PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Laihian Hahto/Kauppi/Peltoniemi/Krossi/Svarti


louise80
17.08.09, 21:54
Ajattelin täältä kysyä onko kukaan tutkinut, ennenkuin suuntaan Kirkkoherranvirastoon..

Eli Isän, Äidin äiti Jenny Matilda Arppe 1899 Laihialla -1988 Keuruulla

isä: Matti Hahto e. kauppi s.12.01.1871 Laihia, k. 26.07.1901 Laihia
äiti: Susanna Eliina Hahto e. Krossi s.20.12.1875 Laihia k. 21.07.1936 Laihia

Mikko s. 1895, Matti (Matias) s. 1897, Jenny s.1899 ja Femmi 1902 (kuoli 2kk iässä) ovat Susannan ensimmäisestä avioliitosta.

Matti Hahto e. kauppi VANHEMMAT:
isä: Hermanni Kauppi, e. Peltoniemi s.29.07.1941Laihia k. 11.09.1898 Laihia
äiti: Maria Iisakintytär Kauppi, e Peltoniemi, e Hahto
s.07.07.1843 Laihia, Kuoli leskenä Laihialla 11.11.1916
Susanna Eliina Hahto e. Krossi VANHEMMAT:

isä: Mikki Peltola e. Krossi s.11.01.1835 Laihia k.08.06.1913 Laihia
äiti: Anna Liisa Krossi, e. Svarti s.07.03.1837 Laihia, k.04.05.1911 Laihia

Nämä tiedot olen saanut Laihian kirkkoherran virastosta.
Tästä sitten pitäisi lähteä tutkimaan juuria taaksepäin, myös heidän sisarukset olisi tarkoitus tallentaa sukututkimukseeni.

Mutta ongelmana on nyt nuo hirviömäiset sukunimiliudat kaikkien henkilöiden perässä.. En osaa yhtään yhdistellä nimiä oiken vaikka olisi sama vuosiluku, kun sukunimet ei passaa ollenkaan.. Osaako joku auttaa?

Matti Lund
18.08.09, 10:03
Ajattelin täältä kysyä onko kukaan tutkinut, ennenkuin suuntaan Kirkkoherranvirastoon..

Eli Isän, Äidin äiti Jenny Matilda Arppe 1899 Laihialla -1988 Keuruulla

isä: Matti Hahto e. kauppi s.12.01.1871 Laihia, k. 26.07.1901 Laihia
äiti: Susanna Eliina Hahto e. Krossi s.20.12.1875 Laihia k. 21.07.1936 Laihia

Mikko s. 1895, Matti (Matias) s. 1897, Jenny s.1899 ja Femmi 1902 (kuoli 2kk iässä) ovat Susannan ensimmäisestä avioliitosta.

Matti Hahto e. kauppi VANHEMMAT:
isä: Hermanni Kauppi, e. Peltoniemi s.29.07.1941Laihia k. 11.09.1898 Laihia
äiti: Maria Iisakintytär Kauppi, e Peltoniemi, e Hahto
s.07.07.1843 Laihia, Kuoli leskenä Laihialla 11.11.1916
Susanna Eliina Hahto e. Krossi VANHEMMAT:

isä: Mikki Peltola e. Krossi s.11.01.1835 Laihia k.08.06.1913 Laihia
äiti: Anna Liisa Krossi, e. Svarti s.07.03.1837 Laihia, k.04.05.1911 Laihia

Nämä tiedot olen saanut Laihian kirkkoherran virastosta.
Tästä sitten pitäisi lähteä tutkimaan juuria taaksepäin, myös heidän sisarukset olisi tarkoitus tallentaa sukututkimukseeni.

Mutta ongelmana on nyt nuo hirviömäiset sukunimiliudat kaikkien henkilöiden perässä.. En osaa yhtään yhdistellä nimiä oiken vaikka olisi sama vuosiluku, kun sukunimet ei passaa ollenkaan.. Osaako joku auttaa?



