PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Typoja vai väärinymmärtämisiä | Jemsonius-taulu


TerhiA
14.10.09, 10:40
Käväisin vilkaisemassa erään uuden forumilaisen sukusivustolta yhtä tuttua sukunimeä ja jäin ihmettelemään, ovatko ao esimerkit naputteluvirheitä vai väärinymmärryksiä. "Nettigenealogit" sitten kopioivat toisiltaan näitä ilman mitään lähdekritiikkiä.
Nämä ovat esimerkkejä Jempsonius-sivulta, en sitten välittänyt lähteä ollenkaan katsomaan muita sivuja.

Jempsonia/Thompsonius/Zemsoniius
Maregaretha
Hagvinginpoika
"Svarnstube, vaimon ekan miehen nimi"
Iseischius
Zemsoniius ??

Timo W
14.10.09, 11:03
1670/71 Paul Swanstrup, myöhemmin Jempsonius Paulus Laurentii, Jämsensis 2109. Vht: Jämsän kirkkoherra Lars Jemsonius (Laurentius Pauli, † 1674) ja Elisabet Larsdotter Reuter tämän 2. avioliitossa. Ylioppilas Turussa 1670/71 Swanstrup Paulus _ 104. — Apulaispappi Jyväskylässä (coadjutor, 1678). Hirvensalmen kappalainen 1690. Laukaan kirkkoherra 1696. † Laukaassa 1.11.1712.
Pso: Margareta Arvidsdotter Rothovius († 1742).
Appi: Pälkäneen kirkkoherra Arvid Rothovius 81 (yo 1640, † 1670).
Äidin aiempi pso: Jämsän kappalainen Erik Svanstrupe 6 (yo 1640, † 1647).
Eno: Oriveden kirkkoherra Daniel Reuter 48 (yo 1640, † 1685).
Setä: Matias (Matthias Pauli) 82 (yo 1640).
Poika: apulaispappi Arvid Jempsonius 4530 (yo 1700).
Poika: Paul Jemsonius 4844 (yo 1704/05, † 1743).
Vävy: Isonkyrön pitäjänapulainen Anders Amnelin 4128 (yo 1695, † 1732).

http://www.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=2109

Seppo Niinioja
14.10.09, 14:57
Terhi varmasti tuntee pappenheimilaisensa eikä se ollut villakoiran ydin. Ylioppilasmatrikkelisivulla on seuraava viittausohje matrikkelin tietoihin:
http://www.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/viittausohje.php . Ohjeessa todetaan mm., että elektronisessa muodossa olevaan lähteeseen viitattaessa on mainittava tavanomaisten tietojen lisäksi myös dokumentin URL-osoite sekä päivämäärä, jolloin dokumenttia on käytetty. Kirjoittaja Yrjö Kotivuori pitää tietoja ajan tasalla täydentämällä ja korjaamalla verkkomatrikkelia säännöllisesti, tuskin kuitenkaan siihen suuntaan, josta Terhi mainitsee esimerkkejä. Osaamme hyvin itsekin lukea matrikkelin tiedot, monet jopa lopussa olevat viittaukset.

En ole vieläkään löytänyt uudestaan englanninkielistä kirjoitusta, jossa kuvattiin mainiosti, kuinka Internet huonontaa sukututkimuksen tasoa, mutta esimerkit puhuvat puolestaan. Huh!

Seppo Niinioja

Sami Lehtonen
14.10.09, 16:34
Käväisin vilkaisemassa erään uuden forumilaisen sukusivustolta yhtä tuttua sukunimeä ja jäin ihmettelemään, ovatko ao esimerkit naputteluvirheitä vai väärinymmärryksiä. "Nettigenealogit" sitten kopioivat toisiltaan näitä ilman mitään lähdekritiikkiä.
Nämä ovat esimerkkejä Jempsonius-sivulta, en sitten välittänyt lähteä ollenkaan katsomaan muita sivuja.

Jempsonia/Thompsonius/Zemsoniius
Maregaretha
Hagvinginpoika
"Svarnstube, vaimon ekan miehen nimi"
Iseischius
Zemsoniius ??

Kehtaatko laittaa linkkiä tuolle sivulle? Asianomainen sen varmaan tunnistaa jo tästä viestistä kuitenkin. Kuukkeli ei ainakaan löytänyt yhtään sivua hakusanalla Svarnstube. Maregaretha nyt on varmaan tavanomainen typo, mutta miten tuon Hagvinginpojan saa aikaiseksi? Hartviginpoikako se pitäisi olla? Zemsoniius - kas kun ei Jamesonius. IGI:stako tuollaisia löytyy? Esi-isäni mainitaan vihittäessä olleen nimeltään Ladde eller Eddal. Familysearchissa se on tulkittu Ladellariksi :D

TerhiA
14.10.09, 17:06
Kehtaatko laittaa linkkiä tuolle sivulle? Asianomainen sen varmaan tunnistaa jo tästä viestistä kuitenkin. Kuukkeli ei ainakaan löytänyt yhtään sivua hakusanalla Svarnstube. Maregaretha nyt on varmaan tavanomainen typo, mutta miten tuon Hagvinginpojan saa aikaiseksi? Hartviginpoikako se pitäisi olla? Zemsoniius - kas kun ei Jamesonius. IGI:stako tuollaisia löytyy? Esi-isäni mainitaan vihittäessä olleen nimeltään Ladde eller Eddal. Familysearchissa se on tulkittu Ladellariksi :D


Tässäpä se, muidenkin ihmeteltäväksi:
http://www.puukkohippa.com/jempsonius.html

Sami Lehtonen
14.10.09, 17:42
Kuinka hyvältä tuntuukaan olla oikeassa:

http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=100160016258&lds=1&region=7&regionfriendly=Finland&frompage=99

Ja tuolta vielä:
Record submitted after 1991 by a member of the LDS Church. No additional information is available. Ancestral File may list the same family and the submitter.

j.amnelin
14.10.09, 17:49
heippa, mun sivustahan kyse :oo:
Pahoitteluni jos on kirjoitusvirheitä, tietoja olen saanut muilta henkilöiltä sekä netistä, en siis ole itse mikään sukututkija..
edit* kyseisellä sivulla näkyykin sukutukimuksen tekijä jolta olen kyseisen sivun tiedot saanut.. pahoitteluni edelleen jos siellä on virheitä, kertoisitteko ystävällisesti niistä minulla jotta voin korjata tilanteen

j.amnelin
14.10.09, 18:14
Kaikista fiksuinta ois kait ollu lähestyä kyseistä sivunomistajaa ihan suoraan, eli tässä tapauksessa minua, ja sanoa että "hei sulla on virheitä sun sivullas" varsinkin kun mun meiliossa on selkeesti näkyvillä useassa kohtaa siellä, samoin kun se etten ole mikään sukutukija vaan olen "sieltä täältä" niitä tietoja kerännyt ja saanut..
mutta käyhän se toki tälläkin tavalla :cool:

Tervetuloa vaan kaikki uudet sukutaustoistanne kiinnostuneet ihmiset sukufoorumille ;)

Sami Lehtonen
14.10.09, 18:16
Tuo Iseischius juontaa juurensa varmaankin tähän HisKin merkintään:
http://hiski.genealogia.fi/hiski/1xj5i6?fi+0125+vihityt+240

tai sitten se on kopioitu täältä:
http://www.pp.htv.fi/lkivinie/politik/dat1080.htm#5

Minen tuon alueen suvuista tiedä juuri mitään, mutta mahtaisikohan tuo olla kuitenkin Heischius?

j.amnelin
14.10.09, 18:19
Mä en osaa tohon kommentoida mitenkään, niinkun sanoin, en oo sukututkija, en osaa noita juttuja enkä tiedä miten niitä etsitään :confused: osaan vaan päivittää ne mun sivulle ja legacyyn jos joku ystävällinen antaa mulle päivitettävää :p:

Seppo Niinioja
14.10.09, 21:49
Tuo Iseischius juontaa juurensa varmaankin tähän HisKin merkintään:
http://hiski.genealogia.fi/hiski/1xj5i6?fi+0125+vihityt+240

tai sitten se on kopioitu täältä:
http://www.pp.htv.fi/lkivinie/politik/dat1080.htm#5

Minen tuon alueen suvuista tiedä juuri mitään, mutta mahtaisikohan tuo olla kuitenkin Heischius?

Epäilemättä Heischius. Isonkyrön kappalainen Johan Heischius oli kotoisin Ylistaron Heiskalasta, vaimoni isänäidin sukutilan naapurista.

Sami Lehtonen
14.10.09, 23:00
Mä en osaa tohon kommentoida mitenkään, niinkun sanoin, en oo sukututkija, en osaa noita juttuja enkä tiedä miten niitä etsitään :confused: osaan vaan päivittää ne mun sivulle ja legacyyn jos joku ystävällinen antaa mulle päivitettävää :p:

No ota siitä nyt ainakin pois nuo Thompsonius/Zemsoniius -nimimuodot. Taitavat olla jonkinlaisia anglismeja. Jemsoniukset olivat kotoisin Jämsästä eli Jämpsästä, joten myös Jempsonius -nimimuoto käy. Ja tietysti 1700-luvulla naispuolisten ko. suvun edustajien muoto on latinalaisittain oikeaoppinen Jemsonia/Jempsonia.

Tuo Iseischius on nähtävästi HisKistä kopioitu sellaisenaan - laittamani linkin yhteydessä seuraavan sukupolven nimeksi on vieläpä eksynyt mainittu Heischius, joka nimi siis tulee Heiskalasta. Iseischius -nimistä sukua ei ole koskaan ollut olemassakaan. Maregaretha-nimessä lienee yksi ylimääräinen e-kirjain.

Toivon hartaasti, ettet ainakaan ole maksanut Seväkivelle näin heikosta selvityksestä. Muutenkin on vähän arveluttavaa julkaista netissä tietoja, joiden oikeellisuus on kyseenalainen - vaikkakin tahattomasti. Niitä sieltä kuitenkin toiset pahaa-aavistamattomat imuroivat innokkaasti tiedonnälkäänsä. Ellei sitten taustavaikuttimena ole saada muut tekemään sukuselvitys julkaisijan puolesta erinäisinä korjauksina keskeneräiseen.

Ilmeisesti olet kuitenkin suvustasi ja sukututkimuksesta kiinnostunut. Kannattaa lukea tällä Forumilla monia hyviä keskusteluketjuja, joissa kyllä lähdeviitteiden avulla on melko helppoakin seurata, mistä ja miten eri sukututkijat kokoavat tietoja ja päättelevät sukulaisuussuhteita ja mitä tietoja on syytä tarkistaa ja mistä.

j.amnelin
15.10.09, 07:50
Kiitos kovasti vastauksesta, koitan korjailla tuota sivua mahdollisimman pian:cool:
Olen kyllä seuraillutkin tätä foorumia, mutten ole vielä ihan oppinut kaikkia juttuja, yrittämisen puutteesta ei ainakaan voida syyttää :D:

Tiina Miettinen
15.10.09, 08:54
On aina hienoa, että sukututkimuksen pariin hakeutuu uusia innokkaita tutkijoita. Kyse on vaikeasta mutta mielenkiintoisesta harrastuksesta, jolla parhaimmillaan on myös tieteellistä merkitystä. Sen avulla myös historia avautuu uudella tavalla. Omat esivanhemmat pystyy sijoittamaan osaksi historiantapahtumia.

Ongelma on se, että pelkästään netistä sukujohtoja keräilemällä ilman mitään taustatietoja sukututkimuksesta, ei tässä hommassa yksinkertaisesti pärjää kukaan. Jotta osaisi olla kriittinen netin tiedontulvassa kannattaisi tutustua vähintään siihen miten sukututkimusta käytännössä tehdään! Silloin osaisi olla varovainen. Sama juttu kuin mikä tahansa netissä: pitää olla varovainen ettei tule huijatuksi. Kyselemälläkin saa tietoa, mutta onko se tieto luotettavaa, jää kysyjän vastuulle. Foorum-keskusteluistakin saa taatusti enemmän irti, jos osaa edes auttavasti sukututkimuksen alkeet ja tietää miten netin eri sukututkimukseen liittyvät tietokannat on koottu. Yleensä sieltä löytyvät ohjeet käyttöön ja myös varoituksia.

Hyviä sukututkimusoppaita löytyy varmasti jokaisesta kirjastosta ja samoin sukututkimuskursseja järjestetään vuosittain useilla paikkakunnilla. Jo tämänkin lukeminen auttaa: http://www.genealogia.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=74&Itemid=297&lang=fi

j.amnelin
15.10.09, 08:56
Kiitos, aloitankin tuosta :oo:

Matti Lund
15.10.09, 12:06
Kiitos kovasti vastauksesta, koitan korjailla tuota sivua mahdollisimman pian:cool:
Olen kyllä seuraillutkin tätä foorumia, mutten ole vielä ihan oppinut kaikkia juttuja, yrittämisen puutteesta ei ainakaan voida syyttää :D:



Sivujesi korjaaminen vaikuttaa toivottomalta. Korjaamisen vaatima työmäärä on arvioni mukaan sivun esitysten suuren virhemäärän takia ja käytännön syistä johtuen jatkuvaa kujanjuoksua ja paljon suurempi urakka kuin tällaisen sivun perustaminen ja dokumenttien uudelleenlaatiminen.

Että kykenet ylipäänsä korjaamaan sivujesi tiedot, edellyttää, että vähintään käyt sukututkimuksen peruskurssin ja myös jonkinlaisen historiantutkimuksen peruskurssin. Ehkäpä Sinulla ei ole edellytyksiä käydä niitä itseopiskeluna, vaan ohjattuna kurssituksena?

Esimerkiksi tarvitset välttämättä jonkinlaisia historiantutkimuksen alkeita, jotta kykenisit hallitsemaan auttavasti nimistöä ja orientoitumaan kiinnostuksesi kohteena oleviin julkaistuihin tietoihin Sursillin suvusta. Nyt olet ilmeisesti kopioinut ne vain joltakin aivan yhtä avuttomalta harrastajalta kuin itsekin olet, ja siellä on siksi kaikki ne virhetiedot Sursillin suvusta, joiden lähtökohtana ovat Alceniuksen teoksen puutteellisuudet ja niistä johtuvat kopioijien myöhemmät sekoilut ja arvailut. Tästä on vielä pitkä matka siihen, että kykenet noteeraamaan Sursill -tietoihin tehdyt korjauket viimeisen noin sadan vuoden aikana. Itse kunkin, joka julkaisee näitä Sursill -tietoja, velvollisuus on käydä läpi nämä korjaavat ja täydentävät tiedot, joita on julkaistu monissa kymmenissä, ehkä jopa sadoissa julkaisuissa. Ellei kykene siihen, kannattaa touhu jättää, koska seurauksena on suuri virheiden määrä!

Pahoittelen lausumaani kovasti, sillä varmaankin koet tämän arvioni hyvin masentavana, mutta yritän puolustaa sukututkimuksessa oikeellisuuteen ja totuudellisuuteen pyrkimistä ja uskon siihen, että se "pyhittää" Sinulle aiheutetun murhemielen. Varsinkin on totuutta vaikea sanoa siksi, että olet liikkeellä ilmeisen hyväntahtoisella mielellä, ja olet varmaankin hyvässä uskossa, ollut sangen tyytyväinen, kun olet saanut sivusi toteutettua! Aivan vastaavasti meitä tutkijoita tahtoo masentaa se, että valheellisuus usein voittaa "netissä" eikä kukaan tunnu kuuntelevan meitä, kun esitämme oikaisuja vääriin tietoihin, jotka ovat useimmiten tahattomia, mutta aivan tahallisia vääristelyjäkin esiintyy, jopa eräissä täällä olevissa ketjuissakin.

terv Matti Lund

j.amnelin
15.10.09, 13:24
Sivujesi korjaaminen vaikuttaa toivottomalta. Korjaamisen vaatima työmäärä on arvioni mukaan sivun esitysten suuren virhemäärän takia ja käytännön syistä johtuen jatkuvaa kujanjuoksua ja paljon suurempi urakka kuin tällaisen sivun perustaminen ja dokumenttien uudelleenlaatiminen.

Että kykenet ylipäänsä korjaamaan sivujesi tiedot, edellyttää, että vähintään käyt sukututkimuksen peruskurssin ja myös jonkinlaisen historiantutkimuksen peruskurssin. Ehkäpä Sinulla ei ole edellytyksiä käydä niitä itseopiskeluna, vaan ohjattuna kurssituksena?

Esimerkiksi tarvitset välttämättä jonkinlaisia historiantutkimuksen alkeita, jotta kykenisit hallitsemaan auttavasti nimistöä ja orientoitumaan kiinnostuksesi kohteena oleviin julkaistuihin tietoihin Sursillin suvusta. Nyt olet ilmeisesti kopioinut ne vain joltakin aivan yhtä avuttomalta harrastajalta kuin itsekin olet, ja siellä on siksi kaikki ne virhetiedot Sursillin suvusta, joiden lähtökohtana ovat Alceniuksen teoksen puutteellisuudet ja niistä johtuvat kopioijien myöhemmät sekoilut ja arvailut. Tästä on vielä pitkä matka siihen, että kykenet noteeraamaan Sursill -tietoihin tehdyt korjauket viimeisen noin sadan vuoden aikana. Itse kunkin, joka julkaisee näitä Sursill -tietoja, velvollisuus on käydä läpi nämä korjaavat ja täydentävät tiedot, joita on julkaistu monissa kymmenissä, ehkä jopa sadoissa julkaisuissa. Ellei kykene siihen, kannattaa touhu jättää, koska seurauksena on suuri virheiden määrä!

Pahoittelen lausumaani kovasti, sillä varmaankin koet tämän arvioni hyvin masentavana, mutta yritän puolustaa sukututkimuksessa oikeellisuuteen ja totuudellisuuteen pyrkimistä ja uskon siihen, että se "pyhittää" Sinulle aiheutetun murhemielen. Varsinkin on totuutta vaikea sanoa siksi, että olet liikkeellä ilmeisen hyväntahtoisella mielellä, ja olet varmaankin hyvässä uskossa, ollut sangen tyytyväinen, kun olet saanut sivusi toteutettua! Aivan vastaavasti meitä tutkijoita tahtoo masentaa se, että valheellisuus usein voittaa "netissä" eikä kukaan tunnu kuuntelevan meitä, kun esitämme oikaisuja vääriin tietoihin, jotka ovat useimmiten tahattomia, mutta aivan tahallisia vääristelyjäkin esiintyy, jopa eräissä täällä olevissa ketjuissakin.

terv Matti Lund

Parahin Matti Lund, kiitos pitkästä vastauksestasi.
En suinkaan masentunut kirjoituksestasi, pikemminkin koen positiivisena sen että experttejäkin sivuni kiinnostavat, olkoonkin sitten virheiden merkeissä ;)

Olet aivan oikeassa siinä, että minulla ei ole mahdollisuutta (juuri nyt) itseopiskeluna kuin ei minään muunakaan opiskeluna lähteä käymään mitään kursseja, enkä pysty juuri nyt opiskelemaan mitään historiantutkimuksenkaan alkeita, mutta voin rivien välistä lukea, että taidat olla itse jonkin sortin guru tässä, joten uskallanko nöyrästi pyytää apuasi edes suurimpien virheiden korjaamisessa :p:

Tosiasiahan on, että jokaisella on oikeus pitää nettisivuja, olkoon ammattilainen taikka noviisi, enkä aio sivujani poistaa saatika lopettaa hommaa tähän. Monet lähisukulaiseni ovat erittäin onnellisia ja kiitollisia, että ole tehnyt sukusivuni ja ovat saaneet paljon uutta ja mielenkiintoista tietoa, minä mukaan lukien ja olen syystäkin ylpeä aikaansaannoksestani :D:

Sinulta kun varmaan luonnistuu mm Sursillien sukutaulut suunnilleen ulkomuistista niin ei varmaan tuota suurta kipua jakaa tietoasi aloittelijan kanssa, jotta saadaan ne harmittavaiset virheet pois netistä :oo:

Nöyrimmästi kiittäen ja kumartaen

Erkki Järvinen
15.10.09, 16:33
En millään malta olla kommentoimatta lyhyesti vaikka en Sursilleistä tiedä yhtään mitään. Sukututkimuksen harrastajina meitä on monen tasoisia, itselläni nyt on muutaman kymmenen vuoden kokemmus ja aikoinaan taisin yhdelle peruskurssille osallistua joskus hyvin kauan aikaa sitten.
Katson siis edelleenkin itseni vain sukututkimuksen harrastajaksi enkä muuksi halua leimautuakaan. Virheitä yritän välttää niin pitkälle kuin se vain on mahdollista. On hienoa, että harrastajia tulee lisää ja aikojen kuluessa tiedot kyllä lisääntyvät.

j.amnelin
15.10.09, 17:33
En mäkään tahallani halua virheitä laittaa, siks poistinkin koko sivun. Ois kova jos joku vois oikasta niitä virheitä vähän paremmin kuin toteamalla että sulla on virheitä, se häiritsee mua, mee kurssille :D:
Olen vasta pienen tovin näitä keräillyt ja katsellut, en voi millään tietää mikä koko sivun mittaisesta tekstistä on väärin ja mistä sitten sen oikean tiedon voisin löytää :D:
mut ihan kiva että neuvotaan, kukaan ei voi olla mestari syntyessään, vaikka jotkut niin luulevatkin :D:

Heikki Koskela
15.10.09, 18:15
En mäkään tahallani halua virheitä laittaa, siks poistinkin koko sivun. Ois kova jos joku vois oikasta niitä virheitä vähän paremmin kuin toteamalla että sulla on virheitä, se häiritsee mua, mee kurssille :D:
Olen vasta pienen tovin näitä keräillyt ja katsellut, en voi millään tietää mikä koko sivun mittaisesta tekstistä on väärin ja mistä sitten sen oikean tiedon voisin löytää :D:
mut ihan kiva että neuvotaan, kukaan ei voi olla mestari syntyessään, vaikka jotkut niin luulevatkin :D:

Hei!

Olisi erittäin ikävää, jos jättäisit asian tähän. Jokaisella sukututkijalla on oma tyylinsä tehdä omia tutkimuksiaan. Tekemisen tapa ei ole olennaista vaan lopputulos. Jos lopputulos on ehyt kokonaisuus, on tutkimus tehty hyvin. Kokonaisuus tarkoittaa sitä, että keräämäsi tiedot on tarkistettu ja vertailtu alkuperäislähteisiin. Joku toinen tutkija on sen saattanut jo tehdäkin mutta sinun täytyy aina varmistaa tai epäillä onko tieto oikea. Ihan varmaa on se, ettei kukaan tutkijoista voi aamenen päälle sanoa, että juuri hänen tutkimuksensa on varmasti totta. Virheitä siis tulee jokatapauksessa esiintymään kaikilla. Et siis ole yksin tämän ongelman kanssa.

Ehdotan, että alat käydä aktiivisesti läpi keräämääsi aineistoa ja kärsivällisesti pyrit varmistamaan kaikki tiedot. Lähde itsestäsi, vanhemmistasi ja etene taaksepäin. Tuoreimmat tiedot voit aina varmistaa rippikirjoista. Sen oikeampia tietoja et voi saada.

Sukututkimuskurssit tietenkin ovat hyvänä apuna mutta niitä ei aina ole saatavilla. Aloita siis uudelleen äläkä anna kenenkään lannistaa yrityksiäsi. Yhden toiveen esitän sinulle: voisit olla tarkempi kieliasun osalta. Sen sinä kyllä osaat jos tahdot.

Menestystä.

Tapani Kovalaine
15.10.09, 18:18
Mainostan Heikki Lehikoista koskevaa viestiketjua:
http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=8233

Viestiketju osoittaa mukavasti, miten Stina Lehikoinen ja Stina Miettinen menivät suloisesti sekaisin, kun kumpikin näytti syntyneen samana päivänä ja vain arkiston tiedoilla valkeni, että kyseessä olikin virhe. Myös näytti siltä, että Heikki Lehikoista ei ole syntynyt koko Pohjois-Karjalassa, mutta arkiston tiedoilla löytyi helposti naapurikylästä hänelle vanhemmat ja liki kymmenen sisarusta.

Olen nettisukututkija, mutta olen huomannut jatkuvasti, että netissä olevilla tiedoilla ei synny mitään kunnollista, vaan kaikkea mukavaa sinne päin. On toivotonta erottaa virheitä pelkästään netissä olevien tietojen avulla. Joudun siten alati turvautumaan nettiä parempiin tietolähteisiin, sillä totuuteen olen pyrkimässä, vaikka olenkin nettisukututkija. En kylläkään ole netissä koskaan mitään forumviestiä laajempaa julkaissut.

Erkki Järvinen
15.10.09, 19:20
Olen monasti ollut Heikin kanssa samaa mieltä -
niinpä tälläkin kertaa. Ei kannata lannistua.

j.amnelin
15.10.09, 21:13
Kiitos rohkaisusta :D:
Mulla on niin kova kiire näpytellä, että aina tulee niitä kirjoitusvirheitä, mutta yritän olla tarkempi :p:

Seppo Niinioja
16.10.09, 22:10
Ahtaat kansallisvaltioiden rajat ylittävä nettitutkimus tuottaa hämmästyttäviä uusia tuloksia. En olisi mitenkään arvannut, että kauppias Jakob Tuderus (Sursillin suku VII.299) kuoli 1746 Wisconsinissa USA:ssa. Oulu sielläkin kyllä näkyy olevan. Jos kaipaatte nonsense-genealogiaa, Ancestry.comin sukupuut ovat kyllä ylivertainen lähde. Ei siellä epäillä, oliko Erik Ångeman-Sursillin vaimo Dordi Bure eli ei.

Johanna, sivusi ovat kauniit. Luotettavuutta lisää, niin eiköhän se siitä.

Seppo Niinioja

Jaakontytär
16.10.09, 23:37
Uskallan nyt pistää lusikkani hetkeksi soppaan. Tätä ketjua on ollut hiukan ikävä lukea muutamien kirjoittajien ehkä tarpeettomankin tylyn "opastuksen" vuoksi. Joitakin muitakin ketjuja lukiessa on tullut aiemminkin hetkellinen, aavistuksenomainen epäily siitä, uskaltaako täällä aloittelija avata suutaan ja paljastaa naiiviuttaan, vai onko parempi osallistua vasta sitten kun tietää kaikesta kaiken... (En kuitenkaan suoranaisesti viittaa mihinkään itselleni osoitettuun postiin.) j.aarnion tapaisena aloittelijana - joka tosin ei ole julkaissut vielä missään mitään - esitän nöyrän toivomuksen kokeneemmille, aiheen paremmin tunteville foorumilaisille: Jos jonkun blogista, sivuilta tms. löytyy väärää tietoa ja huomattavasti virheitä, eikö silloin olisi reilumpaa, ystävällisempää ja humaanimpaa laittaa kyseiselle foorumilaiselle yksityisviesti aiheesta - sen sijaan että avataan kokonainen ketju julkikritisointia varten? (Vai onko julkikritiikkiin turvauduttu vasta siinä vaiheessa kun yksityisviesteihin ei reagoida, jolloin tulee kiireempi halu saada väärät tiedot pois netistä?)

Ainakin olettaen että sukutukimuksen harrastamista aloittelevia pyritään kannustamaan ja rohkaisemaan, lannistamisen sijaan. :)

Kaikkien aloittelijoiden puolesta omalta osaltani kiittäen
Jaakontytär

j.amnelin
17.10.09, 07:02
Kiitos s.niinioja sivujeni kehusta :)



Komppaan täysin jaakontytärtä
Minulle ei ole tästä aiheesta tullut viestin viestiä, olen ainoastaan lukenut siitä täältä foorumilta ;)

Poistinkin jo kaikki sivuni ja tein ne uudestaan niiltä osin mitkä USKON olevani jokseenkin paikkaansapitäviä.. monta sivua valitettavasti jäi pois :(

Jos joku ystävällinen auttaisi minua niiden kanssa saisin ne ehkä joskus vielä laitettua takaisin, mutta suurisuisimmat kritisoijat ovatkin avunpyyntöni jälkeen vaienneet.. kaipa se on niin että kun suuri tietäjä tekee suuren työn niin ei sitä kenenkään aloittelijan kanssa jaeta, arvostellaan vaan sivusta ja katsotaan miten se aloittelija tarpoo suossa, oishan se jo aika kauheeta jos joku muukin voisi hyötyä ja käyttää suurella vaivalla saatuja tietoja ;)

M.Sjostrom
17.10.09, 08:29
Jos joku ystävällinen auttaisi minua niiden kanssa saisin ne ehkä joskus vielä laitettua takaisin, mutta suurisuisimmat kritisoijat ovatkin avunpyyntöni jälkeen vaienneet.. kaipa se on niin että kun suuri tietäjä tekee suuren työn niin ei sitä kenenkään aloittelijan kanssa jaeta, arvostellaan vaan sivusta ja katsotaan miten se aloittelija tarpoo suossa, oishan se jo aika kauheeta jos joku muukin voisi hyötyä ja käyttää suurella vaivalla saatuja tietoja ;)


uskoisin että pikemminkin menetelmäsi tuon kysymiseen tääällä on ollut väärä, tai ainakin tuottamaton.
Ajattele asiaa -älä omastasi vaan- potentiaalisen kommentaaattorin näkövinkkelistä.
Efektiivisesti, olet tähän mennessä tarjonnut pehkukasan materiaalia katsottavaksi, hyvin laajan pehkukasan, ja esittänyt kysymyksesi efektiivisesti muodossa: mitä kaikkea vikaa tuolla pehkukasan sisällöissä on.

[ja siellähän on vikaa. vikaa poikineen, ja tyttärineen...]

Kiinnostuneinkin kommentaattori on silloin runsaudenpulan edessä.
Ja, vastaus edellyttäisi suunnilleen kirjan kirjoittamista aiheesta.

Et kai tosissaan kuvittele että juuri kukaan vapaaehtoinen on valmis lähtemään niin mittavaan työhön hyväksesi, että käytännössä kirjoittaisi kirjan. Tänne tai johonkin.

[kun efektivinen avunpyyntö on tuo, siis 'mitä kaikkea vikaa pehkukasassa', niin ei pidä pettyä vastauksiin muotoa 'pehkukasassa on liikaa vikoja jotta niitä jaksaisi yhdeltä rupeamalta ryhtyä kommentoimaan', 'heitä pehkukasa roskiin']

Minäpä ehdotan: kokeile tehdä niin, että avaat yksittäisen keskustelun täällä ERIKSEEN KUSTAKIN pehkukasasi sellaisesta elementistä, jota epäilet epävarmaksi.
Silloinpa saattaisi moniin epävarmuuskohtiisi tulla hyödyllisiä kommentteja.

Eli, vältä ainakin yrittämästä laittaa yhtään liikaa laajuutta aina kuhunkin yksittäisessä viestiketjunaloituksessa ilmoittamaasti kysymykseen. Rajoita se kysymys kussakin tapauksessa vaikkapa suunnilleen yhteen perheeseen.

[on sitten syytä huomata, että on jonkin verran yksittäisiä kysymyksiä, joihin täällä on jo avattu viestiketju... etenkin noissa tunnetuimmissa suvuissa, säätyläissuvuissa. Muuten, tällä foorumilla on sitten kyllä tuollainen sanahakuun pohjaava etsi-toimintokin]

Jaakontytär
17.10.09, 17:04
j.aarnio, kävin sivuillasi ja vaikuttaa siltä, että sinulla ja minulla on aloittelijuuden lisäksi yhteistä ainakin se, että juuria on toisaalta Pohjanmaalla, toisaalta Karjalassa. :) Sikäli mikäli sukujuontosi ovat oikeita, meillä molemmilla on myös Steniuksia esivanhemmissamme.

Pieni kommentti kuitenkin aiheeseen liittyen (pahoittelen että saatan toistaa jonkun jo sanomia asioita):


Tosiasiahan on, että jokaisella on oikeus pitää nettisivuja, olkoon ammattilainen taikka noviisi, enkä aio sivujani poistaa saatika lopettaa hommaa tähän.

Jokaisella on oikeus pitää sivuja, ja sain itsekin muutamista säätyläisesivanhemmistani arvokasta tietoa juurikin netistä. Yritin kuitenkin olla sen verran lähdekriittinen, että otin vakavasti lähinnä Suomen sukututkimusseuran Genos-lehden tai vastaavien tahojen ilmoittamat tiedot (ja nekin pyrin ehtiessäni mahdollisuuksien mukaan vielä etsimään alkuperäislähteistä). Varsinaista tutkimusta teen tässä vaiheessa ennen kaikkea kirkonkirjoista, joita voi selata SSHY:n sivuilla ja Kansallisarkistossa. Jos ja kun osa harrastajista ei tutki itse eikä tarkista lähteitään, netissä leviää jatkuvasti väärää tietoa (useinkin aatelisyhteyksien etsintänä ilmenevää "fantasiaa"), josta osa on ollut kierrossa jo vuosikymmenten ajan. Tällaisten väärien tietojen kritiikitön kopioiminen ja julkaiseminen vain pahentaa ongelmaa, kun uudet harrastajat kopioivat samat asiat sinun sivuiltasi edelleen yhtä kritiikittömästi ja esittävät asiat totena; se vie pohjaa aidolta, tarkistettuihin lähteisiin pohjaavalta tiedolta. Tämä ymmärrettävästi harmittaa niitä tutkijoita, jotka tahtovat olla varmoja sukujohteiden aitoudesta ja todenperäisyydestä (ja mahdollisesti myös puolustaa sukututkimusta vakavasti otettavana tieteenalana "satujen" sijaan). Siihen uskoakseni viittasivat tässä ketjussa ne foorumilaiset, jotka toivoivat sinun tarkistavan tietosi alkuperäisistä lähteistä.

Monet lähisukulaiseni ovat erittäin onnellisia ja kiitollisia, että ole tehnyt sukusivuni ja ovat saaneet paljon uutta ja mielenkiintoista tietoa,
Heidän olisi kuitenkin hyvä olla tietoisia siitä, että sivuilla oleva tieto pohjaa netistä kopioiduille lähteille, joissa saattavat toistua joidenkin muiden, mahdollisesti tarkoituksellakin asioita vääristelleiden "tutkijoiden" tiedot. Sellaisilla keinoilla koostettuja sukupuita ja -tauluja ei valitettavasti voi ottaa todesta.

Jonkun tietyn virheen etsiminen ja esilletuominen tuosta materiaalista on ulkopuoliselle mahdotonta, koska ihan ensiksi pitäisi tarkistaa lähimmät sukupolvet ja seurata niitä sitten *aidoista lähteistä* taaksepäin loppuun asti. Kokonainen yksittäinen sukuhaara saattaa olla väärin. Jos esim. joku tietty sukuhaara olisi oikein vaikkapa äidinisänisänäidinäitiin saakka, mutta hänelle olisikin vahingossa merkitty isäksi samalla kylällä elänyt "isän kaima", on koko sukujuonne tuosta miehestä taaksepäin väärä, ja johtaa kokonaiseen väärään oksaan sukupuussa. (Tämä on siis vain esimerkki, en lukenut sivujasi henkilön tarkkuudella.) Tällaisen asian selvittäminen vaatisi koko tutkimuksen tekemistä uudelleen, eikä siihen tietenkään ole aikaa, halua ja resursseja meillä muilla, jotka kukin tutkimme omaa sukuamme. ;) Kyseessä ei nähdäkseni niinkään ole se, onko jonkun nimen kirjoitusasu väärä, vaan se että kokonaiset sukuhaarat saattavat perustua netissä levinneille väärille uskomuksille.

