PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Orivesi Nyypyy (Nyby?)


AilaP
27.07.09, 23:31
Sukulaisteni tietojen mukaan tämän Nyypyy-haaran pitäisi olla Pajusten sukulaisia, mutta kukaan ei tiedä miten.

Koska tänäkään vuonna en näköjään pääse Oriveden alkuperäisten kirjojen ääreen, on pakko kääntyä listalaisten puoleen, koska asia kiinnostaa minua kovasti.

Yhteys Nyypyy-sukuun voi olla tämän Akselin tai hänen jommankumman vaimonsa kautta.

Tässä tietoni, kunpa jollakin olisi tietoa, jolla pääsisin SSHY:n aarteisiin kiinni, eli haen allamainittujen henkilöiden vanhempia. Syntymäajat ja- paikat ovat peräisin Oriveden kirkkoherranvirastosta.

Axel Hermanninpka Nyypyy s. 31.8.1881 Orivesi, k. Orivesi Holma
1. pso Minna Hermannintr s. 5.1.1881 Orivesi, k. 1910 Orivesi
2. pso Ida Matintr Savijärvi, s. 11.9.1877 Orivesi, k. Orivesi Holma

Olisin kovin kiitollinen mahdollisista lisätiedoista.

AilaP

Tapani Kovalaine
28.07.09, 07:14
Hellyttävä lause kysyjän viestistä:
Koska tänäkään vuonna en näköjään pääse Oriveden alkuperäisten kirjojen ääreen, on pakko kääntyä listalaisten puoleen, koska asia kiinnostaa minua kovasti.

Mikäli tuollainen on tilanne, kannattaa tehdä netin parissa ennakkohommia tulevaa arkistokäyntiä varten, vaikkapa seuraavasti:

1. Oriveden vuoden 1880 henkikirja löytyy netistä ja katsotaan digikuva 5640 ja siinähän on Nybyn torpan asukkaat. On Herman Nyypyy ja hän on syntynyt 1836 ja on hänen lapsensa ja vanhempansa ja hänen toinen vaimonsakin eli Anna, s. 1847. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=454248

2. Katsotaan SSHY:n digikuvaa 94 Oriveden kuolleista ja huomataan, että Nybyn torpparin ensimmäinen puoliso Kristina Karolina kuoli 6.1.1878. http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/orivesi/kuolleet_1845-1884_tk155/94.htm

3. Katsotaan digikuvaa 90 Oriveden rk 1853-1859 ja huomataan, että Nyypyyn torppari Herman Johansson asui Säynäjoella Perkkiön torpassa vielä vuonna 1859 vanhempineen ja perheineen. http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/orivesi/rippikirja_1853-1859_tk152-153/90.htm

4. Kuvitellaan, että Axel oli edellä mainittujen Herman Nyypyyn ja Annan poika...

blue-eyed
28.07.09, 09:59
Jos AilaP kysyy hellyttävästi niin kyllä Tapani Kovalaine osaa vastata vähintäänkin yhtä hellyttävästi :)

Mielenkiintoinen tieto Ailalla, että Pajusten sukua löytyisi myös Orivedeltä. Olen Ailan viestittelyä Längelmäen Pajusista lukenut monet kerrat, mutta en ole tohtinut ryhtyä juttusille, johtuen siitä, että omat tutkimukseni näiltä seuduilta ovat kovin hatarat. Tapanin synnyinseuduilla olenkin jo vahvemmalla maaperällä :D:

Kävin pari viikkoa sitten kuvaamassa hautakiviä Oriveden hautausmaalla ja räiskin kuvia ihan summamutikassa, koska sukutaulujen selaaminen yksin oli liian aikaavievää. Sattumalta kameraani on tullut kuva myös nyt po. olevasta Nyybyyn perheestä. Yritän liittää kuvan tähän, jos se ei ole sallittua, niin forumin ylläpito poistakoon sen.

Syy, miksi minä siellä Orivedellä kävin ei ole Pajuset (mieheni isän suku), vaan mieheni äidinäidin suku Virtaset, veljeni vaimon suku Tuomiset ja toisen veljeni pojanvaimon suku Lahtiset.

