PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukututkimus kysely; sukututkimuksen merkitys


Mikko-
27.07.09, 22:44
Sukututkimuksen merkitys

Sukututkimus on sukulaisuussuhteiden selvittämistä, sekä sosiaali- ja henkilöhistorian tutkimusta. Sukututkimus on historian tutkimuksen yksi erikoishaara, joka tutkii ihmisten polveutumista ja heidän sukulaisuussuhteita, sekä tutkimukseen liittyvien henkilöiden elämänkulkua syntymästä aina kuolemaan asti.

Mutta miten Sinä kiinnostuit tästä mielenkiintoisesta historian erikoishaarasta ja minkä vuoksi ylipäätäsi teet koko sukututkimusta?

Pyytäisin vastauksia seuraaviin kysymyksiin sukututkijoilta:

1) Minkä ikäinen sukututkimuksen harrastaja olet? Kuinka paljon on mielestäsi sukututkijoiden keski-ikä?

2) Milloin ja mistä sait innostuksesi ja kiinnostuksesi sukututkimusta kohtaan?

3) Onko sukututkimuksellasi tietty päämäärä tai tavoite ja miksi ylipäätäsi teet sukututkimusta?

4) Oletko aktiivinen sukusi toiminnassa, esim. sukuseurassa tai – yhdistyksessä?

5) Julkaisetko sukututkimusta millään tavalla?

6) Mitä sukututkimus antaa tai antoi Sinulle?

7) Jos kerrot olevasi sukututkija, miten Sinuun suhtaudutaan ja arvostetaanko työtäsi suvun keskuudessa?


Mikko

Seppo T.
27.07.09, 23:43
Voisin vastata näihin kysymyksiin, mutta kerro ensin, miksi kysyt, ja mihin käytät vastauksia? Se ei vaikuta vastauksiini millään tavalla, mutta kysymyksesi laittavat ajattelemaaan, että jotain toistaiseksi tuntematonta tarkoitusta varten kysyt.

Seppo T.

Mikko-
28.07.09, 01:15
Kyselyllä ei varsinaista "tieteellisen tutkimuksen" merkitystä ole, vaan haluaisin tehdä pienen yhteenvedon sukututkimuksesta kiinnostuneista ja sitä harrastavista.

Itse olen todella nuori sukututkija, jonka vuoksi joudun vastaamaan näihin kysymyksiin monesti. Ihmettelyn aihetta herättää myös sukututkimuksen merkitys.

Lähinnä sukuni ajatteli sukututkimuksesta, että kerään vain nimi- ja numerotietoja tietokoneelle ja jne. Todellisuus avautui heille, kerroin julkaisevani kirjan. Mm. Äidilleni konkretisoitui mitä sukututkimus todella on.

Haluaisinkin nyt tietää mitä muut ajattelevat sukututkimuksesta.

Eli en usko, että vastaamisesta aiheutuu kenellekään haittaa tai huonoa huomiota, mutta voihan senkin kokea erilailla, mm. epämiellyttävänä kuten sukututkimuksenkin tuomat "paljastukset".

Mikko

Sariainen
28.07.09, 09:52
Kyselyllä ei varsinaista "tieteellisen tutkimuksen" merkitystä ole, vaan haluaisin tehdä pienen yhteenvedon sukututkimuksesta kiinnostuneista ja sitä harrastavista.

Itse olen todella nuori sukututkija, jonka vuoksi joudun vastaamaan näihin kysymyksiin monesti. Ihmettelyn aihetta herättää myös sukututkimuksen merkitys.

Lähinnä sukuni ajatteli sukututkimuksesta, että kerään vain nimi- ja numerotietoja tietokoneelle ja jne. Todellisuus avautui heille, kerroin julkaisevani kirjan. Mm. Äidilleni konkretisoitui mitä sukututkimus todella on.

Haluaisinkin nyt tietää mitä muut ajattelevat sukututkimuksesta.

Eli en usko, että vastaamisesta aiheutuu kenellekään haittaa tai huonoa huomiota, mutta voihan senkin kokea erilailla, mm. epämiellyttävänä kuten sukututkimuksenkin tuomat "paljastukset".

Mikko
Hei Mikko !
Harmi kun ensimmäinen vastaukseni meni taivaan tuuliin yhteyden katkettua... . :( yritän muistella mitä siihen kirjoitin.... mutta ?!?!

