PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sekavat sukunimet


JaMaHa
14.06.09, 20:58
Hei!

Olen tässä tuskaillut ja ihmetellyt sekavaa sukunimi käytäntöä. Se on ymmärrettävää, jos ei ole varsinaista sukunimeä, niin on otettu talon nimi käyttöön. Mutta mitä järkeä on muuttaa jo olemassa oleva sukunimi talonnimeksi? Missään muualla en ole moista villitystä kohdannut yhtä suuressa määrin kuin Antreassa 1800-luvulla.

Esimerkkinä on Jääskestä Antreaan naitu Maria Ikävalko. Hän on kotoisin Järvenkylän Suokkaan talosta, jossa hän syntyy Ikävalko nimisenä menee naimisiin sen nimisenä, muuttaa Antreaan ja muuttuu Suokkaan Mariaksi. Olen tänään löytänyt yllättävän monta sukuun kuuluvaa, joilla sukunimi ja talonnimi vaihtelevat tai muuttuvat kokonaan.

Onko tämä ollut joku yleinen käytäntö joillakin paikkakunnilla vai ovatko papit syystä tai toisesta vaihdelleet sukunimiä?

Terv. Jaana :confused: + :confused:

Julle
15.06.09, 06:30
< Onko tämä ollut joku yleinen käytäntö joillakin paikkakunnilla vai ovatko papit syystä tai toisesta vaihdelleet sukunimiä? >

http://www.genealogia.fi/linktoold/nimet/nimi17s.htm

Selvittäisiköhän tämä artikkeli sekavuutta?

Lukemisiin

tkukkonen
15.06.09, 07:54
Olen tänään löytänyt yllättävän monta sukuun kuuluvaa, joilla sukunimi ja talonnimi vaihtelevat tai muuttuvat kokonaan.

Onko tämä ollut joku yleinen käytäntö joillakin paikkakunnilla vai ovatko papit syystä tai toisesta vaihdelleet sukunimiä?

Terv. Jaana :confused: + :confused:

Olen joutunut tutkimuksissani kaivamaan totuutta esille erinäisiä kertoja Lappeen itälaidalla ja Viipurissa. Esim. tilanimi Kokki on esiintynyt sukunimen paikalla, kun henkilö on kuulunut Arposiin, Suvasiin ym tilalla vaihtuneisiin asukkaisiin. Joutsenossa Sparre (ehkä sotilasnimi alunperin) muuttui Fråstiksi kun sen edustajia asui Fråstin tilalla osamiehenä jne. Kaarna muutti Lappeelta Kotosen tilalle Viipuriin ja alkoi käyttää sukunimeä Kotonen, mikä vaihdellen oli käytössä alkuperäisen nimen kanssa.

Oma sukunimeni on liittynyt sukuun siinä vaiheessa kun entinen sotilastila liitettiin Nuumatti nimeä käyttäneiden tilaan. Aluksi henkikirjoissa tapahtui sukunimen vaihdos ja vähän myöhemmin (n 1750) kirkonkirjoissa. Kuitenkin vanha nimi oli tiedossa ja kun tämä nyt Kukkoseksi muuttunut suku osti Myllölän tilan osan, siellä eräs mäki sai nimen Nuumatimäki ja niitty Nuumatinniitty.

Erityisen helposti muutos tapahtui avioliittoon mennessä jos kaksi nimeä oli rinnakkaiskäytössä, toinen virallinen ja toinen toissijainen.

JaMaHa
15.06.09, 13:11
Hei!

Kiitokset vastauksista ja Jullen linkistä toinen kiitos. Sieltä löytyikin monenlaista tietoa sukunimistä, mutta silti ajattelen, kuten me raumalaiset sanotaan: Mitä järkki siin o?


Terv. Jaana