PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Laihia Finne


Sariainen
21.07.09, 16:22
Hei !
Sattuisiko kenelläkään teistä olemaan LAIHIAn srk.n mikrokortteja v.1865-1900 eli niitä nuorempia ?
Tiedot tuolla SSHY.sssä jäivät juuri tärkeintä tietoa vaille. :(
Terv. SARIAINEN :confused:

Matti Lund
21.07.09, 17:53
Hei !
Sattuisiko kenelläkään teistä olemaan LAIHIAn srk.n mikrokortteja v.1865-1900 eli niitä nuorempia ?
Tiedot tuolla SSHY.sssä jäivät juuri tärkeintä tietoa vaille. :(
Terv. SARIAINEN :confused:


Kumpaa Finnilää haikailet?

Isonkylän Finnilää vai Kupparlan Finnilää?

Ja kummankin kylän Finnilä oli haljaistu siihen mennessä muutaman kerran, joten melkein kymmenkunta eri Finnilää oli jo muodostunut Laihialle 1880 -luvulle tultaessa.

Minulla on molemmista jonkin verran keruutietoja vuoden 1866 jälkeen, Kupparlan Finnilästä hieman paremmin. Ei täysin kattavia kummastakaan.

Kortteja minulla ei ole paitsi, että olen itselleni kuvannut sieltä täältä ko. vuosiväliäkin täällä maakunta-arkistossa olevilta korteilta, joita on Laihian osalta 1880 -luvun puoliväliin saakka.

Saattaa siis jotain löytyä, tai sitten ei.

terv Matti Lund, Turku

Sariainen
21.07.09, 18:01
Kumpaa Finnilää haikailet?

Isonkylän Finnilää vai Kupparlan Finnilää?

Ja kummankin kylän Finnilä oli haljaistu siihen mennessä muutaman kerran, joten melkein kymmenkunta eri Finnilää oli jo muodostunut Laihialle 1880 -luvulle tultaessa.

Minulla on molemmista jonkin verran keruutietoja vuoden 1866 jälkeen, Kupparlan Finnilästä hieman paremmin. Ei täysin kattavia kummastakaan.

Kortteja minulla ei ole paitsi, että olen itselleni kuvannut sieltä täältä ko. vuosiväliäkin täällä maakunta-arkistossa olevilta korteilta, joita on Laihian osalta 1880 -luvun puoliväliin saakka.

Saattaa siis jotain löytyä, tai sitten ei.

terv Matti Lund, Turku

Hei Matti !
Tarkoitan sitä ISOKYLÄ, Finnilä... Siellä oli pariskunta Mickel Mickelsson s.1833 ja vaimonsa Susanna s.1830
Terv. SARIAINEN :confused: :rolleyes:

Matti Lund
29.07.09, 19:36
Hei Matti !
Tarkoitan sitä ISOKYLÄ, Finnilä... Siellä oli pariskunta Mickel Mickelsson s.1833 ja vaimonsa Susanna s.1830
Terv. SARIAINEN :confused: :rolleyes:


Mikki Mikinpoika Finni ja Susanna Heikintytär Pakkanen asuivat Pellisen torppaa Isonkylän Finnilän maalla sen vähän, minkä kerkesivät. Nimittäin molemmat kuolivat melko nuorina, alle 40 -vuotiaina.

Mikki on suoraan sitä Finnilän sukua, joka alkoi talossa, kun Matti Laurinpoika tuli Jurvan Tainuun Vuorusluomalta vuonna 1718 ja otti autiosta tämän entisen perintötalon viljelykseensä.

Perhe on viimeisen kerran koossa Laihian rippikirjan jaksolla 1867-74 aukeamalla 177, Finnilässä, nro 11 Isokylä, Pellinen:

Torp. Mikki Mikinpoika s. 5.10.1833 k. 28.02.1871
Vo Susanna Heikintytär s. 8.08.1830 k. 17.04.1868
lapsi Mikki s. 30.09.1858, muutt. s:lle 13
lapsi Susanna s. 12.08.1863, muutt. s:lle 16
Maria [ylipyyhitty]

Kaksi lasta jäi siis orvoiksi. Suku huolehti heistä siten, että Susanna Heikintytär Pakkasen veli Matti puolisoineen, joka asui tuon sivun 16 osoittamassa paikassa, eli itselliasumuksessa Ylipotin maalla, otti Susannan kasvattityttärekseen.

