PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Rothman


LÅS
10.08.09, 23:32
SLÄKTNAMNET ROTHMAN


LÄGET I SVERIGE
Med några få undantag har det visat sig att samtliga som bar namnet Rothman i Sverige år 1900 härstammar från en och samma stamfader. Prästen (komminister) i Rottne (idag Söraby) i Kronobergs län mellan 1620 och 1667 hette Jonae Sveno. Han hade tre söner, en blev advokat i Svea Hovrätt, en andre blev Sveriges första läkare och amiralitetsläkare i Karlskrona och den tredje blev kyrkoherde och fader till Linnés lärare Johan Rothman.

Ännu inte klarlagd, men troliga samband, finns med dem som härstammar från ett par tulltjänstemän vid namn Rothman i slutet av 1700-talet och dem som härstammar från skräddaren Andreas Rothman (ca 1730-1807) i Malmö.

Ett undantag är troligen en släkt som härstammar från trädgårdsmästaren i Risinge i Östergötland, Anders Rothman, f ca 1766. I mitten av 1800-talet tog en Göran Olsson (f 1853 i Kristianstad län och död 1918 på Lidingö utanför Stockholm) släktnamnet Rothman utan något samband med den äldre släkten Rothman.

Av de som enligt Sveriges Befolkning 1900 heter Rothman kan samtliga härledas till någon av ovanstående släkter, med släkten Rothman från Rottne som den till antalet helt dominerande. Ytterligare personer har påträffats som genom tiderna har burit namnet Rothman, med just denna stavning, men där släktnamnet utslocknat vid sekelskiftet 1900. (Namnet Rothman är vanligt i tysktalande länder och har därifrån spritt sig med någon enstaka invandring till Sverige under 1900-talet.)

LÄGET I FINLAND
Då Finland utgjorde den östra rikshalvan av Sverige under hela 150 år av utbredningen i Sverige av släkten Rothman från Rottne, är det troligt att några av släktens medlemmar också kom att vistas och bosätta sig i Finland. Jag önskar därför hjälp med att utreda släkten/släkterna Rothman i Finland.

Jag önskar därför upplysningar om alla Rothman i Finland före 1809 och gärna uppgifter om någon släktutredning redan finns gjord om någon släkt Rothman.

Med vänliga hälsningar
Lars-Åke
Malmö, Sverige

Henrik
11.08.09, 07:09
Hej!
Du kan börja med att söka i HisKi-databasen (http://hiski.genealogia.fi/hiski?se). Välj alla församlingar och sedan döpta, vigda eller begravda. Sök med efternamnet 'Rot*man' (stavningen Rotman förekommer också) på dels fadern/mannen och modern/hustrun. Du får en del träffar som du sedan kan forska vidarepå.
h. Henrik

LÅS
11.08.09, 10:27
Hej

Tack! Som ny användare av "historieboken" visste jag inte att det var så lätt att söka i alla församlingar. Jag börjar just upptäcka hur denna databas och Suku-forum används och hur de tekniskt fungerar.

Några namn kände jag igen. Vidare forskning får visa om de är identiska med sina namne i Sverige.

Troligen får jag senare anled ning att återkomma med fler mer detaljerade frågor.

MVH