PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Viipurin ja Savonlinnan läänin henkikirja 1701


Heljä Habermann
12.06.09, 22:01
Mukava pieni kirjanen, paljon nimiä ja selkokielellä kirjoitettu. Vaan ymmärrä en taaskaan mitään.
Rantasalmen Kolkontaipaleen kohdalla seisoo esim.:

fv: Cav: -4 -Mattz Hyfwerins h:o, D Lars, R.H:; D Mattz

-Olisiko tuo Cav: jotain, jolla olisi ratsuväen kanssa tekemistä?
-Mutta mitä tarkoittaa "fv" siinä edessä?
-Mitä tarkoitaa nelonen?
-Voisikohan "r" sukunimessä olla kirjoitusvirhe, koska Hyvärisiä en löydä tuolta ajalta Kolkontaipaleelta, ja "Hyfwein" olisi minulle mieluisampi?
-Mitä tarkoittaa "D" nimien edessä?

Toivon, että joku valistaisi minua; muuten meni taas 8 € kaukolainausmaksua hukkaan.

Bodniemi37
12.06.09, 22:31
Olet varmaankin lainannut Matti J. Kankaanpään toimittaman julkaisun molemmat osat? Osan I Johdanto kannattaa lukea, sillä se sisältää myös lyhenneluettelon (sivu 5).

papelo
12.06.09, 23:21
Mukava pieni kirjanen, paljon nimiä ja selkokielellä kirjoitettu. Vaan ymmärrä en taaskaan mitään.
Rantasalmen Kolkontaipaleen kohdalla seisoo esim.:

fv: Cav: -4 -Mattz Hyfwerins h:o, D Lars, R.H:; D Mattz

-Olisiko tuo Cav: jotain, jolla olisi ratsuväen kanssa tekemistä?
Cav: cavallerie, ratsuväki
-Mutta mitä tarkoittaa "fv" siinä edessä?
foli lehti(numeroitu), verte, lehden kääntäpuoli(numerotta)
-Mitä tarkoitaa nelonen?

-Voisikohan "r" sukunimessä olla kirjoitusvirhe, koska Hyvärisiä en löydä tuolta ajalta Kolkontaipaleelta, ja "Hyfwein" olisi minulle mieluisampi?
-Mitä tarkoittaa "D" nimien edessä?
D voi tarkoittaa : dubbelerings(soldat), kaksikassotamies tai rakuuna

Toivon, että joku valistaisi minua; muuten meni taas 8 € kaukolainausmaksua hukkaan.

Lähde: Osa I Rannan, Lappeen, Jääsken ja Äyräpään kihlakunnat sekä kymenkartanon lääni

eeva häkkinen
13.06.09, 07:17
Nimien kirjoitus vaihteli vielä tuohon aikaan eli kannattaa aina huomioida mahdollisuus, että oikea nimi onkin jotain "sinnepäin". Sensijaan ei kannata olettaa, että nimen voisi varmistaa tuijottamalla yhtä lähdettä tarpeeksi kauan, vaan aina on verrattava saman tai lähiajan muihin lähteisiin.

Veikkaisin, että D tarkoittaa tässä renkiä (dreng), koska samassa talossa tuskin oli kahta kahdennussotilasta, erityisesti jos on kyse ratsutilasta.

vainoh
13.06.09, 07:39
Hei,

Tai sitten voi katsoa SSHy'n digikuvasta
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=6988&pnum=147
Heti vasemmanpuoleisen sivun yläreunassa:

Cavall:e
- 4 - Mattz Hyfwerins H (Wärdh 1)
D Lars (Dreng 1)
Rytt:e Ho (Rytt H 1)
D Mattz (Dreng 1)

Pitäisi kylläkin katsoa useammasta lähivuosien henkikirjoista onko Hyvärinen (kuten tässä) vai Hyvönen.

VäinöH