PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Oliko Laitilan pappilalla augmenttitiloja 1798?


Hannu Numminen
01.11.09, 22:33
Olen etsinyt esi-isäni vanhempia, mutta toistaiseksi tuloksetta. Haluaisin tarkistaa Jacob Jacobssonin ja vaimonsa Maria Johansdotterin 22.7.1798 syntyneen pojan, Johan Jacobin, vaiheet. Syntyneiden luettelossa isä-Jacobia tituleerataan Laitilan pappilan renkivoudiksi, "Laetala Prestegårds Drengfogden". Tämähän on siis selvää pässinlihaa, mutta kun etsin saman ajan rippikirjoista tätä perhettä, pappilassa onkin aivan eri mies renkivoutina.

Oliko siis Laitilan pappilalla 1700- ja 1800-lukujen vaihteessa aputiloja tms.? Ja jos oli, missä? Oliko niissä oma renkivoutinsa, siis eri mies kuin tuossa Laitilankylän pappilassa? Pappina tuolloin näkyy olleen Johan Helsingberg.

kkylakos
02.11.09, 11:28
Hankala tapaus kun Hiski ei tarjoa enempää lapsia kiintopisteiksi. Renkivoudin virka niin pikainen ettei rippikirja muutosta ehditty/viitsitty tehdä? Kirkkoherra muistanut muutenkin missä perheen tiedot ovat?

Henkikirjaan tarttuminen on yksi tie eteenpäin, sieltä on nopeampi haravoida tietyn nimistä henkilöä. Tai sitten voi yrittää pakittaa lapsen elämää rippikirjoissa ajassa taaksepäin ja toivoa, että jompikumpi vanhemmista osuisi samalle sivulle.

Make
04.11.09, 18:46
Hyllystäni löytyy Laitilan historia II - tuon ajan tietoja pitäisi olla siinä. Yritän ehtiä katsoa, jos en heti niin pian :cool:

Make
04.11.09, 19:05
Kyllä. Ehdin heti vilkaista.

Laitilassa oli lähteen (Olavi Koivisto Laitilan historia II) mukaan 1700-luvun lopulla Kirkkoherranpappila sekä Kappalaisenpappila eli Santala.

Kirjassa käsitellään Laitilan kirkollista elämää yli 100 sivun verran. On luetteloita paitsi papeista, kappalaisista, kuudennusmiehistä yms. Tiedä vaikka löytyisi ko. renkivoutikin. Valitettavasti en ehdi lukea tarkemmin. Kirja löytynee kirjastoista, jos ei ottamalla yhteyttä minuun sen saa käsiinsä määräajaksi.

Lisäksi Laitilan kappeliseurakunnista Hinnerjoella ja Kodisjoella oli 1700-1800-lukujen vaihteessa omat papit. Mainintaa pappiloista en löytänyt, mutta eiköhän papeilla sellainenkin ollut.

Hannu Numminen
04.11.09, 21:17
Laitilassa oli lähteen (Olavi Koivisto Laitilan historia II) mukaan 1700-luvun lopulla Kirkkoherranpappila sekä Kappalaisenpappila eli Santala.

Kirjassa käsitellään Laitilan kirkollista elämää yli 100 sivun verran. On luetteloita paitsi papeista, kappalaisista, kuudennusmiehistä yms. Tiedä vaikka löytyisi ko. renkivoutikin. Valitettavasti en ehdi lukea tarkemmin. Kirja löytynee kirjastoista, jos ei ottamalla yhteyttä minuun sen saa käsiinsä määräajaksi.

Lisäksi Laitilan kappeliseurakunnista Hinnerjoella ja Kodisjoella oli 1700-1800-lukujen vaihteessa omat papit. Mainintaa pappiloista en löytänyt, mutta eiköhän papeilla sellainenkin ollut.

No hyvä! Nyt täytyy sitten tarkistaa tuo kappalaisenkin asuinpaikka. Ja jollei sieltä löydy, niin Hinnerjoen ja Kodisjoen vastaavat paikat.

Olen tuota historiaopusta joskus selannutkin, mutta hieman flegmaattisesti, kun Laitilan sukuhaarassani ei "suuria ja mahtavia" ole eikä siten yleensä mainintojakaan. Täytyy nyt sitten ottaa se taas luettavaksi; eiköhän se ole edelleenkin saatavissa Turun kaupunginkirjastosta. Nykyisen asuinkuntani kirjastossa sitä ei ole. Luulen kyllä, ettei sentään renkivouteja ole luetteloitu - muistelen tuon Laitilan historian olevan sen verran vanha paikallishistoriikki, että "maan matalat" siinä olisi ohitettu sujuvasti.