Olisi tosiaan mielenkiintoista löytää yhteys Längelmäen Pajusten ja Oriveden Nyybyyn välille. Yllätyksekseni sain tältä forumilta jo keväällä tietoa, että mieheni juuret johtavatkin Längelmäeltä Jämsään, josta löytyvät myös mieheni äidinisän (Niemiset, Heidelbergit ym.) esi-isät.

Tapanille taas kerran kiitokset sukututkimuksen saloihin perehdyttämisestä.

Aurinkoisin terveisin Ailan kanssa melkein kaima Arla, liekö olemme sukulaisia? Tapanin kanssa sukulaisuus on jo todistettu:p:

AilaP
28.07.09, 10:35
Tapani,

Hienoa, että hellytin sinut vastaukseen, joka ehkä sisältää ongelman ratkaisun.

Isoisäni isällä Kallella (s. 17.10.1851 Orivesi Kokkila Pajula torppa) oli sisko Anna s. 1.10.1847. Mielelläni kuvittelen ennenkuin saan asian varmistetuksi, että tämä Anna olisi Hermannin toinen vaimo. Yhtä mielelläni kuvittelen, että Akseli olisi heidän poikansa. Vautsi!

Arla,

Kaunis kiitos kuvasta.

Tuo yllämainittu Kalle Pajunen muutti Orivedeltä Längelmäelle v. 1870 naimisiin Maria Matilda Emmanuelintyttären (Ahvenjärvi). Maria kuoli jo 1874 ja heidän kaksi lastaan kuolivat pieninä. Kallen toinen puoliso oli Amanda Fredrika Emmanuelintr Mäkinen, s. 16.4.1848 Längelmäen Vilkkilässä. Heillä oli seitsemän lasta, yksi heistä isoisäni Väinö, s. 1886.

Kalle Juhonpojan isä Juho Tanelinpoika (Johan Danielsson) oli Oriveden rippikirjojen mukaan syntynyt Längelmäellä. Tämän tutkiminen minulla on vasta alussa, mutta Tapanin vastaus antoi uutta potkua asiaan.

Minunkin tietoni Längelmäestä ja Orivedestä ovat toistaiseksi aika hataria, mutta eiköhän tämä tästä.

Terv.
Aila

AilaP
28.07.09, 10:48
Haluan vielä kiittää Tapania siitäkin, että hän muistutti minua henkikirjojen olemassaolosta. Minulta ne tuntuvat aina "unohtuvan".

Aila

Rajaseutulainen
28.07.09, 14:17
Oriveden rippikirjat 1860-1898 tulevat SSHY:n sivuille, kunhan Ruoveden porukkamme mikrokorttispesialisti palaa kesälomaltaan. Allekirjoittanutta saa "syyttää" muun muassa Oriveden ja Eräjärven rullien skannauksesta sekä Eräjärven korttien rippikirjojen taloluetteloista, jotka viimemainitut tulivatkin SSHY:n sivuille noin viikko sitten. Noihin 1860 alkaviin Oriveden rippikirjoihin teen myös taloluettelot eniten porukastamme Oriveden seutua tutkineena. Omissa juurissani iäiäi on Oriveden Höyteen Salosta ja kauempana muissa esipolvieni ketjuissa löytyy myös Eräjärveä ja Längelmäkeä. Lisäksi sisareni mies kuuluu Gummerus-sukuun ja olen täydennellyt hänenkin esipolviaan Orivedellä ja Längelmäellä. Ja muitakin olen Oriveden seudun juurien etsinnässä autellut, Arla ainakin tunnistaa... Valitettavasti tähän Nyypyyn sukuun en ole tutkimuksissani törmännyt.

Terveisin
Ari Kaitajärvi

blue-eyed
28.07.09, 15:34
Moro Ari!