Esiintyvät nimethän eivät luonnollisestikaan ole sukunimiä eli nimiä, jotka periytyisivät suoraan suvussa, vaan asuintalojen nimiä ja kuvastavat henkilöiden siirtymistä asuintalosta toiseen tai isossajaossa syntyneitä uudisnimiä kuten listassasi esiintyvä Peltola: Laihialla järjesteltiin sarat uusiksi vuonna 1905 ja siinä yhteydessä kymmenien tilojen asuintontti ja osa maista siirrettiin uusille paikoille, joiden paikkojen nimet annettiin taloille.

Toki näiden viittaamiesi henkilöiden sukujuuria on tutkittu ahkerasti. Ensinnäkin lähes kaikki Laihialle sijoittuvat esivanhemmat ilmenevät Aarre Alapotin selvityksistä, joita Aarre laati aikoinaan yli 40 vuoden ajan ja kortistoi samalla kaikki ennen vuotta 1800 syntyneet Laihian asukkaat kirkonkirjoista ja veroluetteloista. Harvassa ovat olleet yhtä mittavat ja monipuoliset ponnistukset, vaikka intohimoisia tutkijoita ei ole muualtakaan puuttunut.

Aarre Alapoti oli siis uria aukonut tutkija, vaikka ennen häntäkin näitä sukujuuria on jo yritetty kovasti selvittää, ja me muut olemme tulleet perässä.


Mitä meihin vielä elossaoleviin aktiivisiin tutkijoihin tulee, etsimme kovasti sitä tietoa, joka on vielä avointa tai löytämättä.

Kävin 80 -luvulla Etelä-Pohjanmaalla myös vierailuilla Alapotin tykönä Vaasan Suvilahdella, ja viimeisessä keskustelussamme kysyin hänen toiveitaan tutkimussuunnista ja mielipidettään siitä, mitä hän vielä erityisesti tutkisi, jos voimia olisi (Aarren voimat olivat siinä vaiheessa jo ehtyneet korkean iän takia), jolloin hän päivitteli sitä, ettei ehtinyt riittävästi selvittää laihialaisten sukujuuria Mustasaaressa. Alalaihiahan oli itse asiassa alunperin Mustasaaren kylä ja alalaihialaiset kävivät kirkossa Mustasaaressa, kunnes Laihialle perustettiin Juhana herttuan kirjeellä oma kappeli 1570 -luvulla.

Olen sitten yrittänyt kantaa oman korteni kekoon Alapotin toiveitten mukaisesti.

Yhtenä tuloksena tästä "kekoon kantamisesta" on tuorein pieni selvitykseni Eteläpohjalaiset Juuret -lehdessä, jonka ilmestymisilmoituksen näet tällä samalla Forumin sivulla vähän alempana, ja siinä mm. kuvaan kaikki tutkimusteni tuloksena tietooni tulleet esivanhemmat Mustasaaren Vikbyssä henkilölistasi alimmalla rivillä olevalle Anna Liisa Suortille eli Krossille. Selvitykseni käsittelee siis vanhempaa aikaa ja Sinua kiinnostavan sukuhaaran osalta se päättyy kohtaan, jossa kyselyysi liittyvän Anna Liisa Suortin vanhempien tiedot annetaan ja lopussa viitataan muutamiin heidän jälkeläistensä käyttämiin lisänimiin tämä Krossi mukaanlukien, joten Sinun pitäisi tunnistaa siitä helposti omat kohteesi.

Tämän Anna Liisan ja Mikki Krossin, eli myöhemmin Peltolan, kohdalta ovat myös eräät kosketuskohdat omiin juuriini ja olen keräillyt joistakin hänen jälkeläispolvistaan perhetauluja, joita voin Sinulle lähettää vertailtavaksi yksityisviestien kautta.

terv Matti Lund

louise80
18.08.09, 10:22
Kiitos Matti viestistä, otan mieluusti vastaan lisätietoutta asiasta. louise80.laura(*)gmail.com on sähköposti osoitteeni. Minulla on Laihialla otettuja valokuvia (kuvaamossa) olisi kiva yhdistää myös nimet ja kuvat. En ole varma ovatko kuvissa Jenny Arpen sukulaisia vai hänen miehensä Yrjö Arpen sukulaisia.
Tämä Jenny ja Yrjö Arppe ovat isän äitini vanhemmat.