Eikö sukututkimuksen viehtymys piile pohjimmiltaan juuri siinä, että tietää kenestä on polveutunut, millaista elämää ne ikiomat esivanhemmat ovat eläneet - siitä riippumatta olivatko he kreivejä vai kerjäläisiä? Copypastaamalla koostetuissa sukutauluissa tätä todellista veriyhteyttä ei välttämättä ole muutamaa polvea pidemmälle. (Varoittavana esimerkkinä mainitsen yhden lähipiirini henkilön, jonka suvusta oli tehnyt tutkimuksen eräs hyvinkin tunnettu ja arvostettu sukututkija. Sukupuun mukaan tämä henkilö polveutui lopulta erinäisistä Euroopan kuninkaallisista, ja hienot juuret ulottuivat varhaiskeskiajalle saakka. Tuttavani ryhtyi kuitenkin varmistamaan asiaa ja tutkimaan uudelleen. Osoittautui, että tutkimuksen tekijä oli tehnyt kohtalokkaan virheen yhden ainoan avioliiton kohdalla; sukujuonne oli merkitty jatkumaan erään esivanhemman ensimmäisestä avioliitosta, vaikka todellinen esivanhempi oli syntyisin vasta toisesta avioliitosta. Tämän yhden, vääräksi osoittautuneen esivanhemman mukana romahti sukupuusta koko kuninkaallisiin johtanut oksa, ja jäljelle jäi - kylläkin sellaisenaan mielenkiintoinen ja kattava - talollisista ja muutamasta kirkkoherrasta koostuva puu. Tämä tieto tuli kuulemma jonkinasteisena pettymyksenä kyseisen henkilön vanhemmille...)

Toivottavasti tämä postini ei vaikuta ylimieliseltä tai masentavalta. Yritän vaan selvittää sitä, miksi kaikki esivanhemmat olisi tarpeen tarkistaa itse, ennen kuin julkaisee niihin perustuvia sukutauluja totena.

Kerro haluaisitko ehkä vastaanottaa mahdollisia parannusehdotuksia mieluummin privana vai tässä ketjussa. :)

yst. terveisin
Jaakontytär

Sami Lehtonen
17.10.09, 17:37
Vielä pieni kannustuksen sana tarkkuuteen ja peräänantamattomaan virheiden metsästykseen/korjaamiseen; mikään ei ole niin ikävää kuin sukupuun oksien "pois sahaaminen".

Et välttämättä myöskään vielä ole törmännyt tilanteeseen, jossa pettynyt sukulainen tulee sinulta tiukkaamaan syytä, miksi jokin sukutieto onkin yhtäkkiä muuttunut ja "miten muka sukututkimuksessa voi tehdä virheen?".

j.amnelin
17.10.09, 19:32
Heidän olisi kuitenkin hyvä olla tietoisia siitä, että sivuilla oleva tieto pohjaa netistä kopioiduille lähteille, joissa saattavat toistua joidenkin muiden, mahdollisesti tarkoituksellakin asioita vääristelleiden "tutkijoiden" tiedot. Sellaisilla keinoilla koostettuja sukupuita ja -tauluja ei valitettavasti voi ottaa todesta.
Nimenomaan olen kyllä kaikille sukulaisilleni kertonut mitkä tiedot mulla on kirjallisena todistuksena kotona ja mitkä loput olen kerännyt muualta enkä ole tietoinen onko ne totta vai muuta..

Otan mielelläni vastaan ehdotuksia privana :)

j.amnelin
17.10.09, 20:52
Olen saanut monet sukutauluista ihan mielestäni luotettavilta ja hyviltä sukututkijoilta, lisäksi olen googlannut niitä netistä ja löytänyt samat taulut useaan eri kertaan erinäisiltä sivuilta.
On se kumma ettei sitä "oikeaa" tietoa siellä netissä sitten ole, että olisi poikennut noista mun "vääristä", voiko olla niin että suomalainen tutkija on niin tyhmä ettei laita oikeaa tietoa sinne mistä sitä eniten etsitään ja sen jälkeen parkuu kun käsillä on vaan "väärää" tietoa??

aiotteko yksitellen julkisesti lynkata jokaisen joka sitten kopio sitä "väärää" tietoa niiltä "huonoilta" sivuilta?

usea on näemmä lukenut niitä mun sivuilla olevia sukutauluja? jos on huomannut virheen esimerkiksi sivulla kolme rivillä kuusi niin onko se ylitsepääsemättömän vaikeaa kertoa että virhe on sivulla kolme rivillä kuusi? vai voiko olla ettei se omakaan tieto sitten ole niin varmaa??
Ihmettelen vaan että jos niitä virheitä siellä on huomattu niin miten vaikeaa on osoittaa mulle missä se on että voin sen korjata?

Niin kauan kun kukaan ei anna mulle mitään konkreettista korjattavaa niin sivut saa olla niinkuin ne nyt on.

aion myöskin pysyä tällä foorumilla mistä niin moni uusi on ilmeisesti juuri tästä samasta syystä lähtenyt.

aion myöskin jatkaa tyhmiä kysymyksiäni, vastatkoon ken haluaa miten haluaa, tähän ketjuun en aio enää kuitenkaan tulla lukemaan enkä kommentoimaan, tämä ketju on silkkaa itsensä toistamista ilman kunnon vastauksia.

ja vielä kerran; minun ei ole (juuri nyt, toivottavasti joskus myöhemmin olisi!) mahdollista lähteä minnekään aitoja kirkonkirjoja lukemaan taikka kurssille opettelemaan sukututkimuksen taikoja, ainoa mikä on mulle mahdollista nyt on etsiä ja kysyä netin kautta sekä selvitellä sellaisia papereita mitkä voin tilata suoraan kotiini, ja ei, en aio vajaavaisuuteni takia lopettaa tätä, aion jatkossakin kerätä tietoa omasta suvustani, toivottavasti en loukkaa sillä ketään.

Nöyrimmin Johanna:cool:

Juha
17.10.09, 21:25
Jos luet saamiasi vastauksia ajatuksella, niin olet mielestäni saanut valtavan määrän hyödyllistä mietittävää.

Siksi en oikein ymmärrä tätä purkaustasi. Eihän tässä kukaan ole ketään lynkkaamassa, vaan asiallisesti opastamassa sukututkimuksen monipolvisella tiellä. Mutta mitä tulee korjauksiin, niin kyllä jonkun asian nettisivuilleen laittava on ihan itse vastuussa niistä. Kannattaa suosia laatua määrän kustannuksella, niin pitkän linjan sukututkijatkin pysyvät tyytyväisinä ;)

Jatka ihmeessä tutkimuksiasi, kyselyitäsi ja yritä jossain välissä päivittää sivujasikin.


Juha

Jaakontytär
18.10.09, 00:57
Vastaan siitä huolimatta, että et tätä ketjua sano enää lukevasi, koska tuntuu siltä että postisi oli ainakin osittain vastaus omaan postiini.