Ajattelinkin jo, että pyydän Ailaa kääntymään Sinun puoleesi, mutta hyvä kun tunnustauduit itse Oriveden suureksi guruksi. Sinä siis porukoinesi olet ollut asialla, jotta olen päässyt ihan itse noita rippikirjoja selaamaan. Suuret kiitokset siitä ja myös siitä, kun aikoinasi olet tehnyt suuren työn käydessäsi puolestani siellä itse pääkallonpaikalla eli kirkolla tutkimassa minulle mieheni ym. omaisteni sukujuuria. Pyörähdin siis tänä kesänä jo toisen kerran siellä Oriveden hautausmaalla. Kolmas kertakin on ihan pakko käydä, koska kotona huomasin, että yhden pitäjänsuutarin hautaa en kuvannut, koska ajattelin, ettei HÄN voi sukuun kuulua ruotsalaisen nimensä vuoksi. Kotona sitten tarkastelin tiedostojani ja niinhän tuo olisi vain ollutkin mieheni yhden esiäidin aviomies nro 2. Varmaan siinä haudassa on myös tämä esiäitikin. Muistan sieluni silmillä millainen hautamuistomerkki on, mutta kuvaa ei tullut otettua.

Minusta Oriveden kirkon seutu ja koko kaupunki on niin sympaattinen. Nyt, kun olen siellä itsekseni viettänyt muutaman tunnin, niin on kuin olisin päässyt hivenen verran lähemmäksi ihmistuntemuksessa, ainakin tiedän, millaisesta "maaperästä" näiden läheisteni geenit ovat peräisin. :):D:

Terkuin Arla

AilaP
30.07.09, 21:31
Ari,

Paljon kiitoksia jo tehdystä suuresta työstä. Jään innolla odottamaan tulevia skannauksia. Samalla myös kaikille Suomen skannaajille kiitokset suurtyöstä! Sanat eivät riitä kuvaamaan kiitollisuutta.

Aila

Rajaseutulainen
31.07.09, 06:37
En minä nyt sentään mikään Oriveden guru ole :eek:, mutta ehkä jollain lailla harjaantunut Oriveden kirjoihinkin. Parhaiten toki tunnen Kurun, Virtain ja Ruoveden.

Oriveden hautausmaalla tulee käytyä joka kerran kun käyn Orivedellä. Vähän olen siellä kuvannutkin, vaan en järjestelmällisesti. Eri paikassa Oriveden keskustassa olevan Leprasairaalan hautausmaan laatat olen kaikki kuvannut kuten myös Kurun, Virtain ja Ruoveden kaikki hautamuistomerkit ennenkuin skannausprojektimme vetäjä "käski" minut pari vuotta sitten tähän nyt päättymässä olevaan projektiin.

Eli Arlalle ja Ailalle kiitos kannustuksesta. Syyskuusta alkaen on odotettavissa loput Oriveden rippi- ja historiakirjat SSHY:n sivuille.
t. Ari

Päivi V.
02.08.09, 19:55
Hei Aila,

Oriveden kastekirjasta:

Axelin s. 31.8.1881 isä on Holman torppari Herman Nyby ja äiti Anna Johansdr.

1. plso Wilhelminan s. 5.1.1881 isä Kokkilan Muhujärven inh. Herman Lenanpoika , äiti Karolina Abrahamintytär

2. plso Idan s. 11.9.1877 isä Porvolan Alasen Savijärven torppari Matti Juhonpoika , äiti Alexandra Maria Heikintytär

Oriveden rippikirja 1880-1889
s. 99 Holma Nyby

Torppari Herman Johansson s. 15.5.1836 Orivesi k.23.5.1882
vaimo Anna Johansdr. s. 1.10.1847
poika Johan Gustaf s. 15.12.1859
tytär Gustafva Karolina s. 12.2.1863
poika Oskar s. 1.12.1865
tytär Fanny s. 29.6.1879
poika Axel s. 31.8.1881

Vaimon Anna Juhontyttären toinen puoliso Hermanin kuoleman jälkeen on
Johan Gustaf Emanuelinpoika Salminen Längelmäeltä s. 2.3.1850, heidät oli kuulutettu 12.10.1883.
Heille merkitty lapset:
Johanna s. 11.9.1884
Henrik s. 16,12,1887

Jos sinulla on jatkokysymyksiä, koetan auttaa, sillä minulla on mikrofilmit Oriveden rippikirjoista ja historiakirjoista kotona.

Terveisin
Päivi V.

AilaP
02.08.09, 20:05
SUURKIITOS PÄIVI,

Tietosi vahvisti, että tuo Anna oli isoisäni täti! Kylläpä ilahduin hakemistasi tiedoista!

Ehdin jo lähettää Oriveden kirkkoherranvirastoon kyselyn, mutta ties kuinka kauan sitä olisi pitänyt odottaa.

Tästä on hyvä jatkaa. Tosi hyvä!

Terv.
Aila

blue-eyed
02.08.09, 22:26
Minäkin yritin tutkia tuota Herman Juhonpoikaa s.15.5.1846 Orivesi rippikirjasta
SSHY Orivesi , Rippikirja, 1853-1859 TK152-153 Kuva 90, mutta koska en ole niin harjaantunut rippikirjojen lukija kuin Päivi, Ari ja muut, niin sain aikaiseksi vain tällaisen "siansaksan":

Minusta Hermannin ensimmäinen puoliso olisi ollut Kristiina Karoliina Kustaantytär s. 15.5.1836 Orivesi k. 6.1.1878 Orivesi

Hermannin ja Kristiinan lapsia
Frit??? Hermanninpoika s. 3.1.1858 Orivesi k. 10.3.1862 Orivesi
Juho Kustaa Hermanninpoika s. 15.12.1859 Orivesi
Herman Hermanninpoika s. 22.12.1861 Orivesi k. 7.1862 Orivesi

Hermannin toinen puoliso Anna Juhontytär s. 10.1847 Orivesi
ja heillä lapsi Akseli Hermanninpoika Nyybyy s. 31.8.1881 Orivesi k. 2.1962 Orivesi Holma (Arvaus aiemman keskustelun perusteella)

Voisiko Päivin mainitsemat Annan lapset
poika Johan Gustaf s. 15.12.1859
tytär Gustafva Karolina s. 12.2.1863
poika Oskar s. 1.12.1865
olla ensimmäisen vaimon Kristiina Karoliinan lapsia? Sillä Anna olisi ollut vasta 12-vuotias Johan Gustafin syntyessä!

Herman Juhonpojan isäksi olen saanut saman rippikirjan mukaan Juho Iisakinpojan s. 20.12.1801 Orivesi oli torppari Säynäjoki Perkiö puoliso Stiina Jaakontytär s. 22.7.1811 Orivesi

Hermannin toisen puolison Anna Juhontyttären isä on Juho Tanelinpoika Längelmäeltä, mutta koska Längelmäen rippikirjoja ei ole netissä en pystynyt häntä helposti selvittämään. Hiskistä löytyy Längelmäeltä vain tällainen

Längelmäki - kastetut
Isän etunimi: DANIEL => Daniel
Lapsen etunimi: JUHO => JohanSyntynyt Kastettu Kylä Talo Isä Äiti Lapsi
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/1tf4q3?fi+0315+kastetut+4017)5.5.1806 6.5.1806 Västilä Sold: Dan: Väst Maria Jör:d: Johannes (tv.)
1 tapahtumaa löytyi.


Yritin jopa Tapanin neuvomia henkikirjoakin tutkia, mutta....


Saakohan tästä nyt kukaan mitään tolkkua??


Terkuin Arla

Päivi V.
03.08.09, 01:13
Hei Arla,

Oriveden rippikirjassa 1853-59 Säynäjoen Perkiössä on Herman Johansson, mutta syntymäaika on 15.5.1836 (ei siis 1846).
Christina Carolina Kustaantytär näyttäisi olevan vaimona ja hänellä sama syntymäaika 15.5.1836 kuin miehellään.

Heidän ensimmäisen lapsensa nimi on rippikirjassa Frithiof s. 3.1.1858.

En sanonut, että 1858-1865 syntyneet lapset olisivat Annan lapsia. Eivät tietenkään voikaan olla Annan iän ottaen huomioon. Heidät vain on rippikirjassa mainittu Hermannin ja Annan alapuolella merkinnöillä sn ja dr.

t. Päivi

AilaP
03.08.09, 12:15
Hei

Hermannin eka vaimo Kristiina Karoliina Kustaantr on syntynyt 26.9.1834 Orivesi Suomasema Kuoppo (Orivesi Syntyneet ja Kastetut).

SSHY:ssä rippikirjat päättyvät pahimmoilleen, koska just seuraavasti rk:sta tod.näk. selviäisi, milloin Hermanni ja Kristiina ovat muuttaneet Perkiöstä Holman Nybyhyn. Se olisi mukava tieto, mikäli Päivi viitsit vielä vilkaista.

Aika hauska löytö oli -vaikka minulla onkin vielä hyvin vähän Längelmäkisiä - että löysin just Annan toisen puolison Juho Kustaa Emanuelinpojan ja hänen vanhempansa pienestä Pajus-tiedostostani, sillä tämän Juho Salmisen sisko Amanda Fredrika, s. 16.4.1848 Längelmäki, on isoisäni äiti! Ja Anna isoisäni täti. Nyt täytyy kyllä ottaa kynä ja paperia, ja piirtää, miten nämä sukulaisuussuhteet oikein menevät.

Aila

Päivi V.
03.08.09, 15:43
Hei Aila,

Oriveden rippikirjan 1870-79 mukaan Herman Johansson ja Kristina Karolia Gustavsdr. lapsineen ovat muuttaneet Säynäjoen Perkiön torpasta (rippikirjan sivu 685) v. 1873 rippikirjan sivulle 91. Tässä rippikirjassa kylät ovat aakkosjärjestyksessä, mutta olen hukannut tai sekoittanut väärään paikkaan pari kolme alkupään mikrokorttia, joten en pysty näkemään heidän tulomerkintäänsä Holmaan. Mikrokorttini alkavat rippikirjan sivulta 123 ja siinä on Höydes.

t. Päivi V.

Rotta
03.08.09, 16:25
Hei Aila,

Oriveden rippikirjan 1870-79 mukaan Herman Johansson ja Kristina Karolia Gustavsdr. lapsineen ovat muuttaneet Säynäjoen Perkiön torpasta (rippikirjan sivu 685) v. 1873 rippikirjan sivulle 91. Tässä rippikirjassa kylät ovat aakkosjärjestyksessä, mutta olen hukannut tai sekoittanut väärään paikkaan pari kolme alkupään mikrokorttia, joten en pysty näkemään heidän tulomerkintäänsä Holmaan. Mikrokorttini alkavat rippikirjan sivulta 123 ja siinä on Höydes.

t. Päivi V.

Moi

He tulivat sivulta 685/1874, joka oli tuo em. Perkiön torppa. Sitä ennen he löytyvät vanhasta rippikirjasta s. 99.

Make

AilaP
03.08.09, 21:24
Hei kaikille,

Nyt taidan pystyä odottamaan nettiin tulevia Oriveden rippikirjoja, olen niin paljon edistynyt tänään viettäessäni koko päivän rippikirjojen lukemiseen.

Lisään sen verran, että puheenaolevan Anna Juhontyttären isänisä oli sotilas, myöhemmin torppari Daniel Väst, joka oli Oriveden rippikirjojen mukaan syntynyt 10.3.1775 (paikasta ei merkintää). Kuka liekään, Väst lisänimi voisi tulla Längelmäen Västilän kylästä, jossa lapset ovat syntyneet. Orivedellä perhe on ollut torppareina 1800-luvun alkupuolelta (RK 472/1809-1814). HisKistä ei löydy yhtään sopivaa syntynyttä Tanelia, ainakaan Längelmäeltä tai Orivedeltä. Mutta Taneli onkin jo toinen juttu, menee vähän otsikosta sivuun. Ehkäpä hänkin jonakin päivänä löytyy.

Sydämelliset kiitokseni kaikille teille vastanneille tähänastisista tutkimuksista. Kuvittelin, etten pysty Hämeestä saamaan mitään irti (päätutkimusalueeni on ollut pohjoinen Keski-Suomi), mutta kyllähän tämä tästä. Ja jos nyt joku tietää (ruotu?)sotilaista Längelmäellä, niin olisi hienoa saada jokin vinkki, mihin lähteä.

Tekisi mieli lisätä yksi rippikirjan tekstiä koskeva kysymys, mutta sekin menee otsikon ohi. Taidanpa aloittaa siitä ihan oman ketjun, joskus myöhemmin.

Hämeestä ja isän esivanhemmista uudelleen innostunut,
Aila

Rotta
04.08.09, 12:45
Hei kaikille,

Nyt taidan pystyä odottamaan nettiin tulevia Oriveden rippikirjoja, olen niin paljon edistynyt tänään viettäessäni koko päivän rippikirjojen lukemiseen.

Lisään sen verran, että puheenaolevan Anna Juhontyttären isänisä oli sotilas, myöhemmin torppari Daniel Väst, joka oli Oriveden rippikirjojen mukaan syntynyt 10.3.1775 (paikasta ei merkintää). Kuka liekään, Väst lisänimi voisi tulla Längelmäen Västilän kylästä, jossa lapset ovat syntyneet. Orivedellä perhe on ollut torppareina 1800-luvun alkupuolelta (RK 472/1809-1814). HisKistä ei löydy yhtään sopivaa syntynyttä Tanelia, ainakaan Längelmäeltä tai Orivedeltä. Mutta Taneli onkin jo toinen juttu, menee vähän otsikosta sivuun. Ehkäpä hänkin jonakin päivänä löytyy.

Sydämelliset kiitokseni kaikille teille vastanneille tähänastisista tutkimuksista. Kuvittelin, etten pysty Hämeestä saamaan mitään irti (päätutkimusalueeni on ollut pohjoinen Keski-Suomi), mutta kyllähän tämä tästä. Ja jos nyt joku tietää (ruotu?)sotilaista Längelmäellä, niin olisi hienoa saada jokin vinkki, mihin lähteä.

Tekisi mieli lisätä yksi rippikirjan tekstiä koskeva kysymys, mutta sekin menee otsikon ohi. Taidanpa aloittaa siitä ihan oman ketjun, joskus myöhemmin.

Hämeestä ja isän esivanhemmista uudelleen innostunut,
Aila

14.7.1775 16.7.1775 Päskylä Tp: Anders Ersson Maria Knuts dr Daniel

Rippikirjassa 1779-83 syntymäaika on muuttunut muotoon 14.3, joka on sitten Västilän sotilaan Daniel Wäst'in syntymäaika. Hänen vaimonsa Marian syntymäaika on rippikirjassa 11.5.1764. Daniel on lähtenyt 1790-luvulla rippikirjan merkintöjen mukaan Orivedelle, josta lienee palannut takaisin Längelmäelle. Hänen vanhempiensa syntymäajat (rippikirjan mukaan ) ovat:
Anders Ersson 7.1.1741 ja Maria Cnutsdotter 15.6.1742, joten

6.11.1741 7.11.1741 Päskylä Erick Simonss: Brita Jörensd:r Andreas
15.6.1742 16.6.1742 Einola Knut Grelss: Caisa Thomasdr Maria
ovat aika hyviä vaihtoehtoja, kun vihityistä löytyy:

12.10.1766 Päskylä Tp. Anders Eriks:s Bde Dr. Maria Cnuts dr Einola

Danielin perhe on merkitty asuneeksi Västilässä ja merkitty muuttaneeksi rippikirjassa 1807-12 (s. 186), mutta paikkaa ei mainita. Nähtävästi he muuttivat Orivedelle.

Make

Rajaseutulainen
05.08.09, 14:55
Tähän Perkiön torpan väkeen liittyen kuriositeettina mainittakoon, että toistaiseksi vain SSHY:n jäsensivuilla näkyvissä skannaamissani perukirja- ym. asiakirjoissa on alla olevassa linkissä näkyvä Perkiön torpankontrahti.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=10238&pnum=10
Näihin asiakirjoihin on skannausprojektimme pomo tehnyt erittäin hyvän ellei täydellisen hakemiston:)

Ari K.

AilaP
05.08.09, 20:01
Make,

Vautsi!!! Sydämelliset kiitokset. Olisipa minullakin Längelmäen rippikirjat (joita kuitenkaan tuskin osaisin noin aikaiselta ajalta lukea). Hienoa, että viitsit hakea. Arvostan sitä todella.

Ari K,

Ei tuo dokumentti ole pelkästään kuriositeetti vaan hyvin informatiivinen asiakirja ja jälkeläisille erittäin arvokas. Kiitos, että kerroit siitä. Kiitos myös pomolle.

Aila

Rotta
06.08.09, 04:20
Eipä kestä, olin muutenkin juuri tutkimassa Längelmäkeä (Iso-Attilan ja Tunkelon rustholleja), joten tuo meni siinä sivussa.

Make