PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Österholmit Korsnäsin Moikipäässä


suski
21.11.09, 15:32
Tietääkö kukaan, onko Korsnäsin Moikipään kylässä vielä olemassa tila tai talo nimeltä Österholm?
Korsnäsin digitoiduissa rippikirjoissa sellainen oli vielä 1800-luvun ensimmäisellä puoliskolla, http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/korsnas/rippikirja_1839-1846_uk251-252/164.htm.
Kaikki pienetkin vihjeet olisivat tervetulleita.

suski

Matti Lund
21.11.09, 16:36
Tietääkö kukaan, onko Korsnäsin Moikipään kylässä vielä olemassa tila tai talo nimeltä Österholm?
Korsnäsin digitoiduissa rippikirjoissa sellainen oli vielä 1800-luvun ensimmäisellä puoliskolla, http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/korsnas/rippikirja_1839-1846_uk251-252/164.htm.
Kaikki pienetkin vihjeet olisivat tervetulleita.

suski


Tuolloinhan siellä oli kaksi erillistä uudistaloa nimeltään Österholm, kuten rippikirjastakin näkyy. Sinua kiinnostavaa talonosaa en ole ehtinyt selvittää, mutta siellä toisella puolella sen Iisakin emäntä Maija oli esi-isäni siskon tytär ja niissä merkeissä olen johonkin asti selvitellyt sen talon puolta.

Yksihän Iisak Österholmeista siellä toisella puolella oli rakennusmestari IÖ, joka mm. suunnitteli ja rakensi Pirttikylän ja Petolahden kirkot ja tämän jälkimmäisen rakennettuaan jäi pysyvästi asumaan Petolahdelle ja Petolahdella asuvat Österholmit ovat enimmäkseen hänen jälkeläisiään.

Olin myös joskus yhteyksissä erääseen Österholmiin ja huomattava osa hänen lähisuvustaan asuu nykyisin Ameriikoissa ja jokin tonteista oli jätetty näitten muuttojen takia joskus kylmilleen, mutta en tiedä, onko se edelleen asumaton.

Esitin joskus 80 -luvulla saman kysymyksen jollekin sieltä päin kotoisin olevalle ja hänen mukaansa siellä (samoilla kylillä) vielä asui silloin samoja Österholmeja kuin "muinoinkin". En ole sen jälkeen päivittänyt tilannetta itselleni.

Minua kyllä kiinnostavat myös nuo toisetkin Sinulle läheisemmät Österholmit ja jonkin pikaselauksen olen kyllä joskus heistäkin suorittanut, mutten mitään selvitystä tehnyt.

terv Matti Lund

suski
21.11.09, 18:44
Kiitos Matti tiedoistasi!
Tästä Moikipäästähän meillä on ollut jo aiemmin sähköpostikirjeenvaihtoa, tosin silloin enemmänkin henkilöistä.
Seurasin tuon isäntä Matin sisaren Marian vaiheita takaisin Laihialle ja löytämieni tietojen mukaan häneen itseensä päättyi se oksa, kun lapsetkin kuolivat. Seuraavaksi täytyy yrittää Mattia. Hänelle näyttää ainakin lapsia siunaantuneen, joten luulisi, että joku heistä olisi jatkanut sukuakin. Tästä syystä heräsi mielessä kysymys että mahtaako tila olla vielä olemassa.

terveisin suski

Matti Lund
21.11.09, 19:00
Kiitos Matti tiedoistasi!
Tästä Moikipäästähän meillä on ollut jo aiemmin sähköpostikirjeenvaihtoa, tosin silloin enemmänkin henkilöistä.
Seurasin tuon isäntä Matin sisaren Marian vaiheita takaisin Laihialle ja löytämieni tietojen mukaan häneen itseensä päättyi se oksa, kun lapsetkin kuolivat. Seuraavaksi täytyy yrittää Mattia. Hänelle näyttää ainakin lapsia siunaantuneen, joten luulisi, että joku heistä olisi jatkanut sukuakin. Tästä syystä heräsi mielessä kysymys että mahtaako tila olla vielä olemassa.

terveisin suski


Moikipäästä sellaisenaan ja sen suvuista noin yleisesti ottaen seuraavaa omalta kohdaltani.


Olen keräillyt itselleni kaikki veroluettelotiedot Moikipäästä Alasatakunnan ja Pohjanmaan voudintileistä ja läänintileistä 1700 -luvulle asti ja joitakin tuomiokirjatietoja kylän kustakin talosta 1700 -luvun puoliväliin ja vähän ylikin. Siis aika kattava aineisto on minulla koossa, eli tiedot kylän lähes kaikista asukkaista ajalta, ennen kuin Korsnäsin rippikirjat alkavat.

Eräissä asiakirjoissa tulee ilmi myös vanhoja laamannintuomioita 1400 -luvulta Moikipäähän liittyen, jotka osoittavat, että asutus on ollut siellä sangen vanhaa perua ja kylän asuttaminen osoittautui sangen mielenkiintoiseksi kysymykseksi.

Tavoitteenani on laatia piakkoin pieni kyläanalyysi Moikipään vanhasta asutuksesta ja pari vähäistä tapojeni mukaista selvitystä sen eräistä suvuista.

terv Matti Lund

Ps. Jostain syystä Moikipään ja Laihian välillä on ollut muutamia sukuyhteyksiä ainakin 1600 -luvulta alkaen, ehkä jo aikaisemminkin.