PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Pargas Domars skattehem


Blondie992
22.09.09, 14:07
Hej!

Blondie992 är ovetande nu vad detta är för ett ställe och om man hittar någonstans lite mera uppgifter om Pargas Domars skattehem?
Har försökt söka på nätet men hittar ingen information. Har en släkting som flyttade till detta ställe efter att hennes man blev bötfälld för osämja.

Tack för svar, blondiner brukar vara lite dumma, men just nu känner jag mej som en sådan.:)

Henrik
22.09.09, 14:16
Hej!
Jag har inte uppgifter om Pargas, Domars. Men jag antar att det kan är fråga om gården Domars i Pargas by i Bromarv.
h. Henrik

Seppo Niinioja
22.09.09, 14:52
Hej!
Jag har inte uppgifter om Pargas, Domars. Men jag antar att det kan är fråga om gården Domars i Pargas by i Bromarv.
h. Henrik

Henriks antagande verkar sannolikt rätt. Domars skulle ha varit ett skattehemman (perintötalo, verotalo), d.v.s. en gård, som ägdes av bonden. Kronohemmanen ägdes av kronan, men det fanns i praktiken ingen stor skillnad mellan de två. Adeln ägde dessutom frälsehemman, som kanske oftast brukades av landbönder. Det här ägoförhållanden kallas jordnatur.

M.v.h.
Seppo Niinioja

Blondie992
22.09.09, 20:21
Tack för detta. Nu vet jag vad det är fråga om