PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ahlman Jämsä


j.amnelin
23.09.09, 12:42
Tunteeko kukaan tai tietääkö seuraavista ovat Jämsästä kotoisin:

Ahlman, Enoc Eriksson (1830- ) (http://www.puukkohippa.com/323.htm) Ahlman, Erik Johansson Kankuri (1780-1835) (http://www.puukkohippa.com/325.htm) Ahlman, Johan Johansson (1743- ) (http://www.puukkohippa.com/327.htm) Ahlman, Viktor Kauppias (1871-1916) (http://www.puukkohippa.com/262.htm)

Sanna B.
23.09.09, 19:20
Minulla on kerättynä pari Ahlmania, joista kaksi kuulostaisivat mainitsemiltasi - he tosin ovat Orivedeltä.

Juho Juhonpoika Ahlman,pitäjänpellavakankuri Orivedellä, s.31.5.1743 k.6.3.1799 Orivesi kk Teerijärvi, pso Maria Stina Erkintytär 18.6.1744 k. 19.4.1821 Kangasala Vääksy Huutijärvi
Juho Ahlmanin patronyymin olen löytänyt mainittavan vain kerran: poika Juhon syntymän kohdalla on isäksi merkitty "Johan Johansson" (ilman Ahlmania).
Otettiin pitäjänpellavakankuriksi vuoden 1773 syyskäräjillä; samalla mainittiin hänen tulevan Orivedelle Sahalahden Saarioisista (A.Lehtosen tuomiokirjapoiminnoista).

Hänellä oli useampikin lapsi, yksi heistä on samanniminen ja -aikainen kuin mainitsemasi: Erkki Juhonpoika Ahlman, pellavakankuri, kotitorppansa isäntä, s.26.2.1780 Orivesi kk Teerijärvi k.7.6.1835 Orivesi

Juho Juhonpoika Ahlmanin tytär Anna Sofia Ahlman s.12.9.1766 Orivesi on äidinisäni sisarus(puol)ten esiäitejä.

Ehkä nämä tarkoittamasi voisivat siis olla näitä Oriveden Ahlmaneja?

t. Sanna

j.amnelin
23.09.09, 19:56
Moi
kiitos, joo luulen että ovat samaa porukkaa. voitko laittaa mulle sähköpostia? jannah.aarnio (at) gmail.com :)

Esko Lampinen
28.09.09, 13:00
Jämsäläisiä ovat Ahlmanisi ja kuuluvat sukuuni. Kyllä heitä on ihan helppo seurata Jämsän rippikirjoista paitsi yhtä, josta tarvinnet hiukan apua. Kauppia Viktor Ahlman nimittäin muutti perheineen Turkuun. Heti hänen kuoltuaan Johanna-vaimo muutti perheen sukunimeksi kovin taiteellisesti Arte. Jotain kirjainmystiikkaakin vaimo taisi harrastaa, koska lapset olivat nimeltään Aarne, Aaro, Aatos, Aila, Aimo ja Anto. Kuopus kuoli tapaturmaisesti Turussa 1945. EL

j.amnelin
02.10.09, 09:52
Kiva, ollaan siis sukua, Aimo Arte on pappani :p:
en osaa itse noita kirkonkirjoja tutkiskella eikä mulla ole mahdollisuuttakaan, keräilen vaan nettisivuilleni tietoja jos joku on sattunut tutkimaan jotain mun sukuun liittyviä :D:
onko sulla sukutauluja edellä mainituista?

Esko Lampinen
02.10.09, 11:26
Onhan toki. Tehdäänkö vaihtokauppaa vaikka privaattipuolella, kun tämän puolen etiikkakoodeksi kieltää 1900-luvun tietojen tarkemman käsittelyn ?
Anna minulle tarkemmat perhetiedot noista turkulaisista, niin saat minulla olevat Ahlman-taulut. EL

j.amnelin
03.10.09, 15:38
Mun täti vastas m,ulle näin kun välitin hänelle eteenpäin tän ketjun:

nimet ovat väärin kuten huomaat aune on vanhin ja yksi on
aili eikä aila .... aatos ja aura puuttuvat
kuopus ei kuollut tapaturmaisesti vaan jukka kuoli lento-onnettomuudessa Viipurissa 21.5.-1928 ja sai valtion kunniahautajaiset kun onnettomuudessa kuoli muitakin lentäjiä ... mulla on täällä sen lentäjäkuvakin .....arttu kuoli keuhkotautiin päivämäärän saat äidin hautakivestä se oli halisten vesilaitoksella töissä ja sen kuva on esillä seinässä halisissa olevassa vesimuseossa

:D:

Esko Lampinen
04.10.09, 15:25
Tädiltäsi tuli hyvää tietoa. Oma sisarusluetteloni perustui kokonaan Johanna Arten kuolinilmoitukseen Koillis-Hämeessä. Siinä lapsiluettelossa ei tietenkään ollut enää jo kuolleita. Niinpä kuopuskaan ei ollut kuopus. Kun tämä haara ei ole ollut toistaiseksi keskeistä tutkimusaluettani, en ole vielä kysellyt tarkempia tietoja kirkkoherranvirastosta.
Nyt lieneekin tärkeintä, että pääset esipolvissasi Vihtorin äidinäidinäitiin ja sitä tietä aina 1500-luvun alkuun saakka. Haluatko esipolvet Anna Maria Schavonista taaksepäin ?
Saitko privaatin sähköpostini liitteineen ? EL

j.amnelin
05.10.09, 06:20
sain mutten saanut liitettä auki :(

Esko Lampinen
05.10.09, 11:48
Se oli noita Suku 2004:n esipolvikaavioita. Voi olla, että sen aukaiseminen edellyttää samaa ohjelmaa itselläsikin. Yritän hoitaa asian suoraan sukusivuiltasi. EL

j.amnelin
05.10.09, 11:56
saatko sä sen gedcom muotoon? tai ihan vaan tavalliseksi tekstiasiakirjaksi? mulla ei ole kuin se ilmais ohjelma legacy, eikä mulla ole nyt majhollisuutta hankkia mitään ohjelmia kun oon P.A. :oo:

Esko Lampinen
05.10.09, 12:38
Kokeillaan aluksi kuvaliitteinä. Käytän omaa sähköpostiani, kun sivujesi sähköposti kertoo, että "oletussähköpostiasiakas ei ole asetettu oikein". EL

j.amnelin
05.10.09, 12:42
ok, kiitos paljon vaivannäöstäsi :D:

Swanfoth
10.10.09, 14:24
Haluatko esipolvet Anna Maria Schavonista taaksepäin ?

Onkohan kyseessä Alhon rusthollari Ottelinin puoliso †7.3.1793?
Liittyy mutkien kautta esivanhempiini…
Vihje: PDF-tiedostot avautuvat missä tahansa ympäristössä.:cool:

j.amnelin
10.10.09, 15:07
SCHAVON, Anna Maria


Born: 1730, Saarijärvi
Marriage: OTTELIN, Juho
Died: 1793 at age 63