PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Rakennuspiirustukset


Erkki Järvinen
07.09.09, 11:16
tietääkö kukaan onko vuosien 1945-1946
rakennuspiirustuksia missään arkistossa?

Heikki Koskela
07.09.09, 11:25
Minusta rakennuspiirustukset pitäisi löytyä sen kunnan arkistosta, joka rakennusluvan on myöntänyt.

Erkki Järvinen
07.09.09, 13:12
Minusta rakennuspiirustukset pitäisi löytyä sen kunnan arkistosta, joka rakennusluvan on myöntänyt.

niin minunkin mielestäni; kysyin ohimennen kerran "tupakkikeskustelussa" tien päällä ja vastaus oli, ettei kai niin vanhoja piirustuksia missään ole / tai ollut ollenkaan - pitäs varmaan kysyä uudelleen vaikka sähköpostilla.

Janne Asplund
07.09.09, 20:09
tietääkö kukaan onko vuosien 1945-1946
rakennuspiirustuksia missään arkistossa?

Itse olen sellaisia lainannut ja kopioinut erään kaupungin rakennusvirastosta. 1800-luvun puolelta olen löytänyt piirustuksia jopa maistraatin pöytäkirjojen yhteydestä.

Terveisin Janne Asplund

kkylakos
08.09.09, 06:47
Jos kiinnostuksen kohde sattuu olemaan juuri oikeassa korttelissa Hämeenlinnassa niin apua löytyy Digitaaliarkistosta http://digi.narc.fi/digi/hae_ay.ka?atun=628.KA .

Erkki Kiuru
08.09.09, 13:00
Nykyistä edellinen Rakennuslaki taidettiin antaa vuonna 1958 ja sen jälkeen annetuista rakennusluvista pitäisi kyllä löytyä päätökset ja liitepiirustukset.

Myös sitä vanhemmista rakennuksista löytyy yleensä rakennuspiirustukset lupapäätösten yhdestä. Tuolloin esim. kunnan/kaupungin rakennusjärjestyksessä annettiin määräykset rakennusluvista ja rakennuspiirustuksista. Lupapäätöksiä taisi tehdä tuona aikana maistraatti.

Kun tietää miten huonosti kaupunkien ja kuntien arkistoja on vuosien mittaan hoidettu, niin on täysin mahdollista että mitään piirustuksia ei enää löydy. Ainakaan mitään lakisääteistä perustetta ei taida olla niiden säilyttämiseksi. Toisaalta olen tavannut erinomaisia arkistoja, esim. Helsingistä löytyi 1920-luvun rakennuksesta mikrofilmeiltä kaikki rakennus- ja erikoispiirustukset.

Erkki