PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Oskari Laine - Rasilainen


Willcox
21.08.09, 23:54
Min svärfar Oskari Laine, f.d rysk medborgare, född den 20 juli 1919
Födelseort: Kantola eller Kantokylä i Ingermanland finns i Kupanitsa region Volosova, Ingermanland.

Ankom till Sverige från Finland den 27/10 1944 (25år) senaste hemort utanför Sverige var Somerniemi, Finland

Fadern var jordbrukare Pietari Laine, sovjetrysk medborgare och moder Anna född Rasilainen. Han har inte varit gift. Inga barn i Finland vad vi vet.
Modern Anna Rasilainen härstammar Kupanitsa, tror jag.

Jag har fått hjälp att läsa mikrofilmer från Kupanitsa på Riksarkivet i Helsingfors, en kopia av Personalbuch 1927-37 (dvs. Kommunionsboken / Husförhörslängden). Oskari Laine eller hans familj finns inte där, tyvärr. Förmodligen hade Oskaris föräldrar alltså flyttat till en annan ort före 1927, alltså mellan 1919 - 1927.
Eftersom sista kända ort han bodde i Finland var Sommerniemi, hoppas jag att det kanske finns kyrkoböcker, folkbokföring där från 1927-1944 och att det går att få information om tex Oskaris hade syskon mm. Om det senare behövs kan jag komma över till Finland och leta i böckerna själv.

MVH

mail: lars.davidsson(at)utb.sandviken.se