Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Taiteilija Jalmari Ruokokoski s. 3.12.1886 Pietari k. 1.4.1936
Olisin kiinnostunut taiteilija Jalmari Ruokokosken esivanhemmista. Sen verran jo tiedän, että taiteilijan vanhemmat olivat suutari Joel Ruokokoski ja Maria Pasanen tai Paasonen lähteestä riippuen. Olisin erityisen halukas tietämään oliko Jalmari Ruokokosken äiti todellakin Pasasia, ja jos oli niin mistä hän oli kotoisin ja ketkä olivat hänen vanhempansa.
Seppo Niinioja
08.07.09, 19:08
Olisin kiinnostunut taiteilija Jalmari Ruokokosken esivanhemmista. Sen verran jo tiedän, että taiteilijan vanhemmat olivat suutari Joel Ruokokoski ja Maria Pasanen tai Paasonen lähteestä riippuen. Olisin erityisen halukas tietämään oliko Jalmari Ruokokosken äiti todellakin Pasasia, ja jos oli niin mistä hän oli kotoisin ja ketkä olivat hänen vanhempansa.
Tässä vielä vaihtoehtoja:
Kukin kukin oli (Otava 1961), joka on yleensä varsin luotettava, ei ehkä tällä kertaa, kertoo:
Ruokokoski, Joel Jalmar, taidemaalari. S. Pietari 16.12.1886, k. 1.4.1936. Vht suutarimestari Joel R. ja Maria Nuorala.
Kuvataitelijat 1979:
Ruokokoski, Joel Jalmari (JALI), taidemaalari ja -graafikko. S. Pietari 3.12.1886, k. 1.4.1936 Helsinki. Vht suutarimestari Joel R. ja Maria o.s. Paasonen.
HisKistä Pietarin suomalaisesta Marian seurakunnasta löytyvien kastettujen tietojen mukaan isä oli suutari Joel Antinpoika Ruokokoski, kotipaikka vaihtelee ja äiti Maria Juhontytär (kerran merkitty Jakobintytär) Pasanen. Pari vihittiin Pietarissa 5.2.1878. Digiarkiston rippikirjasta 1877-1886 heidät pitäisi käsittääkseni voida löytää.
Seppo Niinioja
Joo, katsoin sen digiarkiston Pietarin suomalaisen Marian seurakunnan rippikirjan vuosina 1877-1886. Kävin läpi jokaisen sivun, mutta en löytänyt Ruokokoskia. Heräsi epäilys onko digiarkistossa edes kokonaisuudessaan Pietarin suomalaisen seurakunnan rippikirjamateriaali vuosilta 1877-1886. En nimittäin löytänyt niistä rippikirjoista eräitä tunnettuja Pietarissa vaikuttaneita suomalaisia kultaseppiäkään, joiden olisi ajatellut kuuluvan Pietarin suomalaiseen seurakuntaan.
Tässä vielä vaihtoehtoja:
Kukin kukin oli (Otava 1961), joka on yleensä varsin luotettava, ei ehkä tällä kertaa, kertoo:
Ruokokoski, Joel Jalmar, taidemaalari. S. Pietari 16.12.1886, k. 1.4.1936. Vht suutarimestari Joel R. ja Maria Nuorala.
Kuvataitelijat 1979:
Ruokokoski, Joel Jalmari (JALI), taidemaalari ja -graafikko. S. Pietari 3.12.1886, k. 1.4.1936 Helsinki. Vht suutarimestari Joel R. ja Maria o.s. Paasonen.
Kuvataidematrikkeli (http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/) lienee kopionut tiedot jälkimmäiseltä. Syntymäaikana 3.12.1886 ja vanhemmat suutarimest. Joel R. ja Maria o.s. Paasonen.
Tapani Kovalaine
09.07.09, 18:23
Onpas harmi, ettei Pietarista löytynyt netin avulla digitietoja Ruokokosken perheestä! Näyttää siltä, että suutarit ja eräät muut Pietarissa toimineet ammattiryhmät ovat jääneet toistaiseksi digitoinnin ulkopuolelle.
SUTITAR JA RUOKOKOSKI
Taidemaalarien esipolvista aina löytyy jotakin taiteellista. Jalmari Ruokokosken äiti oli Maria Juhontr Paasonen tai Maria Pasanen, s. noin 1856. Isänäiti oli Ulriikka Matintr Karppanen s. 27.6.1826 Kuhmoniemellä, k. 17.4.1896 Koivistossa. Isänäidin äiti oli Kaarina Olavintr Polvinen, joka syntyi 29.10.1787 Kuhmon Lentuan kylässä RN:o 30. Isänäidin äidinäiti oli Sutitar, tarkemmin sanoen Elina Pekantr Sutitar. Hänen maalausharrastuksistaan Hiski ei näy tietävän yhtikäs mitään.
