PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Miten ja mihin vei Aapelin tie?


Heljä Habermann
16.06.09, 22:38
Aapeli syntyi Rantasalmella Maria Lovisa Huopolaisen äpäräpoikana 22.2.1864 (HisKin mukaan). Pari vuotta myöhemmin Maria Lovisa avioitui ukkini sedän kanssa, joka otti pojan nimelleen (saattoi olla isäkin). Aapelin elinvaiheita hänen Rantasalmella ollessaan olen seuraillut, mutta sitten hän veti kutsunnoissa arvan no. 3/86, eli hän joutui vak. sotaväkeen. En tiedä, missä rantasalmelaiset nämä palvelusvuotensa suorittivat. Olen yrittänyt etsiä kaikkea jalkaväkeen kuuluvaa, Savon ja Savonläänin prikaateja ja historiallista sanomalehtiarkistoa myöten, mutta minä en löydä mitään.
Viipurissa vihittiin 5.6.1892 loinen Aapeli Hyvönen Rantasalmelta ja Maria Sofia Halinen. Maria muutti välillä Rantasalmellekin, mutta heidän kaksi lastaan (joiden ikäero oli huomattava) syntyivät Viipurissa (HisKi). Kuitenkin löytyy Rantasalmen loisten kirjasta 241 H merkintä Aapelista "Muutti MK N25/1895 Kymiin".
Kymistä en löydä mitään, Viipurista en tulo-, en poismuutto- enkä kuolinmerkintää. Eli mistä minä nyt etsin?