PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : löjtnant Lars Malm, Fuila


eller
01.08.09, 00:16
Under 1720- och 30-talet bor "löjtnant Malm med sin fru" på Fuila (Fuglaby) i Pemar. De förekommer så som dopvittnen och även så när de själva får barn. Eftersom Lars Johan Ehrenmalm (Malm) förekommer på samma platser; den familjen bor på Saustila i Sagu, inom rimligt avstånd, så misstänkte jag att de kanske var bröder. Fuila är boställe för Åbo läns infanteriregemente och vid en kontroll i rullorna där, så finner jag att löjtnant Malm också heter Lars och förekommer som Lorentz, precis som Lars Johan. Alltså, tycker jag, kan de inte vara bröder även om det sägs i Lars meritförteckning 1719 att han också är född i Viborg, 28 år gammal och i tjänst i 10 år. Han skulle alltså vara 3 år yngre än Lars Johan.
Känner någon till denne Lars och hans fru ?
Mvh Leif R.

K.Salminen
01.08.09, 10:56
Hej, kan han vara den här:

Lewnhaupt 1921, 435.
Malm, Lars, f 1686 i Jämtland, volontär vid Åbo läns inf-reg 1708, förare därst, sergeant därst 1711; fänrik därst 20.8.1714, konf. 25.2.1717, lötjn därst 27.6.1718; avskedd 15.5.1750, död 10/1763. G.m. Lovisa von Kothen, d 1706, dr av majoren Mathias Christoffer von Kothen och Ebba Catarina Prytz.

Mvh

Kari Salminen


Under 1720- och 30-talet bor "löjtnant Malm med sin fru" på Fuila (Fuglaby) i Pemar. De förekommer så som dopvittnen och även så när de själva får barn. Eftersom Lars Johan Ehrenmalm (Malm) förekommer på samma platser; den familjen bor på Saustila i Sagu, inom rimligt avstånd, så misstänkte jag att de kanske var bröder. Fuila är boställe för Åbo läns infanteriregemente och vid en kontroll i rullorna där, så finner jag att löjtnant Malm också heter Lars och förekommer som Lorentz, precis som Lars Johan. Alltså, tycker jag, kan de inte vara bröder även om det sägs i Lars meritförteckning 1719 att han också är född i Viborg, 28 år gammal och i tjänst i 10 år. Han skulle alltså vara 3 år yngre än Lars Johan.
Känner någon till denne Lars och hans fru ?
Mvh Leif R.

eller
01.08.09, 21:33
Hej, kan han vara den här:

Lewnhaupt 1921, 435.
Malm, Lars, f 1686 i Jämtland, volontär vid Åbo läns inf-reg 1708, förare därst, sergeant därst 1711; fänrik därst 20.8.1714, konf. 25.2.1717, lötjn därst 27.6.1718; avskedd 15.5.1750, död 10/1763. G.m. Lovisa von Kothen, d 1706, dr av majoren Mathias Christoffer von Kothen och Ebba Catarina Prytz.

Tack för den komplicerande hjälpen Kari.
Vad betyder d 1706, skulle Lars vara gift redan 1706 ? Lovisa Catharina uppges, enl. Hiski, vara född 1692. Ebba Catharina finns noterad som flykting i Sverige som änka (major v Kothen avled i Riga 1701) med en flicka 1716.
Enligt meritförteckningen är Lorentz Malm då kommenderad till Norge.
1719 är han secondleutn. vid Nousis comp., men får inte löjtnants indelning förrän 1734.
Det vore ett sammanträffande om Fuila-Malm är från Jämtland, då hans granne i Meldola från 1727 just kommer från Jämtlands hästjägarkomp.
Det blir många nya uppgifter att kontrollera. Om det går ?
Mvh Leif R.

K.Salminen
06.08.09, 06:58
Lars, jag måste lite korrigera:
enligt Lewenhaupt (1921, 435):
lötjn Lars Malms f 1686 i Jämtland, död 10/1758, maka Lovisa Mathiasdr von Kothen dog år 1760, inte 1706 som jag skrev i förrä mejlen.
Sorry, mitt mistag!

mvh
Kari


Tack för den komplicerande hjälpen Kari.
Vad betyder d 1706, skulle Lars vara gift redan 1706 ? Lovisa Catharina uppges, enl. Hiski, vara född 1692. Ebba Catharina finns noterad som flykting i Sverige som änka (major v Kothen avled i Riga 1701) med en flicka 1716.
Enligt meritförteckningen är Lorentz Malm då kommenderad till Norge.
1719 är han secondleutn. vid Nousis comp., men får inte löjtnants indelning förrän 1734.
Det vore ett sammanträffande om Fuila-Malm är från Jämtland, då hans granne i Meldola från 1727 just kommer från Jämtlands hästjägarkomp.
Det blir många nya uppgifter att kontrollera. Om det går ?
Mvh Leif R.

TerhiA
06.08.09, 08:24
enligt Lewenhaupt (1921, 435):
lötjn Lars Malms f 1686 i Jämtland, död 10/1758, maka Lovisa Mathiasdr von Kothen dog år 1760, inte 1706 som jag skrev i förrä mejlen.


