PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vakka takkuaa


eeva häkkinen
21.11.09, 21:45
Onko joku päässyt tänään katsomaan Vakka-arkistotietokantaa? Itse olen yrittänyt aika ajoin pitkin iltaa onnistumatta. Etusivun ajankohtaistiedotteessa kerrotaan, että Vakan Extranet-versio on otettu käyttöön 19.11, mutta ei mitään siitä, että se vaikuttaisi tiedonhakuun. Muut Kansallisarkiston osiot toimivat hyvin. Onko jollakin tietoa, mikä mättää?

Make
22.11.09, 12:38
Eipä tunnu pääsevän Vakkaan. Jokin tekninen häiriö ilmeisesti palvelimella.

Seppo Niinioja
22.11.09, 13:23
Onko joku päässyt tänään katsomaan Vakka-arkistotietokantaa? Itse olen yrittänyt aika ajoin pitkin iltaa onnistumatta. Etusivun ajankohtaistiedotteessa kerrotaan, että Vakan Extranet-versio on otettu käyttöön 19.11, mutta ei mitään siitä, että se vaikuttaisi tiedonhakuun. Muut Kansallisarkiston osiot toimivat hyvin. Onko jollakin tietoa, mikä mättää?

Ei päässyt äskenkään. Arkistolaitoksen sivuston uutinen kuuluu:

Vakka Extranet -ohjelmasta uusi tuotantoversio
Arkistolaitoksen Vakka Extranet -ohjelman uusi tuotantoversio on otettu käyttöön 19.11.2009. Extranet on selainpohjainen ohjelma, joka on tarkoitettu viranomaisten arkistolaitokseen siirrettävien asiakirjojen sähköiseen luettelointiin. Ohjelman käyttö edellyttää käyttäjätunnuksia. Extranetin sisältöön ja käyttöön liittyvät ohjeet ja linkit on koottu omaksi sivustokseen (https://193.184.161.234/VakkaEta/index.php).

Asia ei siis näyttäisi koskevan niitä, jotka tietoja selailevat, mutta jos jokin voi mennä pieleen, se menee mahdollisimman haitallisella tavalla, kuten hra Murphy sanoi. Onko jollakin muuten kokemusta, että VAKKA olisi toiminut kunnolla, lähinnä kohtuullisen nopeasti?

Seppo Niinioja

eeva häkkinen
22.11.09, 16:48
Joo, eli ilmeisesti viikonloppuisin ei siellä tapahdu mitään. OK mulle, toivoisin kuitenkin tietäväni, missä mennään ja milloin kannattaa taas yrittää.

Hidashan tuo haku on, toisinaan hitaampi kuin toisinaan, mutta nopeampi kuin arkistohaku alkuaikoinaan ja paljon nopeampi kuin jos yrittäisin itse selvittää paikan päällä arkistossa, mitä löytyy. Kun vuosikaudet ravasin arkistossa työpäivän jälkeen, osaan todella arvostaa kaikkea, mitä voi hoitaa omalta työpöydältä. Mulla on aina kaksi tietsikkaa auki, toisella voi sitten tehdä hommia, kun toinen miettii.

Make
22.11.09, 16:59
Ekstranet taitaa jo nimellään tarkoittaa kirjautumista vaativaa sivustoa - kuten intranetkin - erotuksena internetistä :confused:

Mutta nyt ei kyllä pääse edes mihinkään kirjautumissivulle eli kyllä se on palvelin joka tökkiin. Eiköhän arki tuo ratkaisun.

eeva häkkinen
22.11.09, 23:31
Noin kaavailin itsekin ja kokeilin myös saanko sitä extranetin kirjautumissivua auki, mutta kyllä Vakka oli kaikilta osin jumissa. Muuten KAn sivusto toimi. Tänään illalla jumahti digiarkistopuoli ja pian sen jälkeen lähti Vakka toimimaan, entistä ehompana. Ainakin itsestäni vaikutti siltä, että haku oli nopeampaa ja osumat parempia kuin aiemmin. Jos tässä on todella tapahtunut parannusta, kannatti olla vuorokausi ilman.