PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Daniel Medelplanille vanhempia


j.amnelin
18.10.09, 09:32
kirjanpainaja Daniel Medelplanille (synt n 1657) vanhempia ?

Rotta
18.10.09, 10:33
Mikset googleta, kun vastauksia olet aiemminkin hakenut niin. Vastaus löytyy hakemalla yksinkertaisen haun :"Daniel Medelplan". Tällä toiminnalla vain ei ole mitään tekemistä sukututkimuksen kanssa, vaan se on tietojen copy/peistaamista.. Mutta sekin on oikeutesi, joten ihan vapaasti vaan...

Make

Julle
18.10.09, 12:11
< Mikset googleta, kun vastauksia olet aiemminkin hakenut niin. Vastaus löytyy hakemalla yksinkertaisen haun :"Daniel Medelplan". Tällä toiminnalla vain ei ole mitään tekemistä sukututkimuksen kanssa, vaan se on tietojen copy/peistaamista.. Mutta sekin on oikeutesi, joten ihan vapaasti vaan... >

Sorry Make, mutta eikö otettaisi vähän myönteisemmin!
Kyllä sukututkimus mielestäni alkaa kuulopuheista ja tarinoista suvun keskuudessa ja tietojen keräilystä. On hyvä jos saa taustatietoa jo kirjoista ja tietoverkosta. Eri asia minkä sitten pystyy sukututkimuksen avulla todistamaan aidoksi asiakirjojen tuella!
Huhut ja tosiasiat ovat tietysti eri asia, mutta mikä ennen 1600-lukua on faktaa?

Onnea sukututkimukselle!

Juha
18.10.09, 12:52
Kiitos Julle,

Ylläpidon puolesta totean, että kotisivujaan mainostava ja siellä mahdollisesti olevat sukutiedot vapaaehtoisesti julkisuuteen tuova saa varmasti palautetta sekä hyvässä että pahassa.

Pyytäisin kaikkia keskustelijoita muistamaan, että meitä tutkijoita on hyvin monentasoisia. Toiset ovat ehtineet harrastaa sitä jossain muodossa ehkä vain muutaman vuoden tai jopa kuukauden. Toisaalta monet forumilaiset ovat aloittaneet omat tutkimuksensa kauan ennen meidän muiden syntymää.

Palaute voi siksi joskus tuntua ankaralta, mutta tällä forumilla toivoisin näkeväni Jullen peräänkuuluttamaa positiivisuutta. Annetaan kaikille forumilaisille "hengitystilaa". Väitän ainakin itseni kohdalta, että sukututkimuksessa vain kokemus ja vuodet opettavat.

varsinaiseen kysymykseen;

Daniel Medelplanista on olemassa paljon tietoutta ja osa siitä löytyy netistäkin. Johanna voi aloittaa vaikka täältä http://www.tie.to/medelplan/


Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
Suku Forumin moderaattori

Timo W
18.10.09, 13:11
Lainaus:

Daniel Medelplan (n. 1657 Turku – 31. elokuuta 1737 Pälkäne) oli kirjanpainaja, joka kaiversi Pälkäneen puuaapisenpuulaatoille Isonvihan aikana vuonna 1719. Hän tuli Pälkäneelle Viipurista, jossa hän toimi kirjapainon johtajana. Syynä muuttoon oli paitsi sota, myös hänen saamansa tuomio sukurutsauksesta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Daniel_Medelplan

AnnaS
18.10.09, 15:34
...myös hänen saamansa tuomio sukurutsauksesta.


Minkähän takia tätä ei mainittu silloin ala-asteella, kun puuaapisesta puhuttiin? :confused:

Pälkäneellä ko. herraa kovasti muistellaan, ja oma museokin (http://www.kolumbus.fi/medelplan/index.htm) hänellä on. Jostain syystä en muista sukurutsaustuomiosta koskaan kuulleeni. Ei taida sopia pitäjän merkkimiehen kuvaan tuollainen. Vaikka vaimon veljentytärtä (http://koti.welho.com/penttijuhani/Sivut/Kirjapaino.htm) ei kait niin lähisukulaiseksi nykyään laskettaisikaan.