Vahto bgr:

Kuollut Haudattu Kylä Talo Henkilö Kuolinsyy vv kk vko pv
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/1ttzzh?fi+0596+haudatut+146) 13.10.1764 Auvais Lieutenanten Lars Malm
alkup - HAUPAIKKA: i k:an

eller
06.08.09, 13:47
Jag gjorde själv en kontroll i "Lewenhaupt" och noterade uppgifterna och ställde frågan om Lars födelseort under Jämtland på "anbytarforum" i Sverige utan att få något svar, trots att det finns god kunskap om militärfamiljer där på 1600-talet. Ännu osäkert om födelseort alltså.
Jag tackar Terhi för begravningsnotiserna från Vahto, Auvais. Noterar att
fru Malm där kallas Elisabeth, inte Lovisa.
Mvh Leif R.

Helena V.
06.08.09, 15:37
Hej Leif,

Du har säkert märkt att Katy Hedman Brännland i sin bok (Till minne av Maria Kristina Kraemer, Stockholm 2003, s. 30-31 - Källor: uppgifter om Olof Lind(e)gren och hans barn lämnade av Kristian Stockman, Helsingfors) skriver att maj. Mathias Christoffer von Kothen skulle ha gift 2:o med Margareta Fredriksdr von Kraemer ungefär 1690. Då skulle Lovisa Catharina ha varit Margaretas barn. Som du redan skrev, enligt Aminoff-Winberg, Flyktkommissionen 1716:
"4950 Ebba Catharina Preutz, Majors Enkefru f: 1."
Nb. Det finns också släkter "Preutz" i Finland, men majors enka och exact samma förnamn...

Margareta von Kraemer gifte sig (igen?) 2.11.1702 i Helsingfors (Hiski) med reg. kvartermester Olof Lind(e)gren. Margareta dog 1743 i Nastola, Nyby rsth och Olof 1718 i Jaakkola, Arrajoki, Nastola, som hade varit von Kothens ägo. De hade minst 5 barn.

Katy Hedman Brännland skrev i Anbytarforum om Margareta von Kraemer 2. & 3.12.2001.
---
Om Lars Johan Larsson Malm adlad Ehrenmalm (enbart på finska) i Helsingfors Universitetets matrikkel:
http://matrikkeli.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=4717

mvh,
Helena V.

K.Salminen
07.08.09, 07:13
Jag ger dig Lewenhaupts (1921) primärkällor gällande löjtn Lars Malm, så att du kan kontrollera L:s uppgifter därifrån:

1)Riksregistraturet
2) Riksens ständers kontors lönelikvidationer
3) Militärä meritförteckningar och meritlistor samt flottans meritlistor
4) Regementschefernas skrivelser

Så att bara börja jobba!

Kari Salminen





Jag gjorde själv en kontroll i "Lewenhaupt" och noterade uppgifterna och ställde frågan om Lars födelseort under Jämtland på "anbytarforum" i Sverige utan att få något svar, trots att det finns god kunskap om militärfamiljer där på 1600-talet. Ännu osäkert om födelseort alltså.
Jag tackar Terhi för begravningsnotiserna från Vahto, Auvais. Noterar att
fru Malm där kallas Elisabeth, inte Lovisa.
Mvh Leif R.

eller
07.08.09, 10:59
"Mathias Christoffer von Kothen skulle ha gift 2:o med Margareta Fredriksdr von Kraemer ungefär 1690. Då skulle Lovisa Catharina ha varit Margaretas barn. Som du redan skrev, enligt Aminoff-Winberg, Flyktkommissionen 1716:
"4950 Ebba Catharina Preutz, Majors Enkefru f: 1."
Nb. Det finns också släkter "Preutz" i Finland, men majors enka och exact samma förnamn...

Katy Hedman Brännland skrev i Anbytarforum om Margareta von Kraemer 2. & 3.12.2001."
---

Tack för upplysningar Helena! Angående Lovisa Catharina, skulle man ju annars tro att hon fått namn efter modern !
Nu kommer jag ut för långt på djupt vatten, min önskan är ju egentligen bara, att få en "bild" av löjtnanten Lars Malm, som under många år (under 1720- o 30-talen) är granne med min anfader Johan, vars liv jag försöker kartlägga.
Mvh Leif R.

eller
07.08.09, 11:10
Jag ger dig Lewenhaupts (1921) primärkällor gällande löjtn Lars Malm, så att du kan kontrollera L:s uppgifter därifrån:

1)Riksregistraturet
2) Riksens ständers kontors lönelikvidationer
3) Militärä meritförteckningar och meritlistor samt flottans meritlistor
4) Regementschefernas skrivelser

Så att bara börja jobba!

Kari Salminen

Tack för de upplysningarna Kari, jag har själv tillgång till Lewenhaupt och även tidigare denna vecka var jag på KrA och tittade i rullor och meritförteckningar, utan att finna nya uppgifter.
Men jag kommer att söka vidare, eftersom jag ändå är där så ofta.
Lewenhaupt har ofta förvirrande upplysningar och är inte alltid att lita på,
så det hade varit bra att få Lars verifierad i Jämtland.
Som jag nämnde till Helena, så är inte löjtnant Malm det viktigaste, bara en länk till min egen anfader Johan. Som granne är han intressant.
Mvh Leif R.