PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ei James vaan Thomas Bond


Akseli
26.09.09, 13:47
Tunteeko kukaan?
Himangalla vihitään 1814 "fabrikv. e. hr" Thomas Bond ja välskärintytär Rebecka Åkerman. Vaimon suvun olen joten kuten selvittänyt, mutta miehen tiedot ovat kateissa. Jostakin olen onkinut syntymävuodeksi 1778. Lapsia Gustaf Fredrik 3.3.1815, Sofia Wilhelmina 5.6.1818, Greta Caisa 15.2.1820 (--> Uusimaa 1837), Johanna Wilhelmina 27.12.1821. Vain viimeinen lapsi syntynyt (ja kuollut) Himangalla, muiden syntymäpaikkoja en ole saanut selville. Kun vaimo Rebeckalla on muuttomerkintä Luulajaan 1814, olen ounastellut, että Thomas Bond olisikin Ruotsista ja että lapset olisivat syntyneet siellä. Perhe oli vuodet 1814-1821 jossakin mutta palasi Himangalle. Thomas ei kullut Himangalla, mutta vaimo oli leski 1824.
Tiedoista kiitollisena Akseli

Pauli
26.09.09, 17:04
Hei!

Ainakin Himangan Tilukseen tulee vähän ennen 1800-luvun puoltaväliä vävyksi merimies Fredrik Vilhelm Bond, s. 5.6.1818. Näkyy tässä (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/lohtaja/rippikirja_1842-1849_uk518/4.htm). Hänet tunnetaan Himangalla nimellä Vilhelm Tilus eli Bond. Lieneekö kaksoisveli tuolle samana päivänä syntyneelle tyttärelle?

Minulla on myös sellainen muistikuva, että olen nähnyt Bond-sukunimisten hautoja Himangan hautausmaalla. Juuri nyt en ole lähteiden ääressä, mutta luulen törmänneeni tähän sukunimeen Himangalla muutenkin, joten katsellaan, josko löytyisi jotain, kun lähteiden ääreen pääsen.

Akseli
26.09.09, 17:20
Kiitos Pauli!
Minä tottumattomana keskustelijana tietysti sotkin nimet. Mainitsemasi Fredrik Wilhelm Tilus oli tämän Thomasin poika ja nai himankalaisen tyttären. Oli sittemmin maanviljelijä ja kunnallisvaikuttaja Himangalla.
Pitääpä poiketa Himangan hautuumaalla josko löytyisi vaikka tuon Thomasin syntymä- ja kuolinaika.
Akseli

Pauli
27.09.09, 20:27
Ossian Mestertonin sivujen (http://www.mesterton.net/wallerius/t168.htm) mukaan tehtailija Thomas Bond on kuuluisan sukunimikaimansa tapaan aito engelsmanni. Nyt olisi kyllä kiinnostavaa tietää, miten miehen tie on Suomeen ja Himangalle vienyt.

Akseli
28.09.09, 10:15
Kiitos kaikille tiedoista!
Thomas Bond oli tietääkseni Roosin sahan isännöitsijä Himangalla, ainakin jonkin aikaa. Anders Roos perusti sahan Raumankarille muistaakseni 1798. Englantilaiseksi minäkin Bondin mielessäni hahmotin, mutta sitten varovaisesti ajattelin, että miehen täytyy olla "Bondeja" joita on Pohjanlahden molemmin puolin. Roosilla oli kyllä suhteita Englantia etäämmällekin. Jos nyt kuitenkin olen siinä oikeassa, että lapset olisivat syntyneet Luulajassa (tai muualla Ruotsissa), niin mitä kautta pääsisi tarkistamaan? Itse Thomasilla on rk:ssa vain syntymävuosi. Kuolinmerkintää ei Suomen puolelta löydy. Leski ja lapset tulivat jostakin päin maailmaa takaisin Himangalle ja ainakin kaksi poikaa avioitui Keski-Pohjanmaalle.
Akseli