PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Viinasia?


Heili
15.06.09, 10:32
Hei.

Olen jo tässä useamman vuoden koettanut ottaa selvää (aivan yksin päin) mitä sukuni on kotoisin. Tai mistä ylejään sukunimi Viinanen on tullut?
Jotain olen saanut jo tietooni, lähinnä mistä isäni isä oli lähtöisin. Mutta sukunimen alku on edelleen mysteeri minulle?

Jos kellään olisi tietoa tästäm asiasta, olisin suunnattoman kiitollinen jos tahdotte jakaa tietoanne myös minulle?

Viinanen karjalasta

Mauril
15.06.09, 12:10
Paikkala&Mikkonen: Sukunimet -kirja mainitsee sukunimen kantajia olevan Suomessa yli 500. Nimi on karjalainen kuten arvelitkin. Vanhimmat tiedossa olevat Viinaset ovat 1500-luvulla Jääskessä ja Muolaassa sekä 1600-luvulla Parikkalassa.

Heili
15.06.09, 12:53
Kiitos näistä tiedoista.

Jos sukunimi on ollut nykyisessä muodossaan jo 1500-luvulta lähtien, niin mistähän saattaisin kaivella tietoa sukunimen kantamuodosta?

Löysin jotain tietoa nimestä/sanasta Vinil (ja viimeinen kirjain muistutti b:tä, mutta en osaa sanoa varmaaksi). Mutta vaikeaa näyttää olevan sukunsa juurien tutkiminen :confused:

Heljä Habermann
15.06.09, 12:58
Hei Anne!
Lumivaaran Kostamojärven kylässä asui ainakin 1930-luvulla Mikko Viinanen perheineen.

Heili
15.06.09, 19:43
Tänään sainkin tälläistä s-postia.
Onko kukaan muu törmännyt tälläisiin nimiin?

Kuinkahan kauas sitä joutuisi tämän sukunimen kohdalla menemään, että löytyisi juuri minun sukuni kanta isien sukunimen alkumuoto ja lähtöpaikka?:confused:

Viinanen on karjalainen nimi, mutta sen juuret ulottuvat paljon kauemmas.

Aiemmin arveltiin, että sukunimi Viinanen tulee lähes aina lisänimestä, joka on annettu viinan juojalle tai polttajalle. Joidenkin Viinasten nimen lähtökohta saattaisi olla Viina-alkuinen paikannimi.

Viinanpoltto oli ennen aivan kunniallista toimintaa ja kuului yleensä naisten vuotuisiin töihin. Taloon pestautuvalle piialle hyvä viinanpolttotaito oli suositus.

Nimi Viinanen voidaan kuitenkin yhdistää alasaksalaiseen miehennimeen Winold (Wini), joka kuului suomalaiseen nimivarantoon jo 1500-luvulle tultaessa. Nimi oli ehkä saksalaisilta lainattu sen ajan kansainvälinen muotinimi. Vaihtoehtoisesti se juurtui tänne maahanmuuttajien mukana. Samaa juurta ovat sukunimet Viinikka ja Viinikainen.

Sukunimestä Viinanen on tietoja 1500-luvulta mm. Jääskestä (Anti winas 1554) ja Muolaasta (holtth wijna 1550 eli Vina holti 1552). 1600-luvulta tietoja on pohjoisempaakin: Lars Winajnen 1638 Parikkalassa, Parsuko Wijnoioff 1631 Tohmajärvellä ja pyssymies Jören Jörensson Wijna[n]p[oi]ca vuonna 1600 Savonlinnassa. Nimeä on tavattu myös Inkerin Venjoella.

Lähteet:
Viinanen-nimen historiasta Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teoksessa Sukunimet (Otava 2000)
Hiukan viinanpoltosta Museoviraston verkkosivuilla http://www.nba.fi/fi/kansatieteelliset_viinapannu

Mauril
19.06.09, 10:32
Linkki: Viinaset ovat paljolti muuttaneet nimeään jostain syystä?
http://web.genealogia.fi/asp/nimihaku.asp?lang=fi

Heili
19.06.09, 11:01
Niimpä, mistä lie johtunee sukunimen muutosinnokkuus?

Mauril
21.06.09, 12:19
Tunnethan tämän linkin: http://www.karjalatk.fi/katiha/index.php
Koska Viinanen on karjalalainen suku niin heistä löytyy katiha-haulla runsaasti tietoa.