PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kisko Kaukuri Musta


Magda
23.07.09, 20:46
Hej.

Omkring år 1683 flyttade Jöran Michelsson med hustrun Walborg till Musta hemman i Kisko.

http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=944356

Längst ned på sidan finns detta nummer: N:7366 s.1386. Är detta någon nummer i någon jordbok eller dylikt och i så fall kan det då tänkas att där är antecknat varifrån denne Jöran Michelsson var kommen?


med tack på förhand och hälsningar fr.
Vilda Västern ( moped istället för häst,utvecklingen går ju framåt)
PiaNu.

Sami Lehtonen
23.07.09, 21:03
N:7366 s.1386.
PiaNu.

Det är en referens till en mantalslängd (numret 7366) från år 1684 som finns på mikrofilm LT 700. 1386 är folie eller sidnumret.

Magda
23.07.09, 21:53
Tack Sami,

skall se om jag lyckas få tag i rätta mantalslängden. Såg i Sshy att den inte fanns med i deras lista.

PiaNu.

Sami Lehtonen
23.07.09, 22:08
Tack Sami,

skall se om jag lyckas få tag i rätta mantalslängden. Såg i Sshy att den inte fanns med i deras lista.

PiaNu.

Jag glömde vad den här referens menar. Det är en referens till en originaldokument som har kopierats till SAY. Information på Sidan 1386 skall vara om Kaukuri byn och Musta hemman. Den informationen vill inte hjälpa dig finna hemort av Jöran Mickelsson.

Magda
24.07.09, 20:31
Hej Sami,

Vilka möjligheter finns att hitta Matz Holmberg och hans föräldrars hemort? Att gå igenom mantalslängder för grannkommunerna?

Har inte hittat pistolsmed Matz nämnd någon annanstans än just vid dotterns dop. Sen är han försvunnen..

Finns det någon som kan hjälpa mig att skingra dunklet kring honom?

Med tack på förhand
PiaNu.

Olarra
24.07.09, 22:23
Har inte hittat pistolsmed Matz nämnd någon annanstans än just vid dotterns dop. Sen är han försvunnen..

Tyvär har jag inget svar, men en fråga i stället. Kunde man närma sig problemet från de att Matts var just pistolsmed?

Det var krigstid i 1709 och armen behöver vapen. Vet någon hur de var med pistolsmeden dåförtiden? Vad dom privata "företagare" eller hade dom med armen att göra? Hade armen listor på pistolsmed? När nu barnet är oä. kunde man tänka sig att Matts var på väg någonstans osv. Har själv ingen expertice på detta område, men har följt discussionen för att mit sommarställe ligger i Kaukuri by där Musta, Uotila och Kreivi står även i dag.
mvh. Olavi A.
p.s. Hästarna tycks vinna mopeder om ridarna är kvinliga poliser.

Olarra
25.07.09, 12:58
På Anbytarforum har det varit diskussion om svenska bössmakare och pistoltilverkare: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/205/8003.html?1169493819
Kanske skulle man hitta någonting där?
mvh Olavi A.

Magda
25.07.09, 15:18
Hej Olavi

och tack för dina svar.

Mest troligt är väl att pistolsmed Matz följde med armen annars borde han ju hittas i Kisko Kaukuri Musta.

Skall följa upp länken du gav, kanske där finns något "matnyttigt" som kan föra mig vidare.

med hälsningar
PiaNu.