Kasvatusvanhemmat ehtivät kasvattaa Susannan lähes aikuiseksi, kun jo kuolivat:

Itsell. Matti Heikinp. Pakkanen s. 1.08.1827 k. 3.12.1881
Vo Leena Juhont. Niemi s. 26.03.1826 k. 10.05.1881

(Matin ja Susannan vanhemmat olivat muuten:
Heikki Iisakinp. Pakkanen s. 27.07.1790 k. 5.04.1838
Vih. Laihialla 2.12.1818
Liisa Aapramint. Klippi s. 24.04.1793 k. 17.05.1843
(Liisan 2:o Laihialla 6.07.1839 Aaprami Aapraminp. Puotu s. Isokyrö 11.10.1810 k. 2.12.1847)


Adoptiovanhempiensa kuoleman jälkeen Susanna jäi asumaan heidän mökkiinsä, jonka jälkeen seurasi kaksi muuttotapahtumaa, ensin Vasaan todistuksella 21.05.1888, ja sitten Amerikkaan todistuksella 27.05.1892.

Susanna on Laihian rippikirjajaksolla 1885-1894 ensin sivulla 32 ja sitten sivulla 75, Potilan kylänlopussa.

Tähän asti minulta löytyi tietoja tästä perheestä.

terv Matti Lund

Sariainen
29.07.09, 19:54
Niiaan ja kiitän. KIITOS ! (Miehethän takkar o pokkar) :D:

Oikeastaan siinä oli juuri se kaikki mitä toivoinkin. Sivunumerot ja kaikki mitä itsekin aina kirjaan. Ainut mikä ehkä tuossakin jäi hieman pimentoon on se kenen kanssa Susanna s.1863 sinne Amerikkaan matkusti. Minulla on tiedot vanhemmista ja vanhoista sukupolvista -1868 saakka, jolloin äiti kuoli ja isä hieman eri aikaan, mutta lähekkäin. Lapset tosiaan jäivät orvoiksi.
Sitä vielä mietin, että kuka mahtoi lähteä Susannan kanssa Amerikkaan ? Vai matkustiko yksin ? Toki sekin oli mahdollista.
Kiitos vielä sinulle. Mukava yhdistää tiedot nyt toisiinsa. Amerikan päästä on jo tietoja, mutta tämä väli puuttui. :)

Terv. SARIAINEN :):)

Sariainen
30.07.09, 10:32
Sen verran olisin vielä kysynyt, että näetkö tuon Mikin vaiheista hänen siirtymisensä s.13. Mitä siellä hänestä sanotaan? Pystyisitkö vielä katsomaan sen ? :confused:
Minulla olisi tiedossa, että hän olisi muuttanut Helsinkiin 03.11.1883. Mutta näkyykö se vielä siinä ensimmäisessä siirtymisessä s.13 ? Minulla kun heräsi pieni epäilys, että olisiko veli lähtenyt myös Amerikkaan ?? :cool:
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Matti Lund
30.07.09, 14:13
Sen verran olisin vielä kysynyt, että näetkö tuon Mikin vaiheista hänen siirtymisensä s.13. Mitä siellä hänestä sanotaan? Pystyisitkö vielä katsomaan sen ? :confused:
Minulla olisi tiedossa, että hän olisi muuttanut Helsinkiin 03.11.1883. Mutta näkyykö se vielä siinä ensimmäisessä siirtymisessä s.13 ? Minulla kun heräsi pieni epäilys, että olisiko veli lähtenyt myös Amerikkaan ?? :cool:
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Se sivu on Laulajan talon sivu Potin ja Ylipotin sivujen välissä. Sieltä ei kuitenkaan Mikkiä löytynyt, joten tieto siirtymisestä tulee mielenkiintoiseen valoon. Luulen, mutta tämä on pelkkää luuloa vain, että hänet on osoitettu sille sivulle siksi, että siellä olisivat asuneet hänen kasvattivanhempansa. Minulla on omaa selvitystä hänen äitinsä Pakkasen suvusta ja tarkistin äidin toisen veljen perheestä, mutta Mikkiä ei ollut sielläkään. Siten vaikuttaa siltä, että Mikin vaiheita täytyy etsiä rippikirjoista hakuammunnalla, kunnes hän löytyy ja toivottavasti sen jälkeen niiltä sivuilta, minne hänet osoitetaan.

