PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : digiarkisto.org huonossa hapessa


Eero Taipale
02.10.09, 14:55
Panen nyt tänne kun en tiedä miten nopeasti saisin kiinni digiarkisto.orgin ylläpidon - koneeseen on nimittäin murtauduttu. Digiarkisto.org:n pääsivu sanoo "owned"...

Jari Nykänen
02.10.09, 15:26
Eikö digiarkisto.org ole nykyään sukuhistoria.fi

Maisa M
02.10.09, 15:29
Kyllä minä pääsin sinne ihan äsken alla olevalla osoitteella:

http://www.digiarkisto.org/sshy/index.htm

Terv. Maisa M

Eero Taipale
02.10.09, 16:19
Kyllä minä pääsin sinne ihan äsken alla olevalla osoitteella:

http://www.digiarkisto.org/sshy/index.htm

Terv. Maisa M

Joo, kyllä sinne pääsee, mutta pääsivu digiarkisto.org/ on hakkerin jäljiltä - eli joku on jonkun turva-aukon löytänyt ja hyväkseen käyttänyt. Mahdollisesti koneessa on nyt rootkitti ja siellä majailevia salasanoja on tunkeutujan käsissä.

Eero Taipale
02.10.09, 16:29
Jahas, ja oli se sitten mitä vaan, niin eipä näy enää... joko ylläpito oli todella nopea tai minä katsoin vääriä sivuja. :oo:

Sami Lehtonen
02.10.09, 16:54
Kyllä Eero katsoi ihan oikeita sivuja. Olin jo aiemmin mielestäni pistänyt tuon apassin PUT metodin kiinni, mutta olisiko sitten konfiguraatio dilutoitunut jonkun Leopardin päivityksen yhteydessä - mene ja tiedä.

Rootkittiä palvelimella tuskin kuitenkaan on. Tämä oli taas näitä script kiddieitä, jotka käyvät IP-avaruutta tai sopivaa saittilistaa läpi ja PUT:lla lataavat omat sivunsa index.htm:n päälle. Kiusallista, eikä aivan harmitontakaan, mutta kohtuullisen vaaratonta.

Lienee sanomattakin selvää, että katsoin ja varmistin ja kolmeen kertaan testasin, että PUT ei enää Apassille kelpaa.

Maisa M
02.10.09, 20:05
Mitä helkutin kieltä tämä oikein on, kysyn vaan? Miksei voida puhua enää Suomessa suomenkieltä? Täyttä siansaksaa! :eek::eek::eek::eek:

Terv. Maisa M


Kyllä Eero katsoi ihan oikeita sivuja. Olin jo aiemmin mielestäni pistänyt tuon apassin PUT metodin kiinni, mutta olisiko sitten konfiguraatio dilutoitunut jonkun Leopardin päivityksen yhteydessä - mene ja tiedä.

Rootkittiä palvelimella tuskin kuitenkaan on. Tämä oli taas näitä script kiddieitä, jotka käyvät IP-avaruutta tai sopivaa saittilistaa läpi ja PUT:lla lataavat omat sivunsa index.htm:n päälle. Kiusallista, eikä aivan harmitontakaan, mutta kohtuullisen vaaratonta.

Lienee sanomattakin selvää, että katsoin ja varmistin ja kolmeen kertaan testasin, että PUT ei enää Apassille kelpaa.

Sami Lehtonen
02.10.09, 20:25
Mitä helkutin kieltä tämä oikein on, kysyn vaan? Miksei voida puhua enää Suomessa suomenkieltä? Täyttä siansaksaa!

Terv. Maisa M

Ihan Suomea se on, jossa on muutama ammattislangin sana ja tuotenimi:
Apassi = Apache 2.2 = web-palvelinohjelmisto
Leopard = Mac OSX 10.5 = Palvelimen käyttöjärjestelmä
PUT metodi = HTTP protokollan tiedonsiirtoon palvelimelle päin tarkoitettu toiminto
dilutoitua = laimentua - taloustieteen termi, jolla tarkoitetaan osakkeen arvon laskua esim. rahoituskierroksen yhteydessä. Tässä sovellettu konfiguraation muuttumiseen päivitysten yhteydessä
Script kiddie = skriptikakara, joka osaa guuglettaa verkosta eksploitin, jolla aiheuttaa kiusaa toisille - samalla luullen itsestään jotain

ja vielä tästä meilistä pari lisää:
guuglettaa = etsiä www.google.fi sivuston avulla - KRP:n mukaan google on selain
eksploitti = tietoturva-aukkoa hyödyntävä ohjelmanpätkä

Että semmoista helkutin kieltä :p:

Seppo Niinioja
02.10.09, 20:44
Ihan Suomea se on, jossa on muutama ammattislangin sana ja tuotenimi:
Apassi = Apache 2.2 = web-palvelinohjelmisto
Leopard = Mac OSX 10.5 = Palvelimen käyttöjärjestelmä
PUT metodi = HTTP protokollan tiedonsiirtoon palvelimelle päin tarkoitettu toiminto
dilutoitua = laimentua - taloustieteen termi, jolla tarkoitetaan osakkeen arvon laskua esim. rahoituskierroksen yhteydessä. Tässä sovellettu konfiguraation muuttumiseen päivitysten yhteydessä
Script kiddie = skriptikakara, joka osaa guuglettaa verkosta eksploitin, jolla aiheuttaa kiusaa toisille - samalla luullen itsestään jotain

ja vielä tästä meilistä pari lisää:
guuglettaa = etsiä www.google.fi (http://www.google.fi) sivuston avulla - KRP:n mukaan google on selain
eksploitti = tietoturva-aukkoa hyödyntävä ohjelmanpätkä

Että semmoista helkutin kieltä :p:

Pääasia, että ne jotka palvelinta pyörittävät osaavat asiansa. Minä en osaisi. Itsensä mikrotukihenkilönä toimimisessa on tarpeeksi. Tähän Sami ehkä sanoo, että oma syysi, kun käytät PC:tä ja Windowsia. Opin kuitenkin noin 2 uutta sanaa, mikä on aina mukavaa. Ehkä niillä voi jossakin vielä briljeerata.

Sami Lehtonen
02.10.09, 21:11
Pääasia, että ne jotka palvelinta pyörittävät osaavat asiansa. Minä en osaisi. Itsensä mikrotukihenkilönä toimimisessa on tarpeeksi. Tähän Sami ehkä sanoo, että oma syysi, kun käytät PC:tä ja Windowsia. Opin kuitenkin noin 2 uutta sanaa, mikä on aina mukavaa. Ehkä niillä voi jossakin vielä briljeerata.

Enpäs sano ;)

Kukin käyttää itselle parhaiten sopivaa järjestelmää ja pyrkii pitämään sen käyttökuntoisena. Itse asiassa Linuxin tai Macin parempi tietoturva on oikeastaan vain myytti.

Huomasin, että pari sanaa jäi avaamatta:
rootkit - ohjelmisto(työkalupakki), joka pyrkii piilottamaan tunkeutuneen käyttäjän toimet - yleensä järjestelmän pääkäyttäjän eli rootin oikeuksin.
saittilista - lista/luettelo web-sivustoista ts. kohteista

Tietoturvan alalla ei oikeastaan ole vakiintunutta suomenkielistä termistöä. Pari vuotta sitten muistan saaneeni työn puolesta kommentoitavaksi "Pieni tietoturvasanasto" -nimisen paperin, jossa oli tietoturvaan liittyviä termejä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Se oli hyvä avaus, mutta en muista nähneeni juurikaan siinä esiteltyjä termejä enää sittemmin missään yhteyksissä.

Arvaatteko, mistä tuo sanasto tuli? Ei, ei sinnepäinkään. Kielitoimisto taitaa tätä nykyä keskittyä lähinnä suomen kielen tutkimukseen; onhan virallinen nimikin "Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen kielenhuolto-osasto". Jostain syystä ymmärrän puhekielessä käytetyn "Kielitoimiston". Kyseinen sanasto tuli kommentoitavaksi Sanastokeskus TSK ry -nimiseltä toimijalta. Sanastokeskuksella on muuten verkossa TePa eli termipankki, josta erikoisalojen ammattitermejä voi hakea:
www.tsk.fi/tepa/

Termipankin mukaan script on itse asiassa komentosarja. Vanhasta muistista olisin veikannut komentojonoa. Täsmennetään sen verran, että script kiddie lienee siis suomeksi komentosarjalapsukainen. Suomenkielistä wikipediasivua ei ole, mutta englanniksi löytyy enemmänkin juttua näiden sielunelämästä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Script_kiddie