PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Turusen Staffanit Nurmeksen suunnalla


mwallen3
30.10.09, 12:17
Turusia (Turuis) löytyy paljon Nurmes-Pielisjärvi alueella. Olen (epävarmasti kylläkin) löytänyt alla mainitun isälinjan. Puolisoita kuolee ja solmitaan uudet suhteet ja vaihdetaan taloa, joten ei ole helppoa. Kiitos paljon Tapani Kovalaineelle avusta, jonka ansiosta ylipäätään pääsin aloittamaan tämän minulle täysin vieraan alueen sukuselvittelyä.

A.Turunen, Pekka Staffaninpoika s 06.01.1837 Nurmes Savitaipal n:o 11 k 10.01.1899 Kurkijoki
1. pso Korhonen Anna 10.07.1836 Nurmes, Salmis talo 28 k. 4.9.1881
(2. pso Turunen Sofia 26.12.1855 Juuka, Wuogo talo 23)
B.-Turunen, Staffan, drg, 10.06.1800 Pielisjärvi, Vuonislax
pso Muikku, Stina, Pig. 09.01.1802 Nurmes, Savitaipale
(vanhemmat: Muicku, Pehr + Moilain, Valborg)
C.--Turuin, Anders Staffan 31.03.1766 Pielisjärvi, Vuonislax
pso Turuin Carin 04.02.1769 Pielisjärvi, Niemis
(vanhemmat:Turuin, Matts + Igoin, Eva)
D.---Turuin, Staffan J. 1713 Pielisjärvi, Vuonislax n:o 92
2. pso Ahoin, Carin 1736 Nurmes, Rautavara
(1. pso Ingeborg Horttanain 1717 Pielisjärvi, Liexa)
Onkohan kukaan selvittänyt:
- onko Nurmeksen lähialueen Turuset jonkinlaisessa sukulaisuusketjussa vai onko nimi vain otettu käyttöön eri kylissä tai taloissa? Milloin sukunimet otettiin ylipäätään käyttöön seudulla?
- kuinka pitkälle on päästy näissä Turusen sukujen tietojen keruussa. Ovatko asuneet seudulla jo kauankin.

Lasteni isänpuoleiset isovanhemmat ovat olleet meille täysin pimennossa. On ihmeellistä, miten paljon olemme saaneet tietoa, mistäpäin suvut ovat lähtöisin. Olen tutustunut minulle uusiin paikkakuntiin: Someroon, Inkooseen, Kiskoon, Halikkoon, Tammelaan, Snappertunaan, Kurkijokeen, Räisälään, Viipuriin ja Nurmekseen. Olen tyytyväinen jo saatuun selvitykseen, mutta mielenkiinto menneisyyteen kuitenkin jatkuu. Kyllä on ollut paljon eroa, miten selvitystyössä on päässyt eteenpäin paikkakunnasta riippuen.

SatuKy
30.10.09, 13:29
Hei
olen yrittänyt selvitellä samoin noita Turusia Pielisjärvellä. Voi olla, että olen harhateillä, mutta minulla on Tapani J Turusen vanhemmat seuraavasti:


isä talollinen Juho Turunen Syntynyt 1681 Pielisjärvi ja kuollut 24.10.1742 Pielisjärvi Vuonislahti. Ei tietoa vanhemmista.
äiti Anna Räty tai Räytär s. 1688 Pielisjärvi, k. Vuonislahti 2.1.1779. (hiskissä merkitty anna Räytär). Annan vanhemmista ei tietoa. Juho ja Anna löytyvät rippikirjasta 1723 s.32, oman tulkintani mukaan sieltä löytyy poika Juho, tytär tai sisar Anna (naitu Viekiin ennen 1743). Pojan vaimo Elin Hongain, poika Tapani s. 1713 (vaimo Inkeri Horttanainen), tytär Marketta (naitu Lieksaan) ja tytär Elin.

Tämän pidemmälle en ole ehtinyt, mutta mielläni kuulen, jos on muita tietoja.

Satu Aittomäki
tuon Tapanin veljen Juhon sukujuurta.....

eturunen
30.10.09, 16:06
Hei, lisää sisaruksia Juholle ja Tapanille.
Samalla rk:n sivulla 1723-45, sivu 32, tuolla alempana noin 1740 alkavassa kohdassa Johan Turuin kuolee noin 1742 (mikä löytyy Hiskistäkin, 24.10.1742) ja siinä alla hu Anna Räty, son Staffan, hu Ingeborg Hortanain, son Olof ja son Anders 11. Jos Anders on 11 vuonna 1740 niin hän ei voi olla Stefanin poikia, vaan Hiskistä löytyvä Johan Turusen Anders, kastettu 9.8.1729.
Vuonislahdella vihitään Antti Turunen ja Margareta Heikura 26.12.1752 ja heidän lastensa syntymämerkintöjen yhteydessä mainitaan kerran Antin isännimen alkukirjain J.
Olen tulkinnut heidät tähän samaan perheeseen, lasteni isänpuoleiset sukulaiset ovat heidän jälkeläisiään.
Vuonislahden Turusia Johanista taaksepäin en ole kyennyt selvittämään, Olisikohan kenelläkään heistä tarkempaa tietoa?

Terveisin
Eija Turunen

mwallen3
31.10.09, 20:58
- onko Nurmeksen lähialueen Turuset jonkinlaisessa sukulaisuusketjussa vai onko nimi vain otettu käyttöön eri kylissä tai taloissa? Milloin sukunimet otettiin ylipäätään käyttöön seudulla?
- kuinka pitkälle on päästy näissä Turusen sukujen tietojen keruussa. Ovatko asuneet seudulla jo kauankin.
Sainkin jotain käsitystä alueesta alla mainituista isäntäluetteloista. Turusia on siis paljon, kun isäntiäkin on useita:
ISOSSAJAOSSA MUODOSTETTUJEN KANTATILOJEN ISÄNTÄLUETTELO (Pielisjärvi)
ISOSSAJAOSSA MUODOSTETTUJEN KANTATILOJEN ISÄNTÄLUETTELO (Nurmes)
sivulta http://personal.inet.fi/koti/urho.virkkunen/historia.htm
Mielenkiintoista historiaa Vuonislahdesta: http://www.vuonis.net/historia/wuonislaks.htm

Kiitos vastauksen lähettäneille. Luulen, että joudun vielä tarkistamaan tuon Savitaipaleen Staffanin esivanhemmat. Toisaalta, onko sillä niin väliä, mitkä nimet heillä on, kun ei noista rippikirjoista selviä muuta kuin nimitiedot ja syntymäajat ja isäntä/renki-tieto. Kun tiedän paikkakunnan, voin kuvitella, millaista renkien ja isäntien elämä on ollut tuon Vuonislahden historian perusteella.

Kataja
01.11.09, 11:55
Toisaalta, onko sillä niin väliä, mitkä nimet heillä on, kun ei noista rippikirjoista selviä muuta kuin nimitiedot ja syntymäajat ja isäntä/renki-tieto. Kun tiedän paikkakunnan, voin kuvitella, millaista renkien ja isäntien elämä on ollut tuon Vuonislahden historian perusteella.

Voi voi, ei noin helposti pitäisi antaa periksi (sanoo eräs jolla on omakin lehmä ojassa).
Marjatta

Tapani Kovalaine
03.07.14, 22:26
Suomen Sukututkimusseuran vuosikirjan 45 (v. 2003) sivulla 347 on mainittu Pielisjärven savuluetteloon 1696 liittyen Vuonislahden kylän talolliset ja vain yksi Turunen löytyy. Hän on Juho Turunen.

Tällä Juho Turusella on arvioitu olleen kaksi poikaa, Heikki Turunen s. 1679 ja Juho Turunen s. 1681.

Vuoden 1696 savuluettelossa on kahdeksan muuta Pielisjärven, Juuan ja Nurmeksen Turus-isäntää. He ovat:

Yliviekki: Martti Turunen
Viensuu: Olli Turunen ja Grels Turunen
Kuorajärvi: Heikki Turunen

Puso: Paavo Turunen
Nunnanlahti: Tapani Turunen
Höljäkkä: Olli Turunen
Kuohatti: Antti Turunen

Voimme toistaiseksi vain arvailla, millä tavoin edellä luetellut yhdeksän isäntää ovat olleet toisilleen sukua.