mwallen3
30.10.09, 12:17
Turusia (Turuis) löytyy paljon Nurmes-Pielisjärvi alueella. Olen (epävarmasti kylläkin) löytänyt alla mainitun isälinjan. Puolisoita kuolee ja solmitaan uudet suhteet ja vaihdetaan taloa, joten ei ole helppoa. Kiitos paljon Tapani Kovalaineelle avusta, jonka ansiosta ylipäätään pääsin aloittamaan tämän minulle täysin vieraan alueen sukuselvittelyä.
A.Turunen, Pekka Staffaninpoika s 06.01.1837 Nurmes Savitaipal n:o 11 k 10.01.1899 Kurkijoki
1. pso Korhonen Anna 10.07.1836 Nurmes, Salmis talo 28 k. 4.9.1881
(2. pso Turunen Sofia 26.12.1855 Juuka, Wuogo talo 23)
B.-Turunen, Staffan, drg, 10.06.1800 Pielisjärvi, Vuonislax
pso Muikku, Stina, Pig. 09.01.1802 Nurmes, Savitaipale
(vanhemmat: Muicku, Pehr + Moilain, Valborg)
C.--Turuin, Anders Staffan 31.03.1766 Pielisjärvi, Vuonislax
pso Turuin Carin 04.02.1769 Pielisjärvi, Niemis
(vanhemmat:Turuin, Matts + Igoin, Eva)
D.---Turuin, Staffan J. 1713 Pielisjärvi, Vuonislax n:o 92
2. pso Ahoin, Carin 1736 Nurmes, Rautavara
(1. pso Ingeborg Horttanain 1717 Pielisjärvi, Liexa)
Onkohan kukaan selvittänyt:
- onko Nurmeksen lähialueen Turuset jonkinlaisessa sukulaisuusketjussa vai onko nimi vain otettu käyttöön eri kylissä tai taloissa? Milloin sukunimet otettiin ylipäätään käyttöön seudulla?
- kuinka pitkälle on päästy näissä Turusen sukujen tietojen keruussa. Ovatko asuneet seudulla jo kauankin.
Lasteni isänpuoleiset isovanhemmat ovat olleet meille täysin pimennossa. On ihmeellistä, miten paljon olemme saaneet tietoa, mistäpäin suvut ovat lähtöisin. Olen tutustunut minulle uusiin paikkakuntiin: Someroon, Inkooseen, Kiskoon, Halikkoon, Tammelaan, Snappertunaan, Kurkijokeen, Räisälään, Viipuriin ja Nurmekseen. Olen tyytyväinen jo saatuun selvitykseen, mutta mielenkiinto menneisyyteen kuitenkin jatkuu. Kyllä on ollut paljon eroa, miten selvitystyössä on päässyt eteenpäin paikkakunnasta riippuen.
A.Turunen, Pekka Staffaninpoika s 06.01.1837 Nurmes Savitaipal n:o 11 k 10.01.1899 Kurkijoki
1. pso Korhonen Anna 10.07.1836 Nurmes, Salmis talo 28 k. 4.9.1881
(2. pso Turunen Sofia 26.12.1855 Juuka, Wuogo talo 23)
B.-Turunen, Staffan, drg, 10.06.1800 Pielisjärvi, Vuonislax
pso Muikku, Stina, Pig. 09.01.1802 Nurmes, Savitaipale
(vanhemmat: Muicku, Pehr + Moilain, Valborg)
C.--Turuin, Anders Staffan 31.03.1766 Pielisjärvi, Vuonislax
pso Turuin Carin 04.02.1769 Pielisjärvi, Niemis
(vanhemmat:Turuin, Matts + Igoin, Eva)
D.---Turuin, Staffan J. 1713 Pielisjärvi, Vuonislax n:o 92
2. pso Ahoin, Carin 1736 Nurmes, Rautavara
(1. pso Ingeborg Horttanain 1717 Pielisjärvi, Liexa)
Onkohan kukaan selvittänyt:
- onko Nurmeksen lähialueen Turuset jonkinlaisessa sukulaisuusketjussa vai onko nimi vain otettu käyttöön eri kylissä tai taloissa? Milloin sukunimet otettiin ylipäätään käyttöön seudulla?
- kuinka pitkälle on päästy näissä Turusen sukujen tietojen keruussa. Ovatko asuneet seudulla jo kauankin.
Lasteni isänpuoleiset isovanhemmat ovat olleet meille täysin pimennossa. On ihmeellistä, miten paljon olemme saaneet tietoa, mistäpäin suvut ovat lähtöisin. Olen tutustunut minulle uusiin paikkakuntiin: Someroon, Inkooseen, Kiskoon, Halikkoon, Tammelaan, Snappertunaan, Kurkijokeen, Räisälään, Viipuriin ja Nurmekseen. Olen tyytyväinen jo saatuun selvitykseen, mutta mielenkiinto menneisyyteen kuitenkin jatkuu. Kyllä on ollut paljon eroa, miten selvitystyössä on päässyt eteenpäin paikkakunnasta riippuen.