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/1s6689?fi+0239+kastetut+2421)29.10.1787 24.11.1787 Lendua 30 Olof Matthia Polvinen Elin Petri Sutitar Carin
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kuhmo/rippikirja_1840-1847_ik112/335.htm
Jalmari Ruokokosken isänäiti näyttää muuttaneen Kuhmosta Ristijärvelle 1.1.1844 ja viimeiset maininnat tästä Ulriikasta ovat Ristijärvellä vuodelta 1846 digikuvassa 79. Vielä hänet seuraavassakin rippikirjassa mainitaan digi 85:ssä, mutta ei ripillä käyntejä. Selittämättömästi hän jää pois seuraavasta rippikirjasta, kenties Pietariin muuttaneena? Sittemmin Koiviston kirkonkirjoissa hänen syntymäajakseen on merkitty 27.2.1826 ja syntymäpaikaksi Kuhmoniemi.
Sami Lehtonen
09.07.09, 18:39
Joo, katsoin sen digiarkiston Pietarin suomalaisen Marian seurakunnan rippikirjan vuosina 1877-1886. Kävin läpi jokaisen sivun, mutta en löytänyt Ruokokoskia. Heräsi epäilys onko digiarkistossa edes kokonaisuudessaan Pietarin suomalaisen seurakunnan rippikirjamateriaali vuosilta 1877-1886. En nimittäin löytänyt niistä rippikirjoista eräitä tunnettuja Pietarissa vaikuttaneita suomalaisia kultaseppiäkään, joiden olisi ajatellut kuuluvan Pietarin suomalaiseen seurakuntaan.
Digiarkisto sivuilta selviää, että OS261 -rullalta on digitoitu neljää eri rippikirjanidettä vuosilta 1877-1886. Seurakuntatietokannasta voipi katsoa:
http://hiski.genealogia.fi/seurakunnat/srk?CMD=FILMS&ID=4867&TYPE=HTML&LANG=FI
ja todeta, että kyse on niteistä 1877-1886 IV (loppu), V, VI ja VII, joista viimeksi mainitut ovat sotilashenkilöt ja maaseurakunta. toisin sanoen osat I, II ja III ovat kokonaisuudessaan digitoimatta ja IV alkuosa.
Kuvat julkaistaan Digiarkistossa melko pian sen jälkeen, jos joku ne sattuu digitoimaan. Tulossa-sivulla ei Pietarista ole mitään, joten luultavasti ne eivät ole kenelläkään työn alla juuri nyt.
Se, että aineistoa on digitaalisesti saatavilla ei tietenkään tarkoita, etteikö olisi syytä selvittää, mitä aineistoa on olemassa, missä muodossa ja mistä se on saatavissa. Silloin ei tarvitse pohtia sitä, oliko tässä nyt kaikki vai olisiko jossakin vielä jotakin muuta.
Tapani Kovalaine
09.07.09, 19:36
Joel Ruokokoski s. 30.9.1858, on päässyt Koiviston pitäjän vuoden 1875 henkikirjaan Koiterlahden kylän talon nro 5 kohdalle. Talon loisena nimittäin asui Antti Parkkali, joka oli Hiskin mukaan 3.12.1871 avioitunut leskeksi jääneen Ulriikka Matintr Karppasen kanssa. Joel on 17 vuoden ikäisenä merkitty vielä Koivistossa asuvaksi, vaikka hän oli jo v. 1872 lähtenyt Viipuriin töihin. - Katihan mukaan Anders Parkkali on syntynyt 1831, joten kun Ulrika syntyi 1826, niin henkikirjassa mainittu perhe voi olla ihan jokin muu kuin nyt etsinnässä oleva (iät olivat 43 v ja 46 v).
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=301827
Ruokokosket taitavat olla Ylivieskasta tai Lappajärveltä, jossa vuonna 1850 vihittiin eräs Antti ja eräs Ulriikka.
