Timo S Laakso
07.11.09, 16:29
Olen saanut Venäjältä mielenkiintoisen valokuvan. Uralilla vankileirillä sodan aikana olleen inkeriläisen Arvi Summosen mukaan kuva esittää suomalaista Anatoli Kajan -nimistä, joka karkasi vankileiriltä, eikä Arvi tiedä hänen myöhemmistä vaiheistaan, ei kyllä tiedä aikaisemmistakaan.
Olen nyt tullut tietämään, että venäläisten asiakirjojen mukaan Anatoli Emeljanovitsh Kajan -niminen suomalainen on ollut Nizhnij Tagilissa Neuvostoliiton työarmeijassa. Anatoli mainitaan syntyneeksi Viipurissa 1921, tuomittu työarmeijaan 1944 ja vapautettu 1946. Miten hän on joutunut/menyt Neuvostoliittoon, en toistaiseksi tiedä.
Perinteisesti "Toivo" käännetään venäjäksi Anatoliksi, joten voisin kuvitella, että Anatoli oli syntyjään Toivo Eemelinpoika Kajan.
Ehkä tarina on jollekulle lukijalle tuttu. Voin antaa lisätietoja tarvittessa.
Olen nyt tullut tietämään, että venäläisten asiakirjojen mukaan Anatoli Emeljanovitsh Kajan -niminen suomalainen on ollut Nizhnij Tagilissa Neuvostoliiton työarmeijassa. Anatoli mainitaan syntyneeksi Viipurissa 1921, tuomittu työarmeijaan 1944 ja vapautettu 1946. Miten hän on joutunut/menyt Neuvostoliittoon, en toistaiseksi tiedä.
Perinteisesti "Toivo" käännetään venäjäksi Anatoliksi, joten voisin kuvitella, että Anatoli oli syntyjään Toivo Eemelinpoika Kajan.
Ehkä tarina on jollekulle lukijalle tuttu. Voin antaa lisätietoja tarvittessa.