PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lukuapua!


TapsaR
13.11.09, 15:21
Olen skannaamassa Kiimingin rippikirjoja SSHY:n sivuille. Oheinen kuva on RK1777-1784:n sivusta 37 leikattu: Niemelä.jpg (http://suku.genealogia.fi/attachment.php?attachmentid=1065&stc=1&d=1258118123)
Olen lukevinani siinä "Niemelä eller Caukola". Onko jälkimmäinen nimi tosiaan Kaukola? Sitä ei löydy ainakaan netin Hiskistä.

Tapio Rekilä

Matti Lund
13.11.09, 18:03
Olen skannaamassa Kiimingin rippikirjoja SSHY:n sivuille. Oheinen kuva on RK1777-1784:n sivusta 37 leikattu: Niemelä.jpg (http://suku.genealogia.fi/attachment.php?attachmentid=1065&stc=1&d=1258118123)
Olen lukevinani siinä "Niemelä eller Caukola". Onko jälkimmäinen nimi tosiaan Kaukola? Sitä ei löydy ainakaan netin Hiskistä.

Tapio Rekilä

Ei lukemisessasi vikaa näyttäisi olevan. Tarkasti siinä näyttäisi lukevan Cauckola eli sarakeviivaan peittyy osittaisesti c -kirjaimelta vaikuttava kirjain. U -kirjain hattuineen sen edellä näyttää kuitenkin aivan selvältä.

Kun aikakausikin on näin myöhäinen kuin 1777-84, niin ensimmäistä kirjaintakaan ei voi muuksi tulkita. Nimittäin 1500- luvulla ja 1600 -luvulla C ja L -kirjain olivat kaukaa katsoen samankaltaisia ja joissakin käsialoissa aivan identtisiä.

Jos nimimuotoa ei ole muissa jaksoissa, vaan vähän sinne päin, niin mahdollista olisi nimen kirjausvirhe, mutta ellei eri jaksojen välinen vertailu tuo selvyyttä, niin luulisi paikallisasiantuntijoitten päässevän selvyyteen siitä, onko tätä nimeä todella esiintynyt.

Kun naapurikylissä on Kaikkosia ja Kakkoja ja Kiimingissäkin Kokkoja, niin yhdestä kirjaimestakin nimi saattaa kummasti muuttua.



terv M Lund, Kiiminkiä joltisenkin tuntien, muttei aivan paikallistuntijan veroisesti.

Ps. Antoisia skannaushetkiä. Noudata tarkoin saamiasi ohjeita, niin hyvää tulee, ellei laite "präkää" ja rulla satu olemaan kovin "rispaantunut" (jos rullalta skannaat kuten lähes aina tapaus on).

tellervoranta
13.11.09, 19:11
Tervehdys Tapsa :)
Ihana asia, että tulevat SSHY:n sivuille.
Saat minulta apua, koska minulla on Kiimingin mikrofilmit ja paitsi oman suvun myös lukuisten muiden sukujen juontoja. Lisäksi olen kirjoittanut muistiin jo ensimmäisten rippikirjojen talot ja isännät.
Rakentaminen ja raivaus alkoi 1750-luvulla mm. NIEMELÄN eli KAUKOLAN no31 uudistilalla.
Kiimingistä opuksia on seurakunnan historia, Miesmaan: Kiiminkiläistä valokuvaperinnettä, Kiiminki 150-vuotta, missä talojen ja sukujen historiaa. Myös Rantapohjasta leikatut sukuhistoriat.Ja netti.

TapsaR
13.11.09, 20:46
Kiitoksia teille molemmille. Nyt uskaltaudun lataamaan ensimmäisen kirjan tiedostot SSHY:n palvelimelle. Saattaahan sinne joitakin virheitä jäädä, mutta ne voidaan korjata aikanaan...

TR

tellervoranta
17.11.09, 09:19
Erinomattaisen hyvin näkyi Kiimingin ensimmäinen skannattu digikuva. Kiitos Tapiolle :)

TR