Minulla on sellainen kiusallinen tuntu, että olen merkinnyt Mikin jonnekin ylös, mutta en osaa nyt yhdistää sitä, sillä olen kerännyt näitä tietoja niin kauan aikaa sitten. Finniläläisistä Mikin isän sisaruksista löysin kyllä itseltäni joitakin merkintöjä lisää, mutta nekään eivät valaise Mikin liikkeitä.

terv Matti

Sariainen
30.07.09, 18:02
Se sivu on Laulajan talon sivu Potin ja Ylipotin sivujen välissä. Sieltä ei kuitenkaan Mikkiä löytynyt, joten tieto siirtymisestä tulee mielenkiintoiseen valoon. Luulen, mutta tämä on pelkkää luuloa vain, että hänet on osoitettu sille sivulle siksi, että siellä olisivat asuneet hänen kasvattivanhempansa. Minulla on omaa selvitystä hänen äitinsä Pakkasen suvusta ja tarkistin äidin toisen veljen perheestä, mutta Mikkiä ei ollut sielläkään. Siten vaikuttaa siltä, että Mikin vaiheita täytyy etsiä rippikirjoista hakuammunnalla, kunnes hän löytyy ja toivottavasti sen jälkeen niiltä sivuilta, minne hänet osoitetaan.

Minulla on sellainen kiusallinen tuntu, että olen merkinnyt Mikin jonnekin ylös, mutta en osaa nyt yhdistää sitä, sillä olen kerännyt näitä tietoja niin kauan aikaa sitten. Finniläläisistä Mikin isän sisaruksista löysin kyllä itseltäni joitakin merkintöjä lisää, mutta nekään eivät valaise Mikin liikkeitä.

terv Matti

Hmm,... entä jos ne määrätyt "kasvattivanhemmat" olivat Mikille epämieluisat ja hän päättikin lähteä Helsinkiin ?? Etenkin jos he olivat eri vanhemmat kuin sisarella Susanilla. Toki siitä puuttuu vielä vuosia välistä.... Minulla on virkatodistus näiden sisarusten oikeasta perheestä ja tuo Helsinkiin muutto mainitaan siinä. Muuten virkatodistuksessa on puutteita.
Terv. SARIAINEN :confused: :rolleyes:

Matti Lund
30.07.09, 19:39
Siten vaikuttaa siltä, että Mikin vaiheita täytyy etsiä rippikirjoista hakuammunnalla, kunnes hän löytyy ja toivottavasti sen jälkeen niiltä sivuilta, minne hänet osoitetaan.

terv Matti


Hei, ei aivan hakuammunnalla sentään, eli muistin rippilasten luettelon, jonka olen joskus kirjoittanut joltain osalta itselleni puhtaaksi ja löysin Mikin luonnollisesti sieltä. Sitten muistin, että se saattaa olla jo SSHY:ssäkin, ja niinhän se oli - tuossa noin:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/laihia/rippilapset_1843-1885_uk104/68.htm

Siis taloksi annetaan edelleen Finnilä, mutta tuo sivu 613 ei ole Finnilän numeroa, vaan ne ovat tuolla jaksolla, johon vuosi 1875 osuu, 169...174.

Joka tapauksessa, kun ensi viikolla olen taas näissä puuhissa ja näissä maisemissa, katson, mitä sivulla 613 piilee ja toivottavasti päästään eteenpäin, eli tultaisiin ehkäpä yhteen virkatodistuksella saamiesi tietojen kanssa ja ehkä saataisiin samalla jotain pientä lisävalaisua.

Olen sillä välin muutamaisen päivän Olavinlinnan penkkejä kuluttelemassa.


terv Matti

Sariainen
30.07.09, 20:43
Hei, ei aivan hakuammunnalla sentään, eli muistin rippilasten luettelon, jonka olen joskus kirjoittanut joltain osalta itselleni puhtaaksi ja löysin Mikin luonnollisesti sieltä. Sitten muistin, että se saattaa olla jo SSHY:ssäkin, ja niinhän se oli - tuossa noin:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/laihia/rippilapset_1843-1885_uk104/68.htm

Siis taloksi annetaan edelleen Finnilä, mutta tuo sivu 613 ei ole Finnilän numeroa, vaan ne ovat tuolla jaksolla, johon vuosi 1875 osuu, 169...174.

Joka tapauksessa, kun ensi viikolla olen taas näissä puuhissa ja näissä maisemissa, katson, mitä sivulla 613 piilee ja toivottavasti päästään eteenpäin, eli tultaisiin ehkäpä yhteen virkatodistuksella saamiesi tietojen kanssa ja ehkä saataisiin samalla jotain pientä lisävalaisua.

Olen sillä välin muutamaisen päivän Olavinlinnan penkkejä kuluttelemassa.


terv Matti

Minä yritin katsella niitä samoja rippilapsia, mutta kerkesin katsoa vain 1873-74. Mikki pääsi siis ripille 1875 eli seuraavana vuonna. :D:
Olisi ihan kiva kuulla mitä sinne on raapustettu. :confused:
Hyviä katselu hetkiä Olavinlinnassa. Siellähän ne esivanhukset, Huvudskiölditkin oli aikoinaan...
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Matti Lund
05.08.09, 18:37
---Joka tapauksessa, kun ensi viikolla olen taas näissä puuhissa ja näissä maisemissa, katson, mitä sivulla 613 piilee ja toivottavasti päästään eteenpäin, eli tultaisiin ehkäpä yhteen virkatodistuksella saamiesi tietojen kanssa ja ehkä saataisiin samalla jotain pientä lisävalaisua.


terv Matti

Sen verran olen nyt ehtinyt, että sivun 613 katsoin ja se oli Torstilankylän Mannin talon sivu, josta tosiaan Mikki löytyi ilman muuta merkintää kuin syntymäaika ja että oli tullut Finnilän sivulta.

