä hetkellä.

Laukaan Finneistä en löydä yhtään Simo Finniä. Sensijaan Korpilahden Vinnin/Finnin talossa oli vuoden 1600 paikkeilla isäntänä Simo Vincentiuksenpoika, jota epäilen tuon Laukaan Vincentiuksen nuoremmaksi pojaksi. Eli katseleppa SAY:n Jämsän sivuja, jos sieltä löytyisi sinulle sopiva Simo Korpilahden Vinnin talon väestä.

En ole itse Korpilahden Vinnin asukkaita tutkinut. Sensijaan Laukaan Finneistä minulla on sukupuuta aika tavalla. Jos sitä tarvitset, niin ilmoitappa sähköpostiosoitteesi minulle. Oma sähköpostiosoite on
eruppa (at) gmail.com.

Laukaan Riikosista minulla ei ole tietoja.

ER

TimoT
03.12.09, 09:36
Kiitos vinkistä! En vielä löytänyt täsmälleen sopivaa, mutta pitää pitää jatkossa mielessä.

Julle
03.12.09, 22:42
< Itse asiassa Simon näyttäisi tulevan rengiksi jo v. 1666. Metsosen sukunimen olen sitten saanut ensimmäisen kerran Rautalammin rippikirjasta 1704-1713. Nilakalle Finnit tulevat Tolosten tilalle ja Juurikkaniemeen myöhemmin Riikoset Hyvösten tilalle. >

Kysynpähän vain, kun samoja sukunimiä ja samaa paikkakuntaa.
Miten mahtaisi Krisiina Simontytär Metso, s. ?, k. ?, vihitty Kristo Kristonpoika Tiitisen, s. ?, k. ? kanssa liittyä kuvioon. Kristiinan isä Simo Metso ja Kriston vanhemmat Kristo tiitinen ja Kristiina Tolonen? Kristo Tiitisellä ja Kristiina Metsolla oli poika Kristo Tiitinen, s. n. 1704?

Siihen ovat tietoni loppuneet?

TimoT
04.12.09, 10:11
Luulen, että tämä Kristiina on tätä samaa perhettä eli Simon ja Gretan tytär. Heidän tyttäristään Liisa ja Susanna siirtyivät vähän pohjoisemmaksi nyk. Keiteleen alueelle.

TerhiA
04.12.09, 10:51
Kysynpähän vain, kun samoja sukunimiä ja samaa paikkakuntaa.
Miten mahtaisi Krisiina Simontytär Metso, s. ?, k. ?, vihitty Kristo Kristonpoika Tiitisen, s. ?, k. ? kanssa liittyä kuvioon. Kristiinan isä Simo Metso ja Kriston vanhemmat Kristo tiitinen ja Kristiina Tolonen? Kristo Tiitisellä ja Kristiina Metsolla oli poika Kristo Tiitinen, s. n. 1704?
Siihen ovat tietoni loppuneet?

Krister Kristersson Tiitinen vihittiin Rautalammilla 18.9.1703 Stina Simonsdr Metson/Metsosen kanssa.
Kast.luettelossa ensimmäinen lapsi, Krister, kastettiin 1.12.1704, kuoli 19.3.1709.
Seuraava lapsi, Simon, *3.7.1708 ja hänkin kuoli 29.3.1709.
Tässähän oli sopivasti isoisien nimet näkyvillä.
26.5.1723 haudattiin Krister Tiitisen vaimo Kirstin, ikä 39v - lieneekö juuri tuo Kirstin Metso.
Vihitäänkö sitten sama Krister Tiitinen 15.9.1723 Viitasaarella Karin Leppäsen kanssa?
Tämä Krister Tiitinen oli Vuonamolahden ruodun sotilas. Vuoden 1721 katselmuksessa hänen sanotaan olevan 39-vuotias ja palvelusvuosia 7½. Vuoden 1728 katselmuksessa hänen sanotaan saaneen eron palveluksesta 27.9.1726.

TimoT
04.12.09, 13:53
Kuinkas sattuikaan, että nämä Simon tyttäret Liisa ja Susanna avioituivat juuri Vuonamonlahdelle. Susanna sitten siirtyi perheineen edelleen Sulkavanjärvelle.

Worne
15.12.10, 01:25
Moi.

Edellisessä viestissä mainittu Susanna Simontytär Metsonen on esiäitini (x2). Simo Antinpoika Metsosen ensimmäinen vaimo Margareta Paavontytär Malinen näyttää kuolleen 1697. Simo vihitään 16.7.1699 Wendla Laurintytär Hännisen kanssa.

SAY:n perusteella tein tälläisen sukujohdon:

Paavo Malinen (Talollinen Juurikkaniemi 1561-97)
Niilo Malinen (Talollinen Juurikkaniemi 1598-1608)
Pekka Malinen (Talollinen Juurikkaniemi 1609-1646)
- veli Niilo (½ talollinen 1617-)
Paavo Malinen (Talollinen Juurikkaniemi 1648-1675)
- veli Pekka, veli Antti
Simo Metsonen (vävy,tal. Juurikkaniemi 1676-)

Terv. Pasi Mikkonen

Sawotar
04.03.12, 14:22
Hei!

Löysin tästä ketjusta esipolviini kuuluvia Finnejä ja Metsosia ja kysyisinkin jatkokysymyksenä edellisiin viesteihin: onko kellään tietoa Tuomas (Thomas) Finnen (s. noin 1697) alkuperästä?

Tuomas on sotilaana Vuonamonlahdella v. 1730 ja kuolee 2.11.1767 Riskanmäen talossa. Hän avioituu ilmeisesti kolme kertaa, 1. vmo Liisa Tuomaantytär Kaupitar. Poika Tuomas (s. 1747, k. 1786) 2. aviosta Helga/Helena Tikkasen kanssa jatkaa isänsä jalanjälissä sotilaana.

Kaisa S.