PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kenen poika oli Leevi Pursiainen?


JaMaHa
05.09.09, 14:45
Hei!

Etsin tietoja henkilöstä nimeltä Leevi Pursiainen. Hän oli jostain päin Savoa kotoisin, kenties Nilsiän liepeiltä, mutta en tiedä muuta hänestä kuin, että on kuollut v.1925 ja syntyneen ehkä vuosisadan vaihteilla.

Perimätieto kertoo Leevin olleen tukkimetsällä isänsä kanssa ja sahatun puun kaatuneen Leevin päälle tappaen pojan isänsä silmien edessä.

Lähtökohdat Leevin lyhyeksi ja surulliseksi jääneen elämän tutkimiseen ovat siis hataralla pohjalla. Löytyisiköhän täältä ketään, joka tietäisi Leevin elosta enemmän?

Terv. Jaana

JaMaHa
07.09.09, 14:22
Hei!

Hiukan lisävalaistusta Leevin eloon taisin löytää, kun kahlasin SSHY:n Nilsiän kastettuja pari päivää. Sopiva ehdokas "minun" Leevikseni on 19.7.1903 Nilsiän Kaaraslehdessa nro 17 syntynyt Leevi. Itseasiassa ainoa Leevi niminenkin minkä löysin vuosilta 1896-1903.

Hänen vanhemmikseen oli merkitty Torppari Robert Juho Pursiainen ja vaimonsa Sofia Miettinen. Mutta mitähän mahtoi tarkoittaa maininta: Kastetodistus saapui Kuopiosta 25.8.1911? Oliko Leevi kastettu Kuopiossa ja miksi kastetodistus saapui vasta 8 vuoden jälkeen?

Olen siis lähes varma, että olen oikeassa Leevissä, mutta varmistaa se täytyy vielä Nilsiän kirkkoherranvirastossa. Joten edelleen ottaisin mielelläni lisätietoja Leevistä vastaan, jos jollakulla on niitä antaa.

Terv. Jaana