Matti Lund
18.08.09, 10:34
Matti Hahto e. kauppi VANHEMMAT:
isä: Hermanni Kauppi, e. Peltoniemi s.29.07.1941Laihia k. 11.09.1898 Laihia
äiti: Maria Iisakintytär Kauppi, e Peltoniemi, e Hahto
s.07.07.1843 Laihia, Kuoli leskenä Laihialla 11.11.1916


Oheiseen perheeseen pikku korjaus, että Hermanni Eliaanpoika, alkuaan Potka Perälänkylästä, oli s. 29.04.1841. Saamasi tieto taitaa olla joillakin rippikirjasivuilla, mutta tämä on kasteluettelosta ja oikein esim. Laihian "Hiskissäkin".

Olen kerännyt jonkin verran tauluja Hermanninkin jälkeläisistä, mutta Laihialla asuvalla sukututkijalla Pentti Jokelalla on heistä melko täydellinen ja sangen luotettava kokoelma, josta ilmenevät myös kaikki Sinun mainitsemasi. Uskon, että saat suoraan häneltä paremmin täydennystä havittelemiisi tietoihin.

Mitä tulee Hermannin esipolviin, olen sivunnut myös niitä joiltakin osin useammassa selvityksessäni, ja minulla itsellänikin on niissä useampia kosketuskohtia.

Ja lisää on selvittelyn alla.

terv Matti Lund

Matti Lund
18.08.09, 11:41
Kiitos Matti viestistä, otan mieluusti vastaan lisätietoutta asiasta. louise80.laura(*)gmail.com on sähköposti osoitteeni. Minulla on Laihialla otettuja valokuvia (kuvaamossa) olisi kiva yhdistää myös nimet ja kuvat. En ole varma ovatko kuvissa Jenny Arpen sukulaisia vai hänen miehensä Yrjö Arpen sukulaisia.
Tämä Jenny ja Yrjö Arppe ovat isän äitini vanhemmat.


No, niinpä näyttää olevan, ja Sinulla on Pentin selvityksen mukaan kolme veljeäkin, tunnuksessasi näyttää olevan lyhenne syntymävuodestasi.

On hienoa saada näin nuorta verta tutkimuksen pariin, joten kovasti tervetuloa ja toivottavasti viihdyt pitempään harrastuksen parissa.

terv Matti

louise80
18.08.09, 11:50
Kiitos, tämä on mielenkiintoista tämä sukututkimus, olen alotellut tätä kymmenisen vuotta sitten jo :) Minulla olisi tarkoitus saada tämä tutkimukseni joskus kansien väliin asti.
Minun sukututkimukseni lähtöhenkilönä on poikani. Olen tutkinut mieheni ja omaa sukuani. esivanhempia ja heidän sisaruksiaan.. tässäkin on vielä paljon työsarkaa.

louise80
02.10.09, 16:44
Vielä etsin.. olen ihan pyörällä päästäni.. mikä noissa liudoissa on sukunumimä ja mitkä "tilanimiä" en tahdo päästä eteenpäin.:confused:

Matti Lund
02.10.09, 17:32
Vielä etsin.. olen ihan pyörällä päästäni.. mikä noissa liudoissa on sukunumimä ja mitkä "tilanimiä" en tahdo päästä eteenpäin.:confused:


Viittaan aikaisempaan viestiini näistä lisänimistä ja talonnimistä. Yrittänet tässä kiinnittää huomiosi aivan vääriin asioihin, ja täten harhautunet oikeilta jäljityspoluilta, jotka ovat koko ajan edessäsi tarjolla?

Kysymys ei siis todellisuudessa ole näistä nimistä, jos on vaikeuksia päästä jo näillä kohdin eteenpäin, vaan kyllä puute on ihan sukututkimuksen perusmenetelmän omaksumisessa ja orientoitumisongelmassa kirkonkirjojen tavanomaiseksi käyttämiseksi henkilötietojen poimintaan.

Näin rohkenen sanoa, jos tosiaan on niin, että Sinulla on vaikeuksia nyt esiintulleitten perheitten tietojen jäljittämisessä 1700 -ja 1800 -lukujen osalta. Näissä pääsee aivan perusmenetelmällä hyvin matalalla vaatimustasolla lähes vaikeuksitta 1600 - ja 1700 -lukujen vaihteeseen.

Tietojen saavuttaminen sitä aikaisemmalta aikakaudelta aikalaislähteistä on sitten jo vaativampaa edellyttäen hyvin sujuvaa vanhimpien verolähteitten ja tuomiokirjojen lukua väliin sangen heikkolaatuisilta mikrofilmirullilta.

Moni on kyllä valmiiksi selvitellyt näitä esiinottamiasi sukuhaaroja, kuten olen aikaisemmassa viestissäni viitannut, joten jos asioiden tutkiminen ei oikein luonnista, niin kyllä valmiita selvityksiä on saatavilla.

Moni on päässyt juuri näissä suvuissa helpolla eteenpäin siten, että on kerännyt tiedot Laihialla sen kirjastossa olevasta Alapotin arkistosta: Aarre Alapoti on kirjoittanut puhtaaksi merkintäkorteille ja liuskoille kaikki Laihian kirkonkirjat ennen vuotta 1801 ja lisäksi SAY -luettelot ja paljon muutakin aineistoa. Näin moni on tehnyt selvityksensä ilman, että osaa lainkaan poimia tietoja vähänkään vanhemmasta tekstistä. He ovat myös saattaneet saada käsiin vanhoja Alapotin selvityksiä, joista ovat kopioineet tiedot ja liittäneet omiin tauluihinsa. Sinun kannattaisi tutustua tähän mahdollisuuteen.

Tosin juuri joissakin näissä selvityksissä tahtoo olla myös väärinkäsityksistä johtuvia virheitä, koska tekijät ovat pelkästään umpimähkään kopioineet tietoja arvioimatta mitenkään niitä.

Sinun kannattaa seurata ja vaikka netistä hakea tilaisuuksia sukututkimuksen peruskursseista, ihan pikakursseistakin, jotta pääsisit jyvälle oikeaoppisesta perusetenemistavasta henkilötietojen poimimiseksi kirkonkirjoista. Niitä järjestettäneen tänäkin syksynä monin paikoin.

terveisin Matti Lund

louise80
02.10.09, 18:57
Kiitos Matti viestistä..
Ehkä olen hieman tyhmä kun en osaa etsiä tietoa minkä olet minulle seikkaperäisesti antanut: "viitannut" tai "ilmestymisilmoituksen näet tällä samalla Forumin sivulla vähän alempana" tai "Aarre Alapotin selvityksistä".

No täytynee jättää tämä haara vähän vähenmälle tutkiskelulle siksi aikaa jos vaikka joskus viisastuisin. Mainittakoon että Missään muissa haaroissa ei minulle ole tälläista tullut vastaan.

Matti Lund
02.10.09, 19:32
Kiitos Matti viestistä..
Ehkä olen hieman tyhmä kun en osaa etsiä tietoa minkä olet minulle seikkaperäisesti antanut: "viitannut" tai "ilmestymisilmoituksen näet tällä samalla Forumin sivulla vähän alempana" tai "Aarre Alapotin selvityksistä".

No täytynee jättää tämä haara vähän vähenmälle tutkiskelulle siksi aikaa jos vaikka joskus viisastuisin. Mainittakoon että Missään muissa haaroissa ei minulle ole tälläista tullut vastaan.

Hei,

Olen tutkinut melkein koko Pohjanmaan kirkonkirjoja Kemijärven ja Isojoen väliltä, Raippaluodon ja Töysän väliltä, ja jonkin verran muistakin maakunnista ja tullut siihen tulokseen, että Laihian kirkonkirjat ovat aivan sieltä luotettavimmasta ja ongelmattomimmasta päästä. Virheitä ja ongelmallisuuksia sieltäkin joskus tulee vastaan, mutta verrattuna esimerkiksi naapuriseurakuntien Ilmajoen ja Isonkyrön kirkonkirjojen sotkuihin, ongelmia on murto-osa niihin verrattuna ja siten Laihialla pääsee menestyksellisesti etenemään paljon alhaisemmalla vaativuustasolla kuin niissä.

1800 -luvun osalta Laihian kirjat ovat poikkeuksellisen selvät ja ongelmattomat, kun sen sijaan vastaavissa Lapuan kirjoissa törmää 1800 -luvun puolivälissäkin tuon tuostakin erilaisiin puutteisiin, vääriin viittauksiin, puuttuviin tietoihin ja aika karkeisiin virheisiin henkilötiedoissa. Jos Laihian kirjoissa olisi samalla tavalla virheitä kuin vaikkapa Lapualla tai Ylistarossa, ymmärtäisin tuntemustasi, että muissa kirjoissa et ole törmännyt vastaaviin vaikeuksiin, mutta Laihialla ei ole tällaisia vaikeuksia?

Yksi vaikea kohta on. Kun Jurvan kappeli perustettiin 1774, piti Jurvaan jääneet siirtää Jurvan omiin kirkonkirjoihin. Kävi kuitenkin niin onnettomasti, että Jurva sai iäkkään ja juopon papin, Wallenborgin, joka alusti Jurvan kirkonkirjat nähtävästi melkoisen päihtyneenä. Tässä kohtaa vaaditaan väliin enemmän kuin poiminnan perusmenetelmä, sillä mm. saman henkilön, joka löytyy siististi ja oikein Laihian kirjoista, syntymäaika heittää yleensä kuukausikaupalla ja monissa tapauksissa useilla vuosilla. Mutta on muita liitännäisiä tietoja, joiden perusteella henkilö voidaan lähes aina identifioida, vaikka Jurvan rippikirjan tieto on aika lailla pielessä.

terveisin Matti Lund

Ps. Turha on hohtimia heittää kaivoon, vaan kannattaa tutustua mm. Laihialla samoista suvuista tehtyihin selvityksiin.

Matti Lund
02.10.09, 21:09
Kiitos Matti viestistä..
Ehkä olen hieman tyhmä kun en osaa etsiä tietoa minkä olet minulle seikkaperäisesti antanut: "viitannut" tai "ilmestymisilmoituksen näet tällä samalla Forumin sivulla vähän alempana" tai "Aarre Alapotin selvityksistä".

No täytynee jättää tämä haara vähän vähenmälle tutkiskelulle siksi aikaa jos vaikka joskus viisastuisin. Mainittakoon että Missään muissa haaroissa ei minulle ole tälläista tullut vastaan.

Ei voi kuitata noin, että tyhmyydestä syyttää itseään. Ehkä nyt on uskon puutetta, josta on irrottauduttava.

Kysymys lienee neuvottomuudesta ja tottumattomuudesta uudenlaisessa tilanteessa, jota sukututkimus on vielä Sinulle.

Olet varmaan jossakin toisessa melkoisen toisentyyppisessä asiassa hyvin neuvokas, mutta et saa sitä vahvuutta hyödynnettyä juuri nyt tässä yhteydessä. Minä taas saatan olla siinä Sinun bravuurissasi yhtä avuton kuin Rolf Nevanlinna lapsen vaipan vaihdossa.

Kannattaa yrittää perehtyä paremmin tutkimustapoihin ja kun on paremmin tutustunut niihin, arvioida vasta sen jälkeen, ovatko omat taipumukset tätä vastaan vai tämän puolesta.

terv Matti Lund

louise80
26.03.10, 17:53
Availen tätä aihetta taas hieman.
Voisitko Matti kertoa minkä niminen "sukukirja"? se on mistä olet minut ja veljeni löytänyt? Ihan vain mielenkiinnosta koska meiltä ei kukaan ole kysynyt lupia sen paremmin kuin vanhemmiltanikaan. Yhteen sukukirjaan meiltä on kysytty tiedot. Itse olen 2 sukukirjassa.

"No, niinpä näyttää olevan, ja Sinulla on Pentin selvityksen mukaan kolme veljeäkin, tunnuksessasi näyttää olevan lyhenne syntymävuodestasi."

louise80
26.03.10, 18:12
Availen tätä aihetta taas hieman.
Voisitko Matti kertoa minkä niminen "sukukirja"? se on mistä olet minut ja veljeni löytänyt? Ihan vain mielenkiinnosta koska meiltä ei kukaan ole kysynyt lupia sen paremmin kuin vanhemmiltanikaan. Yhteen sukukirjaan meiltä on kysytty tiedot. Itse olen 2 sukukirjassa.

"No, niinpä näyttää olevan, ja Sinulla on Pentin selvityksen mukaan kolme veljeäkin, tunnuksessasi näyttää olevan lyhenne syntymävuodestasi."


Kuka tämä Pentti siis on?