Olavi Keski-Rahkonen
22.09.14, 21:17
Sukunimi Ruokokoski tulee Oulaisista. Oulaisten kylän tila N:o 35 kantoi tätä nimeä. HisKin mukaan 1818 siellä isännöi uudisasukas Juho Juhonpoika Ruokokoski emäntänä kaksikymppinen Kaarin Antintytär ja heille syntyi ainakin neljä lasta. Onko näillä yhteyksiä taiteilija Jalmari Ruokokoskeen, en vielä tiedä. Sukunimenkin reitti oli mutkikas, mutta löytyi täydellisesti.
Sukunimen toi Karjalaan ja Pietariin taiteilijan isoäiti Ulrika Matintytär o.s. Karppanen (s. 27.6. kast. 6.8. 1826 Kuhmo). Hän oli piikonut Ristijärvellä ja 1852 muuttanut Ylivieskaan (Digitaaliarkisto muuttaneiden luettelo, jakso 11). Hän meni naimisiin 21.11. 1857 Ylivieskan pappilassa talollinen, leskimies Antti Antinpoika Nuoralan (synt. Häivälä) kanssa, joka oli s. 27.2., kast. 3.4. 1822 Ylivieskassa (Ylivieska vihityt 1857, jakso 40).
Lapsi Joel, Jalmarin isä, syntyi 1.10 Nuoralassa ja vihkimisenkin suorittanut kappalainen P.W. Krank kastoi hänet 5.10. 1858 Ylivieskassa (Ylivieska synt. luettelo, jakso 103), mutta perhe muutti pian.
Oulaisten rippikirja (1855-1864, kuva 334) kertoo, että N:o 34 Ruokokoskea (Pökkylä) asutti useampi henkilö .......
Medåbo Anders Andersson, s. 17.6.22 kommen ifrån Ylivieska 16.5.1860.
H:u Ulrika Mattadr. s. 27.2.26
sitten Antin lapset edellisestä avioliitosta sekä Joel ja kolme muuta yhteistä Oulaisissa syntynyttä lasta, joista kaksi kuoli imeväisinä.
Kun Anttikin kuoli nälkävuonna Ruokokoskella 1.2.1868 (Oulainen kuolleet, kuva 9), muuttaneiden luettelosta näemme (Utflyttade år 1869, kuva 77):
N:o 18, 27.4, Inh. Enkan Ulrika Mattsdr Ruokokoski, s. 1826, till Björkö Sn
dess son Joel, s. 1858, dto
Siis Ulrika-leski lähti nelikymppisenä kymmenvuotiaan Joel-poikansa kanssa Koiviston pitäjään Kannakselle.
KATIHA2-tietokannasta näemme Koiviston rippikirjan 1866-1879, sivu 256 merkinnän:
Piga, Inh. Enka Ulrika Mattsdr Ruokokoski, Kotterlax Niemelä N:o 2
Edellinen srk: Oulais, tulopvm 27.7.1869
Täällä Ulrika avioitui 3.12.1871 Antti Antinpoika Parkkalin kanssa ja kuoli leskenä Koivistolla 17.4.1896.
Poika Joel oli muuttanut Pietariin 1878 ja toimi sielä suutarina. Perhe näkyy Pyhän Marian srk rippikirjassa (1887-96, jakso 287 ja 1877-86, jakso 286). Hänen vaimonsa Maria Pasanen (s. 13.12. Tuovilanlahti, kast. 18.2. 1855 Pielavesi) oli muuttanut Pietariin 1874 ja heidät vihittiin siellä 5.2.1878. KATIHA2 kertoo Koiviston rippikirjassa 1880-89, jakso 99, että Joel, Maria ja neljä lasta muuttivat Helsinkiin 1898.
Katsoin verkosta löytyvät Jalmari Ruokokosken lähdeteokset. Kaikissa oli joitakin virheitä. Kirjoittajille alkuperäisaineistot eivät ole olleet yhtä helposti saatavilla kuin meille. Sukunimi Ruokokoski tuli hänelle pohjalaiseen tapaan viimeisen siellä olleen asuinpaikan mukaan, vaikka syntymänimi olisi ollut Nuorala Ylivieskan Niemelänkylän tilan mukaan. Sukunimilaki meille tuli vasta itsenäistymisen jälkeen. Sitä ennen nimen vaihtaminen ei ollut kovin mutkikasta.
Tapani Kovalaine
22.09.14, 22:42
Uusimman tiedon valossa Maria ei siis ole mikään Paasonen.
Pielaveden lastenkirjan 1856-1865 osa 3 sivu 1503, Tuovilanlahti, digikuva 256:
http://digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pielavesi/lastenkirja_1856-1865_tk1266_3/256.htm
Kustaa Husson (kuoli 20.12.1852) leski Stiina Johanna Pasanen, s. 1817, on jäätyään leskeksi saanut 13.2.1855 tyttären Maria Pasasen. Maria pääsi 1871 ripille ja siirtyi aikuisten rippikirjaan. Hänen velipuolensa Paavo Husso muutti Pietariin ja sinne meni aikanaan myös Maria. Stiina Johanna Pasanen oli vuonna 1838 tullut Maaningalle Pihtiputaalta.
Olavi Keski-Rahkonen
23.09.14, 01:09
Tapani,
jatkat oikeasta henkilöstä. Minä metsästin Ruokokosken haaraa.
Täytyypä vielä kurkata Pihtiputaalta
Hannu Numminen
28.09.14, 09:41
Voi olla, että kaikkia Pietarin Pyhän Marian seurakunnan kirkonkirjoja ei ole digitoitu, mutta saattaa myös olla, että ainakin osa puuttuvista suomalaisista onkin kuulunut ruotsinkieliseen, yhteispohjoismaiseen Pyhän Katariinan seurakuntaan, jonka jäsenistön enemmistö oli suomalaisia. Joskus statuksen vuoksi myös suomenkielinen liittyi jäseneksi Pyhän Katariinan seurakuntaan.
Lisää Pyhän Marian ja Pyhän Katariinan seurakunnista Arkistojen Portissa, josta tämäkin kirjoittamani on lainattu: http://wiki.narc.fi/portti/index.php/Pyh%C3%A4n_Marian_ja_Pyh%C3%A4n_Katariinan_seuraku nnat. (http://wiki.narc.fi/portti/index.php/Pyh%C3%A4n_Marian_ja_Pyh%C3%A4n_Katariinan_seuraku nnat)
Olavi Keski-Rahkonen
28.09.14, 11:50
Digitoinnin kokonaistilanteesta en ole selvillä, mutta Ruokokosken perhe kyllä löytyy Digitaaliarkistosta digitoituna Pietarin Pyhän Marian seurakunnan rippikirjoista:
PPM seurakunnan rippikirjojen henkilöhakemisto
1887-1889 (II Ae:12), jakso 400.
PPM seurakunnan rippikirja 1877-1886 (I Aa:20) jakso 286
PPM seurakunnan rippikirja 1887-1896 (I Aa:27) jakso 287
Koivistolla Ruokokosken perhe näkyy
Rippikirja 1880-1889, jakso 99
Rippikirja 1890-1899, jakso 170
Jokaiselta näistä sivuista löytyy selvät viittaukset henkilöiden
alkuperään ja uusiin muuttopaikkoihin.
Jalmarin äidin nimi on Pasanen eikä Paasonen ja lähtöpaikka Pielavesi, missä hänestä löytyy lisätietoja.
Jalmari isä Joel syntyi Ylivieskassa Nuoralan tilalla (ei Kalajoella).
Vanhemmat Antti Antinpoika Häivälä (Nuorala) ja Ulrika Matintytär Karppanen. Perhe muutti pian Oulaisiin Ruokokoskelle, mistä sukunimi on peräisin. Antin kuoltua nälkävuonna Ulla-leski poikansa Joelin kanssa muutti
27.7. 1869 Oulaisista vieden sukunimen Ruokokoski mukanaan Karjalaan Koiviston Kotterlahden Niemelään N:o 2, jossa hän avioitui 3.12. 1871 Antti Antinpoika Parkkalin kanssa. Ulla oli syntynyt Kuhmon Lentuassa
ja piiottuaan ensin Ristijärvellä muutti Ylivieskaan, missä avioitui 21.11. 1857
leskimies Antti Nuoralan kanssa.
Tarkistin sekä Kansallisbibliografian uusimman artikkelin että pari lyhyttä taiteilijaelämäkertaa. Missään niissä kaikki tiedot eivät täsmää. Syykin on yksinkertainen. Kirjoittajilla ei ollut alkuperäislähteitä käytettävissään siten kuin meillä nyt digitoinnin aikakaudella. Liikkuvien ihmisten elämänvaiheiden selvittely olisi vaatinut aiemmin pitkäaikaisen työn, koska olisi pitänyt matkustaa monen paikkakunnan kirkonarkistoon tarkistamaan asioita.
vBulletin® v3.8.11, Copyright ©2000-2024, vBulletin Solutions Inc.