Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mitä tarkoittaa sanamukaisesti?
Jouni Kaleva
03.09.09, 18:02
Absolv. pro stupro
Jos latinan sanakirjaa on uskominen, niin synninpäätö raiskauksesta.
Sopiiko asiayhteyteen?
Vai voiko ollakin "Absolv. pro stupor" joka taas olisi synninpäästö koomassa, siis niinkuin viimeinen voitelu kuolevalle?
Sopii asiaan. Kiitos tiedosta.
Kurkijoki, Lapinlahdelta Sofia Pettersd. Lukka, sai aviottoman lapsen 1851.
Voi noita ihmiskohtaloita....
Jouni Kaleva
03.09.09, 18:40
Sopii asiaan. Kiitos tiedosta.
Kurkijoki, Lapinlahdelta Sofia Pettersd. Lukka, sai aviottoman lapsen 1851.
Voi noita ihmiskohtaloita....
Mutta mutta...
Tarvitsiko Sofia synninpäästön siitä, että hänet kaiketi oli raiskattu??
Vai tuntuuko synninpäästön syy mielestä, ei loogiselta? Luulin että ennen aikaan meni juuri niin että miestä ei "tuomittu", vaan nainen oli raiskaus tapauksessa synninpäästöön velvollinen.
Olenko aivan hakoteillä?
Jouni Kaleva
03.09.09, 20:02
Vai tuntuuko synninpäästön syy mielestä, ei loogiselta? Luulin että ennen aikaan meni juuri niin että miestä ei "tuomittu", vaan nainen oli raiskaus tapauksessa synninpäästöön velvollinen.
Olenko aivan hakoteillä?
Niin se varmaan aikansa oikeustajun mukaan oli, että nainen oli uhrinakin syyllinen ja hänellä sitten suotiin synninpäästö.
Heikki Koskela
03.09.09, 20:22
Minä olen käsittänyt sanan siten, että joku asia tehdään/hoidetaan tarkalleen (Jumalan) sananmukaisesti (ninkuin raamattu opettaa). Kuten vanhat ihmiset sanoivat esim: "Ihmisen tulee elää Jumalan sanan jälkeen" eli niinkuin "sanassa sanotaan". Voisiko ajatella näin?
eeva häkkinen
03.09.09, 20:37
Vai tuntuuko synninpäästön syy mielestä, ei loogiselta? Luulin että ennen aikaan meni juuri niin että miestä ei "tuomittu", vaan nainen oli raiskaus tapauksessa synninpäästöön velvollinen.
Olenko aivan hakoteillä?
Tuotatuota - tässä on nyt kaksi juttua, naisen syyllisyys ja miehen syyllisyys. Myös avioliitossa synnyttäneet naiset kirkotettiin. Maassa oli kuitenkin voimassa naisrauha jo keskiajalta lähtien ja rikokset tätä vastaan olivat ihan vakavia asioita. Kannattaisi tässäkin tapauksessa katsoa, onko juttua käsitelty paikallisessa alioikeudessa, käsittely saattaa olla värikäskin. Jos raiskaus on saatu toteennäytetyksi, ei mies ole ihan vähällä selvinnyt. Myös niissä jutuissa joiden osapuolina oli "two consenting adults" niinkuin englantilainen lakitermi määrittelee (mitä lienee suomeksi?) sai mies tuplasakot, vaikka sekin riippui asianhaaroista - teon toistuvuus nosti naisen sakkoja, miehellä taas korkein sakko tuli, jos toinen osapuoli oli "aviovuoteesta syntynyt neitsyt".
Jouni Kaleva
04.09.09, 16:23
Tuotatuota - tässä on nyt kaksi juttua, naisen syyllisyys ja miehen syyllisyys. Myös avioliitossa synnyttäneet naiset kirkotettiin.
Eikös kirkottaminen ole taas eri juttu kuin synninpäästö jostakin synnistä/rikoksesta? Löysin hyvän sitaatin:
http://www.edu.lieto.fi/edulieto/avoin/vanhalinna/aikuisika2_3.htm
Synnyttäjän paluu yhteisöön on sallittu vasta tietyn ajan jälkeen useissa kulttuureissa. Mooseksen laissa oli määräykset synnyttäjän puhdistautumisesta. Pojan synnytettyään äiti oli saastainen seitsemän päivää, ja hänen oli pysyttävä kotonaan vielä tämän jälkeen 33 päivää. Tytön synnyttämisen jälkeen vastaavat päivät olivat 14 ja 66. Vuoden 1686 kirkkolaissa kirkottamisesta tehtiin pakollinen. Äiti oli kotona lapsen kanssa noin kuusi viikkoa. Papisto loi kirkottamista varten kaksi erilaista kaavaa, toisen nuhteettomalle, toisen synnilliselle äidille. Jälkimmäisen saivat osakseen mm. ne äidit, jotka olivat synnyttäneet lapsensa kihlausaikana. Suomessa kirkottaminen alkoi jäädä pois 1800-luvun loppupuolella.
Tässähän oli synninpäästö raiskauksen johdosta. Pitäisikö tämä ajatella niin, että äidin synti oli aviottoman lapsen synnyttäminen ja siitä taas annettiin synninpäästö nimenomaan sillä perusteella, että kyse oli ollut raiskauksesta, eikä äidin omasta ratkaisusta?
eeva häkkinen
04.09.09, 23:50
Oikeassa olet tietysti siinä, että kirkottaminen oli eri juttu kuin absolveeraus, vaikka aika samanlainen ajattelu siinä haiskahtaa. Anyways, yritin vastata tuohon kysymykseen "eikö miestä syytetty". Ihan varmasti syytettiin, hän ei vain selvinnyt synninpäästöllä. Vanhan maanlain mukaan nainen, joka tappoi raiskaajansa, selvisi jutusta syytteittä ("serves him right")
vBulletin® v3.8.11, Copyright ©2000-2024, vBulletin Solutions Inc.