Kaikkien ihmisten olisi hyvä tehdä sukututkimusta. Suku on enemmän kuin perhe, serkut ja isovanhemmat. "Jos ihminen ei tunne menneisyyttä, ei hän ymmärrä nykyisyyttä tai sen enempää tulevaisuutta". Mielestäni on ihme, että kukaan esivanhemmistamme selvisi hengissä sen ajan oloissa. Tai että me olemme nyt olemassa. Se kuva minulle ainakin tuli sukukirjoja tehdessäni. :eek:
Sukututkijoiden keski-ikää lienee turha tutkia. Meitä on kaiken ikäisiä nuorista vanhoihin, aivan niinkuin suvuissakin on ihmisiä. Sukututkimus kuuluu kaikille suvusta kiinnostuneille. Itsekin aloitin parikumppisena ja 30 vuotta on mennyt ettei ole edes huomannut.
Minä aloin aikoinaan tutkia periytyvän sairauden syytä. Sittemmin on "se syy" hieman laajentunut. Sitä ennen en ollut kuullutkaan sanaa sukututkimus.
Mielestäni ei pitäisi laatia aikarajoja ja laittaa loppumisen päivämäärää. Sitä saa siirtää koko ajan ja se voi vain hankaloittaa tulosten löytymistä. Sukututkimus on mielestäni omanlaistaan taidetta. Tutkii rennolla otteella ja on iloinen jokaisesta uudesta löydöstä. Sukututkimustuloksia ei väkisin synnytetä. Ja yhtäkkiä sitten putkahtaa mielleyhtymiä pienistä tiedon murusista ja löydät juuri oikeille lähteille. Ja toteat että tuossa se nyt on enkä äsken huomannut.
Olen ollut perustamassa sukuseuraa, mutta nykyisin en ole yhtä aktiivinen. Olen julkaissut kaksi sukukirjaa.
Vielä kysyt mtä se antaa. Paljon. Mikä muuu voi olal näitä kaikkiä yhtä aikaa: jännittävää, mielenkiintoista, raivostuttavaa, surullista, iloista, sekavaa ja niin kuitenkin niin selvää. :D:

Minä olen aina kertonut ja saanut positiivisen vastaaoton. Olen myös oikaissut joillakin olleita vääriä kuvia sukututkimuksesta, niine ainaisine "hevosvarkaineen, jotka olen ampunut heti alas puusta".
Myös minulle sanoi eräs "täti ihmii" sukututkimuksen olevan numeroiden ja nimien keräämistä. Hänellä kun ei ollut ollut mitään kosketusta sukututkimukseen ennen sitä. Kun hieman valaisin hänelle asiaa muuttui ääni kellossa. Johan arvostus nousi ja hämmästeltiin, että ihanko totta. Väärät luulot on oikaistava.
Olen itse saanut yleensä vain positiivista palautetta. Olen myös kertonut ihmisille tutkimuksesta ja kysynyt halukkuuden osallistumisesta. Yleensä kun ihmisellä on oikea tieto tutkimuksen laadusta, niin he haluavat osallistua ja suorastaan närkästyvät, jos heidän nimeään ei mainita. Nämä nyt on minun kokemuksiani.

Suosittelen sukututkimusta kaikille. Sen jälkeen ei voi sanoa, ettei ole mitään tekemistä. sukututkimuksessa on aina.

Terv. SARIAINEN :rolleyes:
www.sukusari.fi (http://www.sukusari.fi)

Seppo Niinioja
28.07.09, 10:38
Muutama vuosi sitten täällä tai edesmenneellä Suku-listalla oli pyyntö, että lähetettäisiin suunnilleen samanlaisia tietoja gradun tekoa varten. Sitä en malta ruveta etsimään enkä tiedä, onko opinnäyte jossakin luettavissa. Täällä forumilla on myös ollut osiossa Yleinen keskustelu Maken viime elokuussa aloittama viestiketju "Miksi ja miten kiinnostuit sukuasioista?"

Seppo Niinioja

Kataja
29.07.09, 08:25
7) Jos kerrot olevasi sukututkija, miten Sinuun suhtaudutaan ja arvostetaanko työtäsi suvun keskuudessa?


Mikko

Kyllä harrastustaan kannattaa tuoda esiin. Sukututkimusharrastus on koko ajan lisääntymässä. Ei sitä nykyään koskaan tiedä, missä tapaa asiasta kiinnostuneen...
Marjatta

hirvela
29.07.09, 08:31
Hei Mikko !
Harmi kun ensimmäinen vastaukseni meni taivaan tuuliin yhteyden katkettua... . :( yritän muistella mitä siihen kirjoitin.... mutta ?!?!
Vinkiksi tuohon ongelmaan: Firefoxilla on liitännäinen nimeltä Lazarus, joka palauttaa kätevästi kaikille lomakkeille kirjoitetun mikäli sähköt tai yhteys katkeaa. On pelastanut minut jo muutaman kerran. Suosittelen.

https://addons.mozilla.org/fi/firefox/addon/6984

Anssi K.
29.07.09, 10:41
1) Olen 25-vuotias. Arvelisin sukututkijoiden keski-iäksi noin 55 vuotta.

2) Olin muistaakseni noin 12- vuotias, kun koulussa opettaja antoi kotitehtäväksi ottaa selville omia juuriaan. Samoihin aikoihin sain käsiini iso-setäni tekemän sukututkimuksen.

3) Ei erityistä tavoitetta. Sukututkimusta teen sen vuoksi, että haluan tietää omista taustoistani ja historia on ollut aina lähellä sydäntäni.

4) En ole aktiivinen.

5) En, paitsi lähisukulaisille.

6) Hienon ajanviettotavan, jolloin unohtuu kaikki muut asiat päästä. Vaikka tutkiminen onkin työlästä, on se myös omalla tavallaan rentouttavaa.

7) Ensin ehkä katsellaan kulmien alta, johtuen nuoresta iästä, mutta sukulaiset ainakin arvostavat.