Kun Mikkiä ei löytynyt seuraavalta Mannin jaksolta, katsoin tämän jakson 1875-1885 palvelusväen sivuilta rippikirjan lopusta, ja sieltä s:lta 735 Mikki löytyi. Löytyi sivuviitemerkintöjä kolmesta vuosisarakkeesta, viimeinen vuoden 1883 sarakkeessa oli sivu 553, joka on Perälänkylän Viikin sivu. Ilmeisesti sillä jaksolla Mikki oli ollut viimeksi renkinä siellä. Sen jälkeen on tyhjää, mutta merkintöjä sarakkeessa lukee erittäin pienellä:
"Papin todist. Helsinkiin 3/11 1883".

Tämän pitemmälle en yrittänyt katsoa.

Mikki Finni eli Pellinen vaikutti olevan vielä 1883 yksin.

terv Matti

Sariainen
06.08.09, 08:05
Sen verran olen nyt ehtinyt, että sivun 613 katsoin ja se oli Torstilankylän Mannin talon sivu, josta tosiaan Mikki löytyi ilman muuta merkintää kuin syntymäaika ja että oli tullut Finnilän sivulta.

Kun Mikkiä ei löytynyt seuraavalta Mannin jaksolta, katsoin tämän jakson 1875-1885 palvelusväen sivuilta rippikirjan lopusta, ja sieltä s:lta 735 Mikki löytyi. Löytyi sivuviitemerkintöjä kolmesta vuosisarakkeesta, viimeinen vuoden 1883 sarakkeessa oli sivu 553, joka on Perälänkylän Viikin sivu. Ilmeisesti sillä jaksolla Mikki oli ollut viimeksi renkinä siellä. Sen jälkeen on tyhjää, mutta merkintöjä sarakkeessa lukee erittäin pienellä:
"Papin todist. Helsinkiin 3/11 1883".

Tämän pitemmälle en yrittänyt katsoa.

Mikki Finni eli Pellinen vaikutti olevan vielä 1883 yksin.

terv Matti

Siinä mielessä minulla oleva virkatodistus oli oikeassa. Se on yritettävä saada selville tietoa Helsingistä, jos hän nyt sitten sinne saapuu v.1883 ?!?!? KIITOS Matti tarkistuksesta.
Terv. SARIAINEN :)

Sariainen
31.08.09, 12:44
Mikki Mikinpoika Finni ja Susanna Heikintytär Pakkanen asuivat Pellisen torppaa Isonkylän Finnilän maalla sen vähän, minkä kerkesivät. Nimittäin molemmat kuolivat melko nuorina, alle 40 -vuotiaina.

Mikki on suoraan sitä Finnilän sukua, joka alkoi talossa, kun Matti Laurinpoika tuli Jurvan Tainuun Vuorusluomalta vuonna 1718 ja otti autiosta tämän entisen perintötalon viljelykseensä.

Adoptiovanhempiensa kuoleman jälkeen Susanna jäi asumaan heidän mökkiinsä, jonka jälkeen seurasi kaksi muuttotapahtumaa, ensin Vasaan todistuksella 21.05.1888, ja sitten Amerikkaan todistuksella 27.05.1892.

Susanna on Laihian rippikirjajaksolla 1885-1894 ensin sivulla 32 ja sitten sivulla 75, Potilan kylänlopussa.

Tähän asti minulta löytyi tietoja tästä perheestä.

terv Matti Lund

Hei Matti !
Olin muuten löytävinäni tuolta Siirtolaisinstituutin passiluetteloista
Mikki Pellisen. Hän otti passin Ruotsiin ja sitten Amerikkaan. Pellinen nimellä.
Ainakin tuo Amerikkaan muutto mielestäni oli tämän Mikin. Molemmissa näkyi olevan sama syntymävuosi 1858. Siitä ei vain käy selville mistä vuodesta oli kyse.
Matkustajaluettelojen puolelta hänen nimeään ei löytynyt.
Ihan vaan tiedoksi, kun etkös sinäkin tätä perhettä tutkinut?!?!
Terv. SARIAINEN :rolleyes: