PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : lukkari Jaakko Pertunpoika Kauhajoki


esaniemi
18.11.09, 12:19
Ko. lukkari oli syntyjään Lohiluoma ja aviossa Liisa Pertuntyttären kanssa. Molemmat s. 1680-luvun alussa. Olettamukseni on että Uuron samannimiset isäntä ja emäntä vv.1710-1713 olivat samat henkilöt. Onko tälle olettamukselle vahvistusta suuntaan tai toiseen?
Kauhajoen Historia mainitsee samaisen Uuron isännän ja Halkolan isännän vv. 1699-1709 olleen yhden ja saman henkilön, jota hieman epäilen. Onko tälle epäilylle vahvistusta suuntaan tai toiseen?
Esa Niemi

KariKK
20.11.09, 01:38
Olet oikeassa, kyllä Jaakko Uuro on sama henkilö kuin myöhemmin Kauhajoen lukkarina toiminut Jaakko Pertunpoika. Uurossahan Jaakon patronyymiä ei mainita, mutta tuohon aikaan 1710-1713 ei Kauhajoelta ole tiedossa muita pareja, joihin täsmäisivaät nimet Jaakko ja Liisa Pertuntytär. Halkolan Jaakko Pertunpojan vaimo oli Susanna Sakarintytär. Halkola oli kuvassa sikäli, että Liisa Pertuntytär oli varmaankin Halkolasta.
Suoraa todistetta ei tunnettane, mutta on muitakin kuvaan sopivia tietoja, joten käytännössä asiaa voi pitää varmana. Olin muuten juuri viimeistelemässä tekstiä, jossa mainitsen tämänkin ja olin aikeissa lähettää sen lähipäivinä E-pohjalaisten Juurten toimitukselle arvioitavaksi.
Yleisesti ottaen pitäjänhistorioitten isäntäluetteloita ei voi pitää minään lopullisina auktoríteetteina, muitakin virheitä on tiedossa, mutta ovat ne silti käyttökelpoisia johtolankojen lähteitä.
Terv. Kari

esaniemi
20.11.09, 09:28
Kiitos kommentistasi. Näin minäkin olin päätellyt. En ole löytäyt sen enempää perukirjaa kuin mahdollisia käräjäpöytäkirjoja joista lopullinen vahvistus ehkä löytyisi.
terv. Esa