Oikeaakin tietoa on kyllä netissä. Ongelmana on se, että väärääkin tietoa julkaistaan niin paljon, että asiaan perehtymättä ei voi tietää mikä tieto on mitäkin. Kuten jo sanoin, netissä on julkaistu myös paljon esim. jalosukuisista esivanhemmista tai jonkun julkkiksen kanssa samaan sukuun kuulumisesta haaveilevien henkilöiden "tutkimuksia", joissa sukusiteitä on tahallisesti ymmärretty väärin tai muuten vaan "ehostettu", jotta ne saadaan viemään haluttuun suuntaan. Miksi sitten oikeaa tietoa "pantataan"?
- Moni tutkija, jonka tutkimukset ovat kesken, ei ehkä halua julkaista keskeneräisiä tutkimuksiaan juuri siinä pelossa, että levittäisi myöhemmin vääräksi osoittautuvaa tietoa. Itse en julkaise yhtään mitään missään vielä pitkään aikaan siksi, että haluan olla VARMA sukujuonnoistani ja siitä, että olen ne itse tarkistanut. (Jos niissä vielä siinä vaiheessa on virheitä, ne ovat sitten omiani eivätkä sataan otteeseen netissä levinneitä, jolloin vahinko on helpompi korjata.)
- Ja jotkut eivät ehkä julkaise tietojaan siksi, että osa suvusta ei sitä halua syystä tai toisesta.
- Jotkut tutkijat taas aikovat julkaista tutkimuksensa tulokset vasta kirjaksi painettuna, eivätkä siksi halua laittaa materiaaliaan nettiin. Osa tutkimuksista päätyy vain painettuun muotoon, eikä niistä välttämättä koskaan tule nettiin mitään (tai ainakaan luotettavaa) tietoa.

Muitakin syitä varmasti on. Olisi se tietysti helppoa ja nopeaa jättää tutkimatta ja ottaa koko suku vastaan kuin lautasella tarjoiltuna, mutta niin asia ei valitettavasti ole, vaan tutkimus vaatii lähdekriittisyyttä, pitkää pinnaa ja välillä salapoliisin taitoja. Toisaalta se juuri tekee sukututkimuksesta hauskaa - itse etsityn tiedon löytämisen riemu! :)

Minä en ainakaan ole toivoakseni lynkannut sinua tai ketään muutakaan. Olenhan itsekin aloittelija ja on valtava määrä asioita, joista en tiedä mitään. Postini kantava ajatus oli pyrkiä vain selvittämään, miksi keskeneräisten ja tarkistamattomille teksteille pohjaavien tietojen julkaiseminen netissä saattaa olla ongelmallista.

Tarkistaminen on tärkeää siksi, että virheitä voi tulla eteen niin monessa kohtaa. Jollekin henkilölle saattaa olla merkittynä eri lähteisiin toisistaan poikkeavat syntymäajat/etunimet/patronyymit/syntymäpaikat/puolisoehdokkaat, ja niistä se väärä saattaa hyvinkin olla juuri se, joka päätyy nettisivuilta toiselle kopioitavaksi. Nimien kirjoitusmuodot voivat johtaa harhaan - en ole ainoa aloittelija, joka aluksi sekoitti Collinus- ja Kollanius-suvut toisiinsa juuri siitä syystä, että netistä löytyi sivuja joilla näistä kahdesta suvusta puhuttiin yhtenä ja samana sukuna. Jos olisin uskonut ensimmäistä vastaantullutta nettisivua, kyseinen sukuhaara johtaisi puussani aivan vääriin esivanhempiin. Jne jne.

Yritin edellisessä postissani esimerkin avulla perustella, miksi on mahdotonta osoittaa virhe "sivulla kolme rivillä kuusi". Koko sukuhaara pitäisi tarkistaa, jos se on kopioitu muista tutkimuksista. Olisi aika turhaa ja turhauttavaa sinullekin ryhtyä hiomaan joidenkin nimien kirjoitusasuja, jos myöhemmin kävisi ilmi, etteivät kyseiset henkilöt olekaan sukua ollenkaan.

Sanottakoon nyt vielä selvyyden vuoksi, että en ole huomannut sivuillasi yhden yhtä virheellistä tietoa! Siis sinä lyhyenä aikana kun niitä silmäilin. Minun puolestani ne saattavat olla alusta loppuun täysin oikein. Yritin vain sanoa, että tutkimusmetodi ei ole paras mahdollinen: netistä kopioimalla saatujen tietojen todenperäisyys on niin epävarmaa, että on lähes täysin varmaa että niissä on virheitä. Ihan vaan siksi, että virheellisiä ja tarkastamattomia tietoja on julkaistu niin paljon, kun ihmiset tahtovat itselleen hienot sukupuut ja kaikki-nimet-mulle-heti -tyyppisiä leikkaa ja liimaa -sukupuita, kun ei malteta tutkia miten asiat oikeasti ovat. Ja lisäksi vielä kaikki nettisaiteilta toisille toistuvat näppäilyvirheet, tulkintavirheet ja Collinus/Kollanius-tyyppiset nimisekaannukset... Yksittäisiltä nettisivuilta kopioimalla virheitä päätyy erittäin todennäköisesti myös sellaisten kaltaistesi sukututkimusharrastajien sivuille, joilla on varmaankin täysin vilpitön halu julkaista oikeaa tietoa.

Hyvä uutinen on tässä: Sinulla ON mahdollisuus lukea aitoja kirkonkirjoja ja tehdä aitoa sukututkimusta kotoa käsin, kun kerran pääset nettiin. :) Keinona siihen ei ole muiden kokoamien tietojen kopioiminen, vaan kirkonkirjojen eli tärkeimpien alkuperäislähteiden lukeminen osoitteessa http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index.htm. Valitse sivun vasemmasta reunasta "Kirkonkirjat" ja sitten avautuvasta listasta se paikkakunta, jolta esim. isoisovanhempasi ovat kotoisin. Näin pääset käsiksi niihin oikeisiin, vääristymättömiin nimiin, syntymäaikoihin jne., jotka pappi on kirjannut ylös esivanhempiesi eläessä ja läsnäollessa. On totta, että osa tarvittavista lähteistä on saatavana vain erilaisissa "netittömissä" arkistoissa, mutta huomattava määrä eri paikkakuntien seurakuntien kirkonkirjoista on onneksi jo digitoitu nettiin.

Vilpitön haluni on näissä posteissa ollut vain kertoa siitä, minkä itse olen huomannut parhaaksi ja luotettavimmaksi tavaksi etsiä todellisuuteen pohjaavia tietoja esivanhemmistani. Olen pahoillani jos olet kokenut postini loukkaavina.

yst. terv. :)
Jaakontytär

r-l.huuki
24.10.09, 11:47
Minua se ainakin naurattaa, jos Jempsonius onkin vaikka Hömpsönius :D:
Jempsonius, Jemsonius on huvittava sana oikein kirjoitettunakin :D:

Mutta auta armias, jos omien esivanhempien nimiä ja tietoja on väärin, niin sepäs ei olekaan yhtään hauskaa :mad:
Saattavat olla muuten kyllä kaukaisia sukulaisia Jempsoniukset, sillä toholampilaisen Jämsän tilan asukkaita on esipolvissani ja tilahan sai nimensä niiltä jämsäläisiltä, jotka asettuivat pysyvästi asumaan eräalueelleen.

Paljasjalkaisena kannuslaisena ja sotilas Bergin sukulaisena minua kiusaa jopa tässä Matti Lundin nettitutkimuksessa oleva virhe, jonka HisKi-hutkijakin huomaa:
http://www.kolumbus.fi/annsan/kristo.htm
”pso 9.10.1768 pig Brita Johansdr Prästegård Lohtaja”
Ei, ei näin! Kannuksen pappilan piika oli Priita!

Kannus – vihityt - HisKi (http://hiski.genealogia.fi/hiski?fi+t2740567)
Vihitty Talo Mies Vaimo Talo
9.10.1768 Ojala Sold: Henric Berg Pig: Brita Johansd:r Prästegård

Käväisin katsomassa, mistä Anbytarforumissa kirjoitetaan. Ja kappas vaan, samat ovat murheet lahden toisella puolellakin.
http://aforum.genealogi.se/discus/ - 18 Kvalitet inom släktforskningen - Ancestry.se

- Raija-Leena H

Matti Lund
24.10.09, 12:52
Minua se ainakin naurattaa, jos Jempsonius onkin vaikka Hömpsönius :D:
Jempsonius, Jemsonius on huvittava sana oikein kirjoitettunakin :D:

Mutta auta armias, jos omien esivanhempien nimiä ja tietoja on väärin, niin sepäs ei olekaan yhtään hauskaa :mad:
Saattavat olla muuten kyllä kaukaisia sukulaisia Jempsoniukset, sillä toholampilaisen Jämsän tilan asukkaita on esipolvissani ja tilahan sai nimensä niiltä jämsäläisiltä, jotka asettuivat pysyvästi asumaan eräalueelleen.

Paljasjalkaisena kannuslaisena ja sotilas Bergin sukulaisena minua kiusaa jopa tässä Matti Lundin nettitutkimuksessa oleva virhe, jonka HisKi-hutkijakin huomaa:
http://www.kolumbus.fi/annsan/kristo.htm
”pso 9.10.1768 pig Brita Johansdr Prästegård Lohtaja”
Ei, ei näin! Kannuksen pappilan piika oli Priita!

Kannus – vihityt - HisKi (http://hiski.genealogia.fi/hiski?fi+t2740567)
Vihitty Talo Mies Vaimo Talo
9.10.1768 Ojala Sold: Henric Berg Pig: Brita Johansd:r Prästegård

Käväisin katsomassa, mistä Anbytarforumissa kirjoitetaan. Ja kappas vaan, samat ovat murheet lahden toisella puolellakin.
http://aforum.genealogi.se/discus/ - 18 Kvalitet inom släktforskningen - Ancestry.se

- Raija-Leena H


Hei, Raija-Leena - haukut tässä sikäli väärää puuta, että mitään svetisistisesti esitettyjä nimimuotoja en itse ole tutkimuksissani harrastanut, joten nimimuodot esimerkistäsi eivät ole minun esittämiäni, saati tutkimustuloksiani. - Sillä tutkimus on myös sitä, että esiintulleet nimet tarkoin analysoidaan ja niistä esitetään tutkimustulokset. Tämä on oma periaatteeni.

Tässä on vain käynyt niin, että olen joskus mailannut ja antanut Annelille sinne, muuten erinomaiselle ja antoisalle sivulle, viitteitä ja vihjeitä ja joitakin hajatietoja poimimistani tiedoista Lohtajan ja Kaarlelan rippikirjoista liittyen Peltokoskelle tulleen Kriston perheeseen. Vastaanottaja on sitten yhdistänyt näitä suorilla otannoilla mailatuista kommenteista ja Hiskistä ja tulos on tällainen tapaus, hassuhko kollaasi.

Tätä Kriston alkuperää olivat minultakin kyselleet monet jurvalaisia ja teuvalaisia sukujuuria omaavat, jotka eivät osanneet sitä etsiä aikana, jolloin mitään Hiskiä ja muutakaan ei ollut (1980 -luvulla). Nämä rippikirjapoimintani ovat parinkymmenen vuoden takaa ennen nettitutkimusten aikaa. Toimitin tiedot näille Annelin sivuille, kun nämä oli perustettu, jotta netistäkin ne löytyisivät.

Olen siis varsinaisissa tutkimuksissani käyttänyt kauttaaltaan suomalaisia nimimuotoja, kun on suomalaisissa pysytty ja kun olen tehnyt selvityksen suomen kielellä. Olen tehnyt selvityksiä monilla muillakin kielillä, ruotsillakin, jolloin olen käyttänyt ruotsalaisia patronyymejä, mutta en siis suomenkielisissä esityksissä.

Tämä on toinen haukku, jonka saan Lohtajan suunnasta. Ensimmäinen oli, kun laitoin tauluun jonkun Lohtajan Mikon Mikiksi eteläpohjalaiseen tyyliin. Siitä loukkaannuttiin niin, että olen sen jälkeen aina huolellisesti tarkastanut, että voimaan jää Mikko, ettei loukkaantumista tapahdu. Itsellänikin on mainitsemastasi Kannuksesta juuria, muttei satu olemaan siinä joukossa ketään Mikkoa.

Muuten yhdyn Sinuun täysin siinä, että on tietynlainen virhe ilmaista henkilötietoja osoittamallasi tavalla.

Toisaalta myöskään Annelin sivut eivät ole valaiseva esimerkki nettiesitysten yleisten ongelmaominaisuuksien ja puutteiden osoittamiseksi, sillä Anneli on suorittanut perinteistä oikeaoppista sukututkimusta jo ennen "nettiaikaa" ja käyttänyt omiin selvityksiinsä hyvin lähteitä ja ilmoittanut niitä, joten voittopuolisesti Annelin nettisivut pienistä puutteistaan huolimatta ovat ennemminkin hyvän puolelle kääntyvä esimerkki, miten joidenkin osatekijöiden pitäisi olla ilmoitettuina nettiesityksissä kuin, että miten niiden ei pitäisi olla.

Käykää toki niitä katsomassa, selailkaa ja verratkaa niihin täysin lähteettömiin reposteluihin, niin huomaatte vissin eron, joka kääntyy Annelin hyväksi!


terv Matti Lund

Tapio Rautio
24.10.09, 13:21
Hei;)

Minä en juurikaan ole suomentanut henkilöitä omassa tietokannassani.
On tuupannut mennä nimet sellaisena kun ne kirkonkirjoissa on kirjoitettu.
Syy tähän on ollut laiskuus ja pelko siitä että en löytäisi helposti henkilötä
uudelleen esim. hiskistä.
Eikö oleellinen asia kuitenkin ole että, sukulaisuudet ovat oikein,
nimiasusta huolimatta?


Terveisin

Tapio

Tapio Rautio
24.10.09, 13:29
Vielä:
http://www.kolumbus.fi/annsan/av1700.htm
Erikoisterveisiä Anneli Santtilalle;)


Tapio

r-l.huuki
24.10.09, 17:19
Kiitos vastauksestasi, Matti!

Ei ollut tarkoitus haukkua. Hyvä, että tietoja sotilas Bergin liikkeistä löytyy netistä :)
Tuota pappilaa tarkoitin, että oli Kannuksen pappila. Ruotsinkieliset nimiasut kyllä ymmärtää johtuvan lainauksista rippikirjoista, HisKistä yms.
Kiinnostaisi, mitä kannuslaisia sukuja on esipolvissasi.

- Raija-Leena H