PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Muolaan Merola ja Pällilä


Kataja
21.11.09, 13:23
Löytyykö Muolaan kylien tuntijoita? Onko Merola sama paikka kuin Pällilä?
Eräissä sukuselvityksissä todetaan, että ...ovat alunperin Muolaan Merolasta ja sieltä muuttaneet Pällilään...
Onko muutto tapahtunut käytännössä vai ainoastaan paperilla?
Kun vertaa hiskin syntyneitä ja vihittyjä, niin monet henkilöt, jotka on vihitty Merolassa (Känkäset, Pyyköt, Lombergit, Taalikat...) löytyvät myöhemmin rippikirjasta Pällilän sivuilta.
Olisiko jollakulla vielä paikallistuntemusta, että miten kaukana Pällilästä Merola sijaitsi? En löydä sitä mistään kartasta.
Marjatta

Deukka
18.12.09, 22:00
Hei! :)
Katselin Karjalan kartat sivustoa ja katsoin rippikirjoja.
Merolan talot(2) sijaitsivat Muolaan pohjoisosassa Mälkölässä.
Pällilän kylä ja talot(2) sijaitsivat Muolaan eteläosassa, Yskjärven itäpuolella.
Mälkölän ja Pällilän välinen etäisyys linnuntietä oli noin 19 km.
Yst.Terv. Teuvo

Kookos
16.11.18, 09:28
Hei,
Olen tullut samaan risteykseen kuin Kataja kysyessään kylistä tutkittuani Michael Math Kängäintä s. 21.9.1770 Merolassa ja Catharina Torkelia s. 1772.
heidän 1. lapsensa Anna syntyi 20.12.1796 Oinalassa,
myöhemmät Pellilä, Pällilässä.
Erityisen kiinnostunut olen Beatasta/Betha s. 1804/ 20.2.1805 Kängäses, Pällilä.

Onko vain niin että perhe on muuttanut eivätkä kylät ole lähekkäin?
Oletko Katja tutkinut Kängäsiä?
Beata on isoäitini äidin äiti.
Terv
Kari

Kataja
26.11.18, 19:07
Hei,
Olen tullut samaan risteykseen kuin Kataja kysyessään kylistä tutkittuani Michael Math Kängäintä s. 21.9.1770 Merolassa ja Catharina Torkelia s. 1772.
heidän 1. lapsensa Anna syntyi 20.12.1796 Oinalassa,
myöhemmät Pellilä, Pällilässä.
Erityisen kiinnostunut olen Beatasta/Betha s. 1804/ 20.2.1805 Kängäses, Pällilä.

Onko vain niin että perhe on muuttanut eivätkä kylät ole lähekkäin?
Oletko Katja tutkinut Kängäsiä?
Beata on isoäitini äidin äiti.
Terv
Kari

Ehkä pappi on muistanut kylän väärin, pappisluettelosta näkee, että noihin aikoihin on tapahtunut pappien vaihdoksia. Annan kastaneen papin nimeä ei tosin ole näkyvissä. Rippikirjassa 1795-1815 rippimerkinnät ovat epäjärjestyksessä, mutta kuitenkin minusta näyttää siltä, että Michel ja Catharina ovat koko ajan käyneet ripillä Pällilästä. Anna ei ole pariskunnan 1. lapsi, vaan ennen Annaa on Maria.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6776291
Marjatta