Kiitos tiedoista, Make!

Make
05.11.09, 09:45
Luulen kyllä, ettei sentään renkivouteja ole luetteloitu - muistelen tuon Laitilan historian olevan sen verran vanha paikallishistoriikki, että "maan matalat" siinä olisi ohitettu sujuvasti.

Kiitos tiedoista, Make!

Näin varmasti on, että ei ole luetteloitu, mutta kirjassa on jonkin verran myös proosallista kerrontaa erilaisista tapahtumista ja hyvällä onnella saattaa olla maininta renkivoudistakin. Onnea etsintään.

Ko. kirjan tausta on todellakin maan matalat unohtava ja siksi en minäkään ole sukuani kirjasta löytänyt muutamaa entistä sukutilaan koskevaa mainintaa lukuunottamatta.

Alpo Rantala
05.11.09, 12:35
Hei!

Olen kahlannut Laitilan historian molemmat osat läpi useinkin, hakiessani taustatietoja vaimoni esivanhemmille, eikä sieltä mielestäni Pappilan renkivouteja löydy. Papeilla toki oli omat nautintatilansa, jotka löytyvät rippikirjoistakin. Laitilan seurakunnasta ei muuten vastata sähköpostilyselyihin millään lailla. Yhdyn Maken mielipiteeseen talollisten ulkopuolelle jäävien unohtamisesta historian kirjoissa. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta heitä ei juuri mainita. Rippikirjoista sentään löytyy kohtuullisen hyvin. Ja hyvä asia on se, että kirkolliset kirjat ovat TMA:ssa 1960-luvulle asti.

Alpo Rantala

Hannu Numminen
05.11.09, 14:39
Laitilan seurakunnasta ei muuten vastata sähköpostilyselyihin millään lailla. Yhdyn Maken mielipiteeseen talollisten ulkopuolelle jäävien unohtamisesta historian kirjoissa. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta heitä ei juuri mainita.

Onpa outoa, ettei seurakunnasta tule minkäänlaista vastausta! :eek: Ymmärrän kyllä kiireet, mutta on tainnut kohteliaisuus unohtua, ellei mitään vastausta tule... Edes, ettemme ehdi hoitaa kuin virkatehtävät. Taitaa täytyä jatkossakin kysellä Suku Forumissa, jos jotain Laitila-aiheista kysymystä vielä tulee.

Yksi poikkeus noihin säätyihin keskittyviin paikallishistoriikkeihin on Pia Mattila-Lonkan Kartanoita ja korven kansaa eli Yläneen historia nälkävuosilta lähes nykypäivään. Siinä on mainittu varsin mukavasti tilaton väestökin.

Make
05.11.09, 17:40
Onpa outoa, ettei seurakunnasta tule minkäänlaista vastausta! :eek: Ymmärrän kyllä kiireet, mutta on tainnut kohteliaisuus unohtua, ellei mitään vastausta tule... Edes, ettemme ehdi hoitaa kuin virkatehtävät. Taitaa täytyä jatkossakin kysellä Suku Forumissa, jos jotain Laitila-aiheista kysymystä vielä tulee.

Olen aina (=useasti) saanut Laitilan seurakunnalta vastauksen sähköposteihini. Ja suhteellisen nopealla aikataululla myös sähköpostitse tilaamani tiedot. Olen peräti hämmästynyt Alpo Rantalan kommentista.

Hannu Numminen
05.11.09, 18:07
Olen aina (=useasti) saanut Laitilan seurakunnalta vastauksen sähköposteihini. Ja suhteellisen nopealla aikataululla myös sähköpostitse tilaamani tiedot.

Sepä hyvä tieto! Jos vaikka tulisi jotain kyseltävää. Laitila saa sitten synninpäästön. :)

Alpo Rantala
05.11.09, 20:34
Olen aina (=useasti) saanut Laitilan seurakunnalta vastauksen sähköposteihini. Ja suhteellisen nopealla aikataululla myös sähköpostitse tilaamani tiedot. Olen peräti hämmästynyt Alpo Rantalan kommentista.

Olen 2 kertaa lähettänyt Laitilan srk:aan kyselyjä. Ensimmäinen pari vuotta sitten ja toisen tämän vuoden kesän alkupuolella. Kumpaankaan ei ole vastattu. Hämmästyttävää :confused:
Alpo Rantala