j.amnelin
18.10.09, 18:57
Kiitos linkeistä :D:
Voikohan tuo sukurutsaukseen taipuvuus olla periytyvä tekijä:confused:

j.amnelin
18.10.09, 19:53
Tällä toiminnalla vain ei ole mitään tekemistä sukututkimuksen kanssa, vaan se on tietojen copy/peistaamista
Olenko väittänyt joskus olevani sukututkija :confused:
Miksi ihmeessä kaikki asiat pitäisi kaivaa ja kaivaa useaan kertaan jos joku on ne jo kaivanut? Ymmärrän kyllä, että toiset haluavat tehdä asian niin ja tutkia ja varmistaa jokaisen seikan itse, mutta minä teen asiat näin eli kysymällä, koska se on tällähetkellä minulle helpoin ja ainoa mahdollinen keino saada esi-isistäni tietoa, ei kai siinä nyt niin paljon pahaa ole :mad:

Rotta
19.10.09, 14:42
Olenko väittänyt joskus olevani sukututkija :confused:
Miksi ihmeessä kaikki asiat pitäisi kaivaa ja kaivaa useaan kertaan jos joku on ne jo kaivanut? Ymmärrän kyllä, että toiset haluavat tehdä asian niin ja tutkia ja varmistaa jokaisen seikan itse, mutta minä teen asiat näin eli kysymällä, koska se on tällähetkellä minulle helpoin ja ainoa mahdollinen keino saada esi-isistäni tietoa, ei kai siinä nyt niin paljon pahaa ole :mad:

Jos hoitaisit asian kunnolla eli hankkisit itse tiedot, arvioisit ne ja tarkistaisit faktat, niin eipä tarvitsisi korjailla jotain sotkuisia, muilta kopioituja tietoja. Ja siitähän tässä on kysymys. Sinulle vastataan jonkin aikaa tiedoilla, mutta a) et voi olla mitenkään varma, että vastaukset ovat oikeita ja b) ennen pitkää vastausvirtakin tyrehtyy. Mitä sitten tehdään?

Valmiiden tutkimusten ja tietojen käyttö ei ole mitenkään väärin, pikemminkin päinvastoin. Sen sijaan ensiarvoisen tärkeää on se, että tiedot ostaaan arvioida oikein ja sitä ei voi oppia muuten kuin tutkimalla ja opiskelemalla. Mutta tee kuinka haluat...

Make

Jouni K
19.10.09, 15:03
Pälkäneellä ko. herraa kovasti muistellaan, ja oma museokin (http://www.kolumbus.fi/medelplan/index.htm) hänellä on. Jostain syystä en muista sukurutsaustuomiosta koskaan kuulleeni.

Minä kehveli vierailin pari kesää sitten tuolla esi-isäni museossa ja menin sitten avaamaan suuni tuosta Tanelin "värikkäämmästä" menneisyydestä. Seurauksena oli, että minulle kerrottiin museon keskittyvän vain Medelplanin Pälkäneellä oloaikaan ja ettei siellä oltu kiinnostuneita mistään iltapäivälehtimäisestä lööppiuutisoinnista.

Itselleni juuri tuo Daniel Medelplanin vaiherikas elämäntarina oli se joka sai minun kiinnostumaan hänestä henkilönä. Daniel Medelplanin kädenjäljestä kiinnostuneille suosittelen Anna Perälän hienoa Tiedon ja taidon kuvat -kirjaa.

Jaakontytär
19.10.09, 15:19
minä teen asiat näin eli kysymällä, koska se on tällähetkellä minulle helpoin ja ainoa mahdollinen keino saada esi-isistäni tietoa,

Lainaan itseäni toisesta ketjusta, koska et ilmeisesti lukenut siihen laittamaani postia:


Hyvä uutinen on tässä: Sinulla ON mahdollisuus lukea aitoja kirkonkirjoja ja tehdä aitoa sukututkimusta kotoa käsin, kun kerran pääset nettiin. :) Keinona siihen ei ole muiden kokoamien tietojen kopioiminen, vaan kirkonkirjojen eli tärkeimpien alkuperäislähteiden lukeminen osoitteessa http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index.htm. Valitse sivun vasemmasta reunasta "Kirkonkirjat" ja sitten avautuvasta listasta se paikkakunta, jolta esim. isoisovanhempasi ovat kotoisin. Näin pääset käsiksi niihin oikeisiin, vääristymättömiin nimiin, syntymäaikoihin jne., jotka pappi on kirjannut ylös esivanhempiesi eläessä ja läsnäollessa. On totta, että osa tarvittavista lähteistä on saatavana vain erilaisissa "netittömissä" arkistoissa, mutta huomattava määrä eri paikkakuntien seurakuntien kirkonkirjoista on onneksi jo digitoitu nettiin.

1600-luvun tietoja tuolla ei tosin juuri ole, koska kirkonkirjoja alettiin yleisemmin pitää vasta sen jälkeen, joten näin vanhat tiedot pohjaavat yleensä tuomiokirjoihin yms. muuhun (vaikealukuisempaan) materiaaliin.

Seppo Niinioja
19.10.09, 15:56
Minä kehveli vierailin pari kesää sitten tuolla esi-isäni museossa ja menin sitten avaamaan suuni tuosta Tanelin "värikkäämmästä" menneisyydestä. Seurauksena oli, että minulle kerrottiin museon keskittyvän vain Medelplanin Pälkäneellä oloaikaan ja ettei siellä oltu kiinnostuneita mistään iltapäivälehtimäisestä lööppiuutisoinnista.

Itselleni juuri tuo Daniel Medelplanin vaiherikas elämäntarina oli se joka sai minun kiinnostumaan hänestä henkilönä. Daniel Medelplanin kädenjäljestä kiinnostuneille suosittelen Anna Perälän hienoa Tiedon ja taidon kuvat -kirjaa.

Värikästä elämää vietti nuorena myös Suomen kansakoulun isäksi sanottu Uno Cygnaeus, joka oli viisi vuotta pappina Alaskan Sitkan luterilaisessa seurakunnassa. Hänen sanottiin paenneen Sitkaan siksi, että oli saattanut viipurilaisen piian raskaaksi. Sanoipa eräs tunnettu, jo edesmennyt henkilö, että jos hän eläisi nyt, hän olisi vankilassa pedofilian takia. Erik Wahlström on kirjoittanut hänestä "rohkean" romaanin Tanssiva pappi (Schildts 2004). Hänen maineensa toki perustuu hänen ansioihinsa eikä seikkailuihin.

Seppo Niinioja

j.amnelin
19.10.09, 21:27
Rottaseni: kaikkea ei voi osata eikä opetella heti. olenkin ehtinyt näiden asioiden kanssa tiiviimmin "seurustella" about pari kolme kuukautta joten näin on musta ihan hyvä.. jos se sua nyppii niin sille en voi mitään..

j.amnelin
19.10.09, 21:32
Sanoipa eräs tunnettu, jo edesmennyt henkilö, että jos hän eläisi nyt, hän olisi vankilassa pedofilian takia.
että osattiin sitä ennenvanhaankin, huih :(

j.amnelin
19.10.09, 21:34
Alkuperäinen lähettäjä Jaakontytär
Hyvä uutinen on tässä: Sinulla ON mahdollisuus lukea aitoja kirkonkirjoja ja tehdä aitoa sukututkimusta kotoa käsin, kun kerran pääset nettiin. :) Keinona siihen ei ole muiden kokoamien tietojen kopioiminen, vaan kirkonkirjojen eli tärkeimpien alkuperäislähteiden lukeminen osoitteessa http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index.htm.
Olen kyllä tuolla sivulla köäynyt mutta valitettavasti en saa siitä mitään irti (lue en osaa)
toivon että joskus mulla on mahiksia mennä jollekin sukututkimus kurssille, mutta siihen asti en voi muuta kun kysyä ja kerätä..

Jaakontytär
20.10.09, 00:36
OK, siinä tapauksessa niistä ei varmaankaan vielä ole paljonkaan hyötyä. Ruotsin perusteiden "uudelleenoppiminen" (kouluruotsin unohtaneella) tai pappien käsialojen jonkinasteinen sisäistäminen käy mielestäni suhteellisen nopeasti (vaikka joudun varmasti kyselemään täällä foorumilla selvityksiä niillekin vaikka kuinka pitkään.) Erilaisten dokumenttien rakenteen ja sisällön hahmottaminen (mitä mikäkin sarake ja merkintä tarkoittaa) on se hankalin osa, jonka selittämiseen foorumilla ei ainakaan minulla rahkeet riitä.

Suosittelen tosiaan sitä työväenopiston peruskurssia sitten kun sinulla on sellaiseen mahdollisuus. Myös hyviä opaskirjoja aiheesta on olemassa ja löytynee lähimmästä kirjastosta, niissä on selitetty sarakkeetkin :)

j.amnelin
20.10.09, 06:00
Kiitos :)
Kirjasto onkin seuraava osoite, kuhan tästä pääsen "